KIEK HAVEN Jan Modaal 10 ZE Monnikenwerk In Zeeland vond zij haar eerste gemeente en werd ze 'Marieke van Krabbendieke'. Daarvoor was ze als vicaris werkzaam in Amsterdam en ze vertelt nog steeds snedig over haar belevenis sen in de hoofdstad, ds. Marieke Fernhout. De gemeente trok bij voorbeeld mensen die aan de ra felranden van de samenleving ver keerden en niet altijd gewassen en gestreken of op de gedroomde aanvangstijd de eredienst binnen vielen. Meedoen in een dienst bracht één van de bezoekers er eens toe een 'licht' te ontsteken met een aansteker. „Alsof het om een pop concert ging, stond hij met zijn lichtje te zwaaien", vertelt de pre dikante die nu is verbonden aan de Parkstraatgemeente in Arnhem. De aansteker werd gloeiendheet en de kerkganger brandde zijn vingers. Het leidde letterlijk tot vloeken in de kerk. Maar goed, de - naar Zeeuwse begrippen misschien exo tische - kerkganger was er wel en deed mee. De anekdote doet me denken aan verhalen uit de Paulus- kerk en destijds Perron Nul in Rot terdam. Ik pluk de autobiografie van ds. Hans Visser van mijn boe kenplank en laat me opnieuw raken door de foto's. In de kerkbanken zit ten Jan Rap en zijn maat naast de 'keurige kerkgangers'. Bij kerkelijke bijeenkomsten zie ik bevestigd wat uit onderzoek is gebleken. De meeste kerken trek- ken publiek uit de middenklasse, qua inkomen: Jan Modaal. Kerken verschillen, maar qua sociaal-eco nomische achtergrond van hun le den is dat niet heel erg veel. Vrolijke evangelische gemeenten hebben relatief meer aantrekkingskracht op mensen die niet veel te besteden hebben, terwijl vrijzinnige ge meenschappen meer in trek zijn bij hoogopgeleiden die goed verdie nen. Soort zoekt soort. Het is nu eenmaal makkelijker praten met een ander die zijn leven op een ver- gelijkbare manier inricht. Je snapt elkaar. Bij een goed glas wijn en fijne Franse kaas, ontdekten wij toen we 'in de kleintjes' zaten dat vrienden min of meer dezelfde re gels hadden over 'televisiekijken'. En dat we boven het kinderbedje het coupletje over 'de vele zonden' hadden geschrapt uit het kinderge bed. Zoiets sterkt de band die je met elkaar hebt. Onze vrienden hebben veelal een overeenkomstig oplei- dings- en inkomensniveau. Een brug slaan naar mensen die anders leven is moeilijker en in de kerk ontmoeten we ook al gelijkgestem den. Sluiten kerken - in strijd met hun godsdienstige overtuiging - mensen buiten of nog erger sluiten ze mensen uit? Ik zou ook letterlijk opkijken wanneer iemand naast me in de kerkbank neerploft die stinkt of uitgesproken armoedig gekleed is. Het zou mij tenminste opvallen. Natuurlijk reiken kerken anderen een helpende hand, bij voorbeeld via 'schuldhulpmaatje' of de stichting Present. Maar diaco naal werk bestaat bij de gratie van de ongelijkheid: de een geeft, de an der ontvangt. Daarmee worden zij die het 'minder getroffen hebben' nog geen lid van de club van 'ons soort mensen'. Ik vraag me af: is dat de bedoeling of zou dat ons te denken moeten geven? vrijdag 17 februari 2017 VTjjJ Nu is het wachten op de boten. Cadzand is er in elk geval helemaal klaar voor. De steigers van de nieuwe jachthaven bewegen mee op eb en vloed. Hoogste tijd om weer eens de wind in de zeilen te hebben, foto ronald den dekker José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 38