'Hier heeft Nederland behoefte aan' 25 Initiatiefnemers van plannen voor F1-circuit bij Lelystad durven te dromen Eens in de driejaar een Formule 1-race in Flevoland, gefinancierd met de opbrengst uit duurzaam prestatiegroen' Het klinkt als een sprookje, maar in Lelystad wordt er druk over gesproken. ijdt Max Verstappen ooit een grand prix in eigen land? Een revival van Circuitpark Zand- voort wordt lastig door een gebrek aan ruimte. Op het TT-circuit van Assen blijft het vooralsnog bij ambities. Maar in de Flevopolder dient zich een alter natief aan. De stichting iChallenge en Cor poration MyEarth hopen binnen vijfjaar nabij het uit te breiden vliegveld van Lelystad een Natio naal Sport- en Evenementenpark (NSE Lelystad) te realiseren. Een ambitieus plan van op termijn zo'n 2.500 hectare, gericht op durf- sporten, auto- en motorsport, toerisme en recreatie met als grootste publiekstrekker een heus Formule 1- en endurancecircuit van 8 kilometer. NSE Lelystad moet straks on derdeel uit gaan maken van de Stelling 2.0, een groot nationaal duurzaamheidsproject voor een schoner milieu rondom de Metro pool Regio Amsterdam. Een in de len in te korten circuit moet straks het hart vormen van een groot be- levingsbos, dat het al bestaande Knarbos en Larserbos met elkaar moet verbinden. Eerdere gesprekken met de ge meenten Noordoostpolder en Dronten ketsten in het verleden af op de financiering. Daarom is de stichting in 2014 in gesprek gegaan met Lelystad op basis van een nieuwe strategie. Hoe tegenstrij dig het ook klinkt, nabij Lelystad moet straks het eerste duurzame Fi-circuit ter wereld verrijzen. Een circuit dat CO2- en fijnstofneu- traal is en de lucht rondom Lely stad, dat als gemeente naarstig op zoek is naar een groot project om het eigen imago op te vijzelen, zelfs zuivert. De kosten (circa 500 miljoen euro, waarvan 100 miljoen voor het Ft-circuit) moeten worden ge dekt door de exploitatie van het in de Metropool Regio Amsterdam aan te leggen 'duurzaam prestatie- groen', dat twee tot drie keer meer CO2 en fijnstof opvangt. Dit speci aal gekweekte groen kan naast TOM CORONEL windmolens en zonnepanelen de derde nationale milieumaatregel worden. Het kost de overheid geen geld, maar zorgt juist voor een lan delijk verdienmodel. Oprichter van het biotechnische bedrijf Corporation MyEarth en groot Fi-fanaat Ton van Oost- waard is van plan de winst van de Als Max Verstappen morgen van de trap valt, is de hype vier weken later weg LELYSTAD Coureur Tom Co- ronel presenteerde het plan ach ter het NSE Lelystad al eerder aan de gemeente en is diep on der de indruk van de knowhow achter het initiatief. „Of dit plan haalbaar is? Ik denk zelfs héél haalbaar, zeker nu de autosport in de lift zit. Het is voor het eerst dat er op deze frisse manier door zeer capabele mensen gekeken wordt naar zo'n groot project, waar eens niet alles alleen maar draait om kapitaal. Mensen kij ken vaak naar de problemen, door zijn bedrijf aan te leggen duurzame groenprojecten in de ontwikkeling van NSE Lelystad en het Ft-circuit te steken. Als groene belegging neemt MyEarth de aan schaf van de benodigde land bouwgrond voor haar rekening. „Binnen het nationaal beleid om roo.ooo hectare bosbouw aan te leggen, is dit project peanuts", weet architect Ed Wassenberg, voorzitter van de Nederlandse Au tosport Bond en een van de initia tiefnemers achter NSE Lelystad die samen met zijn partner en voormalig 500 cc GP motorcou reur Henk de Vries uit Lelystad al druk in gesprek is met de ge meente, provincie en de landelijke maar hier is juist heel goed naar de mogelijkheden gekeken door de behoefte aan autosport te combineren met milieuvriende lijkheid, en werkgelegenheid. En dan heb ik het niet eens over be hoefte aan alleen dat weekendje Formule 1, wat niet eens zo span nend is als je ziet dat er op Spa en in Duitsland nu al meer Neder landers dan Belgen en Duitsers op de tribune zitten. Maar ik heb het ook over een educatiebe hoefte. Probeer maar eens een uurtje op Zandvoort te boeken. Dat zit hartstikke vol. Nederland heeft hier écht behoefte aan." overheid. „Dit sportieve project past prima in de landelijke trend dat alles met duurzaam massaal wordt omarmd door de politiek", zo merkt De Vries, die benadrukt dat een haalbaarheidsonderzoek nu de volgende stap is. „Daar wachten wethouders en de pro vincie nu op." Hobbels Na een haalbaarheidsonderzoek wacht nog een milieueffectrap- portage en zo zijn er nog heel veel hobbels te nemen voor er über haupt gebouwd kan worden. Motorgeronk klinkt in Flevoland in het meest positieve scenario pas in 2021 of 2022. „Formule 1 leeft heel breed in het land, nu, dankzij Max Verstap pen. Dat kan een enorme boost zijn", verwacht Wassenberg. „Maar als Max morgen van de trap valt, is die hype vier weken later weg, dus dat blijft betrekkelijk. Daarom willen we dit heel na drukkelijk op eigen kracht kunnen doen." Met die realiteitszin is het plan sowieso doorspekt. Jaarlijks een GP in Flevoland? Volgens de ini tiatiefnemers uitgesloten, van wege het absurde startgeld van tientallen miljoenen dat aan de Formule ï-organisatie betaald moet worden. Wassenberg: „Je moet wel reëel blijven, dat is fi nancieel gewoon onmogelijk. Daarom gaan we uit van eens in de drie jaar. Wellicht is een roulatie- poule te bedenken met andere Eu ropese circuits." vrijdag 17 februari 2017 GO Toekomstmuziek of fata morgana? Max Verstappen scheurt met zijn F1- bolide door de pol der. BEELDBEWERKING FV Groen is zo aek n Arjan Schouten Lelystad EdWassenberg Tom Coronel FOTO JACQUELINE DE HAAS R

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 25