'Hier heeft Nederland behoefte aan'
25
Initiatiefnemers van plannen voor F1-circuit bij Lelystad durven te dromen
Eens in de driejaar een
Formule 1-race in
Flevoland, gefinancierd
met de opbrengst uit
duurzaam prestatiegroen'
Het klinkt als een sprookje,
maar in Lelystad wordt er
druk over gesproken.
ijdt Max Verstappen
ooit een grand prix in
eigen land? Een revival
van Circuitpark Zand-
voort wordt lastig
door een gebrek aan ruimte. Op
het TT-circuit van Assen blijft het
vooralsnog bij ambities. Maar in de
Flevopolder dient zich een alter
natief aan.
De stichting iChallenge en Cor
poration MyEarth hopen binnen
vijfjaar nabij het uit te breiden
vliegveld van Lelystad een Natio
naal Sport- en Evenementenpark
(NSE Lelystad) te realiseren. Een
ambitieus plan van op termijn
zo'n 2.500 hectare, gericht op durf-
sporten, auto- en motorsport,
toerisme en recreatie met als
grootste publiekstrekker een heus
Formule 1- en endurancecircuit
van 8 kilometer.
NSE Lelystad moet straks on
derdeel uit gaan maken van de
Stelling 2.0, een groot nationaal
duurzaamheidsproject voor een
schoner milieu rondom de Metro
pool Regio Amsterdam. Een in de
len in te korten circuit moet straks
het hart vormen van een groot be-
levingsbos, dat het al bestaande
Knarbos en Larserbos met elkaar
moet verbinden.
Eerdere gesprekken met de ge
meenten Noordoostpolder en
Dronten ketsten in het verleden af
op de financiering. Daarom is de
stichting in 2014 in gesprek gegaan
met Lelystad op basis van een
nieuwe strategie. Hoe tegenstrij
dig het ook klinkt, nabij Lelystad
moet straks het eerste duurzame
Fi-circuit ter wereld verrijzen. Een
circuit dat CO2- en fijnstofneu-
traal is en de lucht rondom Lely
stad, dat als gemeente naarstig op
zoek is naar een groot project om
het eigen imago op te vijzelen,
zelfs zuivert.
De kosten (circa 500 miljoen
euro, waarvan 100 miljoen voor
het Ft-circuit) moeten worden ge
dekt door de exploitatie van het in
de Metropool Regio Amsterdam
aan te leggen 'duurzaam prestatie-
groen', dat twee tot drie keer meer
CO2 en fijnstof opvangt. Dit speci
aal gekweekte groen kan naast
TOM CORONEL
windmolens en zonnepanelen de
derde nationale milieumaatregel
worden. Het kost de overheid geen
geld, maar zorgt juist voor een lan
delijk verdienmodel.
Oprichter van het biotechnische
bedrijf Corporation MyEarth en
groot Fi-fanaat Ton van Oost-
waard is van plan de winst van de
Als Max Verstappen
morgen van de trap
valt, is de hype vier
weken later weg
LELYSTAD Coureur Tom Co-
ronel presenteerde het plan ach
ter het NSE Lelystad al eerder
aan de gemeente en is diep on
der de indruk van de knowhow
achter het initiatief. „Of dit plan
haalbaar is? Ik denk zelfs héél
haalbaar, zeker nu de autosport
in de lift zit. Het is voor het eerst
dat er op deze frisse manier door
zeer capabele mensen gekeken
wordt naar zo'n groot project,
waar eens niet alles alleen maar
draait om kapitaal. Mensen kij
ken vaak naar de problemen,
door zijn bedrijf aan te leggen
duurzame groenprojecten in de
ontwikkeling van NSE Lelystad en
het Ft-circuit te steken. Als groene
belegging neemt MyEarth de aan
schaf van de benodigde land
bouwgrond voor haar rekening.
„Binnen het nationaal beleid om
roo.ooo hectare bosbouw aan te
leggen, is dit project peanuts",
weet architect Ed Wassenberg,
voorzitter van de Nederlandse Au
tosport Bond en een van de initia
tiefnemers achter NSE Lelystad
die samen met zijn partner en
voormalig 500 cc GP motorcou
reur Henk de Vries uit Lelystad al
druk in gesprek is met de ge
meente, provincie en de landelijke
maar hier is juist heel goed naar
de mogelijkheden gekeken door
de behoefte aan autosport te
combineren met milieuvriende
lijkheid, en werkgelegenheid. En
dan heb ik het niet eens over be
hoefte aan alleen dat weekendje
Formule 1, wat niet eens zo span
nend is als je ziet dat er op Spa en
in Duitsland nu al meer Neder
landers dan Belgen en Duitsers
op de tribune zitten. Maar ik heb
het ook over een educatiebe
hoefte. Probeer maar eens een
uurtje op Zandvoort te boeken.
Dat zit hartstikke vol. Nederland
heeft hier écht behoefte aan."
overheid. „Dit sportieve project
past prima in de landelijke trend
dat alles met duurzaam massaal
wordt omarmd door de politiek",
zo merkt De Vries, die benadrukt
dat een haalbaarheidsonderzoek
nu de volgende stap is. „Daar
wachten wethouders en de pro
vincie nu op."
Hobbels
Na een haalbaarheidsonderzoek
wacht nog een milieueffectrap-
portage en zo zijn er nog heel veel
hobbels te nemen voor er über
haupt gebouwd kan worden.
Motorgeronk klinkt in Flevoland
in het meest positieve scenario pas
in 2021 of 2022.
„Formule 1 leeft heel breed in
het land, nu, dankzij Max Verstap
pen. Dat kan een enorme boost
zijn", verwacht Wassenberg.
„Maar als Max morgen van de trap
valt, is die hype vier weken later
weg, dus dat blijft betrekkelijk.
Daarom willen we dit heel na
drukkelijk op eigen kracht kunnen
doen."
Met die realiteitszin is het plan
sowieso doorspekt. Jaarlijks een
GP in Flevoland? Volgens de ini
tiatiefnemers uitgesloten, van
wege het absurde startgeld van
tientallen miljoenen dat aan de
Formule ï-organisatie betaald
moet worden. Wassenberg: „Je
moet wel reëel blijven, dat is fi
nancieel gewoon onmogelijk.
Daarom gaan we uit van eens in de
drie jaar. Wellicht is een roulatie-
poule te bedenken met andere Eu
ropese circuits."
vrijdag 17 februari 2017
GO
Toekomstmuziek
of fata morgana?
Max Verstappen
scheurt met zijn F1-
bolide door de pol
der. BEELDBEWERKING FV
Groen
is zo aek n
Arjan Schouten
Lelystad
EdWassenberg
Tom Coronel FOTO JACQUELINE DE HAAS
R