16 KLM groeit op alle fronten harder dan Air France. Per euro wordt bijna drie keer zoveel winst gemaakt. Topman Jean-Marc Janaillac maakt zich zorgen: „Dit is geen gezonde situatie." LUCHTVAART JAARCIJFERSA Kort Jeugdwerkloosheid daalt tot onder de10 procent De jeugdwerkloosheid is onder de 10 pro cent gekomen. In september 2013 piekte de jeugdwerkloosheid nog, toen bijna 14 pro cent van de jongeren zonder werk zat, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met 9,8 procent heeft Nederland na Duitsland de laagste jeugdwerkloosheid in Europa. Over de hele linie is het aantal werklozen in Nederland vorige maand ver der gedaald, tot 480.000. Dit is 5,3 procent van de beroepsbevolking. Heijmans trekt zich terug uit België en Duitsland Bouwbedrijf Heijmans gaat zich volledig toeleggen op de Nederlandse markt. De bouwer trekt zich terug uit België en Duits land. Heijmans heeft wederom een slecht jaar achter de rug; de bouwer verwacht een nettoverlies van 110 miljoen euro. Volgende week donderdag worden definitieve jaarcij fers gemeld. Het bedrijf moest voor circa 90 miljoen euro aan verliezen op projecten slikken. De onderneming uit Rosmalen heeft met de banken een akkoord bereikt over herfinanciering van het bedrijf, waar mee volgens Heijmans een belangrijke stap is gezet naar herstel. 'Snap is rond de 20 miljard dollar waard op de beurs' Snap, het bedrijf achter de app Snapchat, heeft een potentiële beurswaarde van 19,5 miljard tot 22,2 miljard dollar. Dat valt op te maken uit een verklaring van het bedrijf bij de Amerikaanse beurstoezichthouder. Snap zal in totaal 200 miljoen aandelen uitgeven. De bandbreedte daarvan is gezet op 14 dol lar tot 16 dollar per aandeel. Als de uiteinde lijke prijs aan de onderkant van deze band breedte uitkomt, is nog sprake van de groot ste beursgang in de technologiesector sinds Alibaba in 2014. De Chinese webwinkelgi gant haalde zo'n 25 miljard dollar op in New York. De netto-opbrengst van de beursgang zal zo'n 2,1 miljard dollar zijn, aldus Snap. Air France Shell NN Group Arcadis Het is op eieren lopen voor topman Jean-Marc Janaillac van Air France- KLM tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Parijs. Ook tien jaar na het samengaan bestaat luchtvaart groep Air France-KLM nog altijd heel duidelijk uit twee bloedgroe pen. Twee bloedgroepen, waarvan de Nederlandse momenteel het meeste recht van spreken heeft. Op alle fronten scoort KLM beter dan Air France, dat niet bepaald gehol pen werd door de terroristische aanslagen in Parijs en Nice en door twee grote stakingen. In de jaarcijfers over 2016, die gis teren pal naast de Eiffeltoren gepre senteerd werden, is het verschil pijnlijk duidelijk. Met een operati onele winst van 681 miljoen euro houdt KLM onder de streep bijna twee keer zo veel over als Air France (372 miljoen). En dat terwijl Air France veel meer passagiers vervoert en een grotere vloot be stiert. Een nog betere manier om de verhoudingen tussen beide par tijen te vergelijken is de winst marge; het deel van elke euro om zet dat bijdraagt aan de winst. Die is bij KLM inmiddels bijna drie keer zo hoog als bij Air France: 6,9 procent tegenover 2,4 procent. Het zet de verhoudingen binnen het concern verder op scherp. De Fransen kijken al een tijd jaloers naar het Nederlandse smaldeel, dat door de goede resultaten verhou dingsgewijs veel meer mag inves teren. Ook in 2017 weer: de capaci teit van KLM groeit naar verwach ting met 3 tot 4 procent, die van Air France met 'slechts' 1,5 tot 2,5 pro cent. De Nederlanders zien in de cij fers juist het bewijs dat de Fransen te weinig haast maken met hervor mingen, die nog steeds uiterst noodzakelijk zijn. Nu ook weer: het concern probeert met de oprich ting van een nieuwe, goedkopere maatschappij - werktitel Boost - terrein terug te winnen op de markt voor verre vluchten richting Azië. Maar de Franse piloten liggen dwars. De uitkomsten van de on derhandelingen zijn ongewis. Een nieuwe rel is in deze om standigheden snel geboren, en dus kiest Janaillac zijn woorden met zorg. De groeiende kloof is 'geen gezonde' situatie, zegt de vorig jaar aangetreden topman. Als hij er op gewezen wordt dat die woorden op de internetsite van deze krant een malig vertaald zijn als 'ongezond', volgt meteen een openbare verma ning. Dat is niet hetzelfde, vindt de Fransman. Aansporing Toch is zijn boodschap duidelijk: het moet beter. Air France KLM mag cijfermatig een zeer goed jaar gedraaid hebben, de concurrentie doet het beter. De winstcijfers wor den voor een belangrijk deel opge stuwd door een gunstige ontwik keling van de brandstofprijs; die blijft laag in vergelijking met twee jaar geleden. „Mijn conclusie: we moeten onze prestatie verder ver beteren, we mogen niet stilstaan." En dan, tussen de regels door, weer een voorzichtige aansporing voor de Fransen. „We moeten de in spanningen doorzetten die we bij KLM en deels bij Air France al leve ren." De vraag is hoe de steeds sche vere verhouding uitpakt voor KLM. Het is misschien verleidelijk om victorie te kraaien, maar de mijlen verre voorsprong herbergt net zo goed gevaren. In het verleden werd vanuit Frankrijk al meermalen ver lekkerd gekeken naar al het aan trekkelijks dat de Nederlandse tak te bieden heeft. De Franse piloten maken er nooit een geheim van dat er wat hen be treft best een aantal toestellen van Amsterdam naar Parijs overgehe veld mag worden, om de verhou dingen zo weer enigszins te her stellen. Wat Janaillac betreft groeit Air France in de ideale wereld net zo hard als KLM. En dat doel moet niet bereikt worden door KLM minder hard te laten groeien: Air France moet zijn prestaties verbeteren. Kind van de rekening is voorals nog Transavia, ook een dochter van het Frans-Nederlandse concern. Dat moet zijn internationale groei plannen in de ijskast zetten en zich richten op thuismarkten Neder land en Frankrijk. Quote van de dag Mexico kan op Siemens blijven rekenen vrijdag 17 februari 2017 MIJLPAAL VERLIES BEURSGANG De resultaten waren boven de verwachting van analisten. m KLM laat Air France ver achter zich Flink verlies voor het zwaar wegende aan deel in de AEX. De verzekeraar werd afgestraft voor zijn zwakke jaarcijfers. Het bedrijf heeft het lastig in onder meer Brazilië en Noord-Amerika. Sander van Mersbergen Parijs -Topman Joe Kaeser investeert 200 miljoen euro in het door Trump verguisde buurland. De operationele winst van 681 miljoen euro van KLM is bijna dubbel zo hoog als die van Air France (372 miljoen). Topman Jean- Marc Janaillac is bezorgd, fotoanp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16