16
KLM groeit op alle fronten harder dan Air
France. Per euro wordt bijna drie keer zoveel winst
gemaakt. Topman Jean-Marc Janaillac maakt zich
zorgen: „Dit is geen gezonde situatie."
LUCHTVAART JAARCIJFERSA
Kort
Jeugdwerkloosheid daalt
tot onder de10 procent
De jeugdwerkloosheid is onder de 10 pro
cent gekomen. In september 2013 piekte de
jeugdwerkloosheid nog, toen bijna 14 pro
cent van de jongeren zonder werk zat, aldus
het Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS). Met 9,8 procent heeft Nederland na
Duitsland de laagste jeugdwerkloosheid in
Europa. Over de hele linie is het aantal
werklozen in Nederland vorige maand ver
der gedaald, tot 480.000. Dit is 5,3 procent
van de beroepsbevolking.
Heijmans trekt zich terug
uit België en Duitsland
Bouwbedrijf Heijmans gaat zich volledig
toeleggen op de Nederlandse markt. De
bouwer trekt zich terug uit België en Duits
land. Heijmans heeft wederom een slecht
jaar achter de rug; de bouwer verwacht een
nettoverlies van 110 miljoen euro. Volgende
week donderdag worden definitieve jaarcij
fers gemeld. Het bedrijf moest voor circa 90
miljoen euro aan verliezen op projecten
slikken. De onderneming uit Rosmalen
heeft met de banken een akkoord bereikt
over herfinanciering van het bedrijf, waar
mee volgens Heijmans een belangrijke stap
is gezet naar herstel.
'Snap is rond de 20 miljard
dollar waard op de beurs'
Snap, het bedrijf achter de app Snapchat,
heeft een potentiële beurswaarde van 19,5
miljard tot 22,2 miljard dollar. Dat valt op te
maken uit een verklaring van het bedrijf bij
de Amerikaanse beurstoezichthouder. Snap
zal in totaal 200 miljoen aandelen uitgeven.
De bandbreedte daarvan is gezet op 14 dol
lar tot 16 dollar per aandeel. Als de uiteinde
lijke prijs aan de onderkant van deze band
breedte uitkomt, is nog sprake van de groot
ste beursgang in de technologiesector sinds
Alibaba in 2014. De Chinese webwinkelgi
gant haalde zo'n 25 miljard dollar op in New
York. De netto-opbrengst van de beursgang
zal zo'n 2,1 miljard dollar zijn, aldus Snap.
Air France
Shell
NN Group
Arcadis
Het is op eieren lopen voor topman
Jean-Marc Janaillac van Air France-
KLM tijdens de presentatie van de
jaarcijfers in Parijs. Ook tien jaar na
het samengaan bestaat luchtvaart
groep Air France-KLM nog altijd
heel duidelijk uit twee bloedgroe
pen. Twee bloedgroepen, waarvan
de Nederlandse momenteel het
meeste recht van spreken heeft. Op
alle fronten scoort KLM beter dan
Air France, dat niet bepaald gehol
pen werd door de terroristische
aanslagen in Parijs en Nice en door
twee grote stakingen.
In de jaarcijfers over 2016, die gis
teren pal naast de Eiffeltoren gepre
senteerd werden, is het verschil
pijnlijk duidelijk. Met een operati
onele winst van 681 miljoen euro
houdt KLM onder de streep bijna
twee keer zo veel over als Air
France (372 miljoen). En dat terwijl
Air France veel meer passagiers
vervoert en een grotere vloot be
stiert.
Een nog betere manier om de
verhoudingen tussen beide par
tijen te vergelijken is de winst
marge; het deel van elke euro om
zet dat bijdraagt aan de winst. Die
is bij KLM inmiddels bijna drie
keer zo hoog als bij Air France: 6,9
procent tegenover 2,4 procent.
Het zet de verhoudingen binnen
het concern verder op scherp. De
Fransen kijken al een tijd jaloers
naar het Nederlandse smaldeel, dat
door de goede resultaten verhou
dingsgewijs veel meer mag inves
teren. Ook in 2017 weer: de capaci
teit van KLM groeit naar verwach
ting met 3 tot 4 procent, die van Air
France met 'slechts' 1,5 tot 2,5 pro
cent.
De Nederlanders zien in de cij
fers juist het bewijs dat de Fransen
te weinig haast maken met hervor
mingen, die nog steeds uiterst
noodzakelijk zijn. Nu ook weer: het
concern probeert met de oprich
ting van een nieuwe, goedkopere
maatschappij - werktitel Boost -
terrein terug te winnen op de
markt voor verre vluchten richting
Azië. Maar de Franse piloten liggen
dwars. De uitkomsten van de on
derhandelingen zijn ongewis.
Een nieuwe rel is in deze om
standigheden snel geboren, en dus
kiest Janaillac zijn woorden met
zorg. De groeiende kloof is 'geen
gezonde' situatie, zegt de vorig jaar
aangetreden topman. Als hij er op
gewezen wordt dat die woorden op
de internetsite van deze krant een
malig vertaald zijn als 'ongezond',
volgt meteen een openbare verma
ning. Dat is niet hetzelfde, vindt de
Fransman.
Aansporing
Toch is zijn boodschap duidelijk:
het moet beter. Air France KLM
mag cijfermatig een zeer goed jaar
gedraaid hebben, de concurrentie
doet het beter. De winstcijfers wor
den voor een belangrijk deel opge
stuwd door een gunstige ontwik
keling van de brandstofprijs; die
blijft laag in vergelijking met twee
jaar geleden. „Mijn conclusie: we
moeten onze prestatie verder ver
beteren, we mogen niet stilstaan."
En dan, tussen de regels door, weer
een voorzichtige aansporing voor
de Fransen. „We moeten de in
spanningen doorzetten die we bij
KLM en deels bij Air France al leve
ren."
De vraag is hoe de steeds sche
vere verhouding uitpakt voor KLM.
Het is misschien verleidelijk om
victorie te kraaien, maar de mijlen
verre voorsprong herbergt net zo
goed gevaren. In het verleden werd
vanuit Frankrijk al meermalen ver
lekkerd gekeken naar al het aan
trekkelijks dat de Nederlandse tak
te bieden heeft.
De Franse piloten maken er nooit
een geheim van dat er wat hen be
treft best een aantal toestellen van
Amsterdam naar Parijs overgehe
veld mag worden, om de verhou
dingen zo weer enigszins te her
stellen.
Wat Janaillac betreft groeit Air
France in de ideale wereld net zo
hard als KLM. En dat doel moet niet
bereikt worden door KLM minder
hard te laten groeien: Air France
moet zijn prestaties verbeteren.
Kind van de rekening is voorals
nog Transavia, ook een dochter van
het Frans-Nederlandse concern.
Dat moet zijn internationale groei
plannen in de ijskast zetten en zich
richten op thuismarkten Neder
land en Frankrijk.
Quote van de dag
Mexico kan op
Siemens blijven
rekenen
vrijdag 17 februari 2017
MIJLPAAL
VERLIES
BEURSGANG
De resultaten
waren boven de
verwachting van
analisten.
m KLM laat Air
France ver
achter zich
Flink verlies
voor het zwaar
wegende aan
deel in de AEX.
De verzekeraar
werd afgestraft
voor zijn zwakke
jaarcijfers.
Het bedrijf heeft
het lastig in
onder meer
Brazilië en
Noord-Amerika.
Sander van Mersbergen
Parijs
-Topman Joe Kaeser
investeert 200 miljoen
euro in het door
Trump
verguisde
buurland.
De operationele winst van 681 miljoen
euro van KLM is bijna dubbel zo hoog als
die van Air France (372 miljoen).
Topman Jean-
Marc Janaillac is
bezorgd, fotoanp