1 Politici: Translink moet schuld aflossen en dan winst uitbetalen aan reiziger Uk 3 De ov-chipkaart is er louter om het leven van de reiziger makkelijker te maken en mag nooit worden gebruikt om passagiers geld uit de zak te kloppen. Dat roepen politieke partijen in koor. Het plastic pasje mag nooit een melkkoe zijn voor de vervoers bedrijven, terwijl reizigers worden verplicht een kaart met beperkte houdbaarheidsdatum aan te schaf fen tegen een torenhoge prijs. Daar zijn Haagse politici het roerend over eens, na het nieuws dat Trans- link - het bedrijf achter de kaart - jaren miljoenenwinsten boekte en alleen geld uitkeerde aan de aan deelhouders: de vervoerders. Ondertussen moeten reizigers 7,50 euro betalen voor een plastic kaart van 88 cent, die maar vijfjaar geldig is. Zelfs het kabinet neemt stellig positie. Het ministerie van Infra structuur en Milieu laat volgens Haagse ingewijden tot achter de komma uitzoeken hoe de kosten van de ov-chipkaart zijn op gebouwd. Want er moet inzicht komen in de financiële gang van zaken bij Translink, vindt staats secretaris Sharon Dijksma. „Het be drijf is niet opgericht met het oog merk winst te maken, dus dat zou ook niet moeten. Het bedrag dat nu binnenkomt, wordt gebruikt om de schulden vanwege de opzet van het systeem af te lossen. Maar als dat is geregeld, moeten de winsten terug vloeien naar de reiziger." Translink is niet opgericht met het oogmerk winst te maken, dus dat zou ook niet moeten De bewindsvrouw wil Translink een voorstel doen om hiervoor de mogelijkheden in kaart te brengen. Ook wil ze dat wordt bekeken of de gebruiksduur van vijfjaar voor de ov-pas kan worden opgerekt. „De vraag is: kan die wat langer mee? En zo niet, kan die beperking dan zijn weerslag hebben op de prijs?" Overigens benadrukt Dijksma dat haar departement geen directe relatie heeft met Translink. „Het is een dienst die wordt aangeboden door de vervoerders." Zij bepalen ook de prijs van de ov-chipkaart. „Maar we hebben er wel een mening over en die zullen we zeker niet onder stoelen of banken steken." Schandalig Kamerleden vragen zich deson danks af waarom zij nooit door Dijksma of haar voorganger Wilma Mansveld zijn geïnformeerd over de goede cijfers van Translink, on danks herhaalde verzoeken om informatie te verschaffen. „Ik vind dit stuitend, schandalig en oneer lijk", briest CDA'er Martijn van Helvert. Ook Kamerlid Salima Belhaj van D66 wil boter bij de vis van het ka binet. Ze is bang dat de reiziger 'voor de gek is gehouden'. „Wij wil len weten of de staatssecretaris er al van op de hoogte was dat de prijzen voor de reizigers jarenlang kunst matig hoog werden gehouden." Alle politici, inclusief regerings partijen VVD en PvdA, zijn het er in elk geval over eens dat de ver voerders de reiziger tegen een nette prijs van A naar B moeten brengen met een duurzame ov-chipkaart. „Het zou ze sieren als ze de kaart goedkoper maken of de kosten van de trein- of busreis verlagen." Verlangen Kort over onze landsgrens leven heel andere verlangens. Zo smach ten de Belgen nog naar één com plete kaart voor het openbaar ver voer. Jan Vanseveren, woordvoer der van TreinTramBus (de Belgi sche Rover): „De Belgische MOBIB- kaart is alleen nog voor abonne menthouders en hij is niet overal geldig." De invoering daar gaat wat de Belgische reizigersorganisatie be treft veel te langzaam, omdat er veel verschillende vervoerders zijn. „De prijs van vijf euro voor zo'n kaart bij ons is niet echt een issue. Hij bestaat ook nog geen vijfjaar, dus mensen hebben hem nog niet hoeven verlengen", aldus Vanseveren. - L tm Mr C I I Nederland België /W\ Denemarken /T~"\ woensdag 15 februari 2017 'Schandalig! Maak ov-pas goedkoper' sa Edwin van der Aa Cyril Rosman Den Haag —Sharon Dijksma (staatssecretaris) Staats secretaris Sharon Dijksma loopt door een toe gangspoortje op station Zwolle. Met de ov-pas wordt geregistreerd voor welke kilometers reizigers moe ten betalen. FOTO FRANS PAALMAN S® li» J "V c - *>A VV-AA*., Hoe heet ie? Ov-chipkaart MOBIB-kaart Rejsekort Wat kost ie? 7,50 euro 5 euro 6,75 euro (10 euro voor een anonieme kaart) Hoe lang doet ie het? 5 jaar, daarna moet je zelf een nieuwe betalen. 5 jaar geldig, daarna wordt hij kosteloos verlengd. 5 jaar, daarna moet de reiziger zelf een nieuwe betalen. Hoeveel moet er op staan voor je mag reizen? Minimaal 20 euro voor een treinreis met NS, 4 euro voor tram, bus of metro. Momenteel is de kaart alleen nog beschikbaar voor reizi gers die al een trein- of bus abonnement hebben. An dere Belgen kopen nog een papieren kaartje. 9,40 euro voor een reis bin nen een provincie, 80 euro voor wie met een anonieme kaart een 'verre' reis wil maken. Waar doet ie het? In heel Nederland, bij alle vervoerders. Onder meer in treinen van de Belgische spoorwegen, in bussen van de Lijn en het stadsvervoer in Brussel. Bus, trein en metro in heel Denemarken. Wat kost een treinrit van 50 kilometer? Volgens de officiële NS-prijs- lijst kost een ritje (2e klasse) van die afstand 9,30 euro. De kilometerstaffel geeft voor een rit van 49 tot en met 51 kilometer een prijs aan van 8 euro. Lastig te zeggen. De Denen hebben het hele land in zones verdeeld en daar va riëren prijzen en afstanden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3