1
Politici: Translink moet schuld aflossen en dan winst uitbetalen aan reiziger
Uk
3
De ov-chipkaart is er louter om het leven van de
reiziger makkelijker te maken en mag nooit worden
gebruikt om passagiers geld uit de zak te kloppen.
Dat roepen politieke partijen in koor.
Het plastic pasje mag nooit een
melkkoe zijn voor de vervoers
bedrijven, terwijl reizigers worden
verplicht een kaart met beperkte
houdbaarheidsdatum aan te schaf
fen tegen een torenhoge prijs. Daar
zijn Haagse politici het roerend
over eens, na het nieuws dat Trans-
link - het bedrijf achter de kaart -
jaren miljoenenwinsten boekte en
alleen geld uitkeerde aan de aan
deelhouders: de vervoerders.
Ondertussen moeten reizigers
7,50 euro betalen voor een plastic
kaart van 88 cent, die maar vijfjaar
geldig is.
Zelfs het kabinet neemt stellig
positie. Het ministerie van Infra
structuur en Milieu laat volgens
Haagse ingewijden tot achter de
komma uitzoeken hoe de kosten
van de ov-chipkaart zijn op
gebouwd. Want er moet inzicht
komen in de financiële gang van
zaken bij Translink, vindt staats
secretaris Sharon Dijksma. „Het be
drijf is niet opgericht met het oog
merk winst te maken, dus dat zou
ook niet moeten. Het bedrag dat nu
binnenkomt, wordt gebruikt om de
schulden vanwege de opzet van het
systeem af te lossen. Maar als dat is
geregeld, moeten de winsten terug
vloeien naar de reiziger."
Translink is niet
opgericht met het
oogmerk winst te
maken, dus dat zou
ook niet moeten
De bewindsvrouw wil Translink
een voorstel doen om hiervoor de
mogelijkheden in kaart te brengen.
Ook wil ze dat wordt bekeken of de
gebruiksduur van vijfjaar voor de
ov-pas kan worden opgerekt. „De
vraag is: kan die wat langer mee? En
zo niet, kan die beperking dan zijn
weerslag hebben op de prijs?"
Overigens benadrukt Dijksma
dat haar departement geen directe
relatie heeft met Translink. „Het is
een dienst die wordt aangeboden
door de vervoerders." Zij bepalen
ook de prijs van de ov-chipkaart.
„Maar we hebben er wel een
mening over en die zullen we zeker
niet onder stoelen of banken
steken."
Schandalig
Kamerleden vragen zich deson
danks af waarom zij nooit door
Dijksma of haar voorganger Wilma
Mansveld zijn geïnformeerd over
de goede cijfers van Translink, on
danks herhaalde verzoeken om
informatie te verschaffen. „Ik vind
dit stuitend, schandalig en oneer
lijk", briest CDA'er Martijn van
Helvert.
Ook Kamerlid Salima Belhaj van
D66 wil boter bij de vis van het ka
binet. Ze is bang dat de reiziger
'voor de gek is gehouden'. „Wij wil
len weten of de staatssecretaris er al
van op de hoogte was dat de prijzen
voor de reizigers jarenlang kunst
matig hoog werden gehouden."
Alle politici, inclusief regerings
partijen VVD en PvdA, zijn het er
in elk geval over eens dat de ver
voerders de reiziger tegen een nette
prijs van A naar B moeten brengen
met een duurzame ov-chipkaart.
„Het zou ze sieren als ze de kaart
goedkoper maken of de kosten van
de trein- of busreis verlagen."
Verlangen
Kort over onze landsgrens leven
heel andere verlangens. Zo smach
ten de Belgen nog naar één com
plete kaart voor het openbaar ver
voer. Jan Vanseveren, woordvoer
der van TreinTramBus (de Belgi
sche Rover): „De Belgische MOBIB-
kaart is alleen nog voor abonne
menthouders en hij is niet overal
geldig."
De invoering daar gaat wat de
Belgische reizigersorganisatie be
treft veel te langzaam, omdat er veel
verschillende vervoerders zijn.
„De prijs van vijf euro voor zo'n
kaart bij ons is niet echt een issue.
Hij bestaat ook nog geen vijfjaar,
dus mensen hebben hem nog
niet hoeven verlengen", aldus
Vanseveren.
- L
tm
Mr C
I I
Nederland
België /W\
Denemarken /T~"\
woensdag 15 februari 2017
'Schandalig!
Maak ov-pas
goedkoper'
sa
Edwin van der Aa
Cyril Rosman
Den Haag
—Sharon Dijksma (staatssecretaris)
Staats
secretaris
Sharon
Dijksma loopt
door een toe
gangspoortje
op station
Zwolle. Met de
ov-pas wordt
geregistreerd
voor welke
kilometers
reizigers moe
ten betalen.
FOTO FRANS PAALMAN
S®
li» J
"V c -
*>A VV-AA*.,
Hoe heet ie?
Ov-chipkaart
MOBIB-kaart
Rejsekort
Wat kost ie?
7,50 euro
5 euro
6,75 euro (10 euro voor een
anonieme kaart)
Hoe lang doet
ie het?
5 jaar, daarna moet je zelf
een nieuwe betalen.
5 jaar geldig, daarna wordt
hij kosteloos verlengd.
5 jaar, daarna moet de
reiziger zelf een nieuwe
betalen.
Hoeveel moet
er op staan
voor je mag
reizen?
Minimaal 20 euro voor een
treinreis met NS, 4 euro voor
tram, bus of metro.
Momenteel is de kaart alleen
nog beschikbaar voor reizi
gers die al een trein- of bus
abonnement hebben. An
dere Belgen kopen nog een
papieren kaartje.
9,40 euro voor een reis bin
nen een provincie, 80 euro
voor wie met een anonieme
kaart een 'verre' reis wil
maken.
Waar doet ie
het?
In heel Nederland, bij alle
vervoerders.
Onder meer in treinen van
de Belgische spoorwegen, in
bussen van de Lijn en het
stadsvervoer in Brussel.
Bus, trein en metro in heel
Denemarken.
Wat kost een
treinrit van 50
kilometer?
Volgens de officiële NS-prijs-
lijst kost een ritje (2e klasse)
van die afstand 9,30 euro.
De kilometerstaffel geeft
voor een rit van 49 tot en
met 51 kilometer een prijs
aan van 8 euro.
Lastig te zeggen. De Denen
hebben het hele land in
zones verdeeld en daar va
riëren prijzen en afstanden.