Jesus Christ Superstar
20,-
Nostalgie en hilariteit voor
drie grote comédiennes
21
The Grand Final
i
- 'fe-,--
Ze komen el
kaar nog gere
geld tegen,
want de re
dacties van
RTL Late
Night en Bou
levard grenzen aan elkaar. Nee,
Marieke Elsinga vraagt dan geen
tips aan haar voorganger Luuk
Ikink. „Heeft ze niet nodig. Het
is even pittig om je eigen plekje
te veroveren en je weet dat ze
ons met elkaar gaan vergelijken,
maar Marieke staat vanaf het
eerste moment te shinen. Veel
zelfverzekerder dan toen ik be
gon. Knap hoor."
Drie jaar was Luuk Ikink (34)
de rechterhand van Humberto
Tan bij RTL Late Night. Tot hij af
gelopen zomer overstapte naar
Boulevard waar hij co-host werd
naast presentatoren Beau van
Erven Dorens, Ruben Nicolai
en Winston Gerschtanowitz.
De laatste vertrok vorige
week, maar doorschuiven is
voor Ikink geen optie. „Ik
ben net begonnen. Voel me
er goed bij om niet de lei
ding te hebben. Juist van
wege die grapjes, dingetjes
tussendoor. De rol van
aangever maar ook afma
ker", aldus Ikink die niet
helemaal in de luwte bi
vakkeert: de geboren
Tukker presenteert im
mers Galileo, het popu-
lairwetenschappelijke
programma op RTL 5.
„Dan ben je bij elkaar toch
twee uur per dag op televi
sie."
Televisie, het was eigenlijk
nooit zijn ding, benadrukte
Luuk Ikink in vorige interviews.
Begonnen als één van de eerste
bloggers van Nederland ('Ik heb
3000 blogporties geschreven.
Vond het te gek als mensen iets
van me lazen'), werd hij aanvan
kelijk radiomaker. Bij Twickel-
stad FM, BNN en Radior, maar
hij wilde meer dan produceren
en plaatjes draaien: nieuwsdin-
getjes, discussies, actuele film
pjes. „Ik ben een nieuwsjunk ge
worden. Ik kijk elke avond naar
Late Night. En daarna Jinek. En
als het kan DWDD. Ik kijk en
lees alles. Dat vind ik leuk, maar
zie het ook als verplichting voor
mijn werk. Ik moet op de hoogte
zijn."
Impact
Door hard werken en wat maz
zel, zegt hij, belandde Ikink bij
RTL Late Night. „RTL had zes,
zeven jaar geen talkshow gehad.
Ik dacht: ik kan radio maken,
dan moet tv ook lukken, maar
ineens werd ik geconfronteerd
met andere dingen, zoals hou
ding. Dat wiebelen. Het snelle
praten. En zeg niet dat dat Friese
plaatsje in Groningen ligt - ook
al is het op de grens - want oh
wat vinden mensen je dan een
lui." Ikink twijfelde aan de im
pact van tv. „Ik dacht dat ik de
hele dag zou worden aange-
Ik ben een
nieuwsjunk
geworden. Ik kijk
en lees alles
staard. Blijkt mee te vallen. De
status van BN'er wordt schro
melijk overdreven. Scheelt mis
schien dat ik in Hilversum woon
en niet in Amsterdam, maar ik
word nooit aangesproken op
straat. Soms is het 'hey Luuk'.
Dan zeg ik 'hallo' terug. Nou,
daar kan ik wel mee leven."
Andere vorm
Het vernieuwde Boulevard, dat
afscheid nam van Albert Ver
linde en op de schop ging, past
hem als een oude jas. „Albert
was de deskundige, de show-
bizzman, wist daar alles van. De
vorm is nu anders. Nog altijd is
zeventig procent entertainment,
maar nu gaan verslaggevers op
pad. Leggen deskundigen als
Peter R. de Vries of Marc van der
Linden niet alleen uit, maar zijn
het gesprekjes geworden." Maar,
beseft Ikink, 'Boulevard is zeker
nog niet af. „De kijkcijfers zijn
goed, maar we kunnen zeker
nog groeien. Het kan beter. Ge
sprekjes langer of korter, soms
meer de diepte in met onder
werpen. Repo's mogen soms
ook langer. We moeten onze
draai nog vinden", aldus Ikink,
die zich overigens geen zorgen
maakt over zijn oude 'baas',
Humberto Tan nu concurrent
Eva Jinek hem bijna consequent
voorbijstreeft in de kijkcijfers.
„Die schommelingen zie je wel
vaker. Eva heeft nu de wind
mee. Zij doet het erg goed, maar
het zegt niets over Late Night."
Rijtjeshuis
Inmiddels is televisie zijn we
reld geworden, lacht hij. „Dat
merkte ik bij Late Night toen ik
Humberto op de Surinaamse
feestdag in het Surinaams toe
sprak. Dat ging viral. Dat werkt
dus sneller dan radio. Met Boule
vard zit ik bij een programma
dat wil scoren. De drive, die da
gelijkse druk, dat is heerlijk",
vindt Ikink, die zelf constant
kritisch in de spiegel kijkt. „Mijn
houding op tv. De directheid.
Het snel je punt willen maken.
De discussie voeren. Het inbre
ken in een commentaar. Het kan
beter."
Kent zijn televisiebaan ('Ik
weet niet waar ik over vijfjaar
sta, eerst hier maar eens door
groeien') door het nieuws on
voorspelbare facetten, zijn pri-
véleven staat in schril contrast
met dat van veel BN'ers die wor
den besproken in Boulevard.
Luuk Ikink woont in een rijtjes
huis, is keurig getrouwd en
heeft een zoontje van zestien
maanden, Lieuwe. „Dat klinkt
niet rock-'n-roll, nee, maar dat
hoeft ook niet. We hebben het
goed. Het vaderschap is gewel
dig. We gaan steeds relaxter met
ons kind om, nemen Lieuwe ge
makkelijker ergens mee naartoe
en binnenkort doen Simone en
ik met z'n tweeën een steden
trip. Een tweede? Nou, we zijn
nog steeds aan het bijkomen van
deze maar zeggen ook niet reso
luut: we houden het bij één."
RECENSIE
Het is een dankbaar theatraal
uitgangspunt, de hypothese
Wat als...
Immers, theater is niet ge
bonden aan wetten der histo
rische juistheid en mag onge
breideld een loopje nemen
met de geschiedenis.
De musical De Grote Drie
brengt Conny Stuart (1913-
2010), Adèle Bloemendaal
(1933-2027) en Jasperina de
Jong (1938) gedrieën op de
planken.
De comédiennes deelden
nooit het podium, maar tre
den nu samen op voor de Ne
derlandse gemeenschap in
den vreemde.
Echter niet voordat de da
mes een stevig robbertje vech
ten over ieders inbreng:
Conny Stuart, de chique en
ambachtelijke kleinkunstena-
res, Adèle Bloemendaal, de
vrijgevochten en grofgebekte
Amsterdamse en Jasperina de
Jong, de vileine cabaretière.
Rond het thema van een sa
menkomst die nooit was, is
een juweel van een voorstel
ling ontstaan die wel degelijk
is geënt op de harde feiten uit
de carrières en privélevens van
de diva's.
Die worden vervlochten in
De sfeer van
triomf en tragiek
komt in De Grote
Drie tot leven
tekst en zang, waarbij een
reeks van bekende liedjes
voorbij komt: HerrHeinzel-
mann, Dobbe, dobbe, dobbe, Vi
vat Vivaldi, De Wandelclub,
Wat heb je gedaan Daan?, De
vleselijke woning-
De dialogen zijn in hun ha
telijkheid hilarisch (Bloemen-
daals hang naar alcohol, Stu
arts lidmaatschap van de Kul
tuurkamer tijdens de bezet
ting), maar evenzeer gevoelig
wanneer het gaat over hun
verloren liefdes en zonen die
ze zo weinig zagen.
Blikvanger is Ellen Pieters,
die Adèle Bloemendaal, de
doerak van de drie, subliem
gestalte geeft. Inclusief nasale
stem en knetterende lach.
Maar De Grote Drie wordt na
drukkelijk gedragen door de
gehele cast, van wie 'verteller'
David van den Tempel het
verhaal romp geeft.
Hanneke Drenth is een
waarlijk weergaloze Jasperina,
gemeen als putwater, maar
net zo getalenteerd als de
vrouw die zij speelt. Frédéri-
que Sluyterman van Loo weet
de Haagse distinctie van
Conny Stuart indrukwekkend
tot leven te wekken.
'We worden allemaal inge
haald.Is het niet door de tijd
dan wel door jong talent', ver
zucht de laatste. Het is die
sfeer van triomf en tragiek in
het artiestenvak die De Grote
Drie weet op te roepen.
Sensationele finale met bijzondere gasten
De wereldberoemde rockopera vertelt het verhaal over de laatste week uit het
leven van Jezus, gezien door de ogen van zijn beste vriend en verrader Judas.
Nog éénmaal kunt u erbij zijn. Tickets vanal 39,-*
Ga naar pzc.nl/jcs
woensdag 15 februari 2017
PC
Dennis Jansen
c'
44
De Grote Drie
MUSICAL
- Arno Gelder
*Prijzen zijn exclusief servicekosten.
II