Jesus Christ Superstar 20,- Nostalgie en hilariteit voor drie grote comédiennes 21 The Grand Final i - 'fe-,-- Ze komen el kaar nog gere geld tegen, want de re dacties van RTL Late Night en Bou levard grenzen aan elkaar. Nee, Marieke Elsinga vraagt dan geen tips aan haar voorganger Luuk Ikink. „Heeft ze niet nodig. Het is even pittig om je eigen plekje te veroveren en je weet dat ze ons met elkaar gaan vergelijken, maar Marieke staat vanaf het eerste moment te shinen. Veel zelfverzekerder dan toen ik be gon. Knap hoor." Drie jaar was Luuk Ikink (34) de rechterhand van Humberto Tan bij RTL Late Night. Tot hij af gelopen zomer overstapte naar Boulevard waar hij co-host werd naast presentatoren Beau van Erven Dorens, Ruben Nicolai en Winston Gerschtanowitz. De laatste vertrok vorige week, maar doorschuiven is voor Ikink geen optie. „Ik ben net begonnen. Voel me er goed bij om niet de lei ding te hebben. Juist van wege die grapjes, dingetjes tussendoor. De rol van aangever maar ook afma ker", aldus Ikink die niet helemaal in de luwte bi vakkeert: de geboren Tukker presenteert im mers Galileo, het popu- lairwetenschappelijke programma op RTL 5. „Dan ben je bij elkaar toch twee uur per dag op televi sie." Televisie, het was eigenlijk nooit zijn ding, benadrukte Luuk Ikink in vorige interviews. Begonnen als één van de eerste bloggers van Nederland ('Ik heb 3000 blogporties geschreven. Vond het te gek als mensen iets van me lazen'), werd hij aanvan kelijk radiomaker. Bij Twickel- stad FM, BNN en Radior, maar hij wilde meer dan produceren en plaatjes draaien: nieuwsdin- getjes, discussies, actuele film pjes. „Ik ben een nieuwsjunk ge worden. Ik kijk elke avond naar Late Night. En daarna Jinek. En als het kan DWDD. Ik kijk en lees alles. Dat vind ik leuk, maar zie het ook als verplichting voor mijn werk. Ik moet op de hoogte zijn." Impact Door hard werken en wat maz zel, zegt hij, belandde Ikink bij RTL Late Night. „RTL had zes, zeven jaar geen talkshow gehad. Ik dacht: ik kan radio maken, dan moet tv ook lukken, maar ineens werd ik geconfronteerd met andere dingen, zoals hou ding. Dat wiebelen. Het snelle praten. En zeg niet dat dat Friese plaatsje in Groningen ligt - ook al is het op de grens - want oh wat vinden mensen je dan een lui." Ikink twijfelde aan de im pact van tv. „Ik dacht dat ik de hele dag zou worden aange- Ik ben een nieuwsjunk geworden. Ik kijk en lees alles staard. Blijkt mee te vallen. De status van BN'er wordt schro melijk overdreven. Scheelt mis schien dat ik in Hilversum woon en niet in Amsterdam, maar ik word nooit aangesproken op straat. Soms is het 'hey Luuk'. Dan zeg ik 'hallo' terug. Nou, daar kan ik wel mee leven." Andere vorm Het vernieuwde Boulevard, dat afscheid nam van Albert Ver linde en op de schop ging, past hem als een oude jas. „Albert was de deskundige, de show- bizzman, wist daar alles van. De vorm is nu anders. Nog altijd is zeventig procent entertainment, maar nu gaan verslaggevers op pad. Leggen deskundigen als Peter R. de Vries of Marc van der Linden niet alleen uit, maar zijn het gesprekjes geworden." Maar, beseft Ikink, 'Boulevard is zeker nog niet af. „De kijkcijfers zijn goed, maar we kunnen zeker nog groeien. Het kan beter. Ge sprekjes langer of korter, soms meer de diepte in met onder werpen. Repo's mogen soms ook langer. We moeten onze draai nog vinden", aldus Ikink, die zich overigens geen zorgen maakt over zijn oude 'baas', Humberto Tan nu concurrent Eva Jinek hem bijna consequent voorbijstreeft in de kijkcijfers. „Die schommelingen zie je wel vaker. Eva heeft nu de wind mee. Zij doet het erg goed, maar het zegt niets over Late Night." Rijtjeshuis Inmiddels is televisie zijn we reld geworden, lacht hij. „Dat merkte ik bij Late Night toen ik Humberto op de Surinaamse feestdag in het Surinaams toe sprak. Dat ging viral. Dat werkt dus sneller dan radio. Met Boule vard zit ik bij een programma dat wil scoren. De drive, die da gelijkse druk, dat is heerlijk", vindt Ikink, die zelf constant kritisch in de spiegel kijkt. „Mijn houding op tv. De directheid. Het snel je punt willen maken. De discussie voeren. Het inbre ken in een commentaar. Het kan beter." Kent zijn televisiebaan ('Ik weet niet waar ik over vijfjaar sta, eerst hier maar eens door groeien') door het nieuws on voorspelbare facetten, zijn pri- véleven staat in schril contrast met dat van veel BN'ers die wor den besproken in Boulevard. Luuk Ikink woont in een rijtjes huis, is keurig getrouwd en heeft een zoontje van zestien maanden, Lieuwe. „Dat klinkt niet rock-'n-roll, nee, maar dat hoeft ook niet. We hebben het goed. Het vaderschap is gewel dig. We gaan steeds relaxter met ons kind om, nemen Lieuwe ge makkelijker ergens mee naartoe en binnenkort doen Simone en ik met z'n tweeën een steden trip. Een tweede? Nou, we zijn nog steeds aan het bijkomen van deze maar zeggen ook niet reso luut: we houden het bij één." RECENSIE Het is een dankbaar theatraal uitgangspunt, de hypothese Wat als... Immers, theater is niet ge bonden aan wetten der histo rische juistheid en mag onge breideld een loopje nemen met de geschiedenis. De musical De Grote Drie brengt Conny Stuart (1913- 2010), Adèle Bloemendaal (1933-2027) en Jasperina de Jong (1938) gedrieën op de planken. De comédiennes deelden nooit het podium, maar tre den nu samen op voor de Ne derlandse gemeenschap in den vreemde. Echter niet voordat de da mes een stevig robbertje vech ten over ieders inbreng: Conny Stuart, de chique en ambachtelijke kleinkunstena- res, Adèle Bloemendaal, de vrijgevochten en grofgebekte Amsterdamse en Jasperina de Jong, de vileine cabaretière. Rond het thema van een sa menkomst die nooit was, is een juweel van een voorstel ling ontstaan die wel degelijk is geënt op de harde feiten uit de carrières en privélevens van de diva's. Die worden vervlochten in De sfeer van triomf en tragiek komt in De Grote Drie tot leven tekst en zang, waarbij een reeks van bekende liedjes voorbij komt: HerrHeinzel- mann, Dobbe, dobbe, dobbe, Vi vat Vivaldi, De Wandelclub, Wat heb je gedaan Daan?, De vleselijke woning- De dialogen zijn in hun ha telijkheid hilarisch (Bloemen- daals hang naar alcohol, Stu arts lidmaatschap van de Kul tuurkamer tijdens de bezet ting), maar evenzeer gevoelig wanneer het gaat over hun verloren liefdes en zonen die ze zo weinig zagen. Blikvanger is Ellen Pieters, die Adèle Bloemendaal, de doerak van de drie, subliem gestalte geeft. Inclusief nasale stem en knetterende lach. Maar De Grote Drie wordt na drukkelijk gedragen door de gehele cast, van wie 'verteller' David van den Tempel het verhaal romp geeft. Hanneke Drenth is een waarlijk weergaloze Jasperina, gemeen als putwater, maar net zo getalenteerd als de vrouw die zij speelt. Frédéri- que Sluyterman van Loo weet de Haagse distinctie van Conny Stuart indrukwekkend tot leven te wekken. 'We worden allemaal inge haald.Is het niet door de tijd dan wel door jong talent', ver zucht de laatste. Het is die sfeer van triomf en tragiek in het artiestenvak die De Grote Drie weet op te roepen. Sensationele finale met bijzondere gasten De wereldberoemde rockopera vertelt het verhaal over de laatste week uit het leven van Jezus, gezien door de ogen van zijn beste vriend en verrader Judas. Nog éénmaal kunt u erbij zijn. Tickets vanal 39,-* Ga naar pzc.nl/jcs woensdag 15 februari 2017 PC Dennis Jansen c' 44 De Grote Drie MUSICAL - Arno Gelder *Prijzen zijn exclusief servicekosten. II

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21