Ondernemers dolblij met mkb-toets
E 17
maatschappijen als Wow en
French Blue met goedkope lange-
afstandsverbindingen.
Nieuwe tak
Alle reden tot alarm bij de tradi
tionele luchtvaartreuzen, zoals Air
France-KLM, zou je zeggen. Ze
hebben al eens een afslag gemist:
de opkomst van Easyjet en Ryan-
air in de jaren 90 overviel hen vol
komen, met als gevolg dat ze niet
meer de baas zijn in Europa.
Toch is de reactie op de opkomst
van de nieuwe concurrenten op de
langeafstandsmarkt lauwtjes.
Jean-Marc Janaillac, de nieuwe Air
France-KLM-topman, kondigde
wel aan een nieuwe maatschappij
voor dit soort goedkopere vluch
ten in de markt te willen zetten.
Maar - surprise surprise - de Franse
piloten liggen vooralsnog dwars.
Daarbij moet de nieuwe tak zich
in eerste instantie gaan richten op
de verbindingen met Azië, om de
concurrentie van maatschappijen
uit de Golfregio het hoofd te
bieden. Pas daarna komt de VS
in beeld.
Het gebrek aan urgentie is wel
te verklaren: veel marktkenners
twijfelen aan het verhaal van Nor
wegian en consorten. Volgens hen
is de winst op lange verbindingen
beperkt - in elk geval veel kleiner
dan de besparingen die de Britse
prijsvechters destijds in Europa
konden realiseren.
Het Kennisinstituut voor Mobi
liteitsbeleid, dat vorige week een
rapport over de kwestie publi
ceerde, stelt dat klanten op lange
vluchten meer eisen stellen. Een
beetje beenruimte bijvoorbeeld,
en wat eten en drinken zou ook
fijn zijn. Dat is bij prijsvechters
meestal alleen tegen bijbetaling te
krijgen.
Bovendien, stellen de onderzoe
kers, is de overstapfunctie bij verre
vluchten heel belangrijk om de
vluchten vol te krijgen. Een vlucht
van Amsterdam naar New York is
voor een flink deel gevuld met
passagiers die vanuit een andere
Europese stad naar Nederland
kwamen. Hun bagage wordt auto
matisch overgeladen, ze hebben
één ticket, kunnen alles tegelijk
boeken. Dat genoegen kunnen de
nieuwe concurrenten hun reizi
gers tot nu toe niet bieden.
Londen
En toch, zegt Hans Heerkens,
luchtvaartspecialist aan de Uni
versiteit Twente, doen KLM en an
dere traditionele luchtvaartbedrij
ven er goed aan niet op hun lau
weren te rusten. „Ik vraag me af of
hun netwerkmodel, met veel over
stappers, nog wel van deze tijd is."
Heerkens neemt Londen als
voorbeeld. „Daar gaan elke dag
tientallen vluchten naartoe, alleen
al vanuit Nederland. Mensen kun
nen met Easyjet naar Londen, en
van daaruit met Norwegian naar
New York. Vroeger was vliegen
echt nog een onderneming, nu
vinden mensen met hun mobiel
moeiteloos de weg op vliegvelden.
Ze schrikken er echt niet voor te
rug om zelf voor hun bagage te
zorgen. Een gezin dat met vier per
sonen op vakantie naar de VS wil,
heeft echt wel oren naar een paar
honderd euro voordeel."
Al met al, stelt Heerkens, zal de
komst van de prijsvechters een
drukkend effect hebben op de
prijs van vliegtickets. Dat effect is
nu al zichtbaar, blijkt uit cijfers
die internationale prijsvergelijker
Skyscanner voor deze krant op een
rijtje zette. In 2016 was een gemid
delde retourvlucht tussen Neder
land en de VS 11 procent goedko
per dan in 2015. Reizigers waren
652 euro kwijt, tegenover 734 euro
een jaar eerder.
Wereldwijd daalt de prijs van
vliegtickets ook, al heel lang, maar
bij lange na niet zo snel. Uit cijfers
van de branchevereniging blijkt
dat een gemiddelde vlucht op jaar
basis 3 procent goedkoper wordt.
MKB Nederland lobbyde afgelopen
maanden in Den Haag intensief
voor een zogenaamde mkb-toets.
Hierbij wordt alle nieuwe regelge
ving vooraf standaard getest op ad
ministratie rompslomp voor kleine
en middelgrote bedrijven. Het plei
dooi van de belangenvereniging
heeft succes: het kabinet belooft het
mkb substantieel meer inspraak. Zo
komen er testpanels, waarin onder
nemers hun visie kunnen geven op
nieuw beleid, zelfs in een embryo
naal stadium.
Daarnaast wordt de bestaande
Bedrijfseffectentoets meer op maat
gemaakt voor het mkb, schrijft mi
nister Kamp (EZ) vandaag in een
brief aan de Tweede Kamer. Het
nieuwe Toetsingscollege Regeldruk
zal daarbij een onafhankelijke re-
geldrukcheck uitvoeren.
Volgens MKB-Nederland-voor-
zitter Michael van Straalen is dit 'de
doorbraak waarop het mkb zo lang
heeft gewacht en waar we zo hard
voor hebben geknokt.' Zo'n 97 pro
cent van alle ondernemingen in
Nederland telt 25 of minder werk
nemers. „Eigenlijk is het raar dat dit
nu pas gebeurt", stelt Van Straalen.
„MKB-bedrijven hebben geen staf
functionarissen voor personeelsza
ken en contact met de overheid.
Vergunningen, inspecties, ziekte
van werknemers, het inschrijven
op aanbestedingen of subsidies, het
aanpassen van de bedrijfsvoering
op gewijzigde regels, alles moet de
ondernemer zelf'erbij' doen."
Hier heeft het mkb
zo lang op gewacht,
hier hebben we zo
hard voor geknokt
Sinds de tijden van minister
Zalm (Financiën), toen Nederland
voorop lag met het verlagen van re
geldruk is de rompslomp voor be
drijven enorm opgelopen, vindt
MKB-Nederland. De internationale
concurrentiepositie staat daardoor
onder druk.
Onwerkbaar
„Zoveel wetgeving is niet of nau
welijks werkbaar voor kleine on
dernemingen. Neem de regels bij
doorbetaling bij ziekte: behalve te
duur zijn die administratief on
werkbaar met een heel re-integra
tietraject dat veel tijd, inzet en pa
pierwerk vergt." Als andere voor
beelden noemt Van Straalen insol
ventie- en aanbestedingsregels, de
ontslagprocedure van de WWZ en
de werkkostenregeling.
Door de nieuwe mkb-toets be
hoort onwerkbare regelgeving tot
het verleden, verwacht Van Straalen.
„Dit is historisch." De Tweede Ka
mer moet nog wel akkoord gaan
met de voorstellen en er zijn verkie
zingen op komst. Woensdag zal
Van Straalen daarom met een aan
tal MKB-ondernemers een pamflet
aanbieden aan de vaste Kamercom
missie voor Economische Zaken.
De kans is groot dat de nieuwe re
gels het na 15 maart halen. De mo
ties van Dion Graus (PVV) en
Jacques Monasch (toen nog PvdA)
op basis waarvan minister Kamp
nu in actie komt, worden breed ge
steund. Ook de WD is voor.
woensdag 15 februari 2017
,1111111111"""
De prijsvechters drukken de
ticketprijzen. In 2016 was een
gemiddelde retourvlucht tussen
Nederland en de VS 11 procent
goedkoper dan in 2015.
Het kabinet belooft kleine on
dernemers vanaf het vroegste
stadium te betrekken bij nieuwe
wetten en regels. MKB-Neder-
land spreekt van een historische
doorbraak.
David Bremmer
Den Haag
Michaël van Straalen