Ondernemers dolblij met mkb-toets E 17 maatschappijen als Wow en French Blue met goedkope lange- afstandsverbindingen. Nieuwe tak Alle reden tot alarm bij de tradi tionele luchtvaartreuzen, zoals Air France-KLM, zou je zeggen. Ze hebben al eens een afslag gemist: de opkomst van Easyjet en Ryan- air in de jaren 90 overviel hen vol komen, met als gevolg dat ze niet meer de baas zijn in Europa. Toch is de reactie op de opkomst van de nieuwe concurrenten op de langeafstandsmarkt lauwtjes. Jean-Marc Janaillac, de nieuwe Air France-KLM-topman, kondigde wel aan een nieuwe maatschappij voor dit soort goedkopere vluch ten in de markt te willen zetten. Maar - surprise surprise - de Franse piloten liggen vooralsnog dwars. Daarbij moet de nieuwe tak zich in eerste instantie gaan richten op de verbindingen met Azië, om de concurrentie van maatschappijen uit de Golfregio het hoofd te bieden. Pas daarna komt de VS in beeld. Het gebrek aan urgentie is wel te verklaren: veel marktkenners twijfelen aan het verhaal van Nor wegian en consorten. Volgens hen is de winst op lange verbindingen beperkt - in elk geval veel kleiner dan de besparingen die de Britse prijsvechters destijds in Europa konden realiseren. Het Kennisinstituut voor Mobi liteitsbeleid, dat vorige week een rapport over de kwestie publi ceerde, stelt dat klanten op lange vluchten meer eisen stellen. Een beetje beenruimte bijvoorbeeld, en wat eten en drinken zou ook fijn zijn. Dat is bij prijsvechters meestal alleen tegen bijbetaling te krijgen. Bovendien, stellen de onderzoe kers, is de overstapfunctie bij verre vluchten heel belangrijk om de vluchten vol te krijgen. Een vlucht van Amsterdam naar New York is voor een flink deel gevuld met passagiers die vanuit een andere Europese stad naar Nederland kwamen. Hun bagage wordt auto matisch overgeladen, ze hebben één ticket, kunnen alles tegelijk boeken. Dat genoegen kunnen de nieuwe concurrenten hun reizi gers tot nu toe niet bieden. Londen En toch, zegt Hans Heerkens, luchtvaartspecialist aan de Uni versiteit Twente, doen KLM en an dere traditionele luchtvaartbedrij ven er goed aan niet op hun lau weren te rusten. „Ik vraag me af of hun netwerkmodel, met veel over stappers, nog wel van deze tijd is." Heerkens neemt Londen als voorbeeld. „Daar gaan elke dag tientallen vluchten naartoe, alleen al vanuit Nederland. Mensen kun nen met Easyjet naar Londen, en van daaruit met Norwegian naar New York. Vroeger was vliegen echt nog een onderneming, nu vinden mensen met hun mobiel moeiteloos de weg op vliegvelden. Ze schrikken er echt niet voor te rug om zelf voor hun bagage te zorgen. Een gezin dat met vier per sonen op vakantie naar de VS wil, heeft echt wel oren naar een paar honderd euro voordeel." Al met al, stelt Heerkens, zal de komst van de prijsvechters een drukkend effect hebben op de prijs van vliegtickets. Dat effect is nu al zichtbaar, blijkt uit cijfers die internationale prijsvergelijker Skyscanner voor deze krant op een rijtje zette. In 2016 was een gemid delde retourvlucht tussen Neder land en de VS 11 procent goedko per dan in 2015. Reizigers waren 652 euro kwijt, tegenover 734 euro een jaar eerder. Wereldwijd daalt de prijs van vliegtickets ook, al heel lang, maar bij lange na niet zo snel. Uit cijfers van de branchevereniging blijkt dat een gemiddelde vlucht op jaar basis 3 procent goedkoper wordt. MKB Nederland lobbyde afgelopen maanden in Den Haag intensief voor een zogenaamde mkb-toets. Hierbij wordt alle nieuwe regelge ving vooraf standaard getest op ad ministratie rompslomp voor kleine en middelgrote bedrijven. Het plei dooi van de belangenvereniging heeft succes: het kabinet belooft het mkb substantieel meer inspraak. Zo komen er testpanels, waarin onder nemers hun visie kunnen geven op nieuw beleid, zelfs in een embryo naal stadium. Daarnaast wordt de bestaande Bedrijfseffectentoets meer op maat gemaakt voor het mkb, schrijft mi nister Kamp (EZ) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Het nieuwe Toetsingscollege Regeldruk zal daarbij een onafhankelijke re- geldrukcheck uitvoeren. Volgens MKB-Nederland-voor- zitter Michael van Straalen is dit 'de doorbraak waarop het mkb zo lang heeft gewacht en waar we zo hard voor hebben geknokt.' Zo'n 97 pro cent van alle ondernemingen in Nederland telt 25 of minder werk nemers. „Eigenlijk is het raar dat dit nu pas gebeurt", stelt Van Straalen. „MKB-bedrijven hebben geen staf functionarissen voor personeelsza ken en contact met de overheid. Vergunningen, inspecties, ziekte van werknemers, het inschrijven op aanbestedingen of subsidies, het aanpassen van de bedrijfsvoering op gewijzigde regels, alles moet de ondernemer zelf'erbij' doen." Hier heeft het mkb zo lang op gewacht, hier hebben we zo hard voor geknokt Sinds de tijden van minister Zalm (Financiën), toen Nederland voorop lag met het verlagen van re geldruk is de rompslomp voor be drijven enorm opgelopen, vindt MKB-Nederland. De internationale concurrentiepositie staat daardoor onder druk. Onwerkbaar „Zoveel wetgeving is niet of nau welijks werkbaar voor kleine on dernemingen. Neem de regels bij doorbetaling bij ziekte: behalve te duur zijn die administratief on werkbaar met een heel re-integra tietraject dat veel tijd, inzet en pa pierwerk vergt." Als andere voor beelden noemt Van Straalen insol ventie- en aanbestedingsregels, de ontslagprocedure van de WWZ en de werkkostenregeling. Door de nieuwe mkb-toets be hoort onwerkbare regelgeving tot het verleden, verwacht Van Straalen. „Dit is historisch." De Tweede Ka mer moet nog wel akkoord gaan met de voorstellen en er zijn verkie zingen op komst. Woensdag zal Van Straalen daarom met een aan tal MKB-ondernemers een pamflet aanbieden aan de vaste Kamercom missie voor Economische Zaken. De kans is groot dat de nieuwe re gels het na 15 maart halen. De mo ties van Dion Graus (PVV) en Jacques Monasch (toen nog PvdA) op basis waarvan minister Kamp nu in actie komt, worden breed ge steund. Ook de WD is voor. woensdag 15 februari 2017 ,1111111111""" De prijsvechters drukken de ticketprijzen. In 2016 was een gemiddelde retourvlucht tussen Nederland en de VS 11 procent goedkoper dan in 2015. Het kabinet belooft kleine on dernemers vanaf het vroegste stadium te betrekken bij nieuwe wetten en regels. MKB-Neder- land spreekt van een historische doorbraak. David Bremmer Den Haag Michaël van Straalen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17