i SP speelt Robin Hood ij*. Zo mooi is Europa! Vertrekkend Kamp ziet het zonnig in voor Nederland n de ban van de man In 5 jaar 55 miljoen euro winst De ov-chipkaart heeft zich ontwikkeld tot een ware geldmachine. In vijf jaar tijd maakte Translink, het bedrijf achter het ov-pasje, 55 miljoen euro winst met de plastic kaartjes. Walcheren Valentijn Consumentenorganisaties zijn met stomheid geslagen, want het ver haal van Translink was altijd dat de kaart 'kostendekkend' was. Maar in 2015 kregen de vervoerders zelfs 26 miljoen euro dividend uitgekeerd van pasjesmaker Translink. Dat geld was verdiend met het verko pen van ov-chipkaarten voor 7,50 euro - productiekosten 88 cent per stuk - aan gebruikers van bus, trein en tram en het uitbaten van het pasjessysteem. Het gros van dat ka pitaal ging naar de NS. Translink, eigendom van de open baarvervoerbedrijven, maakte in de eerste jaren verlies. Maar nu is het Het in de lucht houden van het betalingssysteem is even lucratief als het maken en verkopen van iPhones verkopen van ov-kaarten en het in de lucht houden van het betalings systeem even lucratief als het ma ken en verkopen van iPhones. Op een omzet van 80 miljoen euro be haalde Translink in 2015 inclusief een belastingvoordeel bijna 19 mil joen euro winst. Dat is een rende ment dat vergelijkbaar is met dat van Apple. Voorzitter Arriën Kruyt van reizi gersorganisatie Rover is hoogst ver baasd dat Translink zo goed ren deert. „Zo veel winst? Dit wist ik echt niet. 7,50 euro voor een ov- chipkaart is veel te veel", zegt Kruyt. Rover wil dat de kaart goed koper wordt of dat de vervanging, ook als de kaart verlopen is, gratis wordt. Dat wil ook de Consumen tenbond. „Deze resultaten laten zien dat de financiële ruimte er is", vindt Sandra de Jong. „De kaart moet goedkoper, langer geldig zijn, vervanging moet gratis zijn, en ie dereen moet ook gratis zijn saldo eraf kunnen halen." Per jaar maakt het bedrijf ruim drie miljoen ov-chipkaarten. Iedere klant komt na maximaal vijf jaar weer terug, want na die tijd is een pasje verlopen. Dat blijkt een enorm goed verdienmodel. In 2011 werd voor het eerst winst gemaakt en sindsdien groeit de plus onder de streep ieder jaar met miljoenen euro's. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft vindt het onzin dat de ov-chipkaart maar vijf jaar geldig is. „In andere landen is dat veel langer. Technisch is er na die vijfjaar echt niets mis met die kaart. Het lijkt toch echt een finan ciële melkkoe." Translink geeft aan dat het overschot geen winst is, omdat er voor het invoeren van de kaart geld is geleend, dat nu wordt terugbetaald. P4 Doel:160.000 minder werklozen Middel: Rijken en bedrijven betalen het gelag 10°C Nieuwsmedia "TTS*-* woon, h-rf* >n korting p.p Korting op alle groepsrondreizen door Europa. Kras.nl/actie of bei 0900-9097 70 cpg P16 OV-kaart blijkt flinke melkkoe Ton Voermans Rotterdam »P7 dinsdag 14 februari 2017 Stralend pzc.nl weer Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530 vóór27 Jfjjjl Prijzen zijn o.b.v. 2 pers. excl res.kosten en Calamiteitenfonds. Actievoorwaarden zie: kras.nl/actievoorwaarden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1