i
SP speelt
Robin Hood
ij*.
Zo mooi is Europa!
Vertrekkend
Kamp ziet
het zonnig
in voor
Nederland
n de ban van de man
In 5 jaar 55 miljoen euro winst
De ov-chipkaart heeft zich ontwikkeld
tot een ware geldmachine. In vijf jaar
tijd maakte Translink, het bedrijf achter
het ov-pasje, 55 miljoen euro winst met
de plastic kaartjes.
Walcheren
Valentijn
Consumentenorganisaties zijn met
stomheid geslagen, want het ver
haal van Translink was altijd dat de
kaart 'kostendekkend' was. Maar in
2015 kregen de vervoerders zelfs 26
miljoen euro dividend uitgekeerd
van pasjesmaker Translink. Dat
geld was verdiend met het verko
pen van ov-chipkaarten voor 7,50
euro - productiekosten 88 cent per
stuk - aan gebruikers van bus, trein
en tram en het uitbaten van het
pasjessysteem. Het gros van dat ka
pitaal ging naar de NS.
Translink, eigendom van de open
baarvervoerbedrijven, maakte in de
eerste jaren verlies. Maar nu is het
Het in de lucht
houden van het
betalingssysteem is
even lucratief als het
maken en verkopen
van iPhones
verkopen van ov-kaarten en het in
de lucht houden van het betalings
systeem even lucratief als het ma
ken en verkopen van iPhones. Op
een omzet van 80 miljoen euro be
haalde Translink in 2015 inclusief
een belastingvoordeel bijna 19 mil
joen euro winst. Dat is een rende
ment dat vergelijkbaar is met dat
van Apple.
Voorzitter Arriën Kruyt van reizi
gersorganisatie Rover is hoogst ver
baasd dat Translink zo goed ren
deert. „Zo veel winst? Dit wist ik
echt niet. 7,50 euro voor een ov-
chipkaart is veel te veel", zegt
Kruyt. Rover wil dat de kaart goed
koper wordt of dat de vervanging,
ook als de kaart verlopen is, gratis
wordt. Dat wil ook de Consumen
tenbond. „Deze resultaten laten
zien dat de financiële ruimte er is",
vindt Sandra de Jong. „De kaart
moet goedkoper, langer geldig zijn,
vervanging moet gratis zijn, en ie
dereen moet ook gratis zijn saldo
eraf kunnen halen."
Per jaar maakt het bedrijf ruim drie
miljoen ov-chipkaarten. Iedere
klant komt na maximaal vijf jaar
weer terug, want na die tijd is een
pasje verlopen. Dat blijkt een
enorm goed verdienmodel. In 2011
werd voor het eerst winst gemaakt
en sindsdien groeit de plus onder
de streep ieder jaar met miljoenen
euro's.
Hoogleraar transportbeleid Bert
van Wee van de TU Delft vindt het
onzin dat de ov-chipkaart maar vijf
jaar geldig is. „In andere landen is
dat veel langer. Technisch is er na
die vijfjaar echt niets mis met die
kaart. Het lijkt toch echt een finan
ciële melkkoe." Translink geeft aan
dat het overschot geen winst is,
omdat er voor het invoeren van de
kaart geld is geleend, dat nu wordt
terugbetaald. P4
Doel:160.000
minder
werklozen
Middel: Rijken
en bedrijven
betalen het
gelag
10°C
Nieuwsmedia
"TTS*-* woon, h-rf* >n
korting p.p
Korting op alle groepsrondreizen door Europa.
Kras.nl/actie of bei 0900-9097 70 cpg
P16
OV-kaart
blijkt flinke
melkkoe
Ton Voermans
Rotterdam
»P7
dinsdag 14 februari 2017
Stralend pzc.nl
weer Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,10
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530
vóór27
Jfjjjl Prijzen zijn o.b.v. 2 pers. excl res.kosten en Calamiteitenfonds. Actievoorwaarden zie: kras.nl/actievoorwaarden