Schandaal
op schandaal
Wat gaat er gebeuren
met Klein Rusland?
Vakantie
Meer markante bouwwerken
'Bouw aan kust ligt stil
door houding raad Sluis'
2
SCHELDEKWARTIER TOREN
Sporten, zwemmen of aan een wijntje
nippen op bijna honderd meter hoogte? Dat
is de droom van projectontwikkelaar Martin
Dekker. Hij wil in het Scheldekwartier
een recreatiewolkenkrabber bouwen.
Commentaar
Elzbieta Bienkowska neemt de Europese Unie ongenadig de
maat. De Eurocommissaris voor Industrie concludeert dat de
lidstaten twee jaar na het uitlekken van het gebruik van sjoe-
melsoftware in auto's nog niets hebben geleerd. Bekend was al dat
de EU jarenlang geen actie ondernam ondanks signalen dat de au
tofabrikanten de uitstootwaarden manipuleerden. Nu beschrijft
Bienkowska de overtreffende trap van dit schandaal: in de auto-in
dustrie gebeurt nog steeds weinig of niets, de lidstaten zitten op
hun handen en Brussel zelf beweegt ook niet. Ondertussen rijden
in Europa tientallen miljoenen auto's rond met een te hoge uit
stoot. Daardoor sterven jaarlijks zeventigduizend mensen voortij
dig. Dit zijn duizelingwekkende cijfers. Bienkowska legt de bal nu
bij de Europese leiders. Maar of die tot iets in staat zijn?
De macht van de autofabrikanten is groot. Want het gaat in deze
industrie om veel geld en om veel banen. Het economische belang
van de sector is onomstreden. Maar dat weegt bij lange na niet op te
gen het belang van de volksgezondheid. Zeker nu de economie weer
een beetje op gang komt en er dus overal weer meer wordt gereden,
moeten overheden streng toezien op de uitstoot. Dit gebeurt dus niet.
Achter deze kwestie gaat een veel groter probleem schuil. De grenzen
van de mobiliteit worden steeds duidelijker. En niet alleen op de weg.
Elders in deze krant betoogt lector duurzaam transport Paul Peeters
dat de luchtvaart helemaal buiten schot blijft, omdat geen land aan
beperkende maatregelen durft te beginnen. Want kom maar eens aan
de goedkope vliegvakantie. Dat kost kiezers. Deze buitengewoon
zwakke houding is overheden onwaardig. Zij vergeten hun zorg
plicht. Die is simpel: zij moeten het leefmilieu maximaal bescher
men. Daarin faalt heel de Europese Unie jammerlijk.
Europese overheden geven auto
en vliegtuig steeds ruim baan
en vergeten zo hun zorgplicht
Klein Rusland ligt, als enige woon
wijk van Zelzate, ten zuiden van de
Expressweg E34, en ook nog eens
ingeklemd tussen het Kanaal van
Gent naar Terneuzen en een groot
zonnepanelenterrein. De wijk
heeft al jaren te maken met leeg
stand en verpaupering. Daar komt
bij dat de nabijgelegen tunnel aan
gepakt moet worden omdat deze
niet diep genoeg ligt voor diep ste
kende schepen.
Allemaal redenen voor de over
heid om eens goed te kijken naar de
toekomst van de wijk. De
duurste optie is renovatie: het te
rugbrengen van de modernistische
jarentwintigwijkin originele staat.
De andere mogelijkheden die ge
presenteerd werden variëren van
minder vergaande renovatie, ge-
Klein Rusland was de
eerste
modernistische
tuinwijk in België
deeltelijke of complete nieuwbouw
tot het geheel slopen van Klein
Rusland. De komende maanden
wordt gekeken hoe duur die ver
schillende plannen zijn. Begin vol
gend jaar beslist de Vlaamse rege
ring wat er gaat gebeuren. De be
woners krijgen inspraak.
ALMANAK
De Middelburger keerde met een
lach en een behoorlijk gebruind
gezicht terug op zijn werk. Twee
weken vakantie op Curasao had
den hem zichtbaar goed gedaan.
„Wat een land, wat een omge
ving", begon hij. Zijn collega's,
veel minder in vakantiestem
ming, hingen aan zijn lippen.
„Weet je, ik zou er best kunnen
wonen", vervolgde de Middel
burger. Een collega plaatste daar
bij een kanttekening. „Op een
gegeven moment ga je de echte
Hollandse pot missen. Had ik
een tijdje geleden ook. Toen ik
terug in Nederland kwam, ben ik
meteen om shoarma gegaan."
Nassaustraat
moet veiliger
Hertmans in
Porgy&Bess
Basiliek zondag
bereikbaar
OSSENISSE
Blues en country in
't Schallemaaj
Zwemmen op ruim negentig meter
hoogte en vervolgens in de diepte
de schepen zien passeren op de
Westerschelde. Projectontwikke
laar Martin Dekker van Vastgoed
Dekker vertelt enthousiast over de
97 meter hoge toren die hij wil bou
wen in het Scheldekwartier naast
de Timmerfabriek in Vlissingen.
Als iemand een hele
verdieping wil kopen,
kan dat best twee
miljoen kosten
„Met in top een skybar, fitness
ruimte en een zwembad." Woens
dag presenteerde hij samen met
wethouder John de Jonge de plan
nen. Een dag later zegt hij dat hij er
voor 95 procent van overtuigd is dat
die toren er over drie jaar staat. „Fei
telijk wil ik honderd procent zeg
gen, maar er kan altijd iets gebeu-
OP EEN RIJTJE
ren waardoor het toch niet lukt."
De Middelburger (49) vertelt dat hij
kapitaalkrachtige partners heeft die
zeer enthousiast zijn over het plan.
„Maar namen noem ik nu nog niet."
Ook zegt hij in gesprek te zijn met
meerdere partijen die interesse
hebben. Daarom kan het wel eens
zo zijn dat straks één organisatie de
eigenaar wordt van de negentig re
creatieappartementen die in die to
ren komen. Maar hij sluit niet uit
dat ze verkocht worden aan een se
rie particuliere investeerders. Hoe
veel geld ze per appartement moe
ten neertellen, dat is nog niet be
kend. „Dat hangt van veel factoren
af." Na wat aandringen, vertelt hij
dat de prijzen waarschijnlijk begin
nen bij twee ton. „Maar als iemand
een volledige verdieping op een van
de bovenste etages wil kopen, dan
vragen we natuurlijk meer. Dan
zou dat best eens twee miljoen
kunnen zijn."
Daarmee geeft hij aan dat nog
heel veel mogelijk is en nog heel
weinig concreet. Hij sluit op voor
hand zelfs niet uit dat een deel van
de toren straks wordt gebruikt als
(zorg) hotel. „Ik hou alle opties nog
open. Ik sluit zelfs niet uit dat daar
De provincie bepaalde vorig jaar dat
nieuwe recreatiebouw voortaan
verhuurd móet worden. De raad
legde die eis naast zich neer. Raads
leden vrezen, met ontwikkelaars,
dat kopers zullen afhaken. Sinds
dien blokkeerde de provincie al
meerdere aanvragen voor een om
gevingsvergunning voor nieuwe
complexen, in de wetenschap dat
een rechter de provincie, als 'hoger
overheidsorgaan', gelijk zal geven.
„U bereikt nu dus dat de boel com
pleet stil ligt", vertelde Ploegaert.
B en W stelt de raad daarom voor
de verplichting te stellen dat de
helft van de appartementen binnen
een nieuw complex in de verhuur
gaat.
De provincie verplicht eigenlijk
volledige verhuur, maar we gaan
ervan uit dat we hiermee vol
doende goede wil tonen", gaf Ploe
gaert aan. De raad neemt op 23 fe
bruari een besluit.
vrijdag 10 februari 2017
n
De komende maanden worden
allesbepalend voor de Zelzaatse
wijk Klein Rusland. Woensdag
avond legde Jan Briers, gouver
neur van Oost-Vlaanderen, in
het gemeentehuis de bewoners
vijf opties voor.
Guido van der Heijden
Zelzate
Tip? redactie@pzc.nl
AXEL
De 'rare' bocht in de krui
sing Nassaustraaf-Ka-
naalkade in Axel moet
veiliger worden, vooral
voor voetgangers. De
stadsraad heeft daar op
nieuw op aangedrongen.
De bewonersorganisatie
wil een laag hekwerk in
de bocht, zodat voetgan
gers worden gedwongen
verder de Nassaustraat
in te lopen en zo beter
zicht krijgen op het ver
keer. Tot nu toe wil de
gemeente daar niet aan.
TERNEUZEN
De Vlaamse schrijver
Stefan Hertmans, afkom
stig uit Gent, is dinsdag
te gast bij Porgy Bess
aan de Noordstraat in
Terneuzen. De veelzijdige
auteur, die onder meer
ook theaterstukken en
poëzie schrijft, komt ver
tellen over zijn nieuwe,
deels historische roman
'De Bekeerlinge'. Aan
vang is om 20.00 uur,
kaarten kosten 10 euro.
Die zijn te bestellen via
www.porgyenbess.nl.
HULST
Wie zondag de mis van
11.00 uur in de basiliek
van Hulst wil bijwonen,
kan dat, ondanks alle
drukte en veiligheids
maatregelen rond de
Vestingcross. De paro
chie raadt mensen aan
vroeger van huis te ver
trekken. De enige toe
gang tot de binnenstad is
via de Absdaalse- en Van
Maelstedeweg. Verkeers
regelaars laten kerkgan
gers door. Parkeren kan
bij de basiliek.
Little Boy Nightingale
- ofwel Wouter Verhelst
en Ilse Van Dooren - tre
den zondag op in café 't
Schallemaaj aan de Kip
straat in Ossenisse. Ze
brengen een mix van
akoestische blues,
country en rock'n'roll op
gitaar, mondharmonica,
percussie en zang. Aan
vang is 15.00 uur.
Torenhoog
Emile Calon
Vlissingen
-Martin Dekker
Schoorsteen kolencentrale Borssele 175 m
Televisietoren Goes 137 m
Lange Jan Middelburg 90,5 m
Uitkijktoren Arsenaal Vlissingen 65 m
Watertoren Goes 63 m
Dikke Toren Zierikzee 62 m
Vuurtoren Haamstede 53 m
Als de Sluise gemeenteraad
blijft weigeren een verhuurver-
plichting op te leggen aan eige
naren van nieuwe appartemen
ten, ligt bijna elke ontwikkeling
aan de kust stil. Daarvoor waar
schuwde wethouder Peter Ploe-
gaert woensdag tijdens een
commissievergadering.
Martijn de Koning
Sluis