KIEK KAPSTOK Wiedewiedewiet 11 In de week voor de workshop voor examenkandidaten van het Calvijn College neemt mijn spanning toe. Geheid komt de vraag: „Mam, heb je die wiet nog?" Tsja, vast, maar waar? Met jonge jongens in huis berg ik het spul ie der jaar op, want zij hoeven het niet te gebruiken. „Waar is die zooi?", vraag ik me hardop af ter wijl ik op zolder onlogische op- bergplekken afgraaf. Vorig jaar vond ik de wiet er al oud uitzien. Heb ik het toen weggegooid? Moet ik nieuwe kopen? Tsja, bij de keuze voor sommige werkvormen kom je als gods-dienstantropoloog in een coffeeshop uit. „U wilt wiet kopen voor het Calvijn College?", de verkoper wilde twee jaar gele den werkelijk het naadje van de (zwarte) kous weten. Ik ook als het om de producten in de coffeeshop ging. Ik was er tenslotte nog nooit geweest. Opgelucht moet mijn 'Ik heb 'tl', maandagavond door het trapgat hebben geklonken. „Het zat nog in de tas van vorig jaar." Gaan studeren is leuk én span nend en daar moeten de examen kandidaten op worden voorbereid. Op basis van mijn onderzoek weet ik wat 'verkenning van de wereld doet met het denken en doen' van jonge mensen uit bevindelijk ge reformeerde kring. Ik kan erover spreken, maar de vraag is een workshop te geven. Tijdens een le- venslooponderzoek raken mensen aan de praat door zich te buigen over de inhoud van de eigen tas. Hun leven wordt gedocumenteerd door wat ze vinden: een hebbedin getje dat al jaren wordt meege sleept, opschrijfboekjes, een schelpje, fotootjes, trein- en bios coopkaartjes. De vwo'ers mogen een denkbeeldig levensverhaal van een tweedejaarsstudent schet sen. Drie tassen met uiteenlopende inhoud neem ik mee. Tassen van 'refo'-studenten die ik label als de 'refo classic', 'hybride' en 'verloren zoon'. De vwo'ers proberen zich een beeld te vormen van de stu dent bij wie de tas hoort. Ze ko men behoorlijk in de buurt. Ik geef hen informatie uit onderzoek. De 'classics' kiezen er bewust voor zich zoveel mogelijk in 'eigen kring' te blijven bewegen. Ze be wandelen de smalle weg en hun sociale netwerk beperkt zich tot gelijkgestemden, het geloof der vaderen is hen heilig. De hybriden zijn nieuwsgierig naar wat er in de wereld te koop is en houden de eigen opvattingen tijdens de studietijd tegen het licht. Wat hen goed dunkt en te combineren met de eigen gods dienstige opvattingen, voegen zij aan hun pakketje toe. En de verloren zoon, tsja die ex perimenteert er lustig op los. In zijn tas zit alles wat God mogelijk en ouders beslist liever niet zien. Hij profileert zich als student op de laatste plaats als orthodox-pro testant. Deze verloren zoon kan echter zomaar op zijn schreden te rugkeren en omslaan als een blad aan de boom. De jongens wiens tas tijdens de studietijd wiet be vatte, kunnen na berouw over hun zonden, zomaar uitkomen in de ouderlingenbank. Dat weten ze vast niet in de coffeeshop, maar de vwo'ers nu wel. Oei, hoe gaan zij komende zondag naar de ambts dragers kijken? vrijdag 10 februari 2017 PC Zomaar, een kapstok vol met oliejassen. Ze hingen in Westkapelle. Daar moet je je wel kleden tegen de elementen. Zeker als de wind waait over de Noordzee en het nog februari is. foto ruben oreel José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Links en een actueel overzicht van de kerkdiensten voor komende zon dag staan op www.pzc.nl/monniken- werk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 39