Schommeling op beurs
door verwarrende namen
'Gevaar van verre
budgetvluchten voor
KLM blijft beperkt'
E 17
het taxiën
maar één mo
tor te laten
draaien of door
aan te vliegen
met minder
vermogen. Ook met recht
streekse routes en vliegen op de
ideale hoogte valt volgens de sec
tor nog aanzienlijke winst te be
halen. Peeters bestrijdt dit: „Dat
gaat om maximaal 5 procent."
In het Montrealakkoord is af
gesproken dat de luchtvaartsec
tor vanaf 2020 alleen nog 'kool
stofneutraal' kan groeien. Lucht
vaartmaatschappijen krijgen uit-
stootrechten toegewezen. Als ze
hun quotum overschrijden, kun
nen ze rechten bij-
kopen van andere
sectoren die er
wel in slagen te
vergroenen.
EU-parle-
mentariër
Bas Eick-
hout van
Groen-
Links
heeft weinig
vertrouwen in
dat akkoord. „Pas in
2027 worden de af
spraken bindend. De
komende tien jaar is
geen enkel land er dus op
aan te spreken. Daarbij is
nog onbekend of grote
vervuilers als India en
Rusland meedoen. De VS
hebben wel getekend,
maar het is de vraag wat
onder Trump van de af
spraken terechtkomt."
Staatssecretaris Sharon
Dijksma van Milieu (PvdA)
erkent dat het akkoord
'strenger, sneller en verplich
tender had gemoeten'. „Maar de
luchtvaartsector heeft in Canada
met 291 landen nu wel afspraken
gemaakt over schoner vliegen en
het terugdringen van C02-uit-
stoot. Dat is winst."
Brussel wil werk maken van
het akkoord door de luchtvaart
binnen het Europese emissie
handelssysteem (ETS) te bren
gen. Voor de uitstoot van vluch
ten binnen de EU moeten lucht
vaartmaatschappijen rechten ko
pen, volgens de plannen die de
Europese Commissie bekend
heeft gemaakt. Intercontinentale
vluchten, die voor verreweg de
meeste broeikasgassen zorgen,
blijven daarbij nog buiten schot.
Aanpakken
Toch is het plan een stap in de
goede richting, vindt Eickhout.
„Het is de enige manier waarop
we de luchtvaart kunnen aan
pakken." Hij wijst erop dat het
volgens een internationaal ver
drag verboden is om accijns te
heffen op kerosine. „Op vlieg
tickets zit geen btw. Veel lucht
havens worden gesubsidieerd.
Vliegen wordt kunstmatig goed
koop gehouden. Vliegen van
Amsterdam naar Parijs is vaak
goedkoper dan met de trein."
Vliegen duurder maken via
een milieubelasting - al dan niet
via ETC - is ook volgens Peeters
de efficiëntste manier om de uit
stoot van de sector binnen de
perken te houden. „Maar dat ligt
uiterst gevoelig. Geen enkele
partij wil er met de verkiezingen
voor de deur van beschuldigd
worden mensen hun vakantie af
te pakken. De luchtvaart vormt
bovendien een machtige lobby.
Schiphol en KLM schermen er
mee voor veel werkgelegenheid
in Nederland te zorgen."
Nederland heeft in 2008 al
eens een milieubelasting op
vliegtickets ingevoerd. Toen een
jaar later bleek dat passagiers uit
weken naar Belgische en Duitse
luchthavens om die heffing te
ontlopen, werd die omstreden
vliegtaks weer afgeschaft.
A M ST E R DA M Een typisch ge
val van de klok en de klepel. Snap
Interactive, een bedrijf dat da-
tingapps maakt, zag de beurs
koers met 164 procent stijgen na
dat Snap, maker van Snapchat,
had aangekondigd naar de beurs
te gaan. Toen beleggers de vergis
sing bemerkten verschrompelde
de koerswinst weer, meldt pers
bureau Bloomberg.
De stijging van het aandeel
lijkt een klassiek geval van
naamsverwarring. Het is niet de
eerste keer dat beleggers zich op
deze manier vergissen. Tweeter
Home Entertainment Group,
een winkelketen, zag de koers in
2013 met 685 procent oplopen
toen Twitter aankondigde naar
de beurs te gaan. Oculus Vision
Tech ging 155 procent omhoog
toen Facebook aankondigde
Oculus VR voor miljarden te
willen kopen.
In China speelt nog een ander
fenomeen. Daar was een flinke
koersstijging van een aandeel dat
klinkt als 'grote overwinning
voor Trump' de dag nadat de za-
kentycoon de verkiezingen had
gewonnen. Omgekeerd ging een
aandeel dat klinkt als 'tante Hil
lary' fors onderuit.
DEN HAAG KLM krijgt waar
schijnlijk ook op lange vluchten
vanaf Schiphol te maken met con
currentie van prijsvechters. Die zal
evenwel niet zo'n grote impact heb
ben op de luchtvaartmaatschappij
en de luchthaven als de opkomst
van budgetmaatschappijen binnen
Europa. Dat schrijft het Kennisinsti
tuut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Volgens de onderzoekers is het
verdienmodel van prijsvechters
minder geschikt voor verre vluch
ten. Zij gaan ervan uit dat reizigers
op langere routes toch wat meer
comfort willen. Dat past niet bij de
werkwijze van prijsvechters, die
zich doorgaans beperken tot de
kern: het vervoeren van passagiers
van A naar B. Het kostenvoordeel zal
daardoor beperkter zijn dan bij
vluchten in Europa.
Bovendien denken de onderzoe
kers dat het ontbreken van een over-
stapmodel het prijsvechters moei
lijk maakt hun vliegtuigen vol te
krijgen. Full-servicemaatschappijen
als KLM, Air France en Lufthansa
halen uit heel Europa reizigers op
om de grote toestellen te vullen die
naar verre bestemmingen vliegen.
Dat is een complexe manier van
werken die moeilijk met lagere kos
ten te kopiëren is, aldus het KiM.
i Het KiM gaat ervan
uit dat reizigers op
lange routes wat
meer comfort willen
KLM zal de concurrentie op som
mige routes wel zien toenemen,
maar de onderzoekers denken dat
dit een 'vrij beperkte impact' zal
hebben. Zij gaan ervan uit dat prijs
vechters deels passagiers zullen
trekken die anders wegens de kos
ten helemaal geen verre reis zouden
maken. Ook wijzen zij erop dat
Schiphol al tegen de capaciteits-
grenzen aan zit, en voorlopig geen
ruim baan kan bieden aan derge
lijke nieuwe spelers.
849
1199
vrijdag 10 februari 2017
GO
groeit, dus
neemt toe
In 2035 zal het aantal passa
giers in de luchtvaart verdub
beld zijn, zo verwacht lucht
vaartorganisatie IATA.
lil
Wales Yorkshire
gegarandeerd vertrek
inclusief ontbijt en diner
IO dagen oad.nl/BEGB04
m l
Het Groene Eire
ook per luxe excellent bus
inclusief ontbijt en diner
3 dagen oad.nl/BRIE4l
Boek nu op oad.nl/pzc C 0547 28 44 88 (ma-za)
of ga naar uw reisbureau
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., exd. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten.
kijk op oad.nl/voorwaarden
is®
fvenngs.
Zuid-Engeland Isle of Wight De Engelse Rivièra
gegarandeerd vertrek nieuw bij Oad, hotel direct aan zee
inclusief ontbijt en diner va 599 inclusief ontbijt en diner va 749
8 dagen oad.nl/BEGB02 5W 8 dagen oad.nl/BEGBI4 W