Schommeling op beurs door verwarrende namen 'Gevaar van verre budgetvluchten voor KLM blijft beperkt' E 17 het taxiën maar één mo tor te laten draaien of door aan te vliegen met minder vermogen. Ook met recht streekse routes en vliegen op de ideale hoogte valt volgens de sec tor nog aanzienlijke winst te be halen. Peeters bestrijdt dit: „Dat gaat om maximaal 5 procent." In het Montrealakkoord is af gesproken dat de luchtvaartsec tor vanaf 2020 alleen nog 'kool stofneutraal' kan groeien. Lucht vaartmaatschappijen krijgen uit- stootrechten toegewezen. Als ze hun quotum overschrijden, kun nen ze rechten bij- kopen van andere sectoren die er wel in slagen te vergroenen. EU-parle- mentariër Bas Eick- hout van Groen- Links heeft weinig vertrouwen in dat akkoord. „Pas in 2027 worden de af spraken bindend. De komende tien jaar is geen enkel land er dus op aan te spreken. Daarbij is nog onbekend of grote vervuilers als India en Rusland meedoen. De VS hebben wel getekend, maar het is de vraag wat onder Trump van de af spraken terechtkomt." Staatssecretaris Sharon Dijksma van Milieu (PvdA) erkent dat het akkoord 'strenger, sneller en verplich tender had gemoeten'. „Maar de luchtvaartsector heeft in Canada met 291 landen nu wel afspraken gemaakt over schoner vliegen en het terugdringen van C02-uit- stoot. Dat is winst." Brussel wil werk maken van het akkoord door de luchtvaart binnen het Europese emissie handelssysteem (ETS) te bren gen. Voor de uitstoot van vluch ten binnen de EU moeten lucht vaartmaatschappijen rechten ko pen, volgens de plannen die de Europese Commissie bekend heeft gemaakt. Intercontinentale vluchten, die voor verreweg de meeste broeikasgassen zorgen, blijven daarbij nog buiten schot. Aanpakken Toch is het plan een stap in de goede richting, vindt Eickhout. „Het is de enige manier waarop we de luchtvaart kunnen aan pakken." Hij wijst erop dat het volgens een internationaal ver drag verboden is om accijns te heffen op kerosine. „Op vlieg tickets zit geen btw. Veel lucht havens worden gesubsidieerd. Vliegen wordt kunstmatig goed koop gehouden. Vliegen van Amsterdam naar Parijs is vaak goedkoper dan met de trein." Vliegen duurder maken via een milieubelasting - al dan niet via ETC - is ook volgens Peeters de efficiëntste manier om de uit stoot van de sector binnen de perken te houden. „Maar dat ligt uiterst gevoelig. Geen enkele partij wil er met de verkiezingen voor de deur van beschuldigd worden mensen hun vakantie af te pakken. De luchtvaart vormt bovendien een machtige lobby. Schiphol en KLM schermen er mee voor veel werkgelegenheid in Nederland te zorgen." Nederland heeft in 2008 al eens een milieubelasting op vliegtickets ingevoerd. Toen een jaar later bleek dat passagiers uit weken naar Belgische en Duitse luchthavens om die heffing te ontlopen, werd die omstreden vliegtaks weer afgeschaft. A M ST E R DA M Een typisch ge val van de klok en de klepel. Snap Interactive, een bedrijf dat da- tingapps maakt, zag de beurs koers met 164 procent stijgen na dat Snap, maker van Snapchat, had aangekondigd naar de beurs te gaan. Toen beleggers de vergis sing bemerkten verschrompelde de koerswinst weer, meldt pers bureau Bloomberg. De stijging van het aandeel lijkt een klassiek geval van naamsverwarring. Het is niet de eerste keer dat beleggers zich op deze manier vergissen. Tweeter Home Entertainment Group, een winkelketen, zag de koers in 2013 met 685 procent oplopen toen Twitter aankondigde naar de beurs te gaan. Oculus Vision Tech ging 155 procent omhoog toen Facebook aankondigde Oculus VR voor miljarden te willen kopen. In China speelt nog een ander fenomeen. Daar was een flinke koersstijging van een aandeel dat klinkt als 'grote overwinning voor Trump' de dag nadat de za- kentycoon de verkiezingen had gewonnen. Omgekeerd ging een aandeel dat klinkt als 'tante Hil lary' fors onderuit. DEN HAAG KLM krijgt waar schijnlijk ook op lange vluchten vanaf Schiphol te maken met con currentie van prijsvechters. Die zal evenwel niet zo'n grote impact heb ben op de luchtvaartmaatschappij en de luchthaven als de opkomst van budgetmaatschappijen binnen Europa. Dat schrijft het Kennisinsti tuut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Volgens de onderzoekers is het verdienmodel van prijsvechters minder geschikt voor verre vluch ten. Zij gaan ervan uit dat reizigers op langere routes toch wat meer comfort willen. Dat past niet bij de werkwijze van prijsvechters, die zich doorgaans beperken tot de kern: het vervoeren van passagiers van A naar B. Het kostenvoordeel zal daardoor beperkter zijn dan bij vluchten in Europa. Bovendien denken de onderzoe kers dat het ontbreken van een over- stapmodel het prijsvechters moei lijk maakt hun vliegtuigen vol te krijgen. Full-servicemaatschappijen als KLM, Air France en Lufthansa halen uit heel Europa reizigers op om de grote toestellen te vullen die naar verre bestemmingen vliegen. Dat is een complexe manier van werken die moeilijk met lagere kos ten te kopiëren is, aldus het KiM. i Het KiM gaat ervan uit dat reizigers op lange routes wat meer comfort willen KLM zal de concurrentie op som mige routes wel zien toenemen, maar de onderzoekers denken dat dit een 'vrij beperkte impact' zal hebben. Zij gaan ervan uit dat prijs vechters deels passagiers zullen trekken die anders wegens de kos ten helemaal geen verre reis zouden maken. Ook wijzen zij erop dat Schiphol al tegen de capaciteits- grenzen aan zit, en voorlopig geen ruim baan kan bieden aan derge lijke nieuwe spelers. 849 1199 vrijdag 10 februari 2017 GO groeit, dus neemt toe In 2035 zal het aantal passa giers in de luchtvaart verdub beld zijn, zo verwacht lucht vaartorganisatie IATA. lil Wales Yorkshire gegarandeerd vertrek inclusief ontbijt en diner IO dagen oad.nl/BEGB04 m l Het Groene Eire ook per luxe excellent bus inclusief ontbijt en diner 3 dagen oad.nl/BRIE4l Boek nu op oad.nl/pzc C 0547 28 44 88 (ma-za) of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., exd. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. kijk op oad.nl/voorwaarden is® fvenngs. Zuid-Engeland Isle of Wight De Engelse Rivièra gegarandeerd vertrek nieuw bij Oad, hotel direct aan zee inclusief ontbijt en diner va 599 inclusief ontbijt en diner va 749 8 dagen oad.nl/BEGB02 5W 8 dagen oad.nl/BEGBI4 W

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17