etsbaas O z 16 ui SBM Offshore Terwijl het aantal vliegreizen blijft groeien, weet de luchtvaart nog steeds aan een klimaattaks te ontkomen. Met dank aan de machtige lobby en de politieke gevoeligheid van zon tickettoeslag. In de schijnwerpers Het voert wat ver Takens de man te noe men die de Duitsers en Fransen op de elektrische fiets hielp. Maar hij heeft er zeker een grote bijdrage aan geleverd. Ge durende zijn loopbaan bij Accell, onder an dere Batavus, Sparta en Raleigh, speelde de e-bike een steeds grotere rol. Bij Accell ontwikelde de technisch ingeni eur zich tot een vaardig marketeer. In de loop van de jaren kocht Takens nieuwe fietsmer- ken in Europa en de VS en klom Accell op van de derde naar de eerste plek op de lijst van grootste fietsproducenten. Onder zijn leiding groeide Accell van een omzet van 150 miljoen euro naar bijna een miljard euro. Naast nieuwe merken en mark ten kwam de groei van nieuwe pro ducten, vooral de elektrische fiets. In Nederland is de elektrische fiets al jarenlang een ver trouwd beeld. Maar dankzij Ac cell rukt de elek trische mountain bike op in landen als Duitsland en Frankrijk. „Dat is echt ons succes nummer", zei Ta kens daar eerder over in een inter view met deze krant. „De elektri sche fiets slaat ook aan in landen waar traditioneel weinig ge fietst wordt, zoals Spanje en Frankrijk." Die landen zijn zo heuvelachtig dat mensen snel geneigd zijn de auto te pakken. een held onder beleggers. In 2009 kreeg hij een onderscheiding van de Vereniging voor Effectenbezitters omdat het aandeel Accell een van de best presterende aandelen van deze eeuw was. Een deel van zijn beloning bestaat uit aandelen. En die verkocht hij ver volgens met winst op de beurs. Of dat niet duidde op weinig vertrouwen, vroeg een journalist van NRC Handelsblad. „Nee daar leef ik van", antwoordde Takens. „Dat geld is voor de leuke dingen, extra vakantiegeld, een nieuwe auto voor mijn vrouw." Veel persoonlijker dan die ontboezeming is Takens nooit geweest. De man blijft het liefst op de achtergrond. De spaarzame inter views gingen vooral over Accell, nooit over hemzelf. Takens keert weer terug naar de luwte die hij nooit echt verlaten heeft. Flitsen LÜ Fagron Gemalto Umcredit KLIMAAT GOEDKOOP VLIEGEN m vliegtuigen in de lucht te houden wor den 5 miljoen vaten olie uit de bodem ge pompt. Per dag. Vliegen is per kilometer de meest milieubelastende vorm van vervoer. 4^ Het aandeel van de luchtvaart in kli maatverandering groeit snel. In 2035 zal het aantal vlieg tuigpassagiers zijn verdubbeld, ver wacht de internatio nale luchtvaartorganisa tie IATA. Over acht jaar zal het aantal Chinese passagiers het aan tal Amerikaanse hebben overtrof fen, en een jaar later zal India het Verenigd Koninkrijk hebben inge haald als derde luchtvaartmarkt. 2016 was met 3,7 miljard passagiers (een groei van 6 procent) een re cordjaar voor luchtvaartmaat schappijen. „Een goednieuwsver- haal", in de woorden van IATA- topman Alexandre de Juniac, tot voor kort ceo van Air France-KLM. Zijn voornaamste zorg? Dat de ca paciteit van luchthavens de groei niet kan bijbenen. Broeikasgas Voor de opwarmende aarde is dit een slechtnieuwsverhaal. Want de luchtvaart weet aan serieuze mi lieumaatregelen te ontsnappen, zegt Paul Peeters, lector duurzaam transport toerisme aan de NTHV in Breda. „Terwijl andere vervuilende sectoren hun uitstoot van broeikasgassen moeten terug dringen, bleef de luchtvaart in het Klimaatakkoord van Parijs buiten schot." Het alternatieve lucht vaartakkoord dat de sector in okto ber zelfheeft gesloten in Montreal, is volgens hem boterzacht. Vliegtuigen zijn niet alleen ver- ant- woor voor zo n 2,5 pro cent van de we reld wijde CO2- emis- sies, maar stoten ook andere deel tjes uit die hoog in de atmosfeer het broeikaseffect versterken. De luchtvaartsector stelt aan alle kanten bezig te zijn die uitstoot te rug te dringen. Zo verbruiken mo derne vliegtuigen al 80 procent minder kerosine dan de passa giersvliegtuigen uit de jaren 60. Radicaal schonere passagiersvlieg tuigen, op zonne-energie of wa terstof, zijn de komende decennia echter niet te verwachten. Met lichtere materialen, zuinigere mo toren en aërodynamische ontwer pen is nog maar beperkt winst te behalen, stelt Peeters, die voor heen als ontwerper bij Fokker werkte. „Bij autofabrikanten was brandstofbesparing lang bijzaak, maar voor vliegtuigbouwers is het altijd noodzaak geweest om nieuwe modellen zuiniger te ma ken. Met een lager brandstofver bruik kun je immers langere af standen overbruggen. Het kost tien tot vijftien jaar om een nieuw model te ontwikkelen dat 10 pro cent zuiniger is." Volgens de luchtvaartsector is ook veel mi lieuwinst te boeken met alterna tieve brandstoffen. Organisaties als Milieudefensie en Oxfam waarschuwen dat biobrandstof geen duurzaam alternatiefis, om dat de teelt ten koste gaat van landbouwgrond voor voedsel. De sector ziet piloten nog brandstof besparen door tijdens Na 18 jaar als topman bij de Friese fietsen- fabrikant Accell houdt René Takens het voor gezien. De 62-jarige Amsterdammer maakte Accell de grootste van Europa. Het succes van Accell maakte Takens tot Peet Vogels Het aandeel Twitter ging gisteren fors on deruit op de Amerikaanse beurs nadat de be richtendienst een tegenvallende omzetgroei bekendmaakte. De koers opende liefst 10 procent lager. Havenbedrijf Rotterdam is ondanks een lichte daling in de goederenoverslag ten op zichte van het recordjaar 2015 „voorzichtig tevreden". „Dit was het op één na beste jaar ooit", plaatste topman Allard Castelein giste ren de jaarcijfers in perspectief. fÏ Geboren 4 november 1954 te Am sterdam Opleiding: Werktuig bouwkunde aan de Uni versiteit Twente O vrijdag 10 februari 2017 GO De farmaceut was de grootste winnaar op een zeer positief Damrak. m Van de AEX- fondsen scoorde digitale begelei der Gemalto het best. De Italiaanse bank leed 13 mil jard euro verlies in 2016, maar de koers steeg. De jaarcijfers van de oliedienstver lener vielen be leggers niet mee. o De luchtvaart de vervuiling Annemieke van Dongen Brussel Vorig jaar was met 3,7 miljard passagiers een recordjaar voor de luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Het moderne vliegtuig ver bruikt 80 procent minder kero sine dan zijn voorgangers in de jaren zestig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16