etsbaas
O
z
16
ui
SBM
Offshore
Terwijl het aantal
vliegreizen blijft
groeien, weet de
luchtvaart nog steeds
aan een klimaattaks
te ontkomen.
Met dank aan de
machtige lobby en de
politieke gevoeligheid
van zon tickettoeslag.
In de schijnwerpers
Het voert wat ver Takens de man te noe
men die de Duitsers en Fransen op de
elektrische fiets hielp. Maar hij heeft
er zeker een grote bijdrage aan geleverd. Ge
durende zijn loopbaan bij Accell, onder an
dere Batavus, Sparta en Raleigh, speelde de
e-bike een steeds grotere rol.
Bij Accell ontwikelde de technisch ingeni
eur zich tot een vaardig marketeer. In de loop
van de jaren kocht Takens nieuwe fietsmer-
ken in Europa en de VS en klom Accell op
van de derde naar de eerste plek op de lijst
van grootste fietsproducenten. Onder zijn
leiding groeide Accell van een omzet van 150
miljoen euro naar bijna een miljard euro.
Naast nieuwe
merken en mark
ten kwam de groei
van nieuwe pro
ducten, vooral de
elektrische fiets.
In Nederland is de
elektrische fiets al
jarenlang een ver
trouwd beeld.
Maar dankzij Ac
cell rukt de elek
trische mountain
bike op in landen
als Duitsland en
Frankrijk. „Dat is
echt ons succes
nummer", zei Ta
kens daar eerder
over in een inter
view met deze
krant. „De elektri
sche fiets slaat ook
aan in landen waar traditioneel weinig ge
fietst wordt, zoals Spanje en Frankrijk." Die
landen zijn zo heuvelachtig dat mensen snel
geneigd zijn de auto te pakken.
een held onder beleggers. In 2009 kreeg hij
een onderscheiding van de Vereniging voor
Effectenbezitters omdat het aandeel Accell
een van de best presterende aandelen van
deze eeuw was. Een deel van zijn beloning
bestaat uit aandelen. En die verkocht hij ver
volgens met winst op de beurs. Of dat niet
duidde op weinig vertrouwen, vroeg een
journalist van NRC Handelsblad. „Nee daar
leef ik van", antwoordde Takens. „Dat geld is
voor de leuke dingen, extra vakantiegeld, een
nieuwe auto voor mijn vrouw."
Veel persoonlijker dan die ontboezeming
is Takens nooit geweest. De man blijft het
liefst op de achtergrond. De spaarzame inter
views gingen vooral over Accell, nooit over
hemzelf. Takens keert weer terug naar de
luwte die hij nooit echt verlaten heeft.
Flitsen
LÜ
Fagron
Gemalto
Umcredit
KLIMAAT GOEDKOOP VLIEGEN
m vliegtuigen
in de lucht te
houden wor
den 5 miljoen
vaten olie uit
de bodem ge
pompt. Per
dag. Vliegen is per kilometer de
meest milieubelastende
vorm van vervoer. 4^
Het aandeel van de
luchtvaart in kli
maatverandering
groeit snel. In 2035
zal het aantal vlieg
tuigpassagiers zijn
verdubbeld, ver
wacht de internatio
nale luchtvaartorganisa
tie IATA. Over acht jaar zal het
aantal Chinese passagiers het aan
tal Amerikaanse hebben overtrof
fen, en een jaar later zal India het
Verenigd Koninkrijk hebben inge
haald als derde luchtvaartmarkt.
2016 was met 3,7 miljard passagiers
(een groei van 6 procent) een re
cordjaar voor luchtvaartmaat
schappijen. „Een goednieuwsver-
haal", in de woorden van IATA-
topman Alexandre de Juniac, tot
voor kort ceo van Air France-KLM.
Zijn voornaamste zorg? Dat de ca
paciteit van luchthavens de groei
niet kan bijbenen.
Broeikasgas
Voor de opwarmende aarde is dit
een slechtnieuwsverhaal. Want de
luchtvaart weet aan serieuze mi
lieumaatregelen te ontsnappen,
zegt Paul Peeters, lector duurzaam
transport toerisme aan de
NTHV in Breda. „Terwijl andere
vervuilende sectoren hun uitstoot
van broeikasgassen moeten terug
dringen, bleef de luchtvaart in het
Klimaatakkoord van Parijs buiten
schot." Het alternatieve lucht
vaartakkoord dat de sector in okto
ber zelfheeft gesloten in Montreal,
is volgens hem boterzacht.
Vliegtuigen zijn niet alleen ver-
ant-
woor
voor zo n
2,5 pro
cent van
de we
reld
wijde
CO2-
emis-
sies,
maar stoten
ook andere deel
tjes uit die hoog in de atmosfeer
het broeikaseffect versterken.
De luchtvaartsector stelt aan alle
kanten bezig te zijn die uitstoot te
rug te dringen. Zo verbruiken mo
derne vliegtuigen al 80 procent
minder kerosine dan de passa
giersvliegtuigen uit de jaren 60.
Radicaal schonere passagiersvlieg
tuigen, op zonne-energie of wa
terstof, zijn de komende decennia
echter niet te verwachten. Met
lichtere materialen, zuinigere mo
toren en aërodynamische ontwer
pen is nog maar beperkt winst te
behalen, stelt Peeters, die voor
heen als ontwerper bij Fokker
werkte. „Bij autofabrikanten was
brandstofbesparing lang bijzaak,
maar voor vliegtuigbouwers is het
altijd noodzaak geweest om
nieuwe modellen zuiniger te ma
ken. Met een lager brandstofver
bruik kun je immers langere af
standen overbruggen. Het kost
tien tot vijftien jaar om een nieuw
model te ontwikkelen dat 10 pro
cent zuiniger is." Volgens de
luchtvaartsector is ook veel mi
lieuwinst te boeken met alterna
tieve brandstoffen. Organisaties
als Milieudefensie en Oxfam
waarschuwen dat biobrandstof
geen duurzaam alternatiefis, om
dat de teelt ten koste gaat van
landbouwgrond voor voedsel.
De sector ziet piloten nog
brandstof besparen door tijdens
Na 18 jaar als topman bij de Friese fietsen-
fabrikant Accell houdt René Takens het
voor gezien. De 62-jarige Amsterdammer
maakte Accell de grootste van Europa.
Het succes van Accell maakte Takens tot
Peet Vogels
Het aandeel Twitter ging gisteren fors on
deruit op de Amerikaanse beurs nadat de be
richtendienst een tegenvallende omzetgroei
bekendmaakte. De koers opende liefst
10 procent lager.
Havenbedrijf Rotterdam is ondanks een
lichte daling in de goederenoverslag ten op
zichte van het recordjaar 2015 „voorzichtig
tevreden". „Dit was het op één na beste jaar
ooit", plaatste topman Allard Castelein giste
ren de jaarcijfers in perspectief.
fÏ
Geboren 4
november
1954 te Am
sterdam
Opleiding:
Werktuig
bouwkunde
aan de Uni
versiteit
Twente
O
vrijdag 10 februari 2017
GO
De farmaceut
was de grootste
winnaar op een
zeer positief
Damrak.
m
Van de AEX-
fondsen scoorde
digitale begelei
der Gemalto het
best.
De Italiaanse
bank leed 13 mil
jard euro verlies
in 2016, maar de
koers steeg.
De jaarcijfers van
de oliedienstver
lener vielen be
leggers niet mee.
o
De luchtvaart
de vervuiling
Annemieke van Dongen
Brussel
Vorig jaar was met 3,7 miljard
passagiers een recordjaar voor
de luchtvaartmaatschappijen
wereldwijd.
Het moderne vliegtuig ver
bruikt 80 procent minder kero
sine dan zijn voorgangers in de
jaren zestig.