En toch geeft Wilma
haar leven een dikke
Stelling van hoogleraren
Dat steeds meer kinderen de diagnose
dyslexie en dyscalculie krijgen, is het
gevolg van slecht onderwijs. „Ze
moeten gewoon weer stampen."
Walcheren
Er worden onnodig veel kinderen
gediagnosticeerd met ernstige lees-
en rekenproblemen, zegt dyslexie-
hoogleraar Anna Bosman van de
Radboud Universiteit in Nijmegen.
Ze onderzoekt het fenomeen dys
lexie al sinds 2007 en komt maar tot
één conclusie: dyslexie is een ge
volg van slecht onderwijs. „Er
wordt gewoon te weinig geoefend",
zegt ze.
„Kinderen moeten de spellingre
gels goed in hun hoofd hebben. Bij
voorbeeld dat een g-klank voor een
't' vrijwel altijd een 'ch' is en geen
'g'." Er moet ouderwets gestampt
worden met een juf of meester voor
de klas die de instructies geeft.
„Elke dag een dictee."
Voor dyscalculie - rekenblind-
heid - geldt hetzelfde, stelt Bosman.
Het ontbreekt aan basisvaardighe
den: optellen, vermenigvuldigen,
de tafels kennen. Tijdens een inten
sieve rekentraining van zes weken
gingen de vijftig leerlingen die aan
een onderzoek van Bosman meede
den gemiddeld met anderhalfjaar
vooruit. „Vrijwel alle leerlingen zijn
in staat om deze basisvaardigheden
te verwerven."
De cijfers zijn zorgelijk. Op som
mige middelbare scholen staat
30 procent van de leerlingen te
boek als dyslectisch. Als kinderen
moeite hebben met lezen of reke
nen, zegt Bosman, wordt de oor
zaak bijna altijd buiten het kind ge
zocht. We vergeten te checken of er
wel goed onderwijs is gegeven." Uit
haar studies blijkt dat met weten
schappelijk onderbouwde metho
des kinderen met sprongen voor
uitgaan. „Ik vraag me zelfs af of dys
lexie wel bestaat."
Collega-wetenschappers onder
steunen haar aanklacht. Hoogleraar
Kees Vernooy, een icoon binnen
het lees- en taalonderwijs: „Er is
wetenschappelijk bewij s dat kinde-
Er is wetenschap
pelijk bewijs dat
kinderen meer
moeten oefenen
ren meer moeten oefenen. Dat her
haling nodig is. Maar dat hoort men
niet graag." Hoogleraar Ben Maas-
sen, ook een autoriteit op het ge
bied van dyslexie: „De praktijk is nu
dat kinderen met dyslexie minder
hoeven te lezen en te spellen, ter
wijl ze juist méér moeten oefenen."
De PO-Raad, de sector-organisa
tie voor het basisonderwijs, gaat
het te ver om te stellen dat een deel
van de dyslexieproblematiek wordt
veroorzaakt door het slechte onder
wijs. „Maar als wat de hoogleraren
zeggen werkelijk aan de hand is, is
het zeker de moeite waard om te
bespreken hoe we het probleem
kunnen oplossen", zegt een woord
voerder. P15
Nieuwsmedia
Dyslexie
komt door
slechte les
Bettine Winters
Nijmegen
—Kees Vernooy, hoogleraar
donderdag 9 februari 2017
2°C
Lage
gevoels
temperatuur
pzc.nl
Ook voor het laatste
<n> regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,10
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530
Niet te lang douchen, een extra trui als je het te koud vindt en eten wat de pot
schaft. Wilma den Beer moet de eindjes aan elkaar knopen. Ze moet met haar
twee kinderen rondkomen van 40 euro per weekToch geeft ze haar leven een
dikke 7. „Ik heb een rijk sociaal leven."
P8 De crisis over? Lang niet voor iedereen
ZEELAND 2 Meer gezinnen langdurig onder armoedegrens