En toch geeft Wilma haar leven een dikke Stelling van hoogleraren Dat steeds meer kinderen de diagnose dyslexie en dyscalculie krijgen, is het gevolg van slecht onderwijs. „Ze moeten gewoon weer stampen." Walcheren Er worden onnodig veel kinderen gediagnosticeerd met ernstige lees- en rekenproblemen, zegt dyslexie- hoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze onderzoekt het fenomeen dys lexie al sinds 2007 en komt maar tot één conclusie: dyslexie is een ge volg van slecht onderwijs. „Er wordt gewoon te weinig geoefend", zegt ze. „Kinderen moeten de spellingre gels goed in hun hoofd hebben. Bij voorbeeld dat een g-klank voor een 't' vrijwel altijd een 'ch' is en geen 'g'." Er moet ouderwets gestampt worden met een juf of meester voor de klas die de instructies geeft. „Elke dag een dictee." Voor dyscalculie - rekenblind- heid - geldt hetzelfde, stelt Bosman. Het ontbreekt aan basisvaardighe den: optellen, vermenigvuldigen, de tafels kennen. Tijdens een inten sieve rekentraining van zes weken gingen de vijftig leerlingen die aan een onderzoek van Bosman meede den gemiddeld met anderhalfjaar vooruit. „Vrijwel alle leerlingen zijn in staat om deze basisvaardigheden te verwerven." De cijfers zijn zorgelijk. Op som mige middelbare scholen staat 30 procent van de leerlingen te boek als dyslectisch. Als kinderen moeite hebben met lezen of reke nen, zegt Bosman, wordt de oor zaak bijna altijd buiten het kind ge zocht. We vergeten te checken of er wel goed onderwijs is gegeven." Uit haar studies blijkt dat met weten schappelijk onderbouwde metho des kinderen met sprongen voor uitgaan. „Ik vraag me zelfs af of dys lexie wel bestaat." Collega-wetenschappers onder steunen haar aanklacht. Hoogleraar Kees Vernooy, een icoon binnen het lees- en taalonderwijs: „Er is wetenschappelijk bewij s dat kinde- Er is wetenschap pelijk bewijs dat kinderen meer moeten oefenen ren meer moeten oefenen. Dat her haling nodig is. Maar dat hoort men niet graag." Hoogleraar Ben Maas- sen, ook een autoriteit op het ge bied van dyslexie: „De praktijk is nu dat kinderen met dyslexie minder hoeven te lezen en te spellen, ter wijl ze juist méér moeten oefenen." De PO-Raad, de sector-organisa tie voor het basisonderwijs, gaat het te ver om te stellen dat een deel van de dyslexieproblematiek wordt veroorzaakt door het slechte onder wijs. „Maar als wat de hoogleraren zeggen werkelijk aan de hand is, is het zeker de moeite waard om te bespreken hoe we het probleem kunnen oplossen", zegt een woord voerder. P15 Nieuwsmedia Dyslexie komt door slechte les Bettine Winters Nijmegen —Kees Vernooy, hoogleraar donderdag 9 februari 2017 2°C Lage gevoels temperatuur pzc.nl Ook voor het laatste <n> regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530 Niet te lang douchen, een extra trui als je het te koud vindt en eten wat de pot schaft. Wilma den Beer moet de eindjes aan elkaar knopen. Ze moet met haar twee kinderen rondkomen van 40 euro per weekToch geeft ze haar leven een dikke 7. „Ik heb een rijk sociaal leven." P8 De crisis over? Lang niet voor iedereen ZEELAND 2 Meer gezinnen langdurig onder armoedegrens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1