tt
Enorme opkomst voor
Collega's Zeeland
Veel belangstelling voor
beroepsopleidingen Vlissingen
19
'Zeeuwse havens zijn veel te bescheiden'
'Als wij meer
uitdragen dat onze
havens sneller en
efficiënter kunnen
zijn dan Rotterdam,
trekken we meer
klanten.'
maandag 6 februari 2017
Directeur Dave Hangoor (r) en medewerker Pieter Oosterhof op het balkon van het kraaiennest. In de verte op de achtergrond de Dina
Launcher, een afzinkbaar ponton dat met een sleepboot direct inzetbaar is voor onder meer drijvend zwaar transport, foto lex de meester
materieel en de deskundigen voor
specifieke werkzaamheden van
daan moet halen tegen de beste
prij s-kwaliteitsverhouding. Hij
besloot daarom ruim vijfjaar terug
voor zichzelf te beginnen met
Dutch Offshore Contractors.
Rederijen en andere opdracht
gevers kunnen DOC inhuren voor
alle soorten klussen. Dave Han
goor: „Ze kunnen ons vragen om
een schip van de ene locatie naar
de andere te verslepen. Maar we
kunnen ook plaatsing van bijvoor
beeld een boorplatform van a tot z
regelen. Het platform ophalen,
verslepen en positioneren op de
precieze plek inclusief het regelen
van vergunningen, loodsen en ver
zekeringen en het 'engineeren'
voor de diverse klussen. Om het
Zeeuwen zijn
dienstbare,
hardwerkende
mensen
-Dave Hangoor, DOC
eenvoudig te zeggen: klanten kun
nen een broodje kaas nemen of
een heel diner bestellen."
Het kantoor van DOC zat tot
voor kort in Zwijndrecht. Het be
drijf werkt wereldwijd, waarbij
veel opdrachten waren gerelateerd
aan de Rotterdamse haven. Als
rechtgeaarde Zeeuw werkt Han
goor veel liever vanuit de havens
van Zeeland Seaports. Zeeland kan
economisch garen spinnen bij
door DOC aangezwengelde activi
teiten, ook al omdat de havens
grote klanten van het bedrijf veel
te bieden heeft.
„De toegankelijkheid van de ha
vens is prima, er is kaderuimte,
spoorverbindingen en snelwegen
naar het achterland. En Zeeuwen
zijn dienstbare, hardwerkende
mensen die minder noten op hun
zang hebben dan Randstedelin
gen. Ik heb al een aantal zware la
dingschepen van de grote Chinese
rederij Cosco Shipping naar de
Zeeuwse havens gehaald en ik ver
wacht dat er veel meer volgen."
Hangoor heeft geen megalo
mane dromen voor zijn eigen be
drijf. DOC telt nu tien werkne
mers en dat zal de komende tien
jaar hoogstens verdubbelen. „Maar
voor sleepvaartrederijen, loodsen,
scheepvaartagenten, bootlieden,
douanebeambten en lokale mid
denstanders zit er groei in. Samen
met Zeeland Seaports en lokale
overheden zetten we daar graag
onze schouders onder."
René Hoonhorst
Vlissingen
Directeur Dave Han
goor van Dutch Off
shore Contractors
(DOC) draait er niet
omheen. Zijn bedrijf
is naar de Buitenhaven verhuisd,
omdat hij het als Vlissinger fijn
vindt dichtbij huis te zitten. Maar
ook voor veel van zijn klanten is de
Vlissingse haven een ideale uit
valsbasis. Direct aan de Noordzee,
met alle noodzakelijke voorzienin
gen bij de hand. Veel toegankelij
ker dan bijvoorbeeld Rotterdam
en, mede door de kleinschalig
heid, ook veel klantvriendelijker.
„Vlissingen en Terneuzen kunnen
veel meer klanten trekken", aldus
Hangoor.
DOC nam eind vorige maand
zijn intrek in het voormalige dou
anekantoor aan de Westerhaven
weg, direct achter de terminal van
het fiets-voetveer. Op het oude
kantoor is een 'kraaiennest' ge
bouwd, dat dient als vergaderzaal
en tegelijkertijd als uitkijktoren
over de monding van de Wester-
schelde. De in Terneuzen geboren
Hangoor (46) bezocht de zeevaart
school in Vlissingen en deed bij
een reeks rederijen niet alleen er
varing op met varen over de we
reldzeeën, maar ook in de sleep-
vaart en het zwaar transport.
Voor het vervoeren van (elders
af te bouwen) schepen, (boor)plat-
forms, windmolens en ander
zwaar materieel hebben Hangoor
en zijn medewerkers alle kennis in
huis. Ook weet hij waar hij het
René Hoonhorst
Goes
Bijna 150 weduwes en weduwnaars
kwamen zaterdag bijeen in de Goe
derenloods in Goes. Ze kwamen
kijken of de gezelligheidsvereni
ging Collega's Zeeland iets voor
hen is.
De enorme belangstelling over
weldigde Peter Goossens uit Kou-
derke, één van de initiatiefnemers
van Collega's Zeeland. Veel mensen
die hun partner verloren, zijn niet
direct op zoek naar een nieuwe
partner, maar willen wel graag af en
toe met gelijkgestemden een wan
deling maken, een dagje winkelen
of andere leuke en sportieve activi
teiten ondernemen. Van de 150 be
langstellenden uit heel Zeeland
wordt niet iedereen lid van de ver
eniging, weet Goossens. „Een aan
tal mensen is er achter gekomen dat
zo'n vereniging toch niet 'hun ding'
is. Maar er zijn ook veel geïnteres
seerden die zaterdag niet konden
komen." De leeftijd van de aanwe
zigen liep 'ruwweg' van 60 tot 75
jaar. Het merendeel was vrouw,
'maar het aantal mannen viel niet
tegen'. Het tijdstip van de officiële
oprichting en de verzamelplaats
voor de gezamenlijke strandwan
deling zijn binnenkort te vinden op
de website collegaszeeland.nl.
Meer dan 2.000 kandidaat-stu
denten bezochten zaterdag de
open dagen van de opleidings
instituten Scalda en HZ in Vlis
singen.
René Hoonhorst
Vlissingen
Bij de HZ meldden zich dit week
end ruim 1.000 belangstellenden
aan; ongeveer evenveel als voor
gaande jaren, meldde een woord
voerster. Net als bij de middelbare
opleidingen van Scalda, kunnen
geïnteresseerden dit voorjaar nog
eens op een grootschalige open
dag terecht.
Bij de Scalda-vestiging aan de
Edisonweg kwamen honderden
geïnteresseerden zich oriënteren
of zoeken naar de bij de ge
droomde baan passende opleiding.
Het Maritiem en Logistiek College
De Ruyter, onderdeel van Scalda,
verwelkomde meer dan duizend
belangstellenden. Niet alleen kan
didaat-studenten en oud-leerlin
gen die tijdens de Scheepvaartdag
op kwamen draven. Maar na het
bezoek van koning Willem-
Alexander een dag eerder vonden
ook honderden 'gewone nieuws
gierigen' de weg naar de boule
vard.
Woordvoerster Ellen Roose was
zeer tevreden dat zich zeventien
leerlingen direct aanmeldden,
omdat ze al zeker zijn van de oplei
ding die ze willen volgen. Ook
leerlingen van andere opleidingen
bezochten het college.
Luuk Dahlekamp en Jaap Reijn-
goudt zijn eerstejaars van de HBO
studie Maritiem Officier van de
HZ. Ze hoeven pas tijdens het
derde studiejaar op stage, maar be
zochten alvast een aantal stands
van bedrijven. „We willen stage
lopen op een cruiseschip en het
kan geen kwaad je van tevoren te
oriënteren en kennis te maken
met vertegenwoordigers van rede
rijen."
WA
Offshorebedrijf promoot haven