tt Enorme opkomst voor Collega's Zeeland Veel belangstelling voor beroepsopleidingen Vlissingen 19 'Zeeuwse havens zijn veel te bescheiden' 'Als wij meer uitdragen dat onze havens sneller en efficiënter kunnen zijn dan Rotterdam, trekken we meer klanten.' maandag 6 februari 2017 Directeur Dave Hangoor (r) en medewerker Pieter Oosterhof op het balkon van het kraaiennest. In de verte op de achtergrond de Dina Launcher, een afzinkbaar ponton dat met een sleepboot direct inzetbaar is voor onder meer drijvend zwaar transport, foto lex de meester materieel en de deskundigen voor specifieke werkzaamheden van daan moet halen tegen de beste prij s-kwaliteitsverhouding. Hij besloot daarom ruim vijfjaar terug voor zichzelf te beginnen met Dutch Offshore Contractors. Rederijen en andere opdracht gevers kunnen DOC inhuren voor alle soorten klussen. Dave Han goor: „Ze kunnen ons vragen om een schip van de ene locatie naar de andere te verslepen. Maar we kunnen ook plaatsing van bijvoor beeld een boorplatform van a tot z regelen. Het platform ophalen, verslepen en positioneren op de precieze plek inclusief het regelen van vergunningen, loodsen en ver zekeringen en het 'engineeren' voor de diverse klussen. Om het Zeeuwen zijn dienstbare, hardwerkende mensen -Dave Hangoor, DOC eenvoudig te zeggen: klanten kun nen een broodje kaas nemen of een heel diner bestellen." Het kantoor van DOC zat tot voor kort in Zwijndrecht. Het be drijf werkt wereldwijd, waarbij veel opdrachten waren gerelateerd aan de Rotterdamse haven. Als rechtgeaarde Zeeuw werkt Han goor veel liever vanuit de havens van Zeeland Seaports. Zeeland kan economisch garen spinnen bij door DOC aangezwengelde activi teiten, ook al omdat de havens grote klanten van het bedrijf veel te bieden heeft. „De toegankelijkheid van de ha vens is prima, er is kaderuimte, spoorverbindingen en snelwegen naar het achterland. En Zeeuwen zijn dienstbare, hardwerkende mensen die minder noten op hun zang hebben dan Randstedelin gen. Ik heb al een aantal zware la dingschepen van de grote Chinese rederij Cosco Shipping naar de Zeeuwse havens gehaald en ik ver wacht dat er veel meer volgen." Hangoor heeft geen megalo mane dromen voor zijn eigen be drijf. DOC telt nu tien werkne mers en dat zal de komende tien jaar hoogstens verdubbelen. „Maar voor sleepvaartrederijen, loodsen, scheepvaartagenten, bootlieden, douanebeambten en lokale mid denstanders zit er groei in. Samen met Zeeland Seaports en lokale overheden zetten we daar graag onze schouders onder." René Hoonhorst Vlissingen Directeur Dave Han goor van Dutch Off shore Contractors (DOC) draait er niet omheen. Zijn bedrijf is naar de Buitenhaven verhuisd, omdat hij het als Vlissinger fijn vindt dichtbij huis te zitten. Maar ook voor veel van zijn klanten is de Vlissingse haven een ideale uit valsbasis. Direct aan de Noordzee, met alle noodzakelijke voorzienin gen bij de hand. Veel toegankelij ker dan bijvoorbeeld Rotterdam en, mede door de kleinschalig heid, ook veel klantvriendelijker. „Vlissingen en Terneuzen kunnen veel meer klanten trekken", aldus Hangoor. DOC nam eind vorige maand zijn intrek in het voormalige dou anekantoor aan de Westerhaven weg, direct achter de terminal van het fiets-voetveer. Op het oude kantoor is een 'kraaiennest' ge bouwd, dat dient als vergaderzaal en tegelijkertijd als uitkijktoren over de monding van de Wester- schelde. De in Terneuzen geboren Hangoor (46) bezocht de zeevaart school in Vlissingen en deed bij een reeks rederijen niet alleen er varing op met varen over de we reldzeeën, maar ook in de sleep- vaart en het zwaar transport. Voor het vervoeren van (elders af te bouwen) schepen, (boor)plat- forms, windmolens en ander zwaar materieel hebben Hangoor en zijn medewerkers alle kennis in huis. Ook weet hij waar hij het René Hoonhorst Goes Bijna 150 weduwes en weduwnaars kwamen zaterdag bijeen in de Goe derenloods in Goes. Ze kwamen kijken of de gezelligheidsvereni ging Collega's Zeeland iets voor hen is. De enorme belangstelling over weldigde Peter Goossens uit Kou- derke, één van de initiatiefnemers van Collega's Zeeland. Veel mensen die hun partner verloren, zijn niet direct op zoek naar een nieuwe partner, maar willen wel graag af en toe met gelijkgestemden een wan deling maken, een dagje winkelen of andere leuke en sportieve activi teiten ondernemen. Van de 150 be langstellenden uit heel Zeeland wordt niet iedereen lid van de ver eniging, weet Goossens. „Een aan tal mensen is er achter gekomen dat zo'n vereniging toch niet 'hun ding' is. Maar er zijn ook veel geïnteres seerden die zaterdag niet konden komen." De leeftijd van de aanwe zigen liep 'ruwweg' van 60 tot 75 jaar. Het merendeel was vrouw, 'maar het aantal mannen viel niet tegen'. Het tijdstip van de officiële oprichting en de verzamelplaats voor de gezamenlijke strandwan deling zijn binnenkort te vinden op de website collegaszeeland.nl. Meer dan 2.000 kandidaat-stu denten bezochten zaterdag de open dagen van de opleidings instituten Scalda en HZ in Vlis singen. René Hoonhorst Vlissingen Bij de HZ meldden zich dit week end ruim 1.000 belangstellenden aan; ongeveer evenveel als voor gaande jaren, meldde een woord voerster. Net als bij de middelbare opleidingen van Scalda, kunnen geïnteresseerden dit voorjaar nog eens op een grootschalige open dag terecht. Bij de Scalda-vestiging aan de Edisonweg kwamen honderden geïnteresseerden zich oriënteren of zoeken naar de bij de ge droomde baan passende opleiding. Het Maritiem en Logistiek College De Ruyter, onderdeel van Scalda, verwelkomde meer dan duizend belangstellenden. Niet alleen kan didaat-studenten en oud-leerlin gen die tijdens de Scheepvaartdag op kwamen draven. Maar na het bezoek van koning Willem- Alexander een dag eerder vonden ook honderden 'gewone nieuws gierigen' de weg naar de boule vard. Woordvoerster Ellen Roose was zeer tevreden dat zich zeventien leerlingen direct aanmeldden, omdat ze al zeker zijn van de oplei ding die ze willen volgen. Ook leerlingen van andere opleidingen bezochten het college. Luuk Dahlekamp en Jaap Reijn- goudt zijn eerstejaars van de HBO studie Maritiem Officier van de HZ. Ze hoeven pas tijdens het derde studiejaar op stage, maar be zochten alvast een aantal stands van bedrijven. „We willen stage lopen op een cruiseschip en het kan geen kwaad je van tevoren te oriënteren en kennis te maken met vertegenwoordigers van rede rijen." WA Offshorebedrijf promoot haven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21