Boeiende ontmoeting met het duo Bilitis
u
17
Op straat gonst het in
Betekoppenstad van
de geruchten. Maar
niemand weet er
het fijne van. Wat
men wel weet is dat er voor de
Leutfabriek aan het Vlaanderen-
plein dag en nacht auto's staan,
dat er van alles naar binnen wordt
gesjouwd, sommigen er het licht
niet meer uitdoen en van de ze
nuwen hun nagels afkluiven.
Heel Sas van Gent is in rep en
roer.
Nog geen drie weken en dan is
de grote optocht. Alle carnavals
verenigingen staan nu onder
hoogspanning. De vraag is niet óf,
maar hoe ze het gaan redden. Wat
de Leutfabriek in Sas van Gent zo
bijzonder
maakt, is dat
alle carnavals
verenigingen
onder één dak
bouwen aan de
meest wonder
lijke en kleur
rijke creaties.
Ieder heeft er
zijn eigen (afge
schermde)
ruimte. Hoewel de Leutfabriek
normaal hermetisch gesloten is,
willen Prins Benito d'un eersten
en Eerste Minister Ricardo I wel
een rondleiding geven. Als we
maar geen geheimen verklappen.
Nou, vooruit dan.
In de hal van het voormalige
evenementencentrum is het leeg
en donker, een beetje unheimisch
zelfs. Misschien dat er daarom een
vreemd soort spanning hangt.
Welkom in de Leutfabriek staat op
de muur. De geur van polyester en
verf dringt zich op. In de verte
klinkt muziek. Ergens timmert ie
mand er flink op los.
„Kom", zegt Bennie de Putter,
die dit jaar voor het eerst prins
carnaval is. „Ik zal je laten zien
wat hier gebeurt." Aan het eind
van een lange donkere gang,
opent hij een deur. De Deurdou-
wers staat er met grote letters.
Ineens is er volop leven in de
brouwerij. Ooit was dit een ten-
nishal en een bowlingbaan. Nu
heeft elke carnavalsvereniging uit
de buurt er een eigen werk
ruimte. Her en der hangen ijzeren
geraamten; een oude brooddeeg
machine draait overuren om klei
smeuïg genoeg te houden om er
mee te boetseren.
Bij de Deurdouwers werkt een
ploegje van een man of twintig
continu door. „Mooi hè?", zegt
Eddy Steijaert. De oud-voorzitter
treedt liever niet meer op de voor
grond. Toch wil hij even laten
zien wat 'zijn jongens' aan het
bouwen zijn. Hoewel het er in
drukwekkend uitziet, is nog niet
goed te zien wat het moet wor
den. „Wil je de tekening
zien?" Hij gaat voor en na wat
kruip-door-sluip-door staan we
ineens in het zenuwcentrum van
De Deurdouwers. Aan de muur
hangt het geheime ontwerp. „Wat
je ziet, is deze
opbouw", wijst
Steijaert aan.
„Hier zijn we
nog volop mee
bezig. Alles ma
ken we zelf: het
ontwerp, de
constructie, de
techniek."
„Nu al onder
de indruk?",
vraagt Bennie de Putter. „Ja, er
moet nog veel gebeuren", beaamt
hij. „Maar dat ga je vandaag nog
vaker zeggen." Hij vervolgt de
rondleiding naar de krochten van
De Ventjes, Pijke Zot, de Sluiskilse
Leuters, de Betekoppen en Ier
Zijme. Zonder uitzondering wordt
overal hard gewerkt. „Natuurlijk is
er concurrentie", vertelt Eerste mi
nister Richard Trommelen. „In de
zin van dat iedereen strijdt om de
eer. Maar als iemand in de proble
men komt, helpen we elkaar. De
optocht maken we met zijn allen."
Ja, Prins Benito d'un eersten kan
niet anders dan het ronduit toege
ven. „Het gaat steeds meer kriebe
len. Wat ik als prins ga doen? Ik
heb een programma, maar een
aantal dingen mag ik zelf invullen.
Hoe? Ik zou zeggen: kom zelf kij
ken."
Eva Tebbe en Ekaterina Levental
vormen al enkele jaren een duo.
Een apart duo omdat ze hun muzi
kaliteit etaleren via hun tien vin
gers die de harpsnaren beroeren,
twee handen die de klanken dem
pen en twee voeten die de pedalen
bedienen. Dat levert interessante
en afwisselende programma's op,
zeker als Ekaterina nog enkele lie
deren zingt.
In Zaamslag bracht het duo Bili
tis het programma 'Balade Slave'
naar het werk van Debussy. Die
schreef de compositie, met een
verhalend karakter, in 1891 voor
piano. De Russische sfeer is hoor
baar. In het arrangement voor 2
harpen was de nostalgie op tinte
lende wijze te horen. Het was dui
delijk dat de twee harpistes elkaar
goed aan voelen.
Tsjaikovski componeerde prach
tige lyrische melodieën en was
een meester in orkestratie. Hij had
gevoel voor sfeer en iedereen kent
zijn balletmuziek. Duo Bilitis ging
de uitdaging aan om zowel liede
ren te vertolken als een arrange
ment van het bekende Zwanen-
meer.
Stembereik
De drie liederen van Tsjaikovski
voor zang en harp werden met de
juiste emotie en melancholie ver
tolkt. Levental heeft een aparte
stem, het brede stembereik laat de
warmte van de mezzo en de hel
derheid van de sopraan horen. Zij
zingt intens en met een natuurlijk
vibrato die de emotie versterkt.
Het razend moeilijke
arrangement van
Danse Russe was
een hoogstandje
Vooral het tweede en derde lied
ontroerde mede door haar drama
tisch sterke vertolking. Het razend
moeilijke arrangement van Danse
Russe was een technisch hoog
standje. Dat gold ook voor Danse
Sacrée et Profane pour deux har-
pes, met vele modulaties van De
bussy. De liederen van Glinka
werden knap vertolkt.
Na de pauze werd het thema: de
ontmoeting tussen de Russische
en Franse muziek voortgezet. De
twee chansons de Bilitis, op tekst
van Pierre Louys, zijn erotisch ge
tint en mogen sensueel gebracht
worden. Toch vereist de uitvoering
van La flüte de Pan een sobere be
geleiding en een vocale voordracht
die monotoon moet zijn. Ekate
rina zong dit met mooie doorge
trokken tonen en in het lied La
Chevelure bracht ze de tekst ex
pressief en geconcentreerd passio
neel. De syncopen in de harpbege-
leiding zorgde voor efficiënte ef
fecten. Het publiek kreeg een pre
mière, want de meeste werken
vertolkten de dames voor het eerst
in het openbaar en alles wordt
eind 2017 op Cd gezet. De Gavottes
van Prokofiev, met speciale ritmes
en stemmingen, klonken dansant,
lichtvoetig en vol humor. The
Chatterbox, over het meisje Liza
die teveel klets, was een heerlijke
uitsmijter. Echt een vlijtig Liesje
met pit, vol energie en goedgebekt.
Het werd geestig en met vuur ver
tolkt. De afwezigen hebben een
bijzondere uitvoering gemist.
Waar ik het voor doe?
Om de mensen te
laten lachen tijdens
de optocht
We beginnen in
september met
bouwen. En zijn hier
nu 5a6keerperweek
Eindsprint hè
maandag 6 februari 2017
PC
Jeffrey Kutterink
ZIE DE VIDEO OP PZC.NL
Bouwen aan praalwagens in de
Leutfabriek. foto's ronald den dekker
Is de naam van Sas van Gent
tijdens carnaval. De naam is af
komstig uit de suikerbietenindu
strie, die het stadje in het verle
den rijk was. Beeldmerk is dan
ook de suikerbiet (beet).
Jeanette Vergouwen
Recensie
- Jeanette Vergouwen
Duo Bilitis
Werken van Debussy, Tsjaikovski,
Glinka en Prokofiev.
Door Eva Tebbe en Ekaterina Le
vental.
Gehoord zondag 5 februari in Het
Podium in Zaamslag
-Job Vandervinnen (Pijke Zot)
- Maarten Hemelsoet (De Ventjes)