Boeiende ontmoeting met het duo Bilitis u 17 Op straat gonst het in Betekoppenstad van de geruchten. Maar niemand weet er het fijne van. Wat men wel weet is dat er voor de Leutfabriek aan het Vlaanderen- plein dag en nacht auto's staan, dat er van alles naar binnen wordt gesjouwd, sommigen er het licht niet meer uitdoen en van de ze nuwen hun nagels afkluiven. Heel Sas van Gent is in rep en roer. Nog geen drie weken en dan is de grote optocht. Alle carnavals verenigingen staan nu onder hoogspanning. De vraag is niet óf, maar hoe ze het gaan redden. Wat de Leutfabriek in Sas van Gent zo bijzonder maakt, is dat alle carnavals verenigingen onder één dak bouwen aan de meest wonder lijke en kleur rijke creaties. Ieder heeft er zijn eigen (afge schermde) ruimte. Hoewel de Leutfabriek normaal hermetisch gesloten is, willen Prins Benito d'un eersten en Eerste Minister Ricardo I wel een rondleiding geven. Als we maar geen geheimen verklappen. Nou, vooruit dan. In de hal van het voormalige evenementencentrum is het leeg en donker, een beetje unheimisch zelfs. Misschien dat er daarom een vreemd soort spanning hangt. Welkom in de Leutfabriek staat op de muur. De geur van polyester en verf dringt zich op. In de verte klinkt muziek. Ergens timmert ie mand er flink op los. „Kom", zegt Bennie de Putter, die dit jaar voor het eerst prins carnaval is. „Ik zal je laten zien wat hier gebeurt." Aan het eind van een lange donkere gang, opent hij een deur. De Deurdou- wers staat er met grote letters. Ineens is er volop leven in de brouwerij. Ooit was dit een ten- nishal en een bowlingbaan. Nu heeft elke carnavalsvereniging uit de buurt er een eigen werk ruimte. Her en der hangen ijzeren geraamten; een oude brooddeeg machine draait overuren om klei smeuïg genoeg te houden om er mee te boetseren. Bij de Deurdouwers werkt een ploegje van een man of twintig continu door. „Mooi hè?", zegt Eddy Steijaert. De oud-voorzitter treedt liever niet meer op de voor grond. Toch wil hij even laten zien wat 'zijn jongens' aan het bouwen zijn. Hoewel het er in drukwekkend uitziet, is nog niet goed te zien wat het moet wor den. „Wil je de tekening zien?" Hij gaat voor en na wat kruip-door-sluip-door staan we ineens in het zenuwcentrum van De Deurdouwers. Aan de muur hangt het geheime ontwerp. „Wat je ziet, is deze opbouw", wijst Steijaert aan. „Hier zijn we nog volop mee bezig. Alles ma ken we zelf: het ontwerp, de constructie, de techniek." „Nu al onder de indruk?", vraagt Bennie de Putter. „Ja, er moet nog veel gebeuren", beaamt hij. „Maar dat ga je vandaag nog vaker zeggen." Hij vervolgt de rondleiding naar de krochten van De Ventjes, Pijke Zot, de Sluiskilse Leuters, de Betekoppen en Ier Zijme. Zonder uitzondering wordt overal hard gewerkt. „Natuurlijk is er concurrentie", vertelt Eerste mi nister Richard Trommelen. „In de zin van dat iedereen strijdt om de eer. Maar als iemand in de proble men komt, helpen we elkaar. De optocht maken we met zijn allen." Ja, Prins Benito d'un eersten kan niet anders dan het ronduit toege ven. „Het gaat steeds meer kriebe len. Wat ik als prins ga doen? Ik heb een programma, maar een aantal dingen mag ik zelf invullen. Hoe? Ik zou zeggen: kom zelf kij ken." Eva Tebbe en Ekaterina Levental vormen al enkele jaren een duo. Een apart duo omdat ze hun muzi kaliteit etaleren via hun tien vin gers die de harpsnaren beroeren, twee handen die de klanken dem pen en twee voeten die de pedalen bedienen. Dat levert interessante en afwisselende programma's op, zeker als Ekaterina nog enkele lie deren zingt. In Zaamslag bracht het duo Bili tis het programma 'Balade Slave' naar het werk van Debussy. Die schreef de compositie, met een verhalend karakter, in 1891 voor piano. De Russische sfeer is hoor baar. In het arrangement voor 2 harpen was de nostalgie op tinte lende wijze te horen. Het was dui delijk dat de twee harpistes elkaar goed aan voelen. Tsjaikovski componeerde prach tige lyrische melodieën en was een meester in orkestratie. Hij had gevoel voor sfeer en iedereen kent zijn balletmuziek. Duo Bilitis ging de uitdaging aan om zowel liede ren te vertolken als een arrange ment van het bekende Zwanen- meer. Stembereik De drie liederen van Tsjaikovski voor zang en harp werden met de juiste emotie en melancholie ver tolkt. Levental heeft een aparte stem, het brede stembereik laat de warmte van de mezzo en de hel derheid van de sopraan horen. Zij zingt intens en met een natuurlijk vibrato die de emotie versterkt. Het razend moeilijke arrangement van Danse Russe was een hoogstandje Vooral het tweede en derde lied ontroerde mede door haar drama tisch sterke vertolking. Het razend moeilijke arrangement van Danse Russe was een technisch hoog standje. Dat gold ook voor Danse Sacrée et Profane pour deux har- pes, met vele modulaties van De bussy. De liederen van Glinka werden knap vertolkt. Na de pauze werd het thema: de ontmoeting tussen de Russische en Franse muziek voortgezet. De twee chansons de Bilitis, op tekst van Pierre Louys, zijn erotisch ge tint en mogen sensueel gebracht worden. Toch vereist de uitvoering van La flüte de Pan een sobere be geleiding en een vocale voordracht die monotoon moet zijn. Ekate rina zong dit met mooie doorge trokken tonen en in het lied La Chevelure bracht ze de tekst ex pressief en geconcentreerd passio neel. De syncopen in de harpbege- leiding zorgde voor efficiënte ef fecten. Het publiek kreeg een pre mière, want de meeste werken vertolkten de dames voor het eerst in het openbaar en alles wordt eind 2017 op Cd gezet. De Gavottes van Prokofiev, met speciale ritmes en stemmingen, klonken dansant, lichtvoetig en vol humor. The Chatterbox, over het meisje Liza die teveel klets, was een heerlijke uitsmijter. Echt een vlijtig Liesje met pit, vol energie en goedgebekt. Het werd geestig en met vuur ver tolkt. De afwezigen hebben een bijzondere uitvoering gemist. Waar ik het voor doe? Om de mensen te laten lachen tijdens de optocht We beginnen in september met bouwen. En zijn hier nu 5a6keerperweek Eindsprint hè maandag 6 februari 2017 PC Jeffrey Kutterink ZIE DE VIDEO OP PZC.NL Bouwen aan praalwagens in de Leutfabriek. foto's ronald den dekker Is de naam van Sas van Gent tijdens carnaval. De naam is af komstig uit de suikerbietenindu strie, die het stadje in het verle den rijk was. Beeldmerk is dan ook de suikerbiet (beet). Jeanette Vergouwen Recensie - Jeanette Vergouwen Duo Bilitis Werken van Debussy, Tsjaikovski, Glinka en Prokofiev. Door Eva Tebbe en Ekaterina Le vental. Gehoord zondag 5 februari in Het Podium in Zaamslag -Job Vandervinnen (Pijke Zot) - Maarten Hemelsoet (De Ventjes)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 19