z1 <D 13 VINCENT LUISTERT RADIO Je hebt tegenwoordig ook Radar zon der beeld, elke zaterdagmiddag op NPO Radio t. Het consumenten programma wordt gepresenteerd door Mischa Blok. Ze heeft niet het kordate van Antoinette Hertsenberg, niet zo'n stem van 'zoo, daar gaan wij nu eens heel snel een eind aan maken, wat denken ze wel, bah!'. Mischa blok is nog wat netjes, ze leest nog te veel haar teksten voor. Albert Heijn. En wat denk je? Precies, ze waren nog niet eetrijp, keihard. Mischa sloeg er mee op haar presentatiedesk. Ze klonken alsof je er met gemak een helpdeskmede werker de hersens mee zou kunnen inslaan. Ze belde de AH Klantenservice. „Hé", zei de mevrouw, „dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. U mag ze terugbrengen, maar u kunt ook gewoon een paar dagen wachten tot ze wel eetrijp zijn." Maar dat kon niet, want Mischa wilde guacamole maken. Die moet je zelf maken, want, zo hebben de tv-collega's al eens uit gezocht, in de Albert Heijn-guacamole zit maar 2 procent avocado, en misschien nog niet eens eetrijpe ook. Mischa liet het er niet bij zitten. Ze ging toch maar even bellen met de avocadoleve rancier van Albert Heijn. Hoe rijpen avoca do's eigenlijk? „Nou", zei de meneer van de rijperij - hij klonk zelf goed gerijpt - „dat gaat in rijpcellen, dat zijn een soort garage boxen. Daar spuiten we dan etheen in. Dat is een gas waardoor fruit sneller gaat rijpen." „O, en is dat gevaarlijk voor de gezond heid?" Ik hoorde Mischa denken: hier ben ik iets op het spoor! „Nee nee", zei de rijperij- meneer, „fruit produceert het zelf ook. Als je je avocado sneller wilt laten rijpen, stop je hem samen met een banaan in een afgeslo ten zak. De banaan produceert etheen. Af en toe de zak even opendoen om C02, dat vrij komt bij de rijping, te laten ontsnappen." Ik hoorde daar oma Bijlo. Die deed dat ook, maar dan niet met avocado's; zij stopte bana nen in een zak met appels van haar eigen boom. Dat was in de tijd dat eetrijp nog eet baar was. Zo, dat was dat, op naar de volgende mis stand, de gojicrème van 50 euro waar maar 2 procent goji in zit. Schandalig! Prijs voor Verhoeven Einde Black Sabbath Wibi Soerjadi (46) viert in 2017 zijn 35-jarig jubileum als pianist. Het wonderkind van destijds 11 jaar is altijd een verwonderd kind gebleven. „De pianist, de vleugel. Pure magie." lvorens we ons op de muzen stor ten, eerst een vraag over zoiets aards als onroerend goed. Want: hoe gaat het met de verkoop van zijn Zeister landgoed Wulperhorst met daarop het statige huis, dat maar liefst 42 kamers telt? Wibi Soerjadi, strak in blauw fluweel, veert op. „Er ligt een bod. Of ik een nieuw huis op het oog heb? Dat vertel ik niet. Het wordt in elk geval een pand dat ruim ge noeg is om concerten in te ge ven. Er staan overigens nog drie concerten op de Wulperhorst op het programma." Het landelijke optrekje blijkt voor de vrijgezel Wibi Soerjadi eenvoudigweg te groot. „Er zit verder niets achter", verzucht hij. „Sommige media smullen van de verhalen dat ik failliet zou zijn. Klopt he-le-maal niks van. Als ik zo veel rekeningen moet betalen, zou hier alles zijn verdwenen. Maar je ziet, alles staat er nog. Die verhalen zijn de wereld in geholpen door ex-me- dewerkers die rechtszaken heb ben verloren en van wie ik nog veel heb te vorderen. Ik ervaar aan den lijve wat 'nepnieuws' voor iemand betekent." Liever praat hij over zijn car rière, die dit jaar 35 jaar beslaat, en over de komende concert tournee, die de begenadigde pi anist langs zalen in Nederland voert. Het haardvuur knappert - manshoge uitvoeringen van de superheld Iron Man en Captain Jack Sparrow uit de filmreeks Pi rates of the Caribbean kijken elk vanuit een hoek toe. Iconische Disneyfiguren als Donald Duck, Mickey Mouse, Pluto en Tinker- bell breken surrealistisch de sta tigheid van de woonkamer met zijn klassieke meubelen. „O ja, ik herinner me mijn eerste con cert nog goed. Ik was 11, speelde in de Doelen in Rotterdam. Mo zart en Chopin." Wonderkind Hij heette een wonderkind. Va der en moeder Soerjadi namen hun zoon ooit mee naar een concert met muziek van Franz Liszt, de componist die hij voor altijd in het hart zou sluiten. „Toen ik luisterde, was het alsof de tijd stil stond. Die pianist, die vleugel. Pure magie. Dit is wat ik wil." Zijn privépianolerares kon hem al snel niet meer bijbenen - op het conservatorium slaagde hij met het hoogst haalbare cijfer. „Spelen gaat bij mij automa tisch. Het voelt alsof ik heel mijn leven niet anders heb ge daan." Hij werd de meester van de 'floating fingers', het subtiel Spelen gaat bij mij automatisch, alsof ik nooit iets anders heb gedaan beroeren van de pianotoetsen, waarbij zijn vingers over het ivoor lijken te zweven. Wibi Soerjadi werd een we reldnaam (hij speelde verschei dene keren in de Carnegie Hall in New York), en geldt als een der grootste vaderlandse pianis ten. Vermaard om zijn techni sche virtuositeit en intense in terpretaties. Maar Wibi is ook een pianist die, net zo goed bui ten de concertzaal, spot met het archetypische beeld van de klas sieke musicus. „Je moet door muziek heen kunnen kijken. Ik ben geen slaaf van de heersende wetten in de klassieke muziek. Klassiek zou verheven moeten zijn, bijna sacraal. Als een diri gent of solist opkomt, richt die geen woord tot de zaal. Geen 'goedenavond', geen uitleg. Ik heb dat altijd als afstandelijk er varen. Ik wil mensen deelgenoot maken van muziek, hun het ge voel geven dat ze iets bijzonders meemaken. Op een ontspannen wijze zonder die zogenaamd verplichte muzikale etiquette." Wibi noemt zichzelf iemand van 'grote contrasten'. „Als ik eenmaal speel ben ik zó gecon centreerd, dan ga ik onvoor waardelijk op in mijn spel." Dat hij in het verleden nog wel eens werd versleten voor de polder variant op Michael Jackson deert hem tot op de dag van vandaag niet. Tastbare replica's van Win nie de Poeh, Kuifje en Bobbie, Kermit de Kikker - zijn passie voor strips, tekenfilms en car toons is in huize Soerjadi alom. Zijn onlangs verschenen sprookjesboek Once upon a time bevat zelfgecomponeerde pia nostukken, bedoeld voor de be ginnende alsmede de gevor derde pianospeler. „Ik houd wel van een beetje excentriek, wat men er ook van vindt. Buiten het podium ben ik volstrekt mezelf. Op school las ik Dante Alighieri en Goethe. Nou, dat vonden mijn mede leerlingen maar moeilijke kost. Maar ik verslond ook de Donald Duck, nog steeds trouwens. Ik heb de speelsheid in mezelf al tijd gekoesterd." Quote van de dag Wij staan hier als Amerikanen die ons schamen maandag 6 februari 2017 Radar Ze had eetrijpe avocado's gekocht bij Reageren? vincent@persgroep.nl FILM Paul Verhoeven heeft een Goya, de belangrijkste filmprijs van Spanje, gewon nen met zijn film Elle. De prijs is voor beste Eu ropese film. Verhoeven sig neerde gisteren zijn biografie in een Utrechtse boekhandel. MUZIEK Black Sabbath gaf zaterdag een laatste optreden. De heavy metal- band maakte er een nostalgisch feest van. Ze speelden vijftien nummers, waar van er slechts een uitkwam na 1972. Aan het einde maakte de band een laatste buiging voor een uitzin nig publiek. K ■0 'Ik koester de speelsheid in mezelf' Arno Gelder Pianovirtuoos Wibi Soerjadi en zijn hond Pepper in het huis op landgoed Wulperhorst, fotoshodycareman 44 —Wibi Soerjadi Voor Wibi Soerjadi's con certagenda zie senf.nl —Bruce Springsteen haalde deze week op het podium in het Australische Melbourne uit naar pre sident Donald Trump.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 15