KIEK OMARMEN De Ramp, de kerk en de schaapjes 10 ZE Monniken werk De kerken in Oosterland, Kruiningen en nog heel wat plaatsen werden ge tekend door het zout. En dan gaat het niet over het 'zout der aarde', maar over zeezout dat overal ingetrokken was en zich nog jaren liet zien. Bij De Ramp zijn in beide plaatsen gemeentele den omgekomen, anderen werden geëvacueerd. En de kerk? Wat was de rol van de kerk tijdens en na de Watersnoodramp? laap Schoof, oud-directeur van het Waters noodmuseum, vertelt. De Ramp overviel mensen. Al waren kerken op hogere punten gebouwd, de tijd om daar naartoe te vluchten was er veelal niet. In Oosterland namen mensen hun toevlucht tot de iets hoger gelegen pastorie. Het water stond er 'slechts' 2,20 meter hoog, het was een veilige plek. De hervormde dominee Radstake en zijn vrouw improviseerden slaapplekken tot op de vliering. Op 4 februari zijn de mensen uit de pastorie geëva cueerd. De predikant verbleef daarna met zijn - zwangere - vrouw in Rotterdam bij zijn ou ders. Voor zover Jaap Schoof weet, waren de rondschrijfbrieven van ds. W. Radstake een nieuwe vin ding. „Hij heeft mensen in het hele land opgespoord en de ge meenschap 'bijeengehouden' door hen per brief te informeren over het wel en wee van de Ooster- landse bevolking. Vanaf half fe bruari kwamen in Rotterdam de evacuees op donderdagmiddag bijeen in de Schotse Kerk aan de Schiedamsevest en op zondagmid dag werd er een dienst gehouden voor de geëvacueerden van Schou wen en Duiveland, waar zoveel mogelijk predikanten van het ei land zijn voorgegaan." Na de aan vankelijke rouwberichten en vra gen over 'vermisten' zijn er in de rondschrijfbrieven heel wat hu welijken aangekondigd. De predi kant zelf werd vader van een zoon. Sommige evacuees konden het zelfde voorjaar al weer terugkeren, anderen moesten wachten tot in 1955. Tussen onderdakgever en gasten liep het niet altijd even lek ker. Schoof: „Denk aan het onbe grip tussen katholieke Brabanders die na de mis naar het café gingen, terwijl hun oud gereformeerde lo gees de zondagsrust probeerden te eerbiedigen en zich opmaakten voor een tweede dienst. Daarin verstonden mensen elkaar niet. Evenmin als in het gedoe over de opbrengst van collecten. Waren die nu bestemd voor het eigen kerkvolk of voor slachtoffers van De Ramp in het algemeen? Er werd al over geruzied voor de dij ken gesloten waren. Maar er zijn ook verhalen bekend over her vormden en gereformeerden zon der moeite samen kerkten." Pastorale zorg werd per ge meente anders ingevuld, het was persoonsgebonden. Een aantal predikanten, ook die uit Kruinin gen, reisde door het hele land om hun gemeenteleden te bezoeken. In de jaren na De Ramp werd er niet veel gesproken over wat er was gebeurd. Pas later zijn mensen gaan vertellen en hun verhalen, onder andere dat van mevrouw Radstake, zijn te beluisteren op www.1953hetverhaal.nl. vrijdag 3 februari 2017 We noemen het bootcamp. Voor wie soepeitjes de dag wil omarmen. Op de Vlissingse boulevard reiken we naar de hemel. Hoog, hoger, hoogst. FOTO LEX DE MEESTER José Baars Oosterland/Kruiningen José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk. Links, foto's, kopieën van rondschrijfbrieven en een actueel overzicht van de kerkdiensten voor komende zondag staan op pzc.nl/monnikenwerk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 39