8
'Het rijdt niet, het rijdt niet,
het staat stil', zongen de
Raggende Manne ooit. Het
file-lied had zo op de ring van
Antwerpen kunnen slaan.
Maar als de Raad van State
meewerkt, kan iedereen
daar straks wél een
beetje doorrijden.
VERKEER BELGISCHE FILEBESTRIJDING
Voor menig Nederlander
begint de vakantie bij
het passeren van de
grens bij Hazeldonk, als
Antwerpen in het vizier
komt. Eenmaal op de ring krijg je, als
je niet al te laag zit, een weids uit
zicht over de Sinjorenstad.
De beruchte ring van Antwerpen
mag dan een kwelling zijn, buiten de
spits om is het rijden over het via
duct dat langs het Sportpaleis voert,
zo erg niet. Het is een voorproefje van
de buitenlandse reis die in het ver
schiet ligt. Links en rechts doemen
de contouren van de havenstad op.
Ooit de kerktorens geteld? Moet je
eens doen. Dat red je niet in de paar
minuten die de tocht over het via
duct duurt. De prachtige Onze-
Lieve-Vrouwekathedraal in het his
torisch centrum blijft uiteraard het
visitekaartje. En in de verte kan de
reiziger de eerste kranen van de we
reldhaven al zien.
Maar als het goed is, behoort dit
beeld straks definitief tot het verle
den. Rijdend over de ring zien we
dan links en rechts enkel nog beton
nen wanden. De ring is in een diepe
sleuf gezakt en elders gaat hij door
tunnels. Het voordeel is dat Antwer
pen naar verwachting bevrijd wordt
van de kwellende files die de stad da
gelijks lamleggen. De havenstad staat
samen met Brussel in de top 5 van
Europese steden met de meeste ver
keersdruk. Op de eerste plaats staat
Londen, dan volgt Stuttgart. Antwer
pen staat nog voor Brussel en Keulen
op plaats 3. België is wat het aantal fi
les betreft koploper in Europa.
Geen wonder dat de Vlaamse deel-
regering jaren geleden al besloot dat
er dringend iets moet gebeuren. In
het Masterplan 2020 staan de plan
nen voor de ring uitgewerkt. Ten
noorden van de stad wordt de Oos-
terweelverbinding aangelegd door
een nieuwe tunnel onder de Schelde
door te graven. De nu nog halve ring
wordt dan een gesloten cirkel. Het
plan is een alternatief voor de Lange
Wapper die eerder sneuvelde tijdens
een referendum in de stad. De
enorme brug deed de overlast van
verkeer in de stad alleen maar toene
men, was de vrees. In de huidige
plannen wordt het verkeer zoveel
mogelijk aan het oog onttrokken.
„De naam Oosterweel verwijst
naar het voormalige dorp op de rech
teroever. Alleen de kerk van dat dorp
staat nog overeind", vertelt woord
voerder Tim Van der Schoot die na
mens BAM NV in de Beheersmaat-
schappij Antwerpen Mobiel zit. Het
kantoor zetelt aan de Rijnkaai op 't
Eilandje, een wijk ten noorden van
het centrum. Ooit was dat een ver
loederde havenbuurt, nu is het hip en
wonen er steeds meer mensen. Van
der Schoot: „De Oosterweelverbin-
ding moet ook het verkeer voor dit
deel van de stad en voor het zuide
lijke havengebied gaan ontsluiten."
Het is geen overbodige luxe. Als
het verkeer op de ring vastloopt, staat
het ook op de doorgaande wegen in
de stad stil. Wie tijdens de spitsuren
in Antwerpen moet zijn, weet dat hij
eerder van huis kan vertrekken. „Eén
van de grootste knelpunten is de aan
sluiting van de E34/E313 (van en naar
Turnhout/Luik, GN) op de ring. Dit
verkeer kan er tijdens de spits nau
welijks bij op de overvolle ring. De fi
les nemen vervolgens verder toe door
het verkeer op de E19 dat komt uit de
richting van Nederland", zegt Van
der Schoot.
Maar daar blijft het niet bij. Ook de
Kennedytunnel en ringknooppunten
naar Brussel en Gent zijn ware bottle
necks. De verkeersdruk is volgens Van
der Schoot gewoon te hoog. Het is
een erfenis uit het verleden, want er
had ook een grote ring buiten langs
de stad moeten lopen. In de jaren 60
Als de Raad van State
een streep zet door de
plannen voor de ring, is
dat een ramp
leidde dit plan tot groot verzet in de
groene randgemeenten van Antwer
pen. Daarom kwam alleen de ring
langs het centrum er en kon deze
vanwege de hoge kosten niet volledig
rond worden gemaakt. Dat was ook
niet nodig, omdat de verkeersdruk
destijds aanzienlijk lagerwas dan nu.
Anno 2017 is iedereen het erover
eens dat de ring rondgemaakt moet
worden met een bijkomende Schel-
detunnel. Maar over de wijze waarop
dat moet gebeuren, bestaat onenig
heid. Actiegroepen als stRaten-gene-
raal en Ringland vinden dat naar al
ternatieve tracés moet worden geke
ken. Ringland wil in elk geval dat de
ring volledig wordt overkapt. Beide
groepen zijn naar de Raad van State
gestapt in de hoop dat dit rechtsor-
gaan een streep zet door de Ooster-
weelverbinding. De uitspraak staat
gepland voor dit voorjaar.
Een negatieve beslissing van de
Raad van State vertraagt het project
vrijdag 3 februari 2017
PC
Antwerpen
in de ban van de ring
ERGSTE FILESTEDEN EUROPA
ERGSTE FILELANDEN EUROPA
Gebaseerd op gemiddeld aantal verlies-
uren per bestuurder
1. België
2. Nederland
3. Frankrijk
4. Groot-Brittannië
Zes rijen dik staat het verkeer vast op de Antwerpse ring. Het is geen uitzondering.
FOTO DIRK WAEM
Geert Nijland
Antwerpen
- Tim Van der Schoot, BAM NV