8 'Het rijdt niet, het rijdt niet, het staat stil', zongen de Raggende Manne ooit. Het file-lied had zo op de ring van Antwerpen kunnen slaan. Maar als de Raad van State meewerkt, kan iedereen daar straks wél een beetje doorrijden. VERKEER BELGISCHE FILEBESTRIJDING Voor menig Nederlander begint de vakantie bij het passeren van de grens bij Hazeldonk, als Antwerpen in het vizier komt. Eenmaal op de ring krijg je, als je niet al te laag zit, een weids uit zicht over de Sinjorenstad. De beruchte ring van Antwerpen mag dan een kwelling zijn, buiten de spits om is het rijden over het via duct dat langs het Sportpaleis voert, zo erg niet. Het is een voorproefje van de buitenlandse reis die in het ver schiet ligt. Links en rechts doemen de contouren van de havenstad op. Ooit de kerktorens geteld? Moet je eens doen. Dat red je niet in de paar minuten die de tocht over het via duct duurt. De prachtige Onze- Lieve-Vrouwekathedraal in het his torisch centrum blijft uiteraard het visitekaartje. En in de verte kan de reiziger de eerste kranen van de we reldhaven al zien. Maar als het goed is, behoort dit beeld straks definitief tot het verle den. Rijdend over de ring zien we dan links en rechts enkel nog beton nen wanden. De ring is in een diepe sleuf gezakt en elders gaat hij door tunnels. Het voordeel is dat Antwer pen naar verwachting bevrijd wordt van de kwellende files die de stad da gelijks lamleggen. De havenstad staat samen met Brussel in de top 5 van Europese steden met de meeste ver keersdruk. Op de eerste plaats staat Londen, dan volgt Stuttgart. Antwer pen staat nog voor Brussel en Keulen op plaats 3. België is wat het aantal fi les betreft koploper in Europa. Geen wonder dat de Vlaamse deel- regering jaren geleden al besloot dat er dringend iets moet gebeuren. In het Masterplan 2020 staan de plan nen voor de ring uitgewerkt. Ten noorden van de stad wordt de Oos- terweelverbinding aangelegd door een nieuwe tunnel onder de Schelde door te graven. De nu nog halve ring wordt dan een gesloten cirkel. Het plan is een alternatief voor de Lange Wapper die eerder sneuvelde tijdens een referendum in de stad. De enorme brug deed de overlast van verkeer in de stad alleen maar toene men, was de vrees. In de huidige plannen wordt het verkeer zoveel mogelijk aan het oog onttrokken. „De naam Oosterweel verwijst naar het voormalige dorp op de rech teroever. Alleen de kerk van dat dorp staat nog overeind", vertelt woord voerder Tim Van der Schoot die na mens BAM NV in de Beheersmaat- schappij Antwerpen Mobiel zit. Het kantoor zetelt aan de Rijnkaai op 't Eilandje, een wijk ten noorden van het centrum. Ooit was dat een ver loederde havenbuurt, nu is het hip en wonen er steeds meer mensen. Van der Schoot: „De Oosterweelverbin- ding moet ook het verkeer voor dit deel van de stad en voor het zuide lijke havengebied gaan ontsluiten." Het is geen overbodige luxe. Als het verkeer op de ring vastloopt, staat het ook op de doorgaande wegen in de stad stil. Wie tijdens de spitsuren in Antwerpen moet zijn, weet dat hij eerder van huis kan vertrekken. „Eén van de grootste knelpunten is de aan sluiting van de E34/E313 (van en naar Turnhout/Luik, GN) op de ring. Dit verkeer kan er tijdens de spits nau welijks bij op de overvolle ring. De fi les nemen vervolgens verder toe door het verkeer op de E19 dat komt uit de richting van Nederland", zegt Van der Schoot. Maar daar blijft het niet bij. Ook de Kennedytunnel en ringknooppunten naar Brussel en Gent zijn ware bottle necks. De verkeersdruk is volgens Van der Schoot gewoon te hoog. Het is een erfenis uit het verleden, want er had ook een grote ring buiten langs de stad moeten lopen. In de jaren 60 Als de Raad van State een streep zet door de plannen voor de ring, is dat een ramp leidde dit plan tot groot verzet in de groene randgemeenten van Antwer pen. Daarom kwam alleen de ring langs het centrum er en kon deze vanwege de hoge kosten niet volledig rond worden gemaakt. Dat was ook niet nodig, omdat de verkeersdruk destijds aanzienlijk lagerwas dan nu. Anno 2017 is iedereen het erover eens dat de ring rondgemaakt moet worden met een bijkomende Schel- detunnel. Maar over de wijze waarop dat moet gebeuren, bestaat onenig heid. Actiegroepen als stRaten-gene- raal en Ringland vinden dat naar al ternatieve tracés moet worden geke ken. Ringland wil in elk geval dat de ring volledig wordt overkapt. Beide groepen zijn naar de Raad van State gestapt in de hoop dat dit rechtsor- gaan een streep zet door de Ooster- weelverbinding. De uitspraak staat gepland voor dit voorjaar. Een negatieve beslissing van de Raad van State vertraagt het project vrijdag 3 februari 2017 PC Antwerpen in de ban van de ring ERGSTE FILESTEDEN EUROPA ERGSTE FILELANDEN EUROPA Gebaseerd op gemiddeld aantal verlies- uren per bestuurder 1. België 2. Nederland 3. Frankrijk 4. Groot-Brittannië Zes rijen dik staat het verkeer vast op de Antwerpse ring. Het is geen uitzondering. FOTO DIRK WAEM Geert Nijland Antwerpen - Tim Van der Schoot, BAM NV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 37