14 ZE
Vrijwilligers zoeken nieuwe collega's
De vergrijzing slaat toe bij de vrijwilligers
van het Vliegend Museum Seppe op
Breda International Airport. De stichting
zoekt nieuwe mensen.
'Als we er geen vrijwilligers bij
krijgen? Dan hebben we pech. Dan
zal het Vliegend Museum Seppe
minder vaak open zijn?" Aan het
woord is voorzitter Hans van Arkel
van de vereniging Vliegend Mu
seum Seppe op Breda Internatio
nal Airport.
Het is ernstig koud in de Opera-
tions-ruimte (kantine) van het
museum. Aan de wand een grote,
houten propeller en boven het
buffet een vliegtuigvleugel als af
dakje. Een elektrisch kacheltje laat
de temperatuur stijgen van to naar
12 graden Celsius. Koffie dampt.
Het Vliegend Museum Seppe is
bezig met een grote campagne om
meer vrijwilligers binnen te halen.
Want het huidige bataljon vrijwil
ligers wordt oud en dunt uit.
„Bijna alle vrijwilligers die hier
rondlopen zijn 55-plus en behoor
lijk grijs", legt Hans Vliegenthart
(78) uit. Hij voldoet aan zijn eigen
omschrijving. „Met één uitzonde
ring: we hebben een rondleider
van 22 jaar!" In de afgelopen paar
jaar zijn zes vrijwilligers overle
den.
De Stichting Vliegend Museum
Seppe is op zoek naar nieuwe vrij
willigers. Stichting? Vereniging?
Hoe zit dat? Vliegenthart kijkt
naar een organogram dat op tafel
naast een glazen stolp ligt. Onder
die stolp kennelijk kostbare minia
tuurtjes, want er staat bij dat aan
raken verboden is. Onder de stich
ting vallen de twee verenigingen:
eentje voor de vrijwilligers en
eentje voor de vliegtuigeigenaren
en piloten. Het museum staat op
vliegveld Seppe op eigen grond en
ook het gebouw is eigendom van
de stichting.
De stichting zoekt drie soorten
vrijwilligers: rondleiders, mensen
voor de technische dienst en men
sen voor de horeca. Om met het
laatste te beginnen. 'Horeca' is een
groot woord, want het museum
heeft geen horecavergunning. Het
is niet meer dan het serveren van
koffie met koek of wat fris aan de
bezoekers. Het kan om een paar
bezoekers gaan maar ook om groe
pen van dertig, veertig personen.
Met twee extra horecamensen zou
het museum geholpen zijn.
De technische dienst telt mo
menteel elf personen, die één ding
gemeen hebben: ze zijn erg han
dig. De mensen van deze dienst
plegen onderhoud aan alles van
het museum, behalve de vliegtui
gen. „Dat mag niet van de vlieg-
Dit is Piper Cub die in
de film Out of Africa is
gebruikt. Hier zat
Robert Redf ord
Bijna alle vrijwilligers
die hier rondlopen
zijn 55-plus en
behoorlijk grijs
tuigeigenaren. Maar ze zijn wel ac
tiefin het gebouw, de tuin, de mo
toren enzovoorts", legt Hans van
Arkel (65) uit. De technische
dienst zit elke woensdag van 13.00
tot 17.00 uur in het museum.
Waarmee gelijk een knelpunt is
benoemd: de openingstijden van
het museum. „We zijn overdag
open. Vaak kunnen vrijwilligers
alleen in het weekend. Alleen wij -
ouderen - hebben ook overdag
tijd", legt Vliegenthart uit.
„Veel geïnteresseerden werken ge
woon overdag."
Op het moment zijn er 25 rond
leiders. Om in de zomer vijf dagen
per week open te kunnen zijn,
zouden er zeker tien mensen bij
moeten komen. „Graag met een
beetje affiniteit voor de luchtvaart.
We hebben hier mensen die van
elk boutje kunnen zeggen van
welke kist het afkomstig is, maar
dat hoeft een rondleider niet te
weten", lacht Van Arkel.
Hij moet wel iets van de ten
toongestelde vliegtuigen afweten
en daarom worden de rondleiders
goed opgeleid. Vliegenthart: „Als
ze maar een beetje aanvoelen voor
wat voor groep ze staan." Overi
gens krijgen alle vrijwilligers eens
per jaar een vluchtje aangeboden.
Ze mogen dan met een vliegtuig
naar keuze meevliegen.
En vliegtuigen zat in het mu
seum! Met plezier poseren de twee
bij de kisten in de loods, waar het
net niet vriest. Nee, ze mogen niet
achter de knuppel plaatsnemen
voor de foto. Dat zouden de eige
naren van deze kostbare vliegtuig
jes nooit goedvinden. Bij elke kist
hebben de mannen een (sterk?)
verhaal. Zoals bij de Piper Cub die
in de film Out of Africa is gebruikt.
„Hier zat Robert Redford", wijst
Vliegenthart. Bij de Boeing Stear
man bespreken de mannen de bij
zondere motor waarmee het toe
stel is uitgerust.
donderdag 2 februari 2017
Elk j aar een gratis vlucht
Hans Vliegenthart (rechts) wijst Hans van Arkel op de bijzondere motor van de Boeing Stearman uit 1943. fotoshenk den ridder
Henk den Ridder
Bosschenhoofd
- Hans Vliegenthart
- Hans Vliegenthart
Wie belangstelling heeft voor een
vrijwilligersfunctie kan een e-mail
sturen naar
hans.vliegenthart@hccnet.nl.
De Yakovlev YAK-52 is een van de pronkstukken van het Vlie
gend Museum. Het toestel werd in de Sovjet-Unie gebruikt voor
aerobatics.