14 ZE Vrijwilligers zoeken nieuwe collega's De vergrijzing slaat toe bij de vrijwilligers van het Vliegend Museum Seppe op Breda International Airport. De stichting zoekt nieuwe mensen. 'Als we er geen vrijwilligers bij krijgen? Dan hebben we pech. Dan zal het Vliegend Museum Seppe minder vaak open zijn?" Aan het woord is voorzitter Hans van Arkel van de vereniging Vliegend Mu seum Seppe op Breda Internatio nal Airport. Het is ernstig koud in de Opera- tions-ruimte (kantine) van het museum. Aan de wand een grote, houten propeller en boven het buffet een vliegtuigvleugel als af dakje. Een elektrisch kacheltje laat de temperatuur stijgen van to naar 12 graden Celsius. Koffie dampt. Het Vliegend Museum Seppe is bezig met een grote campagne om meer vrijwilligers binnen te halen. Want het huidige bataljon vrijwil ligers wordt oud en dunt uit. „Bijna alle vrijwilligers die hier rondlopen zijn 55-plus en behoor lijk grijs", legt Hans Vliegenthart (78) uit. Hij voldoet aan zijn eigen omschrijving. „Met één uitzonde ring: we hebben een rondleider van 22 jaar!" In de afgelopen paar jaar zijn zes vrijwilligers overle den. De Stichting Vliegend Museum Seppe is op zoek naar nieuwe vrij willigers. Stichting? Vereniging? Hoe zit dat? Vliegenthart kijkt naar een organogram dat op tafel naast een glazen stolp ligt. Onder die stolp kennelijk kostbare minia tuurtjes, want er staat bij dat aan raken verboden is. Onder de stich ting vallen de twee verenigingen: eentje voor de vrijwilligers en eentje voor de vliegtuigeigenaren en piloten. Het museum staat op vliegveld Seppe op eigen grond en ook het gebouw is eigendom van de stichting. De stichting zoekt drie soorten vrijwilligers: rondleiders, mensen voor de technische dienst en men sen voor de horeca. Om met het laatste te beginnen. 'Horeca' is een groot woord, want het museum heeft geen horecavergunning. Het is niet meer dan het serveren van koffie met koek of wat fris aan de bezoekers. Het kan om een paar bezoekers gaan maar ook om groe pen van dertig, veertig personen. Met twee extra horecamensen zou het museum geholpen zijn. De technische dienst telt mo menteel elf personen, die één ding gemeen hebben: ze zijn erg han dig. De mensen van deze dienst plegen onderhoud aan alles van het museum, behalve de vliegtui gen. „Dat mag niet van de vlieg- Dit is Piper Cub die in de film Out of Africa is gebruikt. Hier zat Robert Redf ord Bijna alle vrijwilligers die hier rondlopen zijn 55-plus en behoorlijk grijs tuigeigenaren. Maar ze zijn wel ac tiefin het gebouw, de tuin, de mo toren enzovoorts", legt Hans van Arkel (65) uit. De technische dienst zit elke woensdag van 13.00 tot 17.00 uur in het museum. Waarmee gelijk een knelpunt is benoemd: de openingstijden van het museum. „We zijn overdag open. Vaak kunnen vrijwilligers alleen in het weekend. Alleen wij - ouderen - hebben ook overdag tijd", legt Vliegenthart uit. „Veel geïnteresseerden werken ge woon overdag." Op het moment zijn er 25 rond leiders. Om in de zomer vijf dagen per week open te kunnen zijn, zouden er zeker tien mensen bij moeten komen. „Graag met een beetje affiniteit voor de luchtvaart. We hebben hier mensen die van elk boutje kunnen zeggen van welke kist het afkomstig is, maar dat hoeft een rondleider niet te weten", lacht Van Arkel. Hij moet wel iets van de ten toongestelde vliegtuigen afweten en daarom worden de rondleiders goed opgeleid. Vliegenthart: „Als ze maar een beetje aanvoelen voor wat voor groep ze staan." Overi gens krijgen alle vrijwilligers eens per jaar een vluchtje aangeboden. Ze mogen dan met een vliegtuig naar keuze meevliegen. En vliegtuigen zat in het mu seum! Met plezier poseren de twee bij de kisten in de loods, waar het net niet vriest. Nee, ze mogen niet achter de knuppel plaatsnemen voor de foto. Dat zouden de eige naren van deze kostbare vliegtuig jes nooit goedvinden. Bij elke kist hebben de mannen een (sterk?) verhaal. Zoals bij de Piper Cub die in de film Out of Africa is gebruikt. „Hier zat Robert Redford", wijst Vliegenthart. Bij de Boeing Stear man bespreken de mannen de bij zondere motor waarmee het toe stel is uitgerust. donderdag 2 februari 2017 Elk j aar een gratis vlucht Hans Vliegenthart (rechts) wijst Hans van Arkel op de bijzondere motor van de Boeing Stearman uit 1943. fotoshenk den ridder Henk den Ridder Bosschenhoofd - Hans Vliegenthart - Hans Vliegenthart Wie belangstelling heeft voor een vrijwilligersfunctie kan een e-mail sturen naar hans.vliegenthart@hccnet.nl. De Yakovlev YAK-52 is een van de pronkstukken van het Vlie gend Museum. Het toestel werd in de Sovjet-Unie gebruikt voor aerobatics.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 74