Kustvisie moet burgers betrekken bij besluitvorming 10 ZE Plek voor 'De Molen' gezocht Het bronzen beeld 'De Molen' van Wessel Couzijn ligt al dertig jaar in Middelburg te verstoffen. Hoogste tijd om het weer op een sokkel in de stad te zetten. Kapot. Gebroken. Slachtoffer van nach telijke cafégangers. Zo gaat dat soms met beeldende kunst in de openbare ruimte. In 1988 werd het kunstwerk van zijn sokkel ge haald op de Nieuwe Burg in Mid delburg. 'De Molen', zo heette het bronzen beeld van Amster dammer Wessel Couzijn (1912- 1984). Het raakte zoek. Gestolen, werd nog even verondersteld. In elk geval vergeten, verdwenen uit het collectieve bewustzijn. Tot de Middelburgse kunstenaar Ko de Jonge (72) in 2015 navraag deed. Toen bleek dat het kunstwerk op geslagen lag in een loods van Ge meentewerken. Nu is De Jonge begonnen met een actie om 'De Molen' weer een plaats te geven in Middelburg. Kunststichting Caesuur heeft zijn initiatief opgepakt: in het kader van het 800-jarig bestaan van de stad vraagt de stichting of het beeld van Couzijn weer op een prominente locatie in de stad kan worden geplaatst. Want, zegt de stichting met De Jonge, „het is een kunstwerk dat er in alle opzichten echt toe doet." Couzijn was een gerenommeerd beeldhouwer. In i960 was de expo sitie in het Nederlandse Paviljoen op de Biënnale van Venetië vrijwel volledig aan zijn werk gewijd. Hij maakte begin jaren 50 voor Rotter dam het Nationaal Monument voor de Koopvaardij. Dat beeld kwam in 1974 op de boulevard van Vlissingen terecht. Kort daarvoor had Middelburg zijn kunstwerk 'De Molen' aangekocht voor 17.500 gulden - nu 35.000 euro. Dat kreeg een plaats op de hoek van de Nieuwe Burg en de Groenmarkt, vlakbij de Lange Jan, het hoogste punt van Middelburg. Ko de Jonge: „Begin jaren 70 was de wederopbouw van het naoor logse Middelburg voltooid. Om dat te markeren werden er kunstwer ken geplaatst in het stadscentrum. Zo zie je in de Lange Delft nog al tijd de strandstoelen van Guido Metsers. Couzijn stamt uit de zelfde tijd." Het bronzen kunst werk werd officieel onthuld op 27 april 1972. De Jonge noemt het ab stract: „Het heet 'De Molen', maar het kan net zo goed 'De vlucht van de vogel' heten." Met alle uitsteeksels was het Het is in alle opzichten een kunstwerk dat ertoe doet werk vooral op uitgaansavonden een uitdaging voor cafégangers, die eraan gingen hangen. In 1988 was het zo ernstig beschadigd, dat de gemeente besloot het weg te halen. Restauratie en herplaatsing was het idee. Maar daar stak Eerste Ka merlid M.C. Verburg een stokje voor met zijn plan voor een Wal- cherse beeldenreeks ter herden king van de inundatie en de stads brand van Middelburg. In dat ka der werd in 1990 op de Nieuwe Burg het beeld 'Een gestolde her innering' van Sigurdur Gud- mundsson onthuld. De Molen van Couzijn raakte in de vergetelheid. Volgens De Jonge moet er in Middelburg makkelijk een nieuwe plek voor Couzijn te vinden zijn. Cultuurambtenaar Wim Caljouw laat weten dat eerst gekeken wordt of het kunstwerk nog compleet is en wat herstel kost. Pas dan komt eventueel de nieuwe locatie aan de orde. Het beeld van Couzijn nu: kapot en opgeslagen, foto lex de meester De afgelopen tijd hebben vele duizenden Zeeuwen hun zorgen geuit over de ontwik keling van de kust en de kust- bebouwing. Burgers lieten daarbij her haaldelijk weten zich niet gehoord te voelen bij beslissingen over grote pro jecten. Aan de andere kant verwezen bestuurders en gekozen volksvertegen woordigers vaak naar eerder gemaakte afspraken met ondernemers en pro jectontwikkelaars. Bestuurlijke be trouwbaarheid zou dan om een rechte rug vragen en het doorzetten van plan nen. Met de nieuwe kustvisie zijn de ruimtelijke kaders sterk verbeterd en aangescherpt. Zij geeft de aanzet tot voortgaande ontwikkeling en her structurering van de verblijfsrecreatie. Die moeten met name plaatsvinden in de badplaatsen, de bestaande verblijfs- recreatiecomplexen en in een aantal zo genaamde aandachtsgebieden. Dat gaat over de inhoud. Over de manier waarop wordt met geen woord gerept. De PvdA vindt het belangrijk dat in de kustvisie ook duidelijk wordt hoe burgers bij de besluitvorming over toekomstige re creatieprojecten betrokken worden. Rumoer In de afgelopen tien a twintig jaar werd de procesgang van grote recreatiepro jecten gekenmerkt door een lange looptijd, trage voortgang en verande rende plannen. Deze kenmerken zien we terug in alle projecten waarover in de afgelopen jaren rumoer ontstond (Park Zeeduin Dishoek, Nollebos, Zeeuwse Lagune, Brouwerseiland). Vaak werden al in een vroeg stadium overeenkomsten gesloten over de ka ders en de voorwaarden van het plan. Buren en burgers speelden nauwelijks een rol. In de loop der tijd veranderden de plannen ook vaak. Ze kregen een an- Burenen burgers speelden nauwelijks een rol bij besluiten over Zeeuwse recreatieprojecten der en vooral ook grootschaliger karak ter. Het draagvlak bij partijen die eerder instemden nam daardoor af. Belangrijk is ook dat deze veranderingen vooral binnenskamers gestalte kregen en dat burgers en belangenorganisaties niet of nauwelijks werden meegenomen in de gedachtenvorming. Dat is vragen om onrust en die heeft Zeeland dan ook ge kregen, zoals we de afgelopen jaren hebben gezien. Het is van het grootste belang dat we voor de ontwikkeling en de herstruc turering van de Zeeuwse verblijfsre creatie lessen leren uit de trage en po lariserende procesgang van de afgelo pen tien jaar. De provincie en gemeen ten moeten in dit proces het voortouw nemen en duidelijke afspraken maken met ondernemers. Zij moeten er ook voor zorgen dat burgers betrokken worden en zich gehoord voelen. De nieuwe Omgevingswet biedt hiervoor een prima kader. De PvdA vindt dat de contouren van zo'n aanpak niet mag ontbreken in de kustvisie die binnen kort wordt vastgesteld. donderdag 2 februari 2017 Actie voor kunstwerk van Couzijn ZV 'De Molen' van Wessel Couzijn op de Nieuwe Burg in Middelburg, vóór 1988. foto zb/beeldbank zeeland Jan van Damme Middelburg -Ko de Jonge In deze rubriek Anton van Ha peren. Hij is lid van de PvdA-fractie in de Provinciale Staten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 71