■-mm Vrijpostige vrijscènes in Koreaans liefdesdrama Iggy Pop leest werk van Houellebecq prachtig voor 7 Als een mokerslag sterk. Toen ik begon met acteren, zag de wereld er heel anders uit. Inmid dels vinden we gelukkig dat vrouwen evenveel waard zijn als het gaat om fysiek werk, in overheidsposities en in het zakenleven. Ik denk dat elk goed verhaal over de werkelijkheid een bepaalde diversiteit moet tonen. En dat is inclusief vrouwen van alle leeftijden." In A Monster Calls maakt Conor, een jongen in de basisschoolleeftijd, loodzware tijden mee. Zijn moeder is doodziek en hij is de pispaal op school. Niemand spreekt met hem over wat er onherroepelijk te gebeu ren staat. Conor, gespeeld door ac teertalent Lewis MacDougall, be zweert zijn angsten daarom middels gesprekken met een gigantisch boommonster. De Spaanse regisseur Juan Bayona (El Orfanatobaseerde de gevoelige film over rouwverwerking voor kin deren op het gelijknamig boek van Patrick Ness. Door zo'n heftig thema Mensen in het filmwereldje denken vaak dat ik het best een keiharde vrouw kan spelen in fantasyvorm te gieten wordt een realiteit die amper behapbaar is, be spreekbaar gemaakt - juist voor kin deren. Om haar rol zo correct mogelijk te vertolken bezocht Weaver samen met Felicity Jones, die de doodzieke jonge moeder speelt, verschillende hospices. Weaver: „We spraken men sen in die akelige situatie en dachten na over hoe wij als personages zou den handelen. Mijn personage is im mers de belangrijkste verzorger van haar dochter." Zelfheeft Weaver de nodige fami lieleden verloren, onder wie haar ou ders. Hun laatste jaren maakte ze van dichtbij mee. „Ik was mantelzorger van allebei. Achteraf was het de meest waardevolle tijd die ik met hen doorbracht." Het thema van A Mon ster Calls gaat haar dan ook aan het hart: „Als kind, ouder of als vriend; we verliezen op zeker moment alle maal de mensen van wie we het meest houden." A MONSTER CALLS The Handmaiden De Koreaanse regisseur Chan- wook Park deinst niet terug voor gecompliceerde verhalen. Dat geldt voor zijn film The Handmai den, die is gebaseerd op de roman Fingersmith (Vingervlug) van de Britse schrijfster Sarah Waters. Het boek werd eerder als tv-se- rie in 2005 verfilmd, maar de Ko reaanse versie voor de filmzaal is explicieter en gecompliceerder. Park verplaatste zijn film naar het Korea van de jaren 30. Een op lichter bedenkt een ingewikkeld plot om een rijke vrouw in te pal men. Hij schakelt een handlang ster in die zich als kamermeisje verhuurt bij de vrouw in kwestie. In plaats van haar te bedriegen, ontbrandt er een liefdesverhou ding tussen beide vrouwen die al les weer op zijn kop zet. Het verhaal wordt in drie delen, telkens vanuit een ander perspec tief, verteld. Daardoor blijft de spanning constant aanwezig, ze- ker gezien het verraad dat de hoofdpersonages onderling ple gen. Ook in visueel opzicht is The Handmaiden een film die lang blijft hangen, zeker door de vrij postige lesbische vrijscènes. - Ab Zagt To Stay Alive Alleen al om Iggy Pop gedichten te horen voordragen, is deze do cumentaire van regisseur Erik Lieshout de moeite waard. De in tense manier waarop de rocker de teksten van de Franse schrijver Michel Houellebecq voordraagt, is fascinerend. In dit essay roept Houellebecq dichters die levensmoe zijn om geen zelfmoord te plegen, maar om moedig voorwaarts te gaan met hun kunst die vooral moet provoceren. Iggy Pop herkent zich in dit pamflet, evenals een aantal an dere onbekende dichters die alle maal lijden aan een vorm van geestesziekte en soms zelfs in een inrichting verblijven. De film van Lieshout levert harde levenslessen op die niet op iedere kunstenaar van toepassing zijn. Maar de voorbeelden die in To Stay Alive worden getoond, zijn stuk voor stuk ontroerend en confronterend. - A.Z. donderdag 2 februari 2017 GO Lewis MacDougall en Sigourney Weaver in A monster calls. DRAMA Regie: J.A. Bayona Hoofdrollen: Lewis MacDougall, Si gourney Weaver, Felicity Jones, Liam Neeson. Conor worstelt met wat misschien wel het vreselijkst is om als kind mee te maken: een ster vende moeder. Zij vormt z'n veilige basis. Conor ziet zijn vader namelijk amper en hij wordt gepest op school door bullebak Harry. Maar niemand heeft het over de conse quenties van de ziekte van Conors moeder; dat zij dood zal gaan blijft onbe sproken. Om toch al zijn vragen en ang sten kwijt te kunnen, legt de jongen con tact met een my thisch boomwezen dat hem met zijn neus op de harde feiten drukt. Dit in tense rouwdrama komt aan als een mokerslag. Het is verdrietig, maar ook bijzonder om te zien hoe zo'n voor kinde ren nauwelijks te be happen thema zo serieus en volwas sen wordt behan deld. Want het leven is prachtig, maar kan ook keihard zijn als je pech hebt. Dat de animaties niet heel briljant zijn, maakt door het ijzer- sterke verhaal en het spel van natuur talent Lewis Mac Dougall, eigenlijk geen fluit uit. - Marieke Nieuwdorp DRAMA Regie: Chan-wook Park. Hoofd rollen: Min-hee Kim en Jung-woo Ha. Actrice Min-hee Kim won een Blue Dragon Award voor beste actrice, fotocineart DOCUMENTAIRE Regie: Erik Lieshout. Met Iggy Pop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49