Hoop,
liefde en
geluk
4
Cabaret Niets ontsnapt aan de muzikale spotzucht van Het
Groot Niet Te Vermijden. Alles is belachelijk (te maken). Ook
in de nieuwe, veertiende show 'Shave, Rattle and Roll'.
Achter de
schermen
Sinds 1967 staat altijd wel érgens een Hair op de planken
Kinderen doen zelf
mee in show Damen
uziek en humor,
dat gaat niet zo
vaak samen.
Zelfs in de lichte
muziek niet. Ca
baretiers gebrui
ken hun liedjes
dikwijls juist om 'even serieus' te
worden. Misschien is het wel
vreemd dat muziek zo weinig leent
jebuur speelt bij de humor. Degenen
die het wél doen, bewijzen dat het
werkt. Denk aan Hans Liberg bij
voorbeeld. Of nog overtuigender: Het
Groot Niet Te Vermijden. De naam
alleen al is een uithangbord van het
plezier in het 'anders zijn dan an
ders', spelend met woorden in dit ge
val.
Parodie en persiflage, clownsnum
mers en kolderieke imitaties, niets
ontsnapt aan de spotzucht van Het
Groot Niet Te Vermijden. Toegege
ven, melancholieke balalaika-Russen
en opera-vibrerende Italianen waren
ooit vaker dan gemiddeld het mik
punt. Maar bij deze groep is alles mo
gelijk. En belachelijk (te maken). Van
'Zwevende Monniken' tot de 'Prij-
zencircuslottowinnaarsbingoshow'.
Zie het vooral als een nooit eindi
gend en uiterst amusant commentaar
op alles wat showbizz is, op de buis
of op de planken.
Dertig jaar geleden was er eens een
bandje voor bruiloften en partijen,
een coverbandje met een naam die
APPLAUS
toen al uit de lucht gegrepen was. Het
Henk van der Meijden Dans en Show
Orkest bestond welgeteld uit twee
man: toetsenist Peter Tinke en drum
mer lochem Kroon. Ze maken nog al
tijd deel uit van de ploeg van vijf die
nu samen Het Groot Niet Te Vermij
den vormt. Zanger/saxofonist Louis
Kockelmann, de derde oldtimer, is op
dit moment door ziekte even uitge
schakeld. Maar hij wordt op voortref
felijke wijze vervangen door bijna-
oldtimer Martin Bakker, die vanaf
1997 'slechts' 16 jaar lang de bassist
was van de band.
Plezier
Een heel hecht team, dus, dat is wel
duidelijk. Omdat het plezier geen
einde kent. Maar ook omdat optreden
met Het Groot Niet Te Vermijden
een enorm vakmanschap vraagt. Een
show van deze band verloopt in ra
zende vaart en de contrasten zijn
enorm. Een voorbeeldje uit de voor
laatste editie, hun 13e programma,
dat For Once In My Life heette: Daarin
verschoof binnen 5-6 minuten de
setting naadloos van vijf virtuozen
op één gitaar naar een duet uit een
Bizet-opera, dat uitmondde in een
rockconcert om dan te eindigen met 5
beiaardiers aan een carillon. Buiten
adem of ademloos, al naar gelang je
óp het podium stond of ernaar zat te
kijken.
Het concept van Het Groot Niet Te
Vermijden is allang ongewijzigd,
maar de omvang en de strekking ne-
5 REDENEN OM UIT TE GAAN
Musical
Muziektheater
donderdag 2 februari 2017
PZ
Virtuoze
humoristen
Willem Nijssen
De mensen op het po
dium, krijgen altijd alle
eer en alle lof. Zelf wij
zen ze dan dikwijls de
zaal in. Want daar zit
meestal een deel van de
technische ploeg, voor
het geluid en licht. Zij
delen even mee in het
applaus. Terecht, want
een show van Het Groot
Niet Te Vermijden is ook
voor hen hard werken.
Maar niet alleen voor en
op het podium wordt ge
zwoegd. Als vier of vijf
artiesten na een num
mer het toneel afgaan
en 10 seconden later in
volledig andere outfit
terug in de spotlights
staan, hebben toneel
knechten en kleedsters
topprestaties geleverd.
Achter de schermen.
Een applausje waard!
Hoop, liefde en geluk zijn thema's
die deze week in verschillende
voorstellingen tot uiting komen.
Daisy Correias liefde voor Portu
gal blijkt uit haar muziekkeuze,
de personages in Hair hopen op
een betere wereld en Guido Wei-
jers jaagt het geluk na in Master
class Geluk.
Hij wordt dit jaar 50, de mu
sical Hair. Hij was baanbre
kend (gemengde cast, naakt
scène), maar vooral het sum
mum van een tijdgeest. Hippie.
Flowerpower. Toen waren het
confronterende begrippen.
Boodschappers van een nieuw
tijdperk. Dat was ook de titel
van één van de bekendste
songs uit de musical: This is
the dawning of the age of Aqua
rius.
De sfeer van protest tegen de
Vietnamoorlog en de hoop op
een tijdperk van harmony and
understanding zijn echt niet
nodig om nog altijd meege
sleept te worden door het ver
haal en de muziek.
Hair was niet voor niks vernieu
wend: het begrip rockmusical
werd toen geboren. Het publiek
danste extatisch in de zijpaden
en werd voor de finale mee op
het podium gevraagd. Sinds
1967 is er altijd wel érgens ter
wereld een Hair op de planken
geweest. Alleen al in Nederland
is dit de derde productie sinds
2000 en het zal de laatste niet
zijn. Want Hair blijft hoe dan
ook een feest voor oog en oor.
Hair, Scheldetheater Terneu-
zen, vr 3 en zat 4 feb, 20.00
uur. Zon 5 feb, 14.00 uur.
Al jaren trekt Tijl Damen met zijn
interactieve kindervoorstellingen
door Nederland en Vlaanderen. Met
zijn show vol liedjes en verhalen no
digt hij de kinderen uit mee te dan
sen, zingen, springen, zelf muziek te
maken en zelfs een beetje te acte
ren. Hij schrijft
zijn liedjes zelf en
begeleidt zichzelf
op verschillende
instrumenten.
Zat 4 feb,
Onder de Toren
Wissenkerke,
14.00 uur