Hoop, liefde en geluk 4 Cabaret Niets ontsnapt aan de muzikale spotzucht van Het Groot Niet Te Vermijden. Alles is belachelijk (te maken). Ook in de nieuwe, veertiende show 'Shave, Rattle and Roll'. Achter de schermen Sinds 1967 staat altijd wel érgens een Hair op de planken Kinderen doen zelf mee in show Damen uziek en humor, dat gaat niet zo vaak samen. Zelfs in de lichte muziek niet. Ca baretiers gebrui ken hun liedjes dikwijls juist om 'even serieus' te worden. Misschien is het wel vreemd dat muziek zo weinig leent jebuur speelt bij de humor. Degenen die het wél doen, bewijzen dat het werkt. Denk aan Hans Liberg bij voorbeeld. Of nog overtuigender: Het Groot Niet Te Vermijden. De naam alleen al is een uithangbord van het plezier in het 'anders zijn dan an ders', spelend met woorden in dit ge val. Parodie en persiflage, clownsnum mers en kolderieke imitaties, niets ontsnapt aan de spotzucht van Het Groot Niet Te Vermijden. Toegege ven, melancholieke balalaika-Russen en opera-vibrerende Italianen waren ooit vaker dan gemiddeld het mik punt. Maar bij deze groep is alles mo gelijk. En belachelijk (te maken). Van 'Zwevende Monniken' tot de 'Prij- zencircuslottowinnaarsbingoshow'. Zie het vooral als een nooit eindi gend en uiterst amusant commentaar op alles wat showbizz is, op de buis of op de planken. Dertig jaar geleden was er eens een bandje voor bruiloften en partijen, een coverbandje met een naam die APPLAUS toen al uit de lucht gegrepen was. Het Henk van der Meijden Dans en Show Orkest bestond welgeteld uit twee man: toetsenist Peter Tinke en drum mer lochem Kroon. Ze maken nog al tijd deel uit van de ploeg van vijf die nu samen Het Groot Niet Te Vermij den vormt. Zanger/saxofonist Louis Kockelmann, de derde oldtimer, is op dit moment door ziekte even uitge schakeld. Maar hij wordt op voortref felijke wijze vervangen door bijna- oldtimer Martin Bakker, die vanaf 1997 'slechts' 16 jaar lang de bassist was van de band. Plezier Een heel hecht team, dus, dat is wel duidelijk. Omdat het plezier geen einde kent. Maar ook omdat optreden met Het Groot Niet Te Vermijden een enorm vakmanschap vraagt. Een show van deze band verloopt in ra zende vaart en de contrasten zijn enorm. Een voorbeeldje uit de voor laatste editie, hun 13e programma, dat For Once In My Life heette: Daarin verschoof binnen 5-6 minuten de setting naadloos van vijf virtuozen op één gitaar naar een duet uit een Bizet-opera, dat uitmondde in een rockconcert om dan te eindigen met 5 beiaardiers aan een carillon. Buiten adem of ademloos, al naar gelang je óp het podium stond of ernaar zat te kijken. Het concept van Het Groot Niet Te Vermijden is allang ongewijzigd, maar de omvang en de strekking ne- 5 REDENEN OM UIT TE GAAN Musical Muziektheater donderdag 2 februari 2017 PZ Virtuoze humoristen Willem Nijssen De mensen op het po dium, krijgen altijd alle eer en alle lof. Zelf wij zen ze dan dikwijls de zaal in. Want daar zit meestal een deel van de technische ploeg, voor het geluid en licht. Zij delen even mee in het applaus. Terecht, want een show van Het Groot Niet Te Vermijden is ook voor hen hard werken. Maar niet alleen voor en op het podium wordt ge zwoegd. Als vier of vijf artiesten na een num mer het toneel afgaan en 10 seconden later in volledig andere outfit terug in de spotlights staan, hebben toneel knechten en kleedsters topprestaties geleverd. Achter de schermen. Een applausje waard! Hoop, liefde en geluk zijn thema's die deze week in verschillende voorstellingen tot uiting komen. Daisy Correias liefde voor Portu gal blijkt uit haar muziekkeuze, de personages in Hair hopen op een betere wereld en Guido Wei- jers jaagt het geluk na in Master class Geluk. Hij wordt dit jaar 50, de mu sical Hair. Hij was baanbre kend (gemengde cast, naakt scène), maar vooral het sum mum van een tijdgeest. Hippie. Flowerpower. Toen waren het confronterende begrippen. Boodschappers van een nieuw tijdperk. Dat was ook de titel van één van de bekendste songs uit de musical: This is the dawning of the age of Aqua rius. De sfeer van protest tegen de Vietnamoorlog en de hoop op een tijdperk van harmony and understanding zijn echt niet nodig om nog altijd meege sleept te worden door het ver haal en de muziek. Hair was niet voor niks vernieu wend: het begrip rockmusical werd toen geboren. Het publiek danste extatisch in de zijpaden en werd voor de finale mee op het podium gevraagd. Sinds 1967 is er altijd wel érgens ter wereld een Hair op de planken geweest. Alleen al in Nederland is dit de derde productie sinds 2000 en het zal de laatste niet zijn. Want Hair blijft hoe dan ook een feest voor oog en oor. Hair, Scheldetheater Terneu- zen, vr 3 en zat 4 feb, 20.00 uur. Zon 5 feb, 14.00 uur. Al jaren trekt Tijl Damen met zijn interactieve kindervoorstellingen door Nederland en Vlaanderen. Met zijn show vol liedjes en verhalen no digt hij de kinderen uit mee te dan sen, zingen, springen, zelf muziek te maken en zelfs een beetje te acte ren. Hij schrijft zijn liedjes zelf en begeleidt zichzelf op verschillende instrumenten. Zat 4 feb, Onder de Toren Wissenkerke, 14.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46