Kom j'om een kommetje koffie? 10 2 Dinteloordse schipper mag hulpverlening op het kanaal niet meer doen Reinier van der Zee voelt zich aan de kant gezet. Sinds 2000 was de Dintel oordse berger en sleper bij nacht en ontij goed ge noeg om met zijn calamiteitenboot Hellegat drenkelingen uit het water te halen. In december nog vijf man met een tjalk. En nu kiest de brandweer voor een veel goedkopere oplossing. „Ze leggen zelf een bootje bij de ka zerne in Tholen. De kwaliteitseisen die altijd aan mij zijn gesteld, gelden plot seling niet meer." Daarmee komen ze aan het brood dat Van der Zee verdient met zijn bedrijf BST Dintelsas. Maar volgens Van der Zee is ook de veiligheid op het Schelde- Rijnkanaal in het geding. Dat kanaal op de grens van West- Brabant en Zeeland is een van de be langrijkste vaarroutes van ons land. Honderdduizend schepen per jaar, vooral grote. Twee derde beroepsvaart, een derde recreatie. „Hartstikke druk, er gebeurt zelden iets. Maar als het no dig is, moet hulpverlening perfect gere geld zijn", zegt Lisette Booij, regiocoör dinator van de Koninklijke BLN-Schut- tevaer, de grootste brancheorganisatie van binnenschippers. Ook zij vraagt zich af waarom zo nodig goed geregelde hulpverlening op de schop is genomen. „Niks mis met zuinig zijn. Maar als het daardoor minder effectief wordt, moe ten we oppassen." Tot voor kort was de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant verantwoor delijk voor de hulpverlening op het ka naal, onderdeel van de Schelde-Rijn- verbinding. Daarvoor werden steeds fi nanciële afspraken gemaakt met het bedrijf van Van der Zee. Dat is gestatio neerd in de haven Dintelmond. Als een schip zinkt, er brand is of mensen te water zijn geraakt, rukt BST Dintelsas uit. Omdat het Schelde-Rijnkanaal op de grens van beide provincies ligt, be taalde de Veiligheidsregio netjes mee. Met ingang van dit jaar zijn die af spraken in overleg tussen beide regio's gewijzigd. Kort door de bocht regelen de Brabanders het bluswerk en huren daarvoor nog steeds Van der Zee en zijn bergingsschip de Furie4 in. De Zeeu wen zijn nu verantwoordelijk voor zoek- en reddingswerk, maar hebben daarvoor de Dinteloorder en zijn Helle gat niet meer nodig. Dat contract kostte 50.000 euro per jaar. Na uitgebreid onderzoek en verge lijkingen kiest de Veiligheidsregio Zee land voor een eigen reddingsvaartuig, de Jam. Die deed altijd dienst bij de brandweer in Terneuzen. De rubber boot is nu gestationeerd bij de duikers ploeg van de brandweer Tholen, hal verwege het Schelde-Rijnkanaal. „Goedkoper én efficiënter. We vol- Met Janl kunnen we vanuit Tholen aan alle veiligheidsnormen voldoen doen aan alle kwaliteitseisen", verze kert Eric Lems, belast met maritieme veiligheid bij de Zeeuwse organisatie. „Als je naar de kaart kijkt, hoefje geen wiskunde gestudeerd te hebben om te zien dat Tholen als uitvalsbasis veel lo gischer is. Als iets gebeurt ten zuiden van Tholen is Dintelmond ver weg. En we hebben het materiaal nota bene zelf." Uit zijn mond geen kwaad woord over Van der Zee en zijn reddingsboot Hellegat. „Het gaat niet alleen om geld. Effectief is onze oplossing beter." De Veiligheidsregio Zeeland gaat twee jaar met de Jam vanuit Tholen opereren en bekijkt ondertussen of dit ook de definitieve keuze voor langere termijn moet zijn. Lems: „Dan praten we over de plek én over het schip. Het zou kunnen dat we na twee jaar ervaring een andere keuze maken." Aan Brabantse zijde werd door som mige brandweerprofs intern kritisch gereageerd op deze oplossing. De Hel legat van BST Dintelas is feitelijk ge schikter voor reddingswerk op het Schelde-Rijnkanaal. Groter, stabieler, geen benzine- buitenmotoren zoals de Jam, maar jet-aandrijving. De Hellegat heeft een kajuit die werken in extre mere weersomstandigheden mogelijk maakt, is uitgebreider toegerust en start vanuit het water, terwijl de Jam na alarm nog uit een kazerne moet ko men. De leiding doet er bij navraag tegen over BN DeStem het zwijgen toe en verwijst voor een reactie naar de andere kant van het kanaal. Binnenvaartorganisatie BLN-Schut- tervaer maakt zich bij monde van re giocoördinator Lisette Booij nog geen zorgen over de veiligheid op het Schelde-Rijnkanaal: „Het zal best goed geregeld zijn. Scheepsvervoer is reuze- veilig en het is al dik twee jaar geleden dat daar na een aan aanvaring een bin nenvaartschip zonk. Maar het gaat al tijd om als. Als iets loos is, moet de hulpverlening optimaal zijn. Deze ver anderingen klinken niet zo." „Waarom neem je met minder ge noeg dan eerst? Waarom verander je tijdelijk voor twee jaar? Dan kun je net beter de bestaande regeling handhaven en over twee jaar met een definitieve, goede oplossing komen. Deze verande ringen scheppen bovendien verwar ring en dat kun je bij reddingswerk waarbij snelheid is geboden zeker niet hebben." Bij de Veiligheidsregio Zeeland blijft Eric Lems vierkant achter de keuzes staan. „Kwaliteit staat altijd voorop. Uit praktijktesten blijkt dat we met de Jam vanuit Tholen aan alle veiligheidsnor men kunnen voldoen." Tientalle woorden en uut- drukkingen bin d'r in'es- tierd op de vraege om woorden die a me zowat vergete bin, mae toch nog best zoue kunne gebruke. Frans Tolle- naer die oarden z'n opoe zegge "t Is katievig zonder doek'. Katievig beteêkent guur, kil. Op de Beve- landen oar je:" 't Is sjoegjes van- daege", mie dezelfde beteêkenis. Een moai bruukbaer woord is 't het. Dus vind je 't kil buten, dan zei je gewoon:" 't Is katievig ee?" Ik dienke a 't in 't kulekot ok wè katievig ewist ei. Kulekot is een in zending van Nelly Vogelaar die a d'r eigen dat woord herinnerd'n't Kulekot was de nor, de bak ter plekke. Meêstal was die in of on der het gemeênt'uus en wier ge- bruukt om een zatte vent z'n roes uut te laète slaepen of een vech- tersbaes af te laète koelen. Kule zeit het a, een hol! Me keke deur een garre of a t'r eên in zat. Jaap van Weele stierd'n een eêl liestje mie uutdrukkingen. Die docht an 'een 'eimelijken' voe een stiekemerd. Pier is zö een eimelij ken, daè ka je beter niks van köpe, wan dan zou je wè's kunne trompe. Dan zou het je wel eens slecht kunnen vergaan. Tromper kom uit het Frans en betekent ver gissen. Een bijzondere uutdruk- king von ik 'dan vaol je mie je piester in 't strao'. Daèmie wor be doeld da je dan voe gek staèt, voe Jan lui, mae dat klienkt zö onfer- soenlijk. Meêrdere inzenders kwaeme mie daoken voe straks of dadelijk (niet onmiddellijk). Het is ok van dadelijk afgeleid en ik vinde 't nog een eêl bruukbaer woord, 'k Za daoken wè 's petaoten uut de kelder lange. 't Is mae een oarevol Ria van Liere noemde lure en schoere oftewel luier en schouder. Die ao zövee guus a t'n mie een pak luren op z'n schoere uut de wienkel kwam. Wie zei nog lure en schoere. Vergete of nog in ge- bruuk? In elk geval komme ze in anmerking om gebruukt te wor- ren. Waèrom vernederlandse? Ok gaf ze de uutdrukking 't Is mae een oarevol" voe 't is mae een klein bitje. Mö je daè noe een schoane lure voe andoe? 't Is eêl wat anders as pisse in een zeêkedulve. Een zeêkedulve, een open riool, liep achterlangs d'oeve en daè kwam bevoorbeeld de pisbak op uut en de afvoer van de mispit, (mestput). Frans Koens herinnerd'n z'n eigen dat van vroeger. Mae noe a ze d'r nie mi bin, ka je ze ok nie mï gebruke.. Datzelfde geldt voe de outvumme en de mustertklampe. Jopie Minnaard meldde het nut tigen van een kommetje koffie. Een kommetje! Die ouwerwesse bescheidenheid binne me kenne lijk vergete, wan je oart het mae zelden mï. Een veranderende mentaliteit, economische omstan digheden, nieuwe producten aol d'r invloed op de taal. Mae 'k toch liever een kommetje koffie dan scheuteldoekwaeter uut een kof- fie-pad of een mok mie espresso macchiato. Nog even over de spinne van vo rige keêr. Chris Lous wees erop dat die Walchere een spinde enoemd wordt en da een spinne een kop- pespinne is. Waer is 't, mae het ligt 'r an waè a je vandaen komt, wan elk durp of elke streek ei z'n eige naardigheden at het om taal gaèt. Een koppespinder is een rugesoat, een ruugoad of een koppekraemer. In het Nederlands is het een rage bol oftewel een plumeau met af standsbediening. Straethandel Henk Barentsen moest vroeger meie trokke in de sukerpeeën. Meie is melde en geldt in de land bouw as vuulte. Compleet vergete? Ahosie doe voe leure langs de deu ren, is verdronge deur straethandel of vente of misschien is het a 'score op internet?' Kööpventjes en -wuufjes bin d'r nog wè, mae die smaere je kranten en loten an deur de telefoon. Tenslotte: Die jongen was zö ammekommerig da ze goeng verzitte. Wie eit 'r nog last van ammekommerigheid? Vergete woorden daè a je van dienkt da ze nog goed bruukbaer bin, ka je nog opstiere. Reacties naè Engel Reinhoudt, Werrilaan 21,4453 CA 's-Heeren- hoek of per e-mail naè n.zeeuws@zeelandnet.nl O dinsdag 31 januari 2017 BE Jam waakt nu over Schelde-Rijn John Bas Tholen/Dinteloord - Eric Lems, Veiligheidsregio In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een ver haal van Engel Reinhoudt in het Bevelands. Beluister de ge sproken rubriek op pzc.nl/streektaal Volkerak Oosterschelde Schelde-Rijnkanaal Het Schelde-Rijnkanaal loopt van Antwerpen naar het Volkerak. Het kanaal is zowel voor Nederland als voor België belangrijk voor de scheepvaart. Kenmerken Lengte: 32 km Diepte: -6,30 tot -6,00 mp IN257 Nieuw-Vossemeer Tholen Halsteren De oude Bergen op Zoom De nieuwe boot.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 69