Veiligheidregio Zeeland, wat vooraf ging
Hoe nu
verder?
3
organisatie. „Op alle niveaus (van
bestuur tot werkvloer) worden
'normaal' en 'niet normaal' door el
kaar gehaald", stelt Twynstra
Gudde.
De onderzoekers signaleren dat
'het bestuurlijke, organisatorische
en het financiële fundament van de
VRZ onvoldoende is'. Dat was al bij
de start van de organisatie in 20T3
en eigenlijk nog steeds. Vooral fi
nancieel is de VRZ zeer kwetsbaar.
„De rek is eruit." De gemeenten
zijn echter vooral bezig de hand op
de knip te houden. En dat terwijl
volgens Twynstra Gudde de VRZ
'absoluut geen geldverslinder is' in
vergelijking met andere regio's.
Over het functioneren van direc
teur Gerrie Ruijs doet Twynstra
Gudde geen concrete uitspraken.
Het dagelijks bestuur van de VRZ
'herkent en erkent' de conclusies
van Twynstra Gudde. Het ziet
'structuurfouten' in de organisatie
en 'een groot waarneembaar cul
tuurprobleem'. Ook lijkt de VRZ 'te
ver van de gemeenten afgedreven'.
Die betrokkenheid moet groter, ze
ker ook financieel. „De veiligheids
regio kan in de toekomst niet meer
gezond werken met de middelen
die thans ter beschikking worden
gesteld."
Het dagelijks bestuur van de VRZ
bestaat uit de burgemeesters Jan
Lonink (Terneuzen), Harald Berg
mann (Middelburg), Anton Stapel
kamp (Kapelle), Rob van der Zwaag
(Veere) en Gerard Rabelink
(Schouwen-Duiveland). Zij willen
de organisatiecultuur veranderen
en de inbreng en betrokkenheid
van de medewerkers vergroten. De
kosten worden in eerste instantie
geraamd op 400.000 euro.
Opvallend is dat ondanks de
rammelende organisatie de VRZ
volgens Twynstra Gudde toch op
een aantal fronten goed presteert.
Branden worden geblust, grote in
cidenten (mistongeval op de A58
bijvoorbeeld) zijn 'daadkrachtig en
professioneel'opgepakt. Beleids
plannen worden als goed beoor
deeld, net als de samenwerkingen
met externe partijen.
„Verder is het zeer te waarderen
dat Zeeland (ook in landelijk op
zicht) initiatieven heeft genomen
om bijvoorbeeld de problematiek
van de aanrij- en opkomsttijden op
een vernieuwende manier aan te
pakken."
In december 20T5 kreeg
VRZ-voorzitter Jan Lonink-
signalen van twee burge
meesters dat het niet lekker
zat binnen de veiligheidsre
gio. Medewerkers hadden
serieuze klachten over di
recteur Gerrie Ruijs.
Het dagelijks bestuur
vroeg Letty Demmers en
Jan Huisman, toen burge
meesters van Vlissingen en
Reimerswaal, een verken
nend onderzoek in te stel
len. Bijna tegelijk werd aan
de accountant gevraagd om
een onderzoek naar de fi
nanciën. De commissie-
Demmers kwam in maart
met haar verslag. Besloten
werd te wachten met een
oordeel totdat ook de ac
countant zijn bevindingen
zou melden. Dat duurde
veel langer dan voorzien. Zo
lang, dat het rapport-Dem-
mers eind juni uitlekte.
Beide rapporten pleitten
de directeur volgens het be
stuur vrij, maar werden niet
openbaar gemaakt. De pu
blicatie in de PZC van de
zware kritiek op het functi
oneren van directeur leidde
tot crisisoverleg. Na een be
wogen dag nam het VRZ-
bestuur op 28 juni twee be
sluiten. Gezien alle commo
tie rond haar persoon wer
den de taken van directeur
Gerrie Ruijs tijdelijk over
gedragen aan Elie van Strien
en er moest een diepgaand
organisatieonderzoek ko
men. „Diverse signalen,
waaronder het rapport van
de commissie-Demmers en
het accountantsonderzoek,
geven hiervoor een aantal
belangrijke aandachtspun
ten. Zo willen we alle feiten
en omstandigheden boven
water halen rondom de
meldingen van medewer
kers. Ook kijken we naar
cultuur, structuur, manage
mentstijl, governance, en
zovoort", was de kern van
het besluit van het alge
meen bestuur.
De publicaties leidden tot
vragen binnen enkele ge
meenteraden, met name in
Middelburg, Schouwen-
Duiveland en Reimerswaal.
Raadsleden eisten dat de
rapporten van Demmers en
de accountant openbaar
werden gemaakt. Eén raads
lid, Marien Weststrate
(Leefbaar Reimerswaal),
deed net als de anti-kern
energieorganisatie LAKA,
en twee particulieren een
beroep op de Wet Open
baarheid van Bestuur. Het
verzoek werd twee weken
geleden afgewezen. LAKA
liet gisteren weten het be
sluit van het bestuur aan te
willen vechten.
Inmiddels ging adviesbu
reau Twynstra Gudde aan
de slag. Liefst 150 medewer
kers werden door het bu
reau uitgenodigd voor een
gesprek of meldden zich
spontaan. Gisteren ver
scheen het rapport van
Twynstra Gudde, ruim een
jaar nadat Lonink was ge
beld door bezorgde collega's.
dinsdag 31 januari 2017
Voorzitter Jan Lonink. Rechts
van hem Harald Bergmann, Rob
van der Zwaag en Gerard Rabe-
link, alle drie lid van het dage
lijks bestuur. FOTO MARIEKE MANDEMAKER
Letty Demmers.
FOTO REMKO DE WAAL
Het bestuur van de Veilig
heidsregio Zeeland wil de tijd
nemen om de organisatie op
nieuw op te bouwen. Het
proces duurt naar verwach
ting twee jaar. Het is de be
doeling om de komende
maanden met alle betrokke
nen het rapport van Twynstra
Gudde te bespreken.
Het gaat dan niet alleen om
de directe medewerkers van
de VRZ (beroepskrachten en
vrijwilligers), maar ook om de
ondernemingsraad, het ma
nagementteam, de gemeen
teraden en het bestuur. Dat
moet in mei leiden tot het
vaststellen van een plan van
aanpak.Het dagelijks bestuur
heeft een 'richtinggevend
perspectief' geschetst. Het
doel is dat 'met voldoende
mensen en middelen gewerkt
kan worden aan heldere doe
len die het teken staan van
de veiligheid van de burgers
in Zeeland'. Daarbij zullen de
gemeenten, als opdrachtge
vers van de VRZ, nadrukke
lijk betrokken worden. „Veilig
heid mag/moet ook weer op
de gemeentelijke agenda
komen te staan." Ook wordt
gekeken naar hoe zaken zo
veel mogelijk lokaal geregeld
kunnen worden. Centraal wat
moet, decentraal wat kan, is
daarbij het motto.