Veiligheidregio Zeeland, wat vooraf ging Hoe nu verder? 3 organisatie. „Op alle niveaus (van bestuur tot werkvloer) worden 'normaal' en 'niet normaal' door el kaar gehaald", stelt Twynstra Gudde. De onderzoekers signaleren dat 'het bestuurlijke, organisatorische en het financiële fundament van de VRZ onvoldoende is'. Dat was al bij de start van de organisatie in 20T3 en eigenlijk nog steeds. Vooral fi nancieel is de VRZ zeer kwetsbaar. „De rek is eruit." De gemeenten zijn echter vooral bezig de hand op de knip te houden. En dat terwijl volgens Twynstra Gudde de VRZ 'absoluut geen geldverslinder is' in vergelijking met andere regio's. Over het functioneren van direc teur Gerrie Ruijs doet Twynstra Gudde geen concrete uitspraken. Het dagelijks bestuur van de VRZ 'herkent en erkent' de conclusies van Twynstra Gudde. Het ziet 'structuurfouten' in de organisatie en 'een groot waarneembaar cul tuurprobleem'. Ook lijkt de VRZ 'te ver van de gemeenten afgedreven'. Die betrokkenheid moet groter, ze ker ook financieel. „De veiligheids regio kan in de toekomst niet meer gezond werken met de middelen die thans ter beschikking worden gesteld." Het dagelijks bestuur van de VRZ bestaat uit de burgemeesters Jan Lonink (Terneuzen), Harald Berg mann (Middelburg), Anton Stapel kamp (Kapelle), Rob van der Zwaag (Veere) en Gerard Rabelink (Schouwen-Duiveland). Zij willen de organisatiecultuur veranderen en de inbreng en betrokkenheid van de medewerkers vergroten. De kosten worden in eerste instantie geraamd op 400.000 euro. Opvallend is dat ondanks de rammelende organisatie de VRZ volgens Twynstra Gudde toch op een aantal fronten goed presteert. Branden worden geblust, grote in cidenten (mistongeval op de A58 bijvoorbeeld) zijn 'daadkrachtig en professioneel'opgepakt. Beleids plannen worden als goed beoor deeld, net als de samenwerkingen met externe partijen. „Verder is het zeer te waarderen dat Zeeland (ook in landelijk op zicht) initiatieven heeft genomen om bijvoorbeeld de problematiek van de aanrij- en opkomsttijden op een vernieuwende manier aan te pakken." In december 20T5 kreeg VRZ-voorzitter Jan Lonink- signalen van twee burge meesters dat het niet lekker zat binnen de veiligheidsre gio. Medewerkers hadden serieuze klachten over di recteur Gerrie Ruijs. Het dagelijks bestuur vroeg Letty Demmers en Jan Huisman, toen burge meesters van Vlissingen en Reimerswaal, een verken nend onderzoek in te stel len. Bijna tegelijk werd aan de accountant gevraagd om een onderzoek naar de fi nanciën. De commissie- Demmers kwam in maart met haar verslag. Besloten werd te wachten met een oordeel totdat ook de ac countant zijn bevindingen zou melden. Dat duurde veel langer dan voorzien. Zo lang, dat het rapport-Dem- mers eind juni uitlekte. Beide rapporten pleitten de directeur volgens het be stuur vrij, maar werden niet openbaar gemaakt. De pu blicatie in de PZC van de zware kritiek op het functi oneren van directeur leidde tot crisisoverleg. Na een be wogen dag nam het VRZ- bestuur op 28 juni twee be sluiten. Gezien alle commo tie rond haar persoon wer den de taken van directeur Gerrie Ruijs tijdelijk over gedragen aan Elie van Strien en er moest een diepgaand organisatieonderzoek ko men. „Diverse signalen, waaronder het rapport van de commissie-Demmers en het accountantsonderzoek, geven hiervoor een aantal belangrijke aandachtspun ten. Zo willen we alle feiten en omstandigheden boven water halen rondom de meldingen van medewer kers. Ook kijken we naar cultuur, structuur, manage mentstijl, governance, en zovoort", was de kern van het besluit van het alge meen bestuur. De publicaties leidden tot vragen binnen enkele ge meenteraden, met name in Middelburg, Schouwen- Duiveland en Reimerswaal. Raadsleden eisten dat de rapporten van Demmers en de accountant openbaar werden gemaakt. Eén raads lid, Marien Weststrate (Leefbaar Reimerswaal), deed net als de anti-kern energieorganisatie LAKA, en twee particulieren een beroep op de Wet Open baarheid van Bestuur. Het verzoek werd twee weken geleden afgewezen. LAKA liet gisteren weten het be sluit van het bestuur aan te willen vechten. Inmiddels ging adviesbu reau Twynstra Gudde aan de slag. Liefst 150 medewer kers werden door het bu reau uitgenodigd voor een gesprek of meldden zich spontaan. Gisteren ver scheen het rapport van Twynstra Gudde, ruim een jaar nadat Lonink was ge beld door bezorgde collega's. dinsdag 31 januari 2017 Voorzitter Jan Lonink. Rechts van hem Harald Bergmann, Rob van der Zwaag en Gerard Rabe- link, alle drie lid van het dage lijks bestuur. FOTO MARIEKE MANDEMAKER Letty Demmers. FOTO REMKO DE WAAL Het bestuur van de Veilig heidsregio Zeeland wil de tijd nemen om de organisatie op nieuw op te bouwen. Het proces duurt naar verwach ting twee jaar. Het is de be doeling om de komende maanden met alle betrokke nen het rapport van Twynstra Gudde te bespreken. Het gaat dan niet alleen om de directe medewerkers van de VRZ (beroepskrachten en vrijwilligers), maar ook om de ondernemingsraad, het ma nagementteam, de gemeen teraden en het bestuur. Dat moet in mei leiden tot het vaststellen van een plan van aanpak.Het dagelijks bestuur heeft een 'richtinggevend perspectief' geschetst. Het doel is dat 'met voldoende mensen en middelen gewerkt kan worden aan heldere doe len die het teken staan van de veiligheid van de burgers in Zeeland'. Daarbij zullen de gemeenten, als opdrachtge vers van de VRZ, nadrukke lijk betrokken worden. „Veilig heid mag/moet ook weer op de gemeentelijke agenda komen te staan." Ook wordt gekeken naar hoe zaken zo veel mogelijk lokaal geregeld kunnen worden. Centraal wat moet, decentraal wat kan, is daarbij het motto.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 32