In de ochtend en avond twee treinen erbij Sabewa berispt medewerkers na uitspraak rechter Wie buiten Zeeland werkt of studeert wint vanaf december een half uur per dag. De provincie heeft de NS overgehaald intercity's in te zetten in de spits. De kunst van Lidy Jacobs draait om seksualiteit Perquin Zeeuwse dichteres des Vaderlands Eind dit jaar krijgt Zeeland de in tercity terug in de spitsuren. De NS heeft gisteren op schrift aan het dagelijks provinciebestuur toegezegd dat er 's ochtends twee en 's avonds twee intercity's wor den toegevoegd aan de huidige dienstregeling. Dat gebeurt vanaf begin december, als de dienstre geling 2018 ingaat. De treinen stoppen alleen in Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom, om dan verder door te rijden zoals nu. 's Och tends vertrekken ze vrijwel zeker om 6.40 en 7.40 uur uit Vlissin gen. Voor de terugweg wordt ge keken naar treinen die om 10 voor 5 en 10 voor 6 vertrekken uit Rot terdam. Die treinen worden in Roosendaal gesplitst in een inter city die meteen doorrijdt en de (huidige) stoptrein die er achter aan komt. „Naar de avondtreinen moeten we nog even goed kijken", zegt gedeputeerde Harry van der Maas. „De NS wil natuurlijk dat meer reizigers de trein nemen. Dus ze moeten rijden op tijdstip pen dat mensen nu nog de auto nemen." Hij is blij met de toezegging van de NS. „De kleinere Zeeuwse ge meenten blijven net zo bereikbaar als ze nu zijn. Daarvoor verandert niks. Maar de forenzen en studen ten kunnen sneller Zeeland in en uit op de tijdstippen dat het er toe doet." Reizigers winnen twee keer per dag (heen en terug) 18 minuten op het traject tussen Vlissingen en Rotterdam. „Dat scheelt ie mand uit Middelburg dus een half uur per dag", onderstreept Van der Maas. De kleinere Zeeuwse gemeenten blijven net zo bereikbaar als ze nu zijn Er is lang over onderhandeld, omdat de NS aanvankelijk wilde dat Zeeland iets moest inleveren - bijvoorbeeld dat kleinere stations zouden worden overgeslagen - of dat de provincie zou meebetalen aan de extra intercity's. Beide is niet gebeurd. Van der Maas: „Bij alle varianten die op tafel lagen zat aanvankelijk een rekening voor Zeeland. Dat zou zo en zo veel geld kosten. Dus niet. We zijn daar niet in meegegaan. Het is een taak van de NS om landsdelen als Zeeland goed bereikbaar te hou den. Dit kost ons geen euro." Er wordt nog met de NS verder gesproken over de nadelen van de huidige dienstregeling. Van der Maas wil een oplossing voor de korte overstaptijd in Roosendaal (3 minuten) die ervoor zorgt dat mensen hun aansluiting missen en dat treinen in Zeeland met veel vertraging rijden. Verder vindt hij het niet acceptabel dat de eerste trein 's ochtends pas om 7.39 uur in Vlissingen aankomt. Vorige week heeft Van der Maas overlegd met NS-topman Roger van Boxtel. Hij onderkent de pro blemen. De NS gaat de overstap in Roosendaal monitoren. Voor het tijdstip van de eerste ochtend trein is er nog geen oplossing. zaterdag 28 januari 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl «LAND ZEELAND 4 laatste nog één keer van de gevolgen van de vrieskou, zoals in natuurgebied De Blikken bij Nieuwvliet (foto). Wie weet immers hoe lang het duurt voordat het weer kan... FOTO PETER NICOLAI voorlopig dan toch. Want vanaf vandaag is het klaar met de ijspret: de dooi valt in en dus verdwijnt het ijs op sloten en kreken in rap tempo. Op flink wat plekken in heel Zeeuws-Vlaanderen profiteerden schaatsers gisteren Zeeland krijgt in de spits een intercity Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Harry van der Maas, gedeputeerde ZEELAND 8 ZEELAND4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 136