In de ochtend en avond twee treinen erbij
Sabewa berispt
medewerkers na
uitspraak rechter
Wie buiten Zeeland werkt of studeert wint
vanaf december een half uur per dag.
De provincie heeft de NS overgehaald
intercity's in te zetten in de spits.
De kunst van
Lidy Jacobs draait
om seksualiteit
Perquin Zeeuwse
dichteres des
Vaderlands
Eind dit jaar krijgt Zeeland de in
tercity terug in de spitsuren. De
NS heeft gisteren op schrift aan
het dagelijks provinciebestuur
toegezegd dat er 's ochtends twee
en 's avonds twee intercity's wor
den toegevoegd aan de huidige
dienstregeling. Dat gebeurt vanaf
begin december, als de dienstre
geling 2018 ingaat.
De treinen stoppen alleen in
Vlissingen, Middelburg, Goes en
Bergen op Zoom, om dan verder
door te rijden zoals nu. 's Och
tends vertrekken ze vrijwel zeker
om 6.40 en 7.40 uur uit Vlissin
gen. Voor de terugweg wordt ge
keken naar treinen die om 10 voor
5 en 10 voor 6 vertrekken uit Rot
terdam. Die treinen worden in
Roosendaal gesplitst in een inter
city die meteen doorrijdt en de
(huidige) stoptrein die er achter
aan komt.
„Naar de avondtreinen moeten
we nog even goed kijken",
zegt gedeputeerde Harry van der
Maas. „De NS wil natuurlijk dat
meer reizigers de trein nemen.
Dus ze moeten rijden op tijdstip
pen dat mensen nu nog de auto
nemen."
Hij is blij met de toezegging van
de NS. „De kleinere Zeeuwse ge
meenten blijven net zo bereikbaar
als ze nu zijn. Daarvoor verandert
niks. Maar de forenzen en studen
ten kunnen sneller Zeeland in en
uit op de tijdstippen dat het er toe
doet."
Reizigers winnen twee keer per
dag (heen en terug) 18 minuten
op het traject tussen Vlissingen
en Rotterdam. „Dat scheelt ie
mand uit Middelburg dus een half
uur per dag", onderstreept Van
der Maas.
De kleinere Zeeuwse
gemeenten blijven
net zo bereikbaar als
ze nu zijn
Er is lang over onderhandeld,
omdat de NS aanvankelijk wilde
dat Zeeland iets moest inleveren -
bijvoorbeeld dat kleinere stations
zouden worden overgeslagen - of
dat de provincie zou meebetalen
aan de extra intercity's. Beide is
niet gebeurd. Van der Maas: „Bij
alle varianten die op tafel lagen
zat aanvankelijk een rekening
voor Zeeland. Dat zou zo en zo
veel geld kosten. Dus niet. We zijn
daar niet in meegegaan. Het is een
taak van de NS om landsdelen als
Zeeland goed bereikbaar te hou
den. Dit kost ons geen euro."
Er wordt nog met de NS verder
gesproken over de nadelen van de
huidige dienstregeling. Van der
Maas wil een oplossing voor de
korte overstaptijd in Roosendaal
(3 minuten) die ervoor zorgt dat
mensen hun aansluiting missen
en dat treinen in Zeeland met veel
vertraging rijden. Verder vindt hij
het niet acceptabel dat de eerste
trein 's ochtends pas om 7.39 uur
in Vlissingen aankomt.
Vorige week heeft Van der Maas
overlegd met NS-topman Roger
van Boxtel. Hij onderkent de pro
blemen. De NS gaat de overstap in
Roosendaal monitoren. Voor het
tijdstip van de eerste ochtend
trein is er nog geen oplossing.
zaterdag 28 januari 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
«LAND
ZEELAND 4
laatste
nog één keer van de gevolgen van de vrieskou, zoals in natuurgebied De Blikken bij
Nieuwvliet (foto). Wie weet immers hoe lang het duurt voordat het weer kan...
FOTO PETER NICOLAI
voorlopig dan toch. Want vanaf vandaag is het klaar met de ijspret: de dooi valt in
en dus verdwijnt het ijs op sloten en kreken in rap tempo.
Op flink wat plekken in heel Zeeuws-Vlaanderen profiteerden schaatsers gisteren
Zeeland krijgt in de
spits een intercity
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Harry van der Maas,
gedeputeerde
ZEELAND 8
ZEELAND4