9 Grootse herdenkingen van BN'ers veranderen de manier waarop we met de dood omgaan. De Nederlandse uitvaartcultuur is uniek, blijkt uit het boek Dooc/van Brenda Mathijssen en Claudia Venhorst. 'm Toen de rouwauto van Pim Fortuyn passeerde, begon het publiek langs de weg spontaan te klappen. Vanaf die dag in 2002 werd 'applaudisseren' gewoon in het Nederlandse uit vaartwezen. Voor ome Henk of buurvrouw Wendy mag nu ook worden geklapt in het cremato rium. De kist van André Hazes stond twee jaar later prominent op de middenstip van de Amsterdam ArenA. 50.000 fans zongen voor de overleden volkszanger. Inmiddels heeft elke zichzelf respecterende voetbalclub een rouwkamer. Het publieke afscheid van BN'ers heeft onze omgang met de dood veranderd, constateren Brenda Mathijssen en Claudia Venhorst in hun boek Dood, dat gisteren verscheen. Het gaat niet alleen over die BN'ers, maar over alle veranderingen en wat het Ne derlandse uitvaartwezen zo 'ty pisch Nederlands' maakt. De twee vrouwen zijn thanatologen (dood- deskundigen) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en be zochten beroepshalve honderden uitvaarten. Spraken met nabe staanden, werkten mee in crema toria en interviewden meneer pas toor of de imam. Oer-Hollands is bijvoorbeeld dat we direct de agenda's trekken bij een overlijden. Vaste prik dat de uitvaart binnen zes werkdagen volgt, want dat staat in de wet. „Dat vinden wij vanzelfsprekend, maar die korte termijn is uniek in de wereld", vertelt Venhorst. En geland kent die haast niet. Er is geen regelgeving, daar mag een dode net zo lang boven de grond blijven staan tot iemand er genoeg van heeft. Intens „Die zes dagen zijn de nabestaan den heel intens bezig met het voorbereiden van het afscheid", zegt Mathijssen. „Dat heeft iets moois. Tijdens die periode wordt er niets anders van je verwacht." Nog zoiets Nederlands: sinds de ontkerkelijking kun je het afscheid inrichten zoals je zelf wil. Niet meer de pastoor of de dominee hebben de regie, maar uitvaarton dernemingen. Hun klant is ko ning, er is concurrentie en dus valt er steeds meer te kiezen. Lijk wade? Natuuruitvaart? Bitterbal len? U zegt het maar. „Nederland staat te boek als heel vooruitstre- vend", zegt Venhorst. Er bestaat zoiets als uitvaarttoerisme: Duit sers laten zich graag cremeren in Venlo, omdat de urn dan volgens Nederlandse wetgeving thuis op de schoorsteenmantel mag staan, waar dat in Duitsland uit den boze is. Engelsen vergelijken onze uit vaartcentra met hotels vanwege de horeca op topniveau. De valkuil van 'alles-is-moge- lijk' is dat nabestaanden kunnen doorslaan. Applaudisseren in het crematorium is sympathiek, maar als niemand het begrijpt, wordt het ongemakkelijk. Datzelfde geldt voor het al te privé maken van een toespraak. Venhorst: „Als een fa milielid zo intiem uit de school klapt dat driekwart van de zaal ge geneerd zit te luisteren, heb je je doel gemist. Je moet je afvragen wat passend is", zegt Mathijssen. Zelf was ze eens bij een uitvaart waar de overledene in zwembroek opgebaard lag. „Dan kijk je ver baasd om je heen. Maar bij die per soon en zijn omgeving paste dat." Terug naar de BN'ers. In 2015 be roofde schrijver Joost Zwagerman zich van het leven. Van enige te rughoudendheid rond de doods oorzaak was nauwelijks sprake, terwijl bekend is dat het zelf moordcijfer stijgt na media-aan dacht. Psychiater Jan Mokken- storm van zelfmoordpreventie- stichting 113 online bezocht di verse nieuwsredacties met het ver zoek terughoudend te zijn. Toen tv-presentator Wim Brands een halfjaar later overleed, stond de doodsoorzaak niet meer in de kop pen. „De media hebben een grote rol bij hoe wij denken over de dood", zegt Venhorst. Volksvermaak? Hoe luidruchtiger we publiekelijk rouwen, hoe harder ook de kritiek aanzwelt. Zijn die tranen niet nep? Huilen we mee uit een vorm van volksvermaak? Bekendste voorbeeld is de MHi7-ramp. Nederland was collectiefin rouw. De familie kon zich daar nauwelijks aan onttrekken. 'Van wie is het verdriet', vragen de dooddeskundigen zich af, 'van Nederland of van de nabestaanden? Wordt de rouw gekaapt?' Nederland is een natie van mon dige mensen. Sinds het euthana siedebat moeten we wel praten over de dood. René Gude, Dichter des Vaderlands in 2013, deelde zijn sterfproces met half televisiekij kend Nederland. Maar waar we minder oog voor hebben, is het immense verlies als iemand is overleden. De stilte die achterblijft als de glazen in het rouwcentrum zijn leeggedronken. We zouden ons meer kunnen ontfermen over de achterblijvers, vinden de Nijmeegse onderzoe kers. De dood van gewone sterve lingen leidt nooit tot een collectief eerbetoon in De Wereld Draait Door. Mathijssen: „We vergissen ons vaak in hoe pijnlijk een gewone dood kan zijn. De meest heftige gevallen die ik heb gezien, waren niet alleen de overleden kinderen maar juist ook oude mensen die na zestig jaar huwelijk hun geliefde verloren." vrijdag 27 januari 2017 GO Annemarie Haverkamp Nijmegen Het aantal kerke lijke uitvaarten liep in 2015 met een derde terug. Nederland telt ongeveer 140.000 sterfgevallen per jaar. We zijn het land met de hoogste dekkingsgraad van uitvaartverzekerin gen ter wereld: 7 op de 10 mensen heeft een polis In 1955 werd cre matie gelegaliseerd. van de overlede nen wordt 63 pro cent gecremeerd Natuurbegraven is in, inmiddels telt Ne derland 15 natuurbe graafplaatsen. De massaal bezochte uitvaart van André Hazes in de Amster dam ArenA in 2004. FOTO ED OUDENAARDEN/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 9