Westerscheldetunnel breekt weer record 7 CORROSIE BLUSWATERTANK VERDWIJNT De sloop van Tank 1 bij Dow Terneuzen trekt donderdagochtend heel wat bekijks. Zoiets maak je ook maar eens in je leven mee. zv De gele kraan van industrieel sloper DDM uit De Meern bij Utrecht is in positie gebracht. De lange arm beweegt zich naar de bovenzijde van Tank 1. Een eerste gaatje is zo gemaakt. Langzaam baant de sloopschaar zich een weg door de stalen tankconstructie. Het oogt zo simpel. DDM-projectleider John Pa- tist weet wel beter. „Je hebt een machinis tenopleiding, maar dit werk moet je echt in de praktijk leren. Het is puur vakwerk." Van tevoren kun je nog zoveel berekenen, maar hoe de staalconstructie zich zal houden als je met slopen begint, weet je nooit precies. Patist: „Je moet het aanvoelen." Pieter Raes die de projectleiding voert namens Dow, kijkt vol bewondering toe. „Je moet weten dat die machine wel dertig meter van de tank afstaat en dan moet je met die schaar, zoals nu, ook nog op twintig meter hoogte werken. Petje af." Twee jaar geleden is Tank t, waarin 25 mil joen liter bluswater zat, buiten gebruik ge steld. Na meer dan veertig jaar kon niet meer worden gegarandeerd dat het staal nog de originele dikte had door corrosie. Gecontro leerd is dat niet. „Je zou dan met een duiker in de tank moeten om metingen te doen. Dat leek ons niet veilig", geeft Raes aan. Dow heeft het zekere voor het onzekere genomen en twee nieuwe tanks van elk tien miljoen li ter laten bouwen. „Die kunnen we wel con troleren, door er één tijdelijk leeg te maken." Het eerste stuk staal is los. Een echo is te horen. Het staal zwiept heen en weer, wat een geluid geeft alsof je over dun ijs schaatst. Het plan is eerst een taartpunt uit de tank te knippen, waarna de sloopmachine in de tank kan en van binnenuit verder kan 'knabbelen'. „De stukken staal worden opgerold", legt Pa tist de werkwijze uit. „Alles wordt gerecy cled." Voor de sloop van de staalconstructie is zo'n drie weken uitgetrokken, waarna de fundering volgt. Over pakweg vijf weken moet Tank 1 helemaal weg zij n. Dow Terneu zen zal het dan zonder groot beeldmerk moe ten doen. De staalsoort die is gebruikt voor de nieuwe tanks, heeft geen beschermende verflaag nodig en blijft dan ook zonder logo. Het is niet anders, al vindt Raes het aan de ene kant wel jammer. „Een beetje overdreven misschien, maar duizenden mensen zijn bij dat oude beeldmerk op de foto gegaan." De NV Westerscheldetunnel boekt daarmee met afstand de grootste groei in haar bestaan. Normaliter neemt jaarlijks het aantal passages met 2 tot 2,5 procent toe. Vorig jaar reden er bijna 400.000 meer voer tuigen door de tunnel. In 2015 wa ren het er dik 6,2, een jaar later ruim 6,6 miljoen ofwel een recordgroei van 6,3 procent. Het gemiddelde aantal passages per dag is gestegen naar 18.183. In 2015 waren dat er 17.153 en in 2014 16.717. De drukste dag beleefde de WST op donderdag 21 juli met 24.495 passages. Topmaanden wa ren juli, september en oktober. In september piekte het gebruik naar bijna 595.000 passages per maand. Januari en februari zijn nog steeds dalmaanden. In oktober was er een mijlpaal: de 75 miljoenste passant. De forse groei dankt de WST met name aan personenauto's (plus 314.000). Het aantal vrachtwagen combinaties klom met 43.000 naar bijna 515.000. Tweederde van het totale aantal tunnelpassages wordt met de t-tag betaald. Bijna een vijfde van de tunnelklanten is veel- gebruiker: ze rijden dagelijks of re gelmatig door de tunnel. Ook van de tolvrije dagen is vorig jaar royaal gebruik gemaakt: plus 5000. In 2015 was de groei bescheiden, met 1000 meer passanten op tolvrije dagen. De spectaculaire cijfers komen voor algemeen directeur Harald Schoenmakers van de NV Wester scheldetunnel niet als een verras- t Het gemiddelde aantal passages per dag is gestegen naar 18.183 sing. In oktober vorig jaar meldde de tunnelmaatschappij al een groei van zo'n 6 procent. „Ik ben er na tuurlijk wel blij mee", zegt hij. De provincie ook, want de enige aan deelhouder van de WST kan rond een miljoen euro extra aan divi dend tegemoet zien. Een eenduidige verklaring voor de forse groei heeft Schoenmakers niet. „Ik denk dat het een combina tie van factoren is. Ten eerste her stelt de economie zich. In de havens neemt de bedrijvigheid toe. Econo misch herstel gaat gepaard met meer mobiliteit. Wij zien dat terug in het toegenomen aantal passages op werkdagen. Maar kijk ook eens naar de Liefkenshoektunnel die zelfs 10 procent meer passages scoort." Kilometerheffing Ook de betere verbinding met Rot terdam - de verlengde A4 in West- Brabant - en de Sluiskiltunnel zui gen vermoedelijk wat meer verkeer naar de Westerscheldetunnel. Ver der denkt Schoenmakers dat de in België ingevoerde kilometerheffing voor vrachtverkeer van invloed is. Chauffeurs zouden andere routes, onder meer via de tunnel kiezen, om de heffing te omzeilen. Voorals nog zijn dat aannames. Schoenma kers: „We zijn dan ook benieuwd wat er uit het kentekenonderzoek komt dat de provincie momenteel laat uitvoeren." Schoenmakers houdt er rekening mee dat de groei voorlopig aan houdt, mede door de files in en rond Antwerpen. Het is nog koffie dik kijken welk effect de aanleg van een nieuwe aansluiting bij de Sloe- weg op de Westerscheldetunnel- weg heeft. Dat geldt op termijn ook voor de verbreding van de Tractaat- weg in Zeeuws-Vlaanderen. vrijdag 27 januari 2017 Slopen Dow-tank is puur vakwerk Harmen van der Werf Terneuzen De grote tank verdwijnt, fotodow Het slopen van de Dow-tank is begonnen, foto peter nicolai De Westerscheldetunnel (WST) heeft een recordjaar achter de rug. In 2016 groeide het aantal passages met 6,3 procent tot ruim 6,6 miljoen. Frank Balkenende Borssele

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 67