Westerscheldetunnel breekt weer record
7
CORROSIE BLUSWATERTANK VERDWIJNT
De sloop van Tank 1 bij
Dow Terneuzen trekt
donderdagochtend heel
wat bekijks. Zoiets maak
je ook maar eens in je
leven mee.
zv
De gele kraan van industrieel sloper
DDM uit De Meern bij Utrecht is
in positie gebracht. De lange arm
beweegt zich naar de bovenzijde
van Tank 1. Een eerste gaatje is zo gemaakt.
Langzaam baant de sloopschaar zich een
weg door de stalen tankconstructie. Het
oogt zo simpel. DDM-projectleider John Pa-
tist weet wel beter. „Je hebt een machinis
tenopleiding, maar dit werk moet je echt in
de praktijk leren. Het is puur vakwerk."
Van tevoren kun je nog zoveel berekenen,
maar hoe de staalconstructie zich zal houden
als je met slopen begint, weet je nooit precies.
Patist: „Je moet het aanvoelen." Pieter Raes
die de projectleiding voert namens Dow,
kijkt vol bewondering toe. „Je moet weten
dat die machine wel dertig meter van de tank
afstaat en dan moet je met die schaar, zoals
nu, ook nog op twintig meter hoogte werken.
Petje af."
Twee jaar geleden is Tank t, waarin 25 mil
joen liter bluswater zat, buiten gebruik ge
steld. Na meer dan veertig jaar kon niet meer
worden gegarandeerd dat het staal nog de
originele dikte had door corrosie. Gecontro
leerd is dat niet. „Je zou dan met een duiker
in de tank moeten om metingen te doen. Dat
leek ons niet veilig", geeft Raes aan. Dow
heeft het zekere voor het onzekere genomen
en twee nieuwe tanks van elk tien miljoen li
ter laten bouwen. „Die kunnen we wel con
troleren, door er één tijdelijk leeg te maken."
Het eerste stuk staal is los. Een echo is te
horen. Het staal zwiept heen en weer, wat
een geluid geeft alsof je over dun ijs schaatst.
Het plan is eerst een taartpunt uit de tank te
knippen, waarna de sloopmachine in de tank
kan en van binnenuit verder kan 'knabbelen'.
„De stukken staal worden opgerold", legt Pa
tist de werkwijze uit. „Alles wordt gerecy
cled."
Voor de sloop van de staalconstructie is
zo'n drie weken uitgetrokken, waarna de
fundering volgt. Over pakweg vijf weken
moet Tank 1 helemaal weg zij n. Dow Terneu
zen zal het dan zonder groot beeldmerk moe
ten doen. De staalsoort die is gebruikt voor
de nieuwe tanks, heeft geen beschermende
verflaag nodig en blijft dan ook zonder logo.
Het is niet anders, al vindt Raes het aan de
ene kant wel jammer. „Een beetje overdreven
misschien, maar duizenden mensen zijn bij
dat oude beeldmerk op de foto gegaan."
De NV Westerscheldetunnel boekt
daarmee met afstand de grootste
groei in haar bestaan. Normaliter
neemt jaarlijks het aantal passages
met 2 tot 2,5 procent toe. Vorig jaar
reden er bijna 400.000 meer voer
tuigen door de tunnel. In 2015 wa
ren het er dik 6,2, een jaar later ruim
6,6 miljoen ofwel een recordgroei
van 6,3 procent.
Het gemiddelde aantal passages
per dag is gestegen naar 18.183. In
2015 waren dat er 17.153 en in 2014
16.717. De drukste dag beleefde de
WST op donderdag 21 juli met
24.495 passages. Topmaanden wa
ren juli, september en oktober. In
september piekte het gebruik naar
bijna 595.000 passages per maand.
Januari en februari zijn nog steeds
dalmaanden. In oktober was er een
mijlpaal: de 75 miljoenste passant.
De forse groei dankt de WST met
name aan personenauto's (plus
314.000). Het aantal vrachtwagen
combinaties klom met 43.000 naar
bijna 515.000. Tweederde van het
totale aantal tunnelpassages wordt
met de t-tag betaald. Bijna een
vijfde van de tunnelklanten is veel-
gebruiker: ze rijden dagelijks of re
gelmatig door de tunnel. Ook van
de tolvrije dagen is vorig jaar royaal
gebruik gemaakt: plus 5000. In 2015
was de groei bescheiden, met 1000
meer passanten op tolvrije dagen.
De spectaculaire cijfers komen
voor algemeen directeur Harald
Schoenmakers van de NV Wester
scheldetunnel niet als een verras-
t Het gemiddelde
aantal passages per
dag is gestegen naar
18.183
sing. In oktober vorig jaar meldde
de tunnelmaatschappij al een groei
van zo'n 6 procent. „Ik ben er na
tuurlijk wel blij mee", zegt hij. De
provincie ook, want de enige aan
deelhouder van de WST kan rond
een miljoen euro extra aan divi
dend tegemoet zien.
Een eenduidige verklaring voor
de forse groei heeft Schoenmakers
niet. „Ik denk dat het een combina
tie van factoren is. Ten eerste her
stelt de economie zich. In de havens
neemt de bedrijvigheid toe. Econo
misch herstel gaat gepaard met
meer mobiliteit. Wij zien dat terug
in het toegenomen aantal passages
op werkdagen. Maar kijk ook eens
naar de Liefkenshoektunnel die
zelfs 10 procent meer passages
scoort."
Kilometerheffing
Ook de betere verbinding met Rot
terdam - de verlengde A4 in West-
Brabant - en de Sluiskiltunnel zui
gen vermoedelijk wat meer verkeer
naar de Westerscheldetunnel. Ver
der denkt Schoenmakers dat de in
België ingevoerde kilometerheffing
voor vrachtverkeer van invloed is.
Chauffeurs zouden andere routes,
onder meer via de tunnel kiezen,
om de heffing te omzeilen. Voorals
nog zijn dat aannames. Schoenma
kers: „We zijn dan ook benieuwd
wat er uit het kentekenonderzoek
komt dat de provincie momenteel
laat uitvoeren."
Schoenmakers houdt er rekening
mee dat de groei voorlopig aan
houdt, mede door de files in en
rond Antwerpen. Het is nog koffie
dik kijken welk effect de aanleg van
een nieuwe aansluiting bij de Sloe-
weg op de Westerscheldetunnel-
weg heeft. Dat geldt op termijn ook
voor de verbreding van de Tractaat-
weg in Zeeuws-Vlaanderen.
vrijdag 27 januari 2017
Slopen Dow-tank
is puur vakwerk
Harmen van der Werf
Terneuzen
De grote tank verdwijnt, fotodow
Het slopen van de Dow-tank is begonnen, foto peter nicolai
De Westerscheldetunnel (WST)
heeft een recordjaar achter de
rug. In 2016 groeide het aantal
passages met 6,3 procent tot
ruim 6,6 miljoen.
Frank Balkenende
Borssele