Voor helden van de zee y» 7 GIPHARTS KOOKEILAND Van aal tot zult Het huis waarin wij al bijna vijftien jaar wonen staat in de Utrechtse Zeeheldenbuurt. De bewoners van dit wijkje noemen zichzelf natuurlijk 'zeehelden', een gebruik dat wij hebben overgenomen, ondanks onze bleekneuzige, smalgeschouderde, bebrilde voorkomens - of laat ik al leen voor mezelf spreken. In ons taalgebruik zijn uit drukkingen geslopen als 'dat zou een zeeheld toch nooit doen?' of'dit is echt zeeheldenkost'. Die laatste gebruiken we natuurlijk wanneer er ge rechten als klapstuk en hutspot op tafel verschijnen, schotels waarvan we altijd hebben aangenomen dat Willem Barentsz, Karei Doorman, Michiel de Ruy ter, Maarten Tromp, Piet Heijn ofWitte de With ze met graagte verorberden. Maar klopt dat eigenlijk wel? Galjoten Het bracht ons bij de vraag wat deze zeehelden - met in hun kielzog de bemanning aan wie onze zeerovers hun heldenstatus in feite hebben te danken - nu eigenlijk echt aten aan boord van hun fre gatten, galjoten en pinken. Gelukkig schreef de emi nente culinair-historica Li- zet Kruyff daarover een paar jaar geleden een erg verma kelijk en leerzaam artikel, wat valt na te lezen op de aanbevelenswaardige site foodlog.nl. Het was de lokroep van de maag die vele handelaars vanuit Europa naar 'de Oost' had gestuurd. Men was op zoek naar kaneel, kruidna gels, peper, thee, suiker, kof fie, papaver en andere ingre diënten die de dis bij ons moesten opluisteren. Onderweg moest er na tuurlijk wel worden gege ten. Die schepen van de VOC hadden wel iets weg van drijvende boerderijen. De reis naar de Oost duurde soms maanden en hoewel er onderweg ook veel proviand werd ingeslagen, namen de De schepen van de VOC hadden iets weg van drijvende boerderijen zeehelden veel ingrediënten mee. Grote kazen werden aan boord gesjouwd, houten vaten met gepekeld of ge droogd vlees, bonen, zuur kool, meel en dranken als bier en wijn. In de krochten van het schip liepen argeloos de var- AAN DE SLAG kens, schapen en kippen rond, die tijdens de reis zon der pardon werden geslacht. Ook werden aan boord van de schepen vaak groenten verbouwd: sla, sterrenkers en andere gewassen. Natuurlijk waren het vooral de kapitein, kooplie den en andere gezagsdra gers die zich deze lekker nijen lieten welgevallen. De bemanning kwam er be kaaider vanaf. Hun kostje bestond voor een groot deel uit scheepsbeschuit, dat vanaf de zestiende eeuw een van de hoofdbestanddelen van het eten aan boord was. Andere namen voor scheepsbeschuit waren 'hart broot', 'tweebak' of (zee)kaak. Scheepsbeschuit (een woord dat komt van het Franse biscuit, oftewel twee keer gebakken) heeft weinig te maken met ons idee van beschuit: het zijn keiharde koeken, die vaak alleen konden worden gege ten als ze eerst werden ge weekt in thee of soep. Om oude tijden te laten herleven hier speciaal voor alle zeehelden van Neder land een eigentijdse variant van scheepsbeschuit. Houd de juiste volgorde aan Draai het kraanfilter eraf Pak die lekkende kraan op tijd aan 4. Grachtenpand C. Kat 5. Koffiepot Als echte zeehelden vra gen de Giphartjes zich af: wat aten Barentsz, De Ruyter en Tromp - met in hun kielzog de bemanning aan wie deze zeerovers hun status danken? Ingrediënten 1 kilo bloem 350 ml water 3 theelepels suiker 2 theelepels boter 1 theelepel zout Deze kaak is niet dubbel- gebakken, maar zou het origineel in de verte moe ten benaderen. Kneed bloem, water, zout, suiker en boter tot een stevig deeg. Rol dit uit op een bebloemde onder grond, vouw het op, rol het opnieuw uit en herhaal dit nog een keer. Houd een plak over van 8 milli meter tot een centimeter dik. Steek hieruit ronde beschuiten en leg deze op een bakplaat, eventueel op bakpapier. Prik met een vork gaatjes in de kaken. Bak ongeveer 40 minuten op 200 °C in een voorver warmde oven, tot de kaken lichtbruin zijn. Laat de beschuiten helemaal afkoelen. Loodgieterswerk is niet moeilijk en ook niet eng. Zorg ervoor dat je alle stappen in de juiste volgorde weet te hanteren en de klus is zo geklaard. Zet de hoofdkraan uit, laat vervolgens de warme en koude leidingen leeglo pen. Pas dan verwissel je de kraan. Voordat je de hoofd kraan weer openzet, draai je het kraanfilter van je nieuwe kraan eraf. Ook draai je het warme en koude water open. Viezigheid, in de leiding gekomen tijdens de klus, spuit nu onder redelijke druk uit de kraan en de garantie op de kraan blijft zo behou den. Een lekkende keuken kraan kan het hout van het aanrechtblad dus danig aantasten dat het hout zacht wordt en de kraan los gaat zitten. Pak dit op tijd aan, want een nieuwe kraan blijft daarop ook nooit meer zo stevig zitten. vrijdag 27 januari 2017 29,95, Frederik Roijé 39,88, Suck UK 14,95, Esschert Design

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 48