Lise steelt de show
op de dwarsfluit
Floor van
Kan
taaiheid
Minder
geplukt van
dievegge
II
6,6 miljoen passages
Ad Schipper verbindt
dementerenden
en peuters
Lise de Munck (13) uit Middelburg won de tweede prijs in
een internationale dwarsfluitwedstrijd, de Azumi Flute
Contest. De leerling van de Zeeuwse Muziekschool liet
42 jongeren uit heel Europa achter zich.
Het oorspronkelijke bedrag dat
H. aan de staat zou moeten beta
len was geschat op 53.000 euro.
Dat werd later verminderd met
een bedrag van 29.801 euro dat
de gedupeerden als schadever
goeding hadden gekregen plus
de onkosten die de zakkenrolster
had moeten maken.
H., die twee jaar geleden via
een internationaal opsporings
bevel in Servië werd aangehou
den, werd in augustus vorig jaar
veroordeeld tot dertig maanden
cel. Er was 42 maanden geëist.
De vrouw wist in de jaren 2012
en 2013 voornamelijk oudere
mensen in onder meer Goes, Et-
ten-Leur, en Chaam van hun
pinpas en geld te beroven.
Bij de kassa's van supermark
ten keek ze over de schouder van
de pinnende ouderen om hen
vervolgens van hun pinpas te be
roven en hun bankrekening te
plunderen.
MIDDELBURG Floor van Kan
uit Middelburg is gistermiddag
in Utrecht uitgeroepen tot lan
delijke taaiheid door de Stich
ting Lezen Schrijven. Van Kan
was de Zeeuwse genomineerde
voor de titel taaiheid in de cate
gorie begeleiders.
De Middelburgse stond in
2004 aan de wieg van 't Gilde Sa
menspraak Walcheren. Vrijwil
ligers van SamenSpraak hielpen
sindsdien vele honderden men
sen met het machtig worden van
de Nederlandse taal. Ook in
2004 richtte prinses Laurentien
de Stichting Lezen Schrijven
op om het taboe rond laaggelet-
terdheid te doorbreken en het
probleem aan te pakken. Elk jaar
benoemt de stichting taaiheiden
in drie categorieën.
Floor van Kan ontving in 2012
al de Lange Jan Award, de ge
meentelijke prijs voor vrijwilli
gers.
De NV Westerscheldetunnel
boekt daarmee met afstand de
grootste groei in haar bestaan.
Normaliter neemt jaarlijks het
aantal passages met 2 tot 2,5 pro
cent toe. Vorig jaar reden er bijna
400.000 meer voertuigen door de
tunnel. In 2025 waren het er dik 6,2
miljoen, een jaar later ruim 6,6
miljoen ofwel een recordgroei van
6,3 procent.
Het gemiddelde aantal passages
per dag is gestegen naar 28.283. In
2025 waren dat er 17.153 en in 2014
16.717. De drukste dag beleefde de
WST op donderdag 21 juli met
24.495 passages. Topmaanden wa
ren juli, september en oktober. In
september piekte het gebruik naar
bijna 595.000 passages per maand.
Januari en februari zijn nog steeds
dalmaanden. In oktober was er
een mijlpaal: de 75 miljoenste pas
sant.
De forse groei dankt de WST
met name aan personenauto's
(plus 314.000). Het aantal vracht
wagencombinaties klom met
43.000 naar bijna 515.000. Twee
derde van het totale aantal tun
nelpassages wordt met de t-tag
betaald. Bijna eenvijfde van de
tunnelklanten is veelgebruiker: ze
rijden dagelijks of regelmatig door
de tunnel. Ook van de tolvrije da
gen is vorig jaar royaal gebruik ge
maakt: plus 5000. In 2015 was de
groei bescheiden, met 1000 meer
passanten op tolvrije dagen.
De spectaculaire cijfers komen
voor algemeen directeur Harald
Schoenmakers van de NV Wester
scheldetunnel niet als een verras
sing. In oktober vorig jaar meldde
de tunnelmaatschappij al een
groei van zo'n 6 procent. „Ik ben er
natuurlijk wel blij mee", zegt hij.
De provincie ook, want de enige
aandeelhouder van de WST kan
rond een miljoen euro extra aan
dividend tegemoet zien.
Een eenduidige verklaring voor
de forse groei heeft Schoenmakers
niet. „Ik denk dat het een combi
natie van factoren is. Ten eerste
herstelt de economie zich. In de
havens neemt de bedrijvigheid
toe. Economisch herstel gaat ge
paard met meer mobiliteit. Wij
zien dat terug in het toegenomen
aantal passages op werkdagen.
Maar kijk ook eens
naar de Liefkens-
hoektunnel die
zelfs 10 procent meer passages
scoort."
Ook de betere verbinding met
Rotterdam - de verlengde A4 in
West-Brabant - en de Sluiskiltun
nel zuigen vermoedelijk wat meer
verkeer naar de Westerschelde
tunnel. Verder denkt Schoenma
kers dat de in België ingevoerde
kilometerhefïing voor vrachtver
keer van invloed is. Chauffeurs
zouden andere routes, onder meer
via de tunnel kiezen, om de hef
fing te omzeilen. Vooralsnog zijn
dat aannames.
Schoenmakers: „We zijn dan ook
De forse groei van
2016 wordt door een
complex van
factoren
veroorzaakt.
Economie, havens,
ring Antwerpen enz.
benieuwd wat er uit het kente-
kenonderzoek komt dat de pro
vincie momenteel laat uitvoe
ren."
Schoenmakers houdt er reke
ning mee dat de groei voorlopig
aanhoudt, mede door de files in
en rond Antwerpen. Het is nog
koffiedik kijken welk effect de
aanleg van een nieuwe aanslui
ting bij de Sloeweg op de Wester-
scheldetunnelweg heeft. Dat geldt
op termijn ook voor de verbreding
van de Tractaatweg in Zeeuws-
Vlaanderen.
Meer verkeer vergroot het risico
op ongevallen en pech. De tunnel
was 98,1 procent van de tijd be
schikbaar. Precies het streefper
centage van de WST, maar 0,3
procent minder dan in 2025. De
helft van die tijd (28 uur) was de
tunnel geheel of deels gestremd
door pechgevallen (in totaal 98).
Ook te hoge vrachtwagens die de
alarmsignalen negeerden, zorg
den voor 7 uur aan ongeplande
sluitingen. Ongevallen met letsel
vormden 10 procent van alle on
geplande stremmingen.
It
vrijdag 27 januari 2017 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND 7
2016 voor
tunnel een
FOTO LEX DE MEESTER
De rechtbank in Middelburg
heeft gisteren het bedrag
waarvoor de 37-jarige zak
kenrolster S. H. uit Breda
moet worden 'geplukt' vast
gesteld op 17.532 euro. Dat
bedrag is lager dan de 22.999
euro die het Openbaar Minis
terie eind vorig jaar na een
herberekening had gevor
derd.
Ad Roos
Middelburg
recordjaar
De Westerscheldetunnel
(WST) heeft een recordjaar
achter de rug. In 2016 groeide
het aantal passages met 6,3
procent tot ruim 6,6 miljoen.
Frank Balkenende
Borssele
-Harald Schoenmakers