Lise steelt de show op de dwarsfluit Floor van Kan taaiheid Minder geplukt van dievegge II 6,6 miljoen passages Ad Schipper verbindt dementerenden en peuters Lise de Munck (13) uit Middelburg won de tweede prijs in een internationale dwarsfluitwedstrijd, de Azumi Flute Contest. De leerling van de Zeeuwse Muziekschool liet 42 jongeren uit heel Europa achter zich. Het oorspronkelijke bedrag dat H. aan de staat zou moeten beta len was geschat op 53.000 euro. Dat werd later verminderd met een bedrag van 29.801 euro dat de gedupeerden als schadever goeding hadden gekregen plus de onkosten die de zakkenrolster had moeten maken. H., die twee jaar geleden via een internationaal opsporings bevel in Servië werd aangehou den, werd in augustus vorig jaar veroordeeld tot dertig maanden cel. Er was 42 maanden geëist. De vrouw wist in de jaren 2012 en 2013 voornamelijk oudere mensen in onder meer Goes, Et- ten-Leur, en Chaam van hun pinpas en geld te beroven. Bij de kassa's van supermark ten keek ze over de schouder van de pinnende ouderen om hen vervolgens van hun pinpas te be roven en hun bankrekening te plunderen. MIDDELBURG Floor van Kan uit Middelburg is gistermiddag in Utrecht uitgeroepen tot lan delijke taaiheid door de Stich ting Lezen Schrijven. Van Kan was de Zeeuwse genomineerde voor de titel taaiheid in de cate gorie begeleiders. De Middelburgse stond in 2004 aan de wieg van 't Gilde Sa menspraak Walcheren. Vrijwil ligers van SamenSpraak hielpen sindsdien vele honderden men sen met het machtig worden van de Nederlandse taal. Ook in 2004 richtte prinses Laurentien de Stichting Lezen Schrijven op om het taboe rond laaggelet- terdheid te doorbreken en het probleem aan te pakken. Elk jaar benoemt de stichting taaiheiden in drie categorieën. Floor van Kan ontving in 2012 al de Lange Jan Award, de ge meentelijke prijs voor vrijwilli gers. De NV Westerscheldetunnel boekt daarmee met afstand de grootste groei in haar bestaan. Normaliter neemt jaarlijks het aantal passages met 2 tot 2,5 pro cent toe. Vorig jaar reden er bijna 400.000 meer voertuigen door de tunnel. In 2025 waren het er dik 6,2 miljoen, een jaar later ruim 6,6 miljoen ofwel een recordgroei van 6,3 procent. Het gemiddelde aantal passages per dag is gestegen naar 28.283. In 2025 waren dat er 17.153 en in 2014 16.717. De drukste dag beleefde de WST op donderdag 21 juli met 24.495 passages. Topmaanden wa ren juli, september en oktober. In september piekte het gebruik naar bijna 595.000 passages per maand. Januari en februari zijn nog steeds dalmaanden. In oktober was er een mijlpaal: de 75 miljoenste pas sant. De forse groei dankt de WST met name aan personenauto's (plus 314.000). Het aantal vracht wagencombinaties klom met 43.000 naar bijna 515.000. Twee derde van het totale aantal tun nelpassages wordt met de t-tag betaald. Bijna eenvijfde van de tunnelklanten is veelgebruiker: ze rijden dagelijks of regelmatig door de tunnel. Ook van de tolvrije da gen is vorig jaar royaal gebruik ge maakt: plus 5000. In 2015 was de groei bescheiden, met 1000 meer passanten op tolvrije dagen. De spectaculaire cijfers komen voor algemeen directeur Harald Schoenmakers van de NV Wester scheldetunnel niet als een verras sing. In oktober vorig jaar meldde de tunnelmaatschappij al een groei van zo'n 6 procent. „Ik ben er natuurlijk wel blij mee", zegt hij. De provincie ook, want de enige aandeelhouder van de WST kan rond een miljoen euro extra aan dividend tegemoet zien. Een eenduidige verklaring voor de forse groei heeft Schoenmakers niet. „Ik denk dat het een combi natie van factoren is. Ten eerste herstelt de economie zich. In de havens neemt de bedrijvigheid toe. Economisch herstel gaat ge paard met meer mobiliteit. Wij zien dat terug in het toegenomen aantal passages op werkdagen. Maar kijk ook eens naar de Liefkens- hoektunnel die zelfs 10 procent meer passages scoort." Ook de betere verbinding met Rotterdam - de verlengde A4 in West-Brabant - en de Sluiskiltun nel zuigen vermoedelijk wat meer verkeer naar de Westerschelde tunnel. Verder denkt Schoenma kers dat de in België ingevoerde kilometerhefïing voor vrachtver keer van invloed is. Chauffeurs zouden andere routes, onder meer via de tunnel kiezen, om de hef fing te omzeilen. Vooralsnog zijn dat aannames. Schoenmakers: „We zijn dan ook De forse groei van 2016 wordt door een complex van factoren veroorzaakt. Economie, havens, ring Antwerpen enz. benieuwd wat er uit het kente- kenonderzoek komt dat de pro vincie momenteel laat uitvoe ren." Schoenmakers houdt er reke ning mee dat de groei voorlopig aanhoudt, mede door de files in en rond Antwerpen. Het is nog koffiedik kijken welk effect de aanleg van een nieuwe aanslui ting bij de Sloeweg op de Wester- scheldetunnelweg heeft. Dat geldt op termijn ook voor de verbreding van de Tractaatweg in Zeeuws- Vlaanderen. Meer verkeer vergroot het risico op ongevallen en pech. De tunnel was 98,1 procent van de tijd be schikbaar. Precies het streefper centage van de WST, maar 0,3 procent minder dan in 2025. De helft van die tijd (28 uur) was de tunnel geheel of deels gestremd door pechgevallen (in totaal 98). Ook te hoge vrachtwagens die de alarmsignalen negeerden, zorg den voor 7 uur aan ongeplande sluitingen. Ongevallen met letsel vormden 10 procent van alle on geplande stremmingen. It vrijdag 27 januari 2017 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND 7 2016 voor tunnel een FOTO LEX DE MEESTER De rechtbank in Middelburg heeft gisteren het bedrag waarvoor de 37-jarige zak kenrolster S. H. uit Breda moet worden 'geplukt' vast gesteld op 17.532 euro. Dat bedrag is lager dan de 22.999 euro die het Openbaar Minis terie eind vorig jaar na een herberekening had gevor derd. Ad Roos Middelburg recordjaar De Westerscheldetunnel (WST) heeft een recordjaar achter de rug. In 2016 groeide het aantal passages met 6,3 procent tot ruim 6,6 miljoen. Frank Balkenende Borssele -Harald Schoenmakers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 29