O
\^m
16
Ze handelen de bagage af op vrijwel alle grote
luchthavens, topbedrijven als Amazon, FedEx
en Albert Heijn zijn klant. Robotisering bezorgt
Vanderlande uit Veghel een zonnige toekomst,
zegt chief technology officer Vincent Kwaks.
Vanderlande
DE TOEKOMST VOLGENS VINCENT KWAKS
Kort
Dijksma steunt plan NAM
Het in deze krant gelanceerde plan van
NAM-baas Gerard Schotman om de gasba
ten in een duurzaamheidsfonds voor wind
molens en zonneparken te storten, krijgt
bijval van staatssecretaris Sharon Dijksma
(Milieu). Dat zei de bewindsvrouw gisteren
in radioprogramma Stand.nl. „Er moet ko
mende jaren heel veel meer geld naar wind-
parken en zonne-energie. Het lijkt me goed
als we de gasopbrengsten voor een belang
rijk deel daarvoor inzetten", aldus Dijksma
vanmiddag op Radio 1. Zij werd geïnter
viewd over haar poging om de klimaat
afspraken van Parijs snel door de Tweede
Kamer en senaat te laten ratificeren.
'Brexit kost nu al geld'
Het aangekondigde vertrek van het Verenigd
Koninkrijk uit de EU kost het Nederlandse
bedrijfsleven nu al geld. Dat blijkt volgens
ondernemersvereniging EVO-Fenedex uit
klachten van leden. De vereniging opent
daarom een meldpunt waar ook andere be
drijven hun zorgen en klachten over de
Brexit kunnen indienen. Op deze wijze wil
EVO-Fenedex de voorlopige schade van de
Brexit in kaart brengen en ook de wensen
van het bedrijfsleven peilen met betrekking
tot een nieuw handelsakkoord tussen de EU
en de Britten.
Shell niet voor Britse rechter
Olieconcern Shell wordt niet in Londen be
recht voor milieuschade door olielekken in
de Nigerdelta in Nigeria. Dat heeft het Britse
High Court bepaald. Een groep Nigerianen
probeerde de zaak aanhangig te maken in
het Verenigd Koninkrijk, omdat Nigeriaanse
rechters zo'n grote zaak niet aan zouden
kunnen. Volgens de rechter hoort de zaak
toch echt in Nigeria thuis. Het Brits-Neder
landse Shell kan juridisch niet verantwoor
delijk worden gehouden voor lokale schade
die is veroorzaakt door criminele tussen
komst bij een joint venture tussen dochter
bedrijf Shell Nigeria en de Nigeriaanse over
heid.
Quote van de dag
Er is groei aan
alle kanten.
Amsterdam is
net een
expansievat.
Tele2
Altice
NN Group
Unilever
In deze maandelijkse serie spreken chief technology officers
van toonaangevende Nederlandse ondernemingen over hun
verwachtingen van technologie en robotisering.
In de gloednieuwe testhal staat een tiental
len meters lange bagageband, bedoeld voor
de nieuwe luchthaven van Istanboel. „Het
wordt het grootste systeem op een vlieg
veld tot nu toe", glimlacht Vincent Kwaks
53), chief technology officer bij Vanderlande.
„Dit is slechts een deeltje."
Verderop staat een vliegtuigkarretje, gevuld met
koffers. De paal ernaast heeft een arm met aan het
eind een rond, houten plateau. Kwaks grijpt de bui
tenste ring vast en knijpt. Na een klik beweegt hij
het plateau omlaag om er vervolgens een koffer op
te zetten. „Kijk, alles werkt zeer intuïtief." Nadat de
scanner het bagagelabel heeft geregistreerd, duwt
hij de ring met koffer zachtjes richting de lopende
band. „Dit hebben we ontwikkeld zodat medewer
kers niet telkens tientallen kilo's hoeven te tillen.
Onder andere op Heathrow en in Hongkong wer
ken ze er al mee, helaas op Schiphol nog niet. Maar
wie weet wat de toekomst brengt."
In de bagageafhandeling is Vanderlande groot ge
worden, maar het bedrijf is ook één van de markt
leiders in het automatiseren voor pakketdiensten.
UPS, FedEx, DHL en PostNL zijn er kind aan huis,
BEDRIJF
net als de webgiganten Zalando en Amazon.
„Ik houd me met de toekomst bezig. Welke kant
gaat het op, in welke markten en technologieën
moeten we investeren om succesvol te blijven?
Welke nieuwe diensten moeten we ontwikkelen?"
„Door héél véél klanten te bezoeken. Wij hebben
kantoren in alle grote Europese landen, de VS,
China, India, Australië en Singapore. Ik reis de hele
aardbol rond om voeling te houden met onze afne
mers. Sommigen doen al dertig jaar zaken met
ons."
„Van machines zijn we naar levering van geïnte
greerde systemen en de bijbehorende dienstverle
ning gegaan. Food en retail worden belangrijker, zo
bouwen we voor Albert Heijn een geautomatiseerd
distributiecentrum in Zaandam. Bij veel supers ge
beuren distributieprocessen nog handmatig. Me
chaniseren en automatiseren is lastig, want levens
middelen moeten goed worden gestapeld. Dus niet
de eieren onderop en het bier bovenaan."
„Services is goed voor ruim een kwart van de om
zet. Iets kopen is één, maar door de voortschrij
dende technologie hebben klanten behoefte aan
steun en advies. Wat betekent andere bedrijfsvoe
ring voor de logistiek? Presteert een systeem wel
goed? Dat kunnen we onderzoeken en testen."
„De aanslag bij Lockerbie en 9/11 waren inderdaad
belangrijke prikkels. Tegenwoordig bouwen we
geen bagagebanden meer, maar complete veilig
heidssystemen. Bagageverwerking is enorm com
plex geworden. Geen onveilige koffer mag het
vliegtuig in."
„Dat zou je denken, maar de bagage staat zeker niet
bovenaan de agenda bij elke directie. Dat is deels
logisch. Vaak is het slechts eens per tien jaar een
thema, bij uitbreiding wegens groei."
„Dat gaat gebeuren. Op Schiphol verscheen de eer
ste robot in 2003, inmiddels staan er zes. Samen
handelen ze circa de helft van alle bagage van ver
trekkende passagiers af. Op Londen Heathrow zijn
DUURZAAMHEIDSFONDS
MELDPUNT
OLIELEKKEN NIGERIA
—Willem Koster,
voorzitter vereniging
Amsterdam City
O
vrijdag 27 januari 2017
PC
De cijfers van
het telecom-
concern werden
in Stockholm
enthousiast
onthaald.
De kabelaar
profiteerde van
overname
geruchten in
de sector.
De financiële
aandelen
stonden op
het Damrak
overwegend
in de plus.
m
De jaarcijfers van
de voedingsreus
konden de beleg
gers bepaald niet
bekoren.
E
o
'Saai werk is
voor robots'
David Bremmer
Veghel
Oprichter Eddie van
der Lande begon zijn
machinefabriek in
1949. In 1963 volgt
een joint-venture met
het Amerikaanse Ra-
pistan. In 1988 komt
Vanderlande na een
managementbuy-out
terug in Nederlandse
handen. In datzelfde
jaar stort bij het
Schotse Lockerbie
een vliegtuig met 270
inzittenden neer door
een bom. Dat is het
sein voor strengere
veiligheidseisen op
luchthavens. Voor
Vanderlande betekent
dit een nieuwe bloei
periode, versterkt
door de aanslagen
van 11 september
2001 in Amerika.
Met een marktaan
deel van dertig pro
cent is Vanderlande
veruit het grootste
bedrijf in bagage
afhandeling. Ruim
zeshonderd vliegvel
den zijn klant en van
de twintig grootste
van de wereld zelfs
viervijfde. De syste
men handelen ruim
3,2 miljard koffers en
tassen per jaar af.
Het bedrijf heeft ruim
4.500 medewerkers,
van wie 1.300 in Ne
derland. In de order
portefeuille zitten op
drachten ter waarde
van 1,6 miljard euro.
Beschrijf uw job eens. Wat doet een cto exact?
Hoe doet een mens dat?
Welke ontwikkelingen heeft Vanderlande sinds
de eeuwwisseling doorgemaakt?
Verzorgt u ook dienstverlening?
De dood lijkt ook uw brood
Is bagage dus topprioriteit voor luchthavens en
autoriteiten?
Waarom vindt de afhandeling niet volauto
matisch plaats?