O \^m 16 Ze handelen de bagage af op vrijwel alle grote luchthavens, topbedrijven als Amazon, FedEx en Albert Heijn zijn klant. Robotisering bezorgt Vanderlande uit Veghel een zonnige toekomst, zegt chief technology officer Vincent Kwaks. Vanderlande DE TOEKOMST VOLGENS VINCENT KWAKS Kort Dijksma steunt plan NAM Het in deze krant gelanceerde plan van NAM-baas Gerard Schotman om de gasba ten in een duurzaamheidsfonds voor wind molens en zonneparken te storten, krijgt bijval van staatssecretaris Sharon Dijksma (Milieu). Dat zei de bewindsvrouw gisteren in radioprogramma Stand.nl. „Er moet ko mende jaren heel veel meer geld naar wind- parken en zonne-energie. Het lijkt me goed als we de gasopbrengsten voor een belang rijk deel daarvoor inzetten", aldus Dijksma vanmiddag op Radio 1. Zij werd geïnter viewd over haar poging om de klimaat afspraken van Parijs snel door de Tweede Kamer en senaat te laten ratificeren. 'Brexit kost nu al geld' Het aangekondigde vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU kost het Nederlandse bedrijfsleven nu al geld. Dat blijkt volgens ondernemersvereniging EVO-Fenedex uit klachten van leden. De vereniging opent daarom een meldpunt waar ook andere be drijven hun zorgen en klachten over de Brexit kunnen indienen. Op deze wijze wil EVO-Fenedex de voorlopige schade van de Brexit in kaart brengen en ook de wensen van het bedrijfsleven peilen met betrekking tot een nieuw handelsakkoord tussen de EU en de Britten. Shell niet voor Britse rechter Olieconcern Shell wordt niet in Londen be recht voor milieuschade door olielekken in de Nigerdelta in Nigeria. Dat heeft het Britse High Court bepaald. Een groep Nigerianen probeerde de zaak aanhangig te maken in het Verenigd Koninkrijk, omdat Nigeriaanse rechters zo'n grote zaak niet aan zouden kunnen. Volgens de rechter hoort de zaak toch echt in Nigeria thuis. Het Brits-Neder landse Shell kan juridisch niet verantwoor delijk worden gehouden voor lokale schade die is veroorzaakt door criminele tussen komst bij een joint venture tussen dochter bedrijf Shell Nigeria en de Nigeriaanse over heid. Quote van de dag Er is groei aan alle kanten. Amsterdam is net een expansievat. Tele2 Altice NN Group Unilever In deze maandelijkse serie spreken chief technology officers van toonaangevende Nederlandse ondernemingen over hun verwachtingen van technologie en robotisering. In de gloednieuwe testhal staat een tiental len meters lange bagageband, bedoeld voor de nieuwe luchthaven van Istanboel. „Het wordt het grootste systeem op een vlieg veld tot nu toe", glimlacht Vincent Kwaks 53), chief technology officer bij Vanderlande. „Dit is slechts een deeltje." Verderop staat een vliegtuigkarretje, gevuld met koffers. De paal ernaast heeft een arm met aan het eind een rond, houten plateau. Kwaks grijpt de bui tenste ring vast en knijpt. Na een klik beweegt hij het plateau omlaag om er vervolgens een koffer op te zetten. „Kijk, alles werkt zeer intuïtief." Nadat de scanner het bagagelabel heeft geregistreerd, duwt hij de ring met koffer zachtjes richting de lopende band. „Dit hebben we ontwikkeld zodat medewer kers niet telkens tientallen kilo's hoeven te tillen. Onder andere op Heathrow en in Hongkong wer ken ze er al mee, helaas op Schiphol nog niet. Maar wie weet wat de toekomst brengt." In de bagageafhandeling is Vanderlande groot ge worden, maar het bedrijf is ook één van de markt leiders in het automatiseren voor pakketdiensten. UPS, FedEx, DHL en PostNL zijn er kind aan huis, BEDRIJF net als de webgiganten Zalando en Amazon. „Ik houd me met de toekomst bezig. Welke kant gaat het op, in welke markten en technologieën moeten we investeren om succesvol te blijven? Welke nieuwe diensten moeten we ontwikkelen?" „Door héél véél klanten te bezoeken. Wij hebben kantoren in alle grote Europese landen, de VS, China, India, Australië en Singapore. Ik reis de hele aardbol rond om voeling te houden met onze afne mers. Sommigen doen al dertig jaar zaken met ons." „Van machines zijn we naar levering van geïnte greerde systemen en de bijbehorende dienstverle ning gegaan. Food en retail worden belangrijker, zo bouwen we voor Albert Heijn een geautomatiseerd distributiecentrum in Zaandam. Bij veel supers ge beuren distributieprocessen nog handmatig. Me chaniseren en automatiseren is lastig, want levens middelen moeten goed worden gestapeld. Dus niet de eieren onderop en het bier bovenaan." „Services is goed voor ruim een kwart van de om zet. Iets kopen is één, maar door de voortschrij dende technologie hebben klanten behoefte aan steun en advies. Wat betekent andere bedrijfsvoe ring voor de logistiek? Presteert een systeem wel goed? Dat kunnen we onderzoeken en testen." „De aanslag bij Lockerbie en 9/11 waren inderdaad belangrijke prikkels. Tegenwoordig bouwen we geen bagagebanden meer, maar complete veilig heidssystemen. Bagageverwerking is enorm com plex geworden. Geen onveilige koffer mag het vliegtuig in." „Dat zou je denken, maar de bagage staat zeker niet bovenaan de agenda bij elke directie. Dat is deels logisch. Vaak is het slechts eens per tien jaar een thema, bij uitbreiding wegens groei." „Dat gaat gebeuren. Op Schiphol verscheen de eer ste robot in 2003, inmiddels staan er zes. Samen handelen ze circa de helft van alle bagage van ver trekkende passagiers af. Op Londen Heathrow zijn DUURZAAMHEIDSFONDS MELDPUNT OLIELEKKEN NIGERIA —Willem Koster, voorzitter vereniging Amsterdam City O vrijdag 27 januari 2017 PC De cijfers van het telecom- concern werden in Stockholm enthousiast onthaald. De kabelaar profiteerde van overname geruchten in de sector. De financiële aandelen stonden op het Damrak overwegend in de plus. m De jaarcijfers van de voedingsreus konden de beleg gers bepaald niet bekoren. E o 'Saai werk is voor robots' David Bremmer Veghel Oprichter Eddie van der Lande begon zijn machinefabriek in 1949. In 1963 volgt een joint-venture met het Amerikaanse Ra- pistan. In 1988 komt Vanderlande na een managementbuy-out terug in Nederlandse handen. In datzelfde jaar stort bij het Schotse Lockerbie een vliegtuig met 270 inzittenden neer door een bom. Dat is het sein voor strengere veiligheidseisen op luchthavens. Voor Vanderlande betekent dit een nieuwe bloei periode, versterkt door de aanslagen van 11 september 2001 in Amerika. Met een marktaan deel van dertig pro cent is Vanderlande veruit het grootste bedrijf in bagage afhandeling. Ruim zeshonderd vliegvel den zijn klant en van de twintig grootste van de wereld zelfs viervijfde. De syste men handelen ruim 3,2 miljard koffers en tassen per jaar af. Het bedrijf heeft ruim 4.500 medewerkers, van wie 1.300 in Ne derland. In de order portefeuille zitten op drachten ter waarde van 1,6 miljard euro. Beschrijf uw job eens. Wat doet een cto exact? Hoe doet een mens dat? Welke ontwikkelingen heeft Vanderlande sinds de eeuwwisseling doorgemaakt? Verzorgt u ook dienstverlening? De dood lijkt ook uw brood Is bagage dus topprioriteit voor luchthavens en autoriteiten? Waarom vindt de afhandeling niet volauto matisch plaats?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16