KEND Uitspraak rechter DJ Paul Elstak en Lil' Kleine op driedaags City of Dance Cobelfret wil containerschepen laden en lossen op een kade in Vlissingen-Oost. Verbrugge weigert echter de toegangsweg open te stellen. Het conflict sleept al jaren. Terneuzense Boys naar Sunderland De bedrijven C.RO Ports (Cobel fret) en Verbrugge in Vlissingen- Oost liggen met elkaar overhoop. Inzet van het -al jaren slepende- conflict is de toegang tot de Sloe kade, aan de Quarleshaven. C.RO Ports (voorheen Compag nie de Manutention, onderdeel van scheepvaart- en transportbe drijf Cobelfret) exploiteert sinds 2001 de autoterminal in het haven gebied. Het wil ook gebruikmaken van de Sloekade, voor het laden en lossen van containerschepen. De Sloekade is alleen te bereiken via de Engelandweg. Het zuidelijke deel van de weg is al lange tijd eigen terrein van Verbrugge. Dat bedrijf weigert dan ook de afsluiting van de weg (ter hoogte van de Ritt- hemsestraat) ongedaan te maken, zoals C.RO Ports wil. Daarmee wordt de Sloekade voor hen onbereikbaar. Die kade is niet van Verbrugge, maar van Zeeland Seaports. C.RO Ports heeft er dan ook al eerder bij het havenbedrijf op aangedrongen dat Verbrugge de afslui ting van de Engeland weg weghaalt. Zeeland Seaports heeft dat afgewe zen, omdat de weg geen open bare status meer heeft. Via de rechter heeft C.RO Ports geprobeerd alsnog haar gelijk te ha len. De rechtbank in Rotterdam is van oordeel dat Verbrugge de toe gang tot de Sloekade niet hoeft te herstellen, blijkt uit het deze week gepubliceerde vonnis. De rechtbank wijst er echter ook op dat Verbrugge weliswaar een voorkeursrecht heeft op het ge bruik van de Sloekade, maar geen alleenrecht. Ook andere stuwa doors moeten daar in principe ge bruik van kunnen maken. Verbrugge dient daarom te dul den dat C.RO Ports vanaf haar ei gen terrein een toegangsweg en toegangsbrug aanlegt naar het ka deplatform. De rechters verbinden daar bovendien een dwangsom aan van 50.000 euro per dag. Dat kan oplopen tot maximaal twee mil joen euro. De rechtbank realiseert zich dat daarmee het conflict nog niet uit de wereld is. Verbrugge moet C.RO De rechtbank realiseert zich dat het conflict met dit vonnis nog niet de wereld uit is Ports weliswaar op de kade dulden, maar heeft wel een voorkeursrecht. Het ligt daarom voor de hand dat beide partijen 'samen met Zeeland Seaports opnieuw met elkaar in overleg treden over een praktische oplossing van hun geschil', aldus de rechters. C.RO Ports noch Verbrugge ant woordt op verzoeken tot een reactie op het vonnis. Zeeland Seaports geeft evenmin commentaar op de kwestie. „Dit is een civiele zaak tus sen Verbrugge en Cobelfret", zegt een woordvoerder. „Daar laten we ons verder niet over uit." Het geheim van Krabben dijke' zorgde ervoor dat de ijsbaan in dat dorp gis termorgen om 10.00 uur open ging. Het schaats plezier duurde tot 17.00 uur, toen sloot de baan. „Maar we herstellen hem vanavond en 4 gaan om 09.00 uur M gewoon weer open", aldus Sjaak <31 van Iwaarden na mens de ijsclub. r. Trainer Diederik Hiensch keert even terug naar de Engelse club waar hij de jeugdopleiding hielp vernieuwen Leo van Halen voelt zich in het Verre Oosten net zo thuis als in Middelburg It zaterdag 21 januari 2017 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND5 Havenruzie over entree tot Sloekade Rolf Bosboom Vlissingen-Oost elbura k elandwe Ritthemsestraat WEEKEND 14 ZEELAND 20

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 37