1#
24
Zelden was er zoveel commotie rond een
Nederlandse dramaserie als bij De Maatschap,
gebaseerd op de opkomst en ondergang van de
advocatenfamilie Moszkowicz. Scenaristen Hein
Schütz en Alma Popeyus blikken terug.
ANGELA
KIJKT TV
Het intrigeert me mateloos, de dage
lijkse kijkcijferslag tussen Jinek en
RTL Late Night. Het stond gistermor
gen 7-2 voor Eva. Wat betekent dat van de
negen uitzendingen die de talkshows afge
lopen twee weken tegenover elkaar stonden,
Jinek daarvan op zeven avonden méér kij
kers trok dan concurrent Tan. En fors meer
ook soms, want Late Night duikelt momen
teel hard naar beneden. (De uitslag van gis
teravond kon ik nog niet meerekenen, want
die zijn pas bekend nu u aan de zaterdagse
afbakbroodjes zit. Of hebben alleen wij thuis
die traditie?)
Late
release
OKTOBER 2012
Adele bij
Grammy's
Nou, het is dat ik
zeker weet dat er
iets in die buik zit,
anders zou ik niet
zeggen dat ze
zwanger is
Die 7-2 verbaast me. Niet dat Eva een
slechtere show maakt dan Tan, verre van
zelfs. Maar ze doet het niet aanzienlijk an
ders of beter dan vorig seizoen en toen werd
ze nog door hem ingemaakt.
Terwijl ik toen ook al op deze plek jubelde
dat haar programma zo verfrissend is op de
late avond als het gaat om gasten, onderwer
pen en toon. Politiek commentator Joost
Vullings is een prettige ontdekking. En dat
glas bier voor haar neus vond ik toen al zo
grappig en nog steeds móet mijn blik er elke
aflevering minstens één keer naartoe.
Tegelijkertijd doet Humberto op RTL 4 óók
niets anders dan wat hij vorig jaar deed. Ja,
het zijn veel luchtige onderwerpen uit de tv-
en entertainmenthoek, maar daar bedient
Eva zich eveneens kwistig van. Bovendien
had Late Night afgelopen weken ook een paar
opvallend goede gasten: de vader van één
van de Bataclanschutters en donderdag nog
de jongen met het broodje Doner die door
dertien agenten uit de bus was gehaald, toch
hét gesprek van de dag.
dan in dat iedereen - of in elk geval een gro
tere groep - Eva ineens in de armen sluit? Ik
hoor zelfs niemand in mijn omgeving meer
over haar accent of al dan niet kille blik.
Ik houd het op een woord dat ik al eerder ge
bruikte: zij is verfrissend. Het trucje van
Humberto kennen we nu wel, net als de
trekjes van Jeroen Pauw. Het is prettig een
ander gezicht op dat tijdstip te zien in plaats
van steeds dezelfde mannen.
Om precies die reden wisselen wij bij ons
thuis op zaterdag de afbakbroodjes soms af
met cornflakes of een geroosterd boterham
metje.
Quote van de dag
JANUARI 2013
OKTOBER2013
DECEMBER 2015
JANUARI 2014
zaterdag 21 januari 2017
NETFLIX
House of Cards
komt eind mei
met het vijfde
seizoen. Iets
later dan fans
hadden ver
wacht: de afge
lopen jaren
zette Netflix
een nieuw sei
zoen van de
politieke serie
in februari of
maart al online.
The making
Gudo Tienhooven
MUZIEK
Adele treedt
op tijdens de
uitreiking van
de Grammy
Awards op 12
februari. Ze zal
een nummer ten
gehore brengen
van haar meest
recente album
25. Ze is boven
dien genomi
neerd voor
meerdere
beeldjes. De
zangeres heeft
er al tien.
Simon Keizer op Radio 10
over zijn vrouw Annemarie
Dus blijft de hamvraag: waar zit het hem
Reageren? angela@persgroep.nl
Het samenwonende Gro
ningse schrijversduo Hein
Schütz en Alma Popeyus (ver
antwoordelijk voor series als
De Enclave en Eileen over het
leven van FARC-strijder Tanja
Nijmeijer) krijgt een belletje van
producent Dutch Mountain. Er
werd geprobeerd advocaat
Bram Moszkowicz uit het ambt
te zetten; een perfecte aanlei-
dig voor een dramaserie bij de
VPRO.
„Mijn eerste gedachte: oh nee,
niet over alle akkefietjes van
Bram toch? Maar ze zagen wel
wat in die tragische familiege
schiedenis. Hoe ze zó hoog
kunnen klimmen om vervolgens
zó hard te vallen", zegt Po
peyus. „Hier zit een historisch
koningsdrama in!" En Schütz:
„Dat meteen
ook de
De producent start
met het benaderen
van alle leden van de
familie Moszkowicz.
Robert en zijn zoon,
advocaat Yehudi
Moszkowicz, willen
wel hun medewerking
aan een vierdelige
serie verlenen, op
voorwaarde dat ze
met een schuin oog
mogen kijken naar de
ontwikkeling van het
script. En dat is 'na
tuurlijk' niet de be
doeling, meent het
schrijversduo. Po
peyus: „Het benade-
opkomst van drugs, criminaliteit
en het strafrecht laat zien. De
schaduwkant van verschillende
maatschappelijke ontwikkelin
gen."
Het duo duikt met behulp van
een professioneel researcher in
oude kranten, tv-interviews,
boeken en gesprekken met
ren van de familie
gebeurde vooral uit
beleefdheid. We wis
ten ook dat de
broers (Robert, Max
junior, David en Bram)
niet on speaking
terms met elkaar
waren. Mochten ze al
willen meewerken,
dan waren ze het on
derling wel oneens
geworden. We over
wogen om die reden
even om iedere broer
een eigen aflevering
te geven, maar dat
zou te 'quasikunstzin-
nig' worden."
De echte familie: Max zittend, met daarach
ter van links naar rechts: David, Bram, Robert
en Max jr. foto leovan velzen
Schütz en Popeyus leveren
een eerste versie van het
script voor De Maatschap
in bij het Mediafonds. Over
het personage Matthias
Meyer, die concentratie
kamp Auschwitz overleeft,
een advocatenkantoor be
gint waar 'ook zigeuners en
schlemielen welkom zijn', en
zijn zoons streng opvoedt
met het doel ook van hen
succesvolle juristen te
maken. „Een fictieve vertel
ling, gebaseerd op feiten",
zegt Schütz. „Geen enkele
scène heeft zich precies zo
voltrokken. Tenminste, niet
dat we weten. We waren er
niet bij. Voor ons stond vast
dat ze Meyer en niet Mosz
kowicz zouden heten. Voor
een theatervoorstelling was
dat niet nodig geweest,
want daar beschouw je iets
sneller als fictie. Op tv heeft
het publiek meer het gevoel
de werkelijkheid te zien. Dus
bouw je er wat meer afstand
in."
Robert Moszkowicz dient een
Wet Openbaarheid van Be-
stuur-verzoek in bij het Media-
fonds om inzage te krijgen in
het scenario. Hij vreest dat zijn
autobiografie De Straatvech
ter wordt geplagieerd. Mosz
kowicz vangt bot, volgens de
schrijvers was het boek
slechts een klein deel van de
research.
Schütz en Popeyus doen nog een laatste poging om met Bram Moszkowicz in con
tact te komen. „We zijn hem ditmaal gaan opzoeken", zegt Popeyus. „Hij twijfelde. Uit
eindelijk wilde hij geen enkele bemoeienis." Dan wordt het stil vanuit kamp Moszkowicz.
„Nee, we verwachtten eigenlijk geen gedoe. Naïef misschien." De pauze werd gebruikt
om Pierre Bokma te strikken voor de rol van Max sr.