1# 24 Zelden was er zoveel commotie rond een Nederlandse dramaserie als bij De Maatschap, gebaseerd op de opkomst en ondergang van de advocatenfamilie Moszkowicz. Scenaristen Hein Schütz en Alma Popeyus blikken terug. ANGELA KIJKT TV Het intrigeert me mateloos, de dage lijkse kijkcijferslag tussen Jinek en RTL Late Night. Het stond gistermor gen 7-2 voor Eva. Wat betekent dat van de negen uitzendingen die de talkshows afge lopen twee weken tegenover elkaar stonden, Jinek daarvan op zeven avonden méér kij kers trok dan concurrent Tan. En fors meer ook soms, want Late Night duikelt momen teel hard naar beneden. (De uitslag van gis teravond kon ik nog niet meerekenen, want die zijn pas bekend nu u aan de zaterdagse afbakbroodjes zit. Of hebben alleen wij thuis die traditie?) Late release OKTOBER 2012 Adele bij Grammy's Nou, het is dat ik zeker weet dat er iets in die buik zit, anders zou ik niet zeggen dat ze zwanger is Die 7-2 verbaast me. Niet dat Eva een slechtere show maakt dan Tan, verre van zelfs. Maar ze doet het niet aanzienlijk an ders of beter dan vorig seizoen en toen werd ze nog door hem ingemaakt. Terwijl ik toen ook al op deze plek jubelde dat haar programma zo verfrissend is op de late avond als het gaat om gasten, onderwer pen en toon. Politiek commentator Joost Vullings is een prettige ontdekking. En dat glas bier voor haar neus vond ik toen al zo grappig en nog steeds móet mijn blik er elke aflevering minstens één keer naartoe. Tegelijkertijd doet Humberto op RTL 4 óók niets anders dan wat hij vorig jaar deed. Ja, het zijn veel luchtige onderwerpen uit de tv- en entertainmenthoek, maar daar bedient Eva zich eveneens kwistig van. Bovendien had Late Night afgelopen weken ook een paar opvallend goede gasten: de vader van één van de Bataclanschutters en donderdag nog de jongen met het broodje Doner die door dertien agenten uit de bus was gehaald, toch hét gesprek van de dag. dan in dat iedereen - of in elk geval een gro tere groep - Eva ineens in de armen sluit? Ik hoor zelfs niemand in mijn omgeving meer over haar accent of al dan niet kille blik. Ik houd het op een woord dat ik al eerder ge bruikte: zij is verfrissend. Het trucje van Humberto kennen we nu wel, net als de trekjes van Jeroen Pauw. Het is prettig een ander gezicht op dat tijdstip te zien in plaats van steeds dezelfde mannen. Om precies die reden wisselen wij bij ons thuis op zaterdag de afbakbroodjes soms af met cornflakes of een geroosterd boterham metje. Quote van de dag JANUARI 2013 OKTOBER2013 DECEMBER 2015 JANUARI 2014 zaterdag 21 januari 2017 NETFLIX House of Cards komt eind mei met het vijfde seizoen. Iets later dan fans hadden ver wacht: de afge lopen jaren zette Netflix een nieuw sei zoen van de politieke serie in februari of maart al online. The making Gudo Tienhooven MUZIEK Adele treedt op tijdens de uitreiking van de Grammy Awards op 12 februari. Ze zal een nummer ten gehore brengen van haar meest recente album 25. Ze is boven dien genomi neerd voor meerdere beeldjes. De zangeres heeft er al tien. Simon Keizer op Radio 10 over zijn vrouw Annemarie Dus blijft de hamvraag: waar zit het hem Reageren? angela@persgroep.nl Het samenwonende Gro ningse schrijversduo Hein Schütz en Alma Popeyus (ver antwoordelijk voor series als De Enclave en Eileen over het leven van FARC-strijder Tanja Nijmeijer) krijgt een belletje van producent Dutch Mountain. Er werd geprobeerd advocaat Bram Moszkowicz uit het ambt te zetten; een perfecte aanlei- dig voor een dramaserie bij de VPRO. „Mijn eerste gedachte: oh nee, niet over alle akkefietjes van Bram toch? Maar ze zagen wel wat in die tragische familiege schiedenis. Hoe ze zó hoog kunnen klimmen om vervolgens zó hard te vallen", zegt Po peyus. „Hier zit een historisch koningsdrama in!" En Schütz: „Dat meteen ook de De producent start met het benaderen van alle leden van de familie Moszkowicz. Robert en zijn zoon, advocaat Yehudi Moszkowicz, willen wel hun medewerking aan een vierdelige serie verlenen, op voorwaarde dat ze met een schuin oog mogen kijken naar de ontwikkeling van het script. En dat is 'na tuurlijk' niet de be doeling, meent het schrijversduo. Po peyus: „Het benade- opkomst van drugs, criminaliteit en het strafrecht laat zien. De schaduwkant van verschillende maatschappelijke ontwikkelin gen." Het duo duikt met behulp van een professioneel researcher in oude kranten, tv-interviews, boeken en gesprekken met ren van de familie gebeurde vooral uit beleefdheid. We wis ten ook dat de broers (Robert, Max junior, David en Bram) niet on speaking terms met elkaar waren. Mochten ze al willen meewerken, dan waren ze het on derling wel oneens geworden. We over wogen om die reden even om iedere broer een eigen aflevering te geven, maar dat zou te 'quasikunstzin- nig' worden." De echte familie: Max zittend, met daarach ter van links naar rechts: David, Bram, Robert en Max jr. foto leovan velzen Schütz en Popeyus leveren een eerste versie van het script voor De Maatschap in bij het Mediafonds. Over het personage Matthias Meyer, die concentratie kamp Auschwitz overleeft, een advocatenkantoor be gint waar 'ook zigeuners en schlemielen welkom zijn', en zijn zoons streng opvoedt met het doel ook van hen succesvolle juristen te maken. „Een fictieve vertel ling, gebaseerd op feiten", zegt Schütz. „Geen enkele scène heeft zich precies zo voltrokken. Tenminste, niet dat we weten. We waren er niet bij. Voor ons stond vast dat ze Meyer en niet Mosz kowicz zouden heten. Voor een theatervoorstelling was dat niet nodig geweest, want daar beschouw je iets sneller als fictie. Op tv heeft het publiek meer het gevoel de werkelijkheid te zien. Dus bouw je er wat meer afstand in." Robert Moszkowicz dient een Wet Openbaarheid van Be- stuur-verzoek in bij het Media- fonds om inzage te krijgen in het scenario. Hij vreest dat zijn autobiografie De Straatvech ter wordt geplagieerd. Mosz kowicz vangt bot, volgens de schrijvers was het boek slechts een klein deel van de research. Schütz en Popeyus doen nog een laatste poging om met Bram Moszkowicz in con tact te komen. „We zijn hem ditmaal gaan opzoeken", zegt Popeyus. „Hij twijfelde. Uit eindelijk wilde hij geen enkele bemoeienis." Dan wordt het stil vanuit kamp Moszkowicz. „Nee, we verwachtten eigenlijk geen gedoe. Naïef misschien." De pauze werd gebruikt om Pierre Bokma te strikken voor de rol van Max sr.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 24