PEILT DE STEMMING
I
LlLlJdfJ/ffJZJfJ, uJ
Éi»'.
Va
a
'fJZlfJlFJ.
15
mrrr^
rrr
499,-
VANDAAG: OVER CHRISTELIJKE WORTELS
Westerse samen
levingen lijken onzeker.
Christelijke woord
voerders pleiten voor
herwaardering van de
christelijke wortels.
Vraag Gert-Jan Segers (47)
wat de belangrijkste ideo
logische uitdaging is van
deze tijd en en hij ant
woordt: het conflict met
de radicale islam. Hoe moeten wes
terse samenlevingen op die drei
ging reageren? De lijsttrekker van
de Christenunie wil over die vraag
in gesprek tijdens deze verkiezings
campagne.
„We staan tegenover een zelfbe
wuste tegenstander", zegt Segers in
z'n werkkamer in de Tweede Ka
mer. „Die komt op een ongelukkig
moment in de geschiedenis, nu wij
nauwelijks meer weten wie wij
zijn."Om de ambities van de islam
het hoofd te bieden, moet de sa
menleving sterk in z'n schoenen
staan, weet Segers, maar volgens
hem lijdt het Westen aan 'culturele
zelfhaat'. Hij ziet dat gebrek aan
zelfrespect terug in de onverschil
lige omgang met de christelijke
overlevering. „Alles met een chris
telijk verleden moet weg."
Segers noemt als voorbeelden de
strijd tegen de zondagsrust en het
voorstel van D66 om gemeenten te
verbieden persoonsgegevens aan
kerkgenootschappen te verstrekken.
In bredere zin, vindt hij, leidt dit
wegstoppen van een deel van de ei
gen geschiedenis tot situaties
'waarin we - terecht - opkomen
voor de vervolgde jezidi's, terwijl
we weinig tot niets weten over het
lot van de Koptische christenen'.
Hij wil dat dit verandert. Segers
pleit voor meer weerbaarheid. Meer
kennisoverdracht. „Zoals in de Ver
enigde Staten waar scholieren on
derwezen worden over de founding
fathers, de grondwet en de burger
rechten." Het Westen zal zijn waar-
kVx v
TE7. t
ftt.
den beter moeten definiëren en
dwingender moeten uitdragen. „Dui
delijk maken waar onze politieke
vrijheden, de vrijheid van menings
uiting en van godsdienst op zijn ge
baseerd. Dat gaat niet als we onze
joods-christelijke wortels niet erken
nen. Als je weet waar je vandaan
komt, kun je je makkelijker tot ande
ren verhouden."
Het gevoel van urgentie is bij Se
gers hoog. „Het westerse cultuurrela
tivisme faciliteert salafisten die onze
vrijheden misbruiken. Terwijl we de
financiering van ondemocratische or
ganisaties vanuit landen als Saoedi-
Arabië zouden moeten verbieden. Na
aanslagen in Parijs, Nice, Brussel en
Berlijn verwacht je toch dat iedereen
die existentiële dreiging voelt?" Is dat
laatste zo? En delen andere christenen
Segers' zorgen?
Verbinden
Bruggen, knotwilgen met beijzelde
takken, het licht bevroren water van
de Nieuwkoopse plassen en de her
vormde kerk: op een rustige winterse
morgen lijkt de wereld in Nieuwkoop
sinds decennia niet te zijn veranderd.
Dit is het Nederland van Henk-Jan
Prosman (41), predikant, gepromo
veerd cultuurfilosoof en publicist.
Prosman verwelkomt zijn gasten op
het bruggetje dat leidt naar zijn kerk
en schenkt koffie in de consistorie,
de ruimte waar de kerkenraad verga
dert.
De hervormde dominee mengt zich
steeds vaker in het debat over de om
gang met de islam. Prosman en een
collega maakten recent openlijk be
zwaar tegen de koers van de PKN, de
protestantse kerken in Nederland, die
jegens de islam veel te verzoenend
zou zijn. „Waarom moeten we altijd
verbinden?" vraagt Prosman zich af.
„De islam is niet onze natuurlijke
bondgenoot. Soms is het juist goed
om je af te grenzen."
Prosman vindt dat de PKN-leiding,
die de islam een 'godsdienst die vrede
wil' noemt, een veel te 'linkse' koers
vaart. Terwijl een niet onaanzienlijk
deel van de christelijke gelovigen eer
der conservatiefis. Zo kent Prosman
PW-sympathisanten onder zijn
kerkgangers. Hij wijst op een 'plaats
bepaling' van de PKN over de omgang
met de islam, een stuk dat ook naar
moskeeën werd gezonden. „Daar
kwamen nauwelijks reacties op. Die
behoefte aan dialoog leeft aan islami
tische kant helemaal niet."
Henk-Jan Prosman ziet in de hui
dige maatschappelijke verdeeldheid
niet alleen een probleem, maar ook
een kans. „Die verdeeldheid kan heil
zaam werken. Je ziet het aan de op
komst van de PVV: die dwingt ons tot
scherper nadenken. Niet alleen over
de islam, maar algemener over onze
culturele identiteit en morele weer
baarheid. Veel PW'ers zijn in feite
gewoon burgerlijk conservatief."
Hij pleit, net als Gert-Jan Segers, in
een tijd van individualisering voor
een herwaardering van christelijke
gemeenschapszin. „Daarvan zie je
hier, op maar enkele tientallen kilo
meters van de grote steden, nog veel
terug. Dat is het leuke aan dorpsdo
minee zijn, dat je in contact staat met
de randen van de oude volkskerk."
In dit zeer Hollandse winterdecor
klinkt Segers' vermaning - 'Er is een
heuse cultuurstrijd gaande' - als een
klacht uit een andere wereld. Toch
ziet ook Prosman vanuit Nieuwkoop
wat er gaande is. „Over enige tijd zijn
in de grote steden niet de kerken,
maar de moslimgemeenschappen de
natuurlijke aanspreekpartner van de
overheid. Daar moeten we een ant
woord op vinden."
5/8 dagen
Sonthofen in de
Beierse Allgau
8 dagen
Gerlos in het Zillertal
Kirchberg in Tirol
12 dagen
Rondreis Kroatië
Rondreis Dalmatische kust
12 dagen
Ierland the Wild
Atlantic Way
8 dagen
Lourdes en de Pyreneeën
KRO A-TIC
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
zaterdag 21 januari 2017
'Er is een cultuurstrijd gaande'
CHJIÜ&aj.
strooizout
Dominee Henk-
Jan Prosman
strooit zout op de
toegangsbrug naar
zijn kerk. Volgens
hem is de islam
'niet onze natuur
lijke bondgenoot'.
FOTO MARCO OKHUIZEN
Diverse vertrekdata
Diverse vertrekdata
Diverse vertrekdata
Diverse vertrekdata
Diverse vertrekdata
jjy.v
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
Brochure en (0318) 58 og 58
oe ringen. www.b0Ujerman.nl fcj
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer encl. Calamiteitenfonds reserveringskosten