PEILT DE STEMMING I LlLlJdfJ/ffJZJfJ, uJ Éi»'. Va a 'fJZlfJlFJ. 15 mrrr^ rrr 499,- VANDAAG: OVER CHRISTELIJKE WORTELS Westerse samen levingen lijken onzeker. Christelijke woord voerders pleiten voor herwaardering van de christelijke wortels. Vraag Gert-Jan Segers (47) wat de belangrijkste ideo logische uitdaging is van deze tijd en en hij ant woordt: het conflict met de radicale islam. Hoe moeten wes terse samenlevingen op die drei ging reageren? De lijsttrekker van de Christenunie wil over die vraag in gesprek tijdens deze verkiezings campagne. „We staan tegenover een zelfbe wuste tegenstander", zegt Segers in z'n werkkamer in de Tweede Ka mer. „Die komt op een ongelukkig moment in de geschiedenis, nu wij nauwelijks meer weten wie wij zijn."Om de ambities van de islam het hoofd te bieden, moet de sa menleving sterk in z'n schoenen staan, weet Segers, maar volgens hem lijdt het Westen aan 'culturele zelfhaat'. Hij ziet dat gebrek aan zelfrespect terug in de onverschil lige omgang met de christelijke overlevering. „Alles met een chris telijk verleden moet weg." Segers noemt als voorbeelden de strijd tegen de zondagsrust en het voorstel van D66 om gemeenten te verbieden persoonsgegevens aan kerkgenootschappen te verstrekken. In bredere zin, vindt hij, leidt dit wegstoppen van een deel van de ei gen geschiedenis tot situaties 'waarin we - terecht - opkomen voor de vervolgde jezidi's, terwijl we weinig tot niets weten over het lot van de Koptische christenen'. Hij wil dat dit verandert. Segers pleit voor meer weerbaarheid. Meer kennisoverdracht. „Zoals in de Ver enigde Staten waar scholieren on derwezen worden over de founding fathers, de grondwet en de burger rechten." Het Westen zal zijn waar- kVx v TE7. t ftt. den beter moeten definiëren en dwingender moeten uitdragen. „Dui delijk maken waar onze politieke vrijheden, de vrijheid van menings uiting en van godsdienst op zijn ge baseerd. Dat gaat niet als we onze joods-christelijke wortels niet erken nen. Als je weet waar je vandaan komt, kun je je makkelijker tot ande ren verhouden." Het gevoel van urgentie is bij Se gers hoog. „Het westerse cultuurrela tivisme faciliteert salafisten die onze vrijheden misbruiken. Terwijl we de financiering van ondemocratische or ganisaties vanuit landen als Saoedi- Arabië zouden moeten verbieden. Na aanslagen in Parijs, Nice, Brussel en Berlijn verwacht je toch dat iedereen die existentiële dreiging voelt?" Is dat laatste zo? En delen andere christenen Segers' zorgen? Verbinden Bruggen, knotwilgen met beijzelde takken, het licht bevroren water van de Nieuwkoopse plassen en de her vormde kerk: op een rustige winterse morgen lijkt de wereld in Nieuwkoop sinds decennia niet te zijn veranderd. Dit is het Nederland van Henk-Jan Prosman (41), predikant, gepromo veerd cultuurfilosoof en publicist. Prosman verwelkomt zijn gasten op het bruggetje dat leidt naar zijn kerk en schenkt koffie in de consistorie, de ruimte waar de kerkenraad verga dert. De hervormde dominee mengt zich steeds vaker in het debat over de om gang met de islam. Prosman en een collega maakten recent openlijk be zwaar tegen de koers van de PKN, de protestantse kerken in Nederland, die jegens de islam veel te verzoenend zou zijn. „Waarom moeten we altijd verbinden?" vraagt Prosman zich af. „De islam is niet onze natuurlijke bondgenoot. Soms is het juist goed om je af te grenzen." Prosman vindt dat de PKN-leiding, die de islam een 'godsdienst die vrede wil' noemt, een veel te 'linkse' koers vaart. Terwijl een niet onaanzienlijk deel van de christelijke gelovigen eer der conservatiefis. Zo kent Prosman PW-sympathisanten onder zijn kerkgangers. Hij wijst op een 'plaats bepaling' van de PKN over de omgang met de islam, een stuk dat ook naar moskeeën werd gezonden. „Daar kwamen nauwelijks reacties op. Die behoefte aan dialoog leeft aan islami tische kant helemaal niet." Henk-Jan Prosman ziet in de hui dige maatschappelijke verdeeldheid niet alleen een probleem, maar ook een kans. „Die verdeeldheid kan heil zaam werken. Je ziet het aan de op komst van de PVV: die dwingt ons tot scherper nadenken. Niet alleen over de islam, maar algemener over onze culturele identiteit en morele weer baarheid. Veel PW'ers zijn in feite gewoon burgerlijk conservatief." Hij pleit, net als Gert-Jan Segers, in een tijd van individualisering voor een herwaardering van christelijke gemeenschapszin. „Daarvan zie je hier, op maar enkele tientallen kilo meters van de grote steden, nog veel terug. Dat is het leuke aan dorpsdo minee zijn, dat je in contact staat met de randen van de oude volkskerk." In dit zeer Hollandse winterdecor klinkt Segers' vermaning - 'Er is een heuse cultuurstrijd gaande' - als een klacht uit een andere wereld. Toch ziet ook Prosman vanuit Nieuwkoop wat er gaande is. „Over enige tijd zijn in de grote steden niet de kerken, maar de moslimgemeenschappen de natuurlijke aanspreekpartner van de overheid. Daar moeten we een ant woord op vinden." 5/8 dagen Sonthofen in de Beierse Allgau 8 dagen Gerlos in het Zillertal Kirchberg in Tirol 12 dagen Rondreis Kroatië Rondreis Dalmatische kust 12 dagen Ierland the Wild Atlantic Way 8 dagen Lourdes en de Pyreneeën KRO A-TIC Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! zaterdag 21 januari 2017 'Er is een cultuurstrijd gaande' CHJIÜ&aj. strooizout Dominee Henk- Jan Prosman strooit zout op de toegangsbrug naar zijn kerk. Volgens hem is de islam 'niet onze natuur lijke bondgenoot'. FOTO MARCO OKHUIZEN Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata jjy.v Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. Brochure en (0318) 58 og 58 oe ringen. www.b0Ujerman.nl fcj Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer encl. Calamiteitenfonds reserveringskosten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 15