ÏM 14 EMIRATES VLIEGTUIGMAALTIJDEN OP NIVEAU Een laf stukje kip en papperige pasta krijgen passagiers allang niet meer op hun bord, zegt Joost Heymeijer. Bij vliegmaatschappij Emirates gaat hij over de 100 miljoen maaltijden per jaar. „Alles is tegenwoordig vers." DE CIJFERS Ik heb vandaag 80 gerechten uitgeprobeerd U Als 5-jarig jochie was Heymeijer al gefascineerd door dampende maaltijden en kelners in nette uniformen. Op zijn 13de hakte hij uien in een pannenkoekenrestaurant, een paar jaar later stond hij achter de bar. „Nog altijd vind ik de geur en de geluiden van restaurants en hotels betoverend", vertelt de Nederlan der vanuit Dubai, waar hij in 2014 met zijn vrouw en twee kinderen neerstreek. Na een carrière bij hotelketen Hilton is hij nu in dienst bij vlieg maatschappij Emirates. Als brein achter alle maaltijden die aan boord van de imposante Boeings en Airbussen worden geserveerd. Tegenover zijn kantoor, midden in de bloedhete woestijn, werken duizenden mensen in enorme keukens. Het cateringbedrijf heeft inmiddels zo veel maaltijden ge produceerd dat de gehele bevol king van Groot-Brittannië, Italië en Spanje samen er een week lang van kan eten. „Het is mijn taak om alle gerechten goed af te stemmen op de passagiers die via de lucht haven van Dubai vliegen. Zo kan een vlucht naar Ghana vooral Chi nezen aan boord hebben, vanwege de handel daar. Of de vluchten naar de VS zitten vol met Indiërs en Pakistanen. Daar stemmen we de maaltijden op af. Zelfs op elk van de negen steden die we in India aandoen, passen we de ge rechten aan op de lokale keuken." De menu's veranderen maande lijks. Het houdt in dat Emirates maar liefst 7.000 verschillende ge rechten per jaar serveert. De lijst met ingrediënten is er een van grote getallen: 58 miljoen broden, 15 miljoen croissants, ontelbaar veel eieren, 1.100 ton lamsvlees, 3,6 ton kreeft. Elk gerecht moet op elk bord even zwaar zijn. Elk gerecht moet op dezelfde manier worden gepresenteerd en hetzelfde sma ken. De cateraar werkt precies als een luxe-restaurant. „Met dat ver schil dat de keuken hier werkelijk enorm is", zegt Heymeijer. Bij een enorme keuken hoort ook een berg afwas. Per dag rollen 7.500 trolleys met 3 miljoen stuks servies en bestek vanuit het vlieg tuig een paar enorme vaatwassers in. Het cateringbedrijf recyclet jaarlijks 1,7 miljoen kilo alumi nium blikjes, kartonnen verpak kingen, glazen flessen, alumi niumfolie en plastic. Vliegtuigmaaltijden bestaan nu bijna honderd jaar. Ze werden voor het eerst geserveerd in 1919, tijdens een vlucht met een ron kende Handley Page van Londen naar Parijs. Toen waren het wat broodjes en fruit. Tegenwoordig produceren cateringbedrijven duizelingwekkend grote hoeveel heden voedsel voor aan boord. Al leen al Emirates - een van de grootste luchtvaartmaatschap pijen ter wereld - verdeelt dage lijks 180.000 dienblaadjes onder haar passagiers. Vol met zalmfilet, quinoa of geurende basmatirijst. Emotie Toch is klagen over vliegtuigmaal tijden nog altijd een nationale volkssport, weet de geboren Vlaar- dinger. „Mensen roepen in koor dat het eten aan boord niet te ka nen is. Ik moet vaak uitleggen dat de tijd van slechte maaltijden al lang achter ons ligt. Alles is tegenwoordig vers. Aardappel puree komt niet uit een pakje, de vis wordt heel aangevoerd." Nog een veelgehoorde bewering: Op 11 kilometer hoogte beïnvloedt de drukcabine de smaakpapillen, waardoor het eten en drinken al tijd flauw is. „Daarvan is in nieuwe vliegtuigen allang geen sprake meer", zegt de topmanager. „Aan boord smaakt het eten het zelfde als op 2.500 meter hoogte in een Zwitsers bergdorp. Dat passa giers toch minder denken te proe ven, komt doordat ze zenuwachtig zijn, wat dichter op elkaar zitten of op weg zijn voor een moeilijke zakendeal. Emotie en eten hangen nauw met elkaar samen." De concurrentie in de luchtvaart is moordend. Emirates zet in op luxe, in de hoop de reizigers aan zich te binden. De First Class is het uithangbord: een goudkleurig in terieur, een eigen bed, een bar en de mogelijkheid voor passagiers om een warme douche te nemen. Dineren gebeurt aan gedekte tafels met hagelwitte borden vol verse kreeft of handgemaakte luxekazen uit Frankrijk. Heymeijer is regel matig aan boord om het cabine personeel te adviseren bij de berei ding en bediening. „Champagne vormt een vast onderdeel. We werken samen met merken als Dom Pérignon en hebben nieuwe, bolvormige glazen laten ontwer- DE BOODSCHAPPEN* pen, zodat de smaak optimaal is", zegt de afgestudeerde hotelier. Alle maaltijden worden na het klaarmaken in Dubai supersnel af gekoeld en daarna in grote koel kasten bewaard. „Tussen de berei ding in het cateringgebouw en de consumptie aan boord zit meestal minder dan tien uur", zegt Hey meijer. „De maaltijden worden pas in het vliegtuig verwarmd. Dat luistert nauw. Een x-aantal minu ten in de oven en je hebt de per fecte maaltijd. Een minuut langer en van je roerei is weinig meer over." Wijnhuizen Heymeijer is ook verantwoordelijk voor de wijnen aan boord. Emira tes heeft in 12 jaar tijd meer dan een half miljard euro geïnvesteerd in de wijnkaart. De luchtvaart maatschappij bezit zelfs eigen wijnhuizen. „Zo zijn we in staat om de allerbeste wijnen te schen ken. Ik proef alle wijnen zelf. De reizigers die zich businessclass kunnen veroorloven, zijn dezelfde mensen die in sterrenrestaurants eten. Zij verwachten te krijgen waarvoor ze betalen." Heymeijer grinnikt als hem wordt gevraagd hoe lang hij deze soms slopende baan blijft doen. „Ik beleef er plezier aan om een ander te dienen", antwoordt hij. „Vandaag hebben we weer een nieuwe menukaart samengesteld. Ik heb 80 gerechten uitgeprobeerd en denk dat ik het straks bij het avondeten maar bij een paar blaadjes sla houd." zaterdag 21 januari 2017 Champagne en kreeft hoog boven de wolken 'mirates Joost Heymeijer: 7.000 verschillende menu's per jaar. Gerben van 't Hof Rotterdam/Dubai r chef-koks r miljoen maaltijden per jaar F verschillende gerechten per jaar m r trolleys met maaltijden per dag flessen wijn en cham pagne beschikbaar op een vlucht van Dubai naar Sydney of New York —Joost Heymeijer 3,3 miljoen verse eieren 1.100 ton lamsvlees 201 ton garnalen 3,6 ton kreeft 80 ton gerookte zalm 165 ton zalmfilet 15 miljoen croissants 550 ton watermeloen 620 ton ananas 22 ton kiwi 70 ton aardbeien 27 ton broccoli 334 ton sla 1.210 ton tomaten 260.000 liter slagroom 550 ton basmatirijst 58 miljoen broodjes 11,5 miljoen flessen wijn voor een jaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 14