B¥ Hier blijven we voor thuis Littekens film Pijlen boog serie In het drieluik Via Genua toont schrijver llja Leonard Pfeijffer het voorland van het nieuwe Europa. Hij belandde zelf als 'luxe migrant' in deze Italiaanse havenstad en hij kent de plek in al haar facetten. Het idee voor de docu mentaire kwam van onderzoeksjournalist Ralf Groothuizen. Hij benaderde de schrij ver na het lezen van diens roman La Superba en wilde met een documentaire het verschijnsel migratie onderzoeken. „Havenstad Genua is heel ge schikt voor dat onderzoek, want de gevolgen van migratie zijn hier heel zichtbaar. Italië heeft door de geografische ligging een con stante toevoer van migranten en dat speelt al minstens vijftien jaar. Daarbij komen migranten meestal in het centrum terecht, niet in de buitenwijken. Ze leven dus tussen de oorspronkelijke be volking. Wij wilden onderzoeken of Genua het voorland is van het nieuwe Europa." Pfeijffer woont zelf niet ver van de straat Via di Prè, waar de meeste migranten wonen en waar inmiddels de spanningen hoog oplopen. Volgens veel bewoners is de straat gevaarlijk en flink ver pauperd. „Het is bijna pijnlijk om mezelf als 'luxe' migrant met hen te vergelijken. Ik ben in de ogen van de Italianen onschuldig en zij niet. Ik verdien mijn geld in Ne derland en kom dus niks halen. Verder schrijf ik over hun stad en dat vinden ze alleen maar mooi." In de eerste aflevering spreekt Pfeijffer diverse migranten die in de Italiaanse stad een bestaan proberen op te bouwen, zoals een Marokkaanse man die door een ongeluk zijn arm verloor en door de slechte arbeids- en zorgvoor zieningen in zijn thuisland naar Genua is geëmigreerd. „Hij heeft grote moeite met het feit dat zijn landgenoten op een illegale ma nier aan geld proberen te komen. Niet eens zozeer met criminali teit, maar door zwart te werken en geen belasting te betalen." Pfeijffer spreekt ook een Senega- Via lees die al tien jaar in de stad Genua, woont en werkt en afgeeft op de NP02, vluchtelingen die nu komen, 20:15 uur omdat die zijn markt verpesten. „Dat is bijna bizar. Een zwarte ra cist. Het maakt de situatie heel complex. Er bestaat geen makke lijke oplossing voor het migratie probleem. Italië voelt zich hierin alleen gelaten door Europa." Armoede In het drieluik valt regelmatig de in Nederland zo beladen term ge lukszoekers. Pfeijffer: „In Neder land heeft het een heel negatieve klank. Dat zijn migranten die niet vluchten voor oorlog. Maar vluch ten voor armoede is toch ook een geldige reden? Als je erover na denkt zijn we allemaal gelukszoe kers. Die zoektocht naar geluk is wat ons bindt. We gebruiken de term als geuzennaam." Pfeijffer wil migranten een menselijk gezicht geven „In het politieke debat gaat het altijd over aantallen: hoeveel mensen verdronken zijn en hoeveel we er kunnen opnemen. Wij willen de verhalen laten horen. Na drie afleveringen kun je onmogelijk nog volhouden dat je gelooft in een makkelijke oplossing." wg magazine 51 k zappen j Tekst: Suzanna Timmer De blinde Prairie Johnson is zeven jaar vermist geweest wanneer ze ineens opduikt en boven dien weer kan zien. Haar adoptieouders zijn blij met haar te rugkeer, maar waarom noemt zij zich ineens The OA? En wat doen al die littekens op haar rug? Een serie vol onverwachte plot wendingen. The OA, nu op Netflix -50 Bij deze temperatuur werkt een verpleeg kundige in het noor den van Canada. Kruispunt, zondag 23.05 uur, NPO 2 Merida is een gepas sioneerde jonge dame met fel rood haar. Ze wil niets Lie ver dan een geweldige boogschutter worden. Wanneer ze tijdens een meningsverschil met haar moeder, de konin gin, een roekeloze be slissing neemt, brengt ze het koninkrijk en het leven van haar moeder in groot gevaar. De film kreeg een Oscar. Brave, zaterdag 20.30 uur, SBS 6

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 111