B¥ Hier blijven we voor thuis
Littekens
film
Pijlen boog
serie
In het drieluik Via Genua toont schrijver llja Leonard
Pfeijffer het voorland van het nieuwe Europa. Hij belandde
zelf als 'luxe migrant' in deze Italiaanse havenstad en
hij kent de plek in al haar facetten.
Het idee voor de docu
mentaire kwam van
onderzoeksjournalist
Ralf Groothuizen. Hij
benaderde de schrij
ver na het lezen van diens roman
La Superba en wilde met een
documentaire het verschijnsel
migratie onderzoeken.
„Havenstad Genua is heel ge
schikt voor dat onderzoek, want
de gevolgen van migratie zijn hier
heel zichtbaar. Italië heeft door
de geografische ligging een con
stante toevoer van migranten en
dat speelt al minstens vijftien
jaar. Daarbij komen migranten
meestal in het centrum terecht,
niet in de buitenwijken. Ze leven
dus tussen de oorspronkelijke be
volking. Wij wilden onderzoeken
of Genua het voorland is van het
nieuwe Europa."
Pfeijffer woont zelf niet ver
van de straat Via di Prè, waar de
meeste migranten wonen en waar
inmiddels de spanningen hoog
oplopen. Volgens veel bewoners is
de straat gevaarlijk en flink ver
pauperd. „Het is bijna pijnlijk om
mezelf als 'luxe' migrant met hen
te vergelijken. Ik ben in de ogen
van de Italianen onschuldig en zij
niet. Ik verdien mijn geld in Ne
derland en kom dus niks halen.
Verder schrijf ik over hun stad en
dat vinden ze alleen maar mooi."
In de eerste aflevering spreekt
Pfeijffer diverse migranten die in
de Italiaanse stad een bestaan
proberen op te bouwen, zoals een
Marokkaanse man die door een
ongeluk zijn arm verloor en door
de slechte arbeids- en zorgvoor
zieningen in zijn thuisland naar
Genua is geëmigreerd. „Hij heeft
grote moeite met het feit dat zijn
landgenoten op een illegale ma
nier aan geld proberen te komen.
Niet eens zozeer met criminali
teit, maar door zwart te werken
en geen belasting te betalen."
Pfeijffer spreekt ook een Senega- Via
lees die al tien jaar in de stad Genua,
woont en werkt en afgeeft op de NP02,
vluchtelingen die nu komen, 20:15 uur
omdat die zijn markt verpesten.
„Dat is bijna bizar. Een zwarte ra
cist. Het maakt de situatie heel
complex. Er bestaat geen makke
lijke oplossing voor het migratie
probleem. Italië voelt zich hierin
alleen gelaten door Europa."
Armoede
In het drieluik valt regelmatig de
in Nederland zo beladen term ge
lukszoekers. Pfeijffer: „In Neder
land heeft het een heel negatieve
klank. Dat zijn migranten die niet
vluchten voor oorlog. Maar vluch
ten voor armoede is toch ook een
geldige reden? Als je erover na
denkt zijn we allemaal gelukszoe
kers. Die zoektocht naar geluk is
wat ons bindt. We gebruiken de
term als geuzennaam."
Pfeijffer wil migranten een
menselijk gezicht geven „In het
politieke debat gaat het altijd
over aantallen: hoeveel mensen
verdronken zijn en hoeveel we
er kunnen opnemen. Wij willen
de verhalen laten horen. Na drie
afleveringen kun je onmogelijk
nog volhouden dat je gelooft in
een makkelijke oplossing."
wg magazine 51
k zappen j
Tekst: Suzanna Timmer
De blinde Prairie
Johnson is zeven
jaar vermist geweest
wanneer ze ineens
opduikt en boven
dien weer kan zien.
Haar adoptieouders
zijn blij met haar te
rugkeer, maar waarom
noemt zij zich ineens
The OA? En wat doen
al die littekens op
haar rug? Een serie
vol onverwachte plot
wendingen.
The OA, nu op
Netflix
-50
Bij deze temperatuur
werkt een verpleeg
kundige in het noor
den van Canada.
Kruispunt, zondag
23.05 uur, NPO 2
Merida is een gepas
sioneerde jonge
dame met fel rood
haar. Ze wil niets Lie
ver dan een geweldige
boogschutter worden.
Wanneer ze tijdens een
meningsverschil met
haar moeder, de konin
gin, een roekeloze be
slissing neemt, brengt
ze het koninkrijk en het
leven van haar moeder
in groot gevaar. De film
kreeg een Oscar.
Brave, zaterdag
20.30 uur, SBS 6