5 Kleingeld voegde vanille-aroma's." Waar grootmoeder oorspronkelijk ook eieren bij de hete melk klopte om haar 'vlade' te creëren, hebben andere ingrediënten ook die overbo dig gemaakt. Verdikkingsmiddelen als carrageen (uit zeewier) zorgen nu voor de ste vige structuur. Kleurstoffen als wor telextract, curcumine en annattoza- den zorgen voor de gele jas. Ernst: „Zonder kleurstoffen zou vanillevla een hartstikke grauw papje zijn. Niemand wil dat eten." Fleur: „Eigenlijk is vanillevla ty pisch voorbeeld van een perceptie product. De consument heeft een beeld hoe het zou moeten ogen en smaken en de producenten proberen daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen." Drilpudding En dat levert een breed scala aan in terpretaties op, zo wordt al snel dui delijk zodra de smaaktest - uiteraard blind uitgevoerd - begint. De kleur van de vijf testvla's slin gert van mayonaisebleek tot bana- nensnoepjesgeel. De structuur van een waterige drilpudding tot be- hangplakseldik. En de smaak van ka ramel tot vanillebom. Als aan het eind van de rit de rap portcijfers worden uitgedeeld, komt de 'traditionele fabrieksvla' van Campina als beste uit de bus. Hij had best wat voller gemogen, maar de va- nillesmaak is goed in balans. „Het is de enige vla waar je zelfs een zweem van de gekookte melk proeft", zegt Willem goedkeurend. De intense vla van Mona gaat met het zilver naar huis. De zwarte spik keltjes bewijzen het gebruik van heuse vanillestokjes. De vanille- smaak is echter te overheersend en lijkt vooral het gevolg van het alsnog toegevoegde vanille-extract. De gewaardeerde collega's van Weerribben Zuivel - onlangs nog ge roemd in onze volle yoghurttest - DE UITSLAG Zonder kleurstoffen zou vanillevla een grauw papje zijn, niemand wil dat eten blijken tot verbazing van Ernst de ge deelde, laatste plaats te zijn toebe deeld. De vla is te dun (door het ge bruik van halfvolle melk, zo blijkt achteraf met een blik op het pak) en de smaak te zwak. „Ach, niet Klaas en Annie!", zegt hij lachend als een boer met kiespijn. Nuancerend: „Tja, het blijft toch een beetje een kwestie van smaak. Als er één product is waarover de me ningen zijn verdeeld, dan is het wel vanillevla." BOER'N VLA Mobieltje Weet wat je betaalt BLENDLE Digitale knipsels Reclame Reclamefolder goed gelezen woensdag 18 januari 2017 44 Voor ieder wat wils in het vla-aanbod 1. Campina €1,21 per liter Een natuurlijke vanillesmaak met zelfs een zweem van gekookte melk. Had romiger en iets minder geel gemogen. 2. Mona Intens €1,99 per liter Mooi glad en hulde voor het gebruik van echte vanillestokjes. De vanille smaak slaat echter te ver door en de dikke vla is te plakkerig in de mond. Ernst van der Schans 3. Zuivelhoeve €2,74 per liter De structuur is lekker vol. De smaak is ook niet vies, maar proeft eerder als karamel- dan vanillevla. 4. Melkunie €1,18 per liter Goed lobbig, maar veel te onnatuurlijk geel en de superzoete smaak gaat al na twee happen tegenstaan. 5. Weerribben Zuivel €1,91 per liter Een mooie, natuurlijke kleur, maar te dun. De zwakke vanillesmaak ebt direct weg en laat een stroef mondgevoel achter. Handig zo'n abonne ment met 'gratis' tele foon. Maar die is na tuurlijk niet gratis. Met ingang van dit jaar moe ten aanbieders de kos ten voor het abonne ment en het mobieltje uit splitsen. De Consumen tenbond maakte zich daar al jaren sterk voor. pet. van ondervraag den wil bankzaken best via Google, Facebook of Amazon regelen. Bron: Accenture Met de introductie van Blendle Premium is de knipseldienst een beetje de Netflix van de Neder landse bladen: 20 artikelen per dag voor €10 per maand. Sluit het abonnement wel af via de Blendle-site, de Appstore is ietsje duurder. Reclamefolders zijn nog altijd goed gelezen kost in de Nederlandse huiskamers. Dat blijkt uit een onderzoek van Q&A. Ruim 87 procent leest de papieren folder die op de mat valt en 60 procent overweegt een product uit de folder te kopen. Digitale folders zijn minder in trek en lei den ook minder snel tot aankopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46