II
Hulp patiënt
niet op orde
Axelaar (66) aan
de dood ontsnapt
Derde reactortoren maakt raffinaderij een stuk flexibeler
4
De hydrocracker
van Zeeland
Refinery is de
grootste ter
wereld Nu
pompen de
aandeelhouders
Total en Lukoil er
nog eens geld in.
PC
Het gaat slecht met de raffinagein-
dustrie in Europa. Mondiaal is de
olie- en gasmarkt ingestort. De
vraag naar fossiele brandstoffen
blijft slinken. Daardoor heerst er in
Europa overcapaciteit. Verschil
lende oliebedrijven hebben raffina
derijen gesloten of omgebouwd.
Hoewel het aantal elektrische
auto's groeit en windenergie (op
zee) een hoge vlucht neemt, blijven
de aandeelhouders Total (Frans, 55
procent) en Lukoil (Russisch, 45
procent) investeren in de Zeeuwse
raffinaderij.
Ze steken nog eens 40 miljoen
euro in de hydrocracker, die al één
van de efficiënste en energiezuinig
ste is. De raffinaderij hoort bij de
beste 10 procent van de wereld.
Zeeland Refinery wil echter nog
een stap zetten door de hydrocrac
ker uit te breiden. De 'kraker' is het
kloppende hart van de raffinaderij.
Hij verwerkt zware gasolie tot
brandstoffen zoals diesel en kero
sine (vliegtuigbrandstof).
Algemeen directeur Tanneguy
Descazeaud is blij met de investe
ring van zijn aandeelhouders: „De
hydrocracker kan nu niet alle
grondstoffen even makkelijk ver-
Directeur Tanneguy Descazeaud van Zeeland Refinery, foto lex de meester
werken. De investering is bedoeld
om een breed scala aan grondstof
fen, ook van mindere kwaliteit, te
kunnen omzetten in diesel, kero
sine, smeerolie en petrochemische
grondstoffen."
Zeeland Refinery speelt daarmee
De huidige twee
reactors kunnen de
grondstoffen minder
makkelijk verwerken
in op de marktomstandigheden,
zegt Descazeaud. „Rusland is bezig
met de bouw van een aantal con
versiecrackers. Daardoor komt er
minder grondstof beschikbaar. Om
flexibeler te zijn in de aankoop van
grondstoffen, komt er een derde re
actortoren bij. De huidige twee re
actors kunnen de grondstoffen
waar we nu over spreken minder
makkelijk verwerken."
De derde reactor arriveert in 2019.
Hij weegt 800 ton en priemt zo'n
30 meter de lucht in. De komende
drie jaar wordt het werk voorbereid.
Dat varieert van engineering tot het
daadwerkelijke pijpfitten en lassen.
Per jaar zijn er 75 tot 100 mensen
mee bezig. Deels eigen personeel,
deels inleenkrachten. Descazeaud
verwacht dat (regionale) toeleve
ranciers hun graantje van het kar
wei zullen meepikken. De nieuwe
reactor wordt tijdens een lange on-
derhoudsstop in 2020 aangesloten
en in bedrijf genomen. Op dat mo
ment zijn er '2000 tot 3000 extra
mensen op het terrein'. Bij Zeeland
Refinery werken 420 vaste mensen
en 250 inleenkrachten.
De derde reactor maakt Zeeland
Refinery niet alleen flexibeler, ook
wordt de hydrocracker nog energie
zuiniger gemaakt. Daar is in het
verleden al fors in geïnvesteerd.
„Een lager energieverbruik is goed
voor het milieu en voor onze porte
monnee. Tegelijkertijd - en dat is
een verandering - zullen we min
der vaak een onderhoudsstop ma
ken. Niet meer één keer per jaar,
maar één keer in de 18 maanden.
We hebben zo minder productie
verlies en dus minder kosten."
Met de investering zijn de banen
bij de raffinaderij voor een lange
periode gewaarborgd. Bij de keuze
om nog eens te investeren in
Nieuwdorp speelt voor de aandeel
houders ook de teamgeest van het
personeel mee, onderstreept Des
cazeaud. „Er heerst op de werkvloer
een enorme drive om te presteren
én te innoveren."
MIDDELBURG Het sluiten van de
psychiatrische afdelingen in Ter-
neuzen en Vlissingen zou worden
gecompenseerd door intensieve
thuisbehandeling van patiënten. In
de regio's boven de Westerschelde
is dat nog niet geregeld.
Gedeputeerde Staten antwoor
den dat op vragen van de SP. Om
opnames van psychiatrische pa
tiënten te voorkomen moeten twee
teams van hulpverleners mensen
aan huis behandelen. Een team is
operationeel. Het andere is in op
richting. Problemen levert het
vooralsnog niet op, aldus GS. In
Zeeuws-Vlaanderen is de zorg aan
huis al wel geregeld.
BEVEREN Een 66-jarige
Axelaar van het Kloosterse
transportbedrijf Van
Kruyssen is maandag aan
de dood ontsnapt bij een
zwaar ongeluk in het Belgi
sche Beveren.
Hij reed met zijn vracht
wagen achterop een Duitse
tankwagen in de Beveren
tunnel. De lading van zijn
vrachtwagen - rollen staal
van zeven ton per stuk -
boorde zich door de contai
ner heen. De rollen kwa
men tot stilstand op de
trailer, net voor de stuurca-
bine. De chauffeur liep al
leen enkele schaafwonden
op. „We zijn er erg van ge
schrokken", zegt een me
dewerker van het trans
portbedrijf. „Hij heeft heel
veel geluk gehad. Maar ge
lukkig is hij heelhuids
weer thuis nu. Dat is het
voornaamste. Zo'n vracht
wagen kunnen we altijd
vervangen."
De Duitse vrachtwagen
chauffeur bleef ongedeerd.
De Duitser stond stil van
wege een file voor de Lief-
kenshoektunnel die tolvrij
was vanwege een zwaar
ongeval op de E34.
woensdag 18 januari 2017
Zeeland Refinery steekt
40 miljoen in hydrocracker
Frank Balkenende
Nieuwdorp
- Tanneguy Descazeaud
Het ongeluk in de Beverentunnel, fotohln.be