7 Zwaar thema maar geen loodzwaar stuk niet zo dat je het per se aan iemand kunt zien. Dat is ook het verwar rende, en een reden waarom men sen denken dat het wel zal meeval len. Als je je nog kunt aankleden en je ligt niet de hele dag in bed, dan is er toch niet zo'n groot probleem? Voor mij is dat ook de drijfveer om deze rol te spelen. Alles wat afwijkt van het normale komt zo snel in een verdomhoekje terecht, of er wordt niet over gepraat. Maar openheid is zó belangrijk. Dit stuk laat zien wat er in iemand omgaat." „Om me op deze rol voor te berei den heb ik me 24 uur laten opne men op een psychiatrische afdeling. Ik wilde ervaren hoe het was. Met een busje van de GGZ Vervoers dienst werd ik thuis opgehaald. 'Heb je spullen mee waarmee je je zelf iets kunt aandoen?' vroeg de verpleger. 'Hoe voel je je, je bent dus verward?' Ik schrok, ik dacht dat ze niet wisten dat ik actrice ben en er van uitgingen dat ik écht depressief was. En ik durfde aanvankelijk niets te zeggen. Maar de verpleger wilde het gewoon realistisch laten overko men. Ook eenmaal in de kliniek werd ik net zo behandeld als iedereen die wordt opgenomen. Als je daar bin nenkomt, mag je niets; je mag niet naar buiten, niet de tuin in, niet naar boven. Het is alleen toegestaan te verblijven op je kamer of in de ruimtes met toezicht. Pas na ver loop van tijd mag je 'wobben': wan delen onder begeleiding. En nog weer later mag je in je eentje de tuin in, of naar buiten als je bezoek hebt. Ik hield het daar niet uit, ondanks het feit dat de patiënten fantastisch en heel open waren en de verpleeg kundigen hun best deden om men sen beter te maken en het goed te doen voor hun patiënten, 's Avonds zaten we met zijn allen binnen, en voelde ik de spanning. Het voelde onvoorspelbaar en dat vond ik eng." „Emma zegt eigenlijk: ik word niet beter. Ze ziet anderen wel opknap pen, maar heeft zelf niet het gevoel dat het beter gaat. Ze gaat alleen niet dood. Dat is schrijnend, want ze probeert er iets aan te doen, ze neemt haar medicatie en slaapmid delen, maar ze slaapt niet en het gaat niet beter. Andere mensen mo gen naar huis, maar zij zit daar nog steeds. Mijn oma, een leuke vrouw, heb ik zowel manisch als depressief mee gemaakt. Toen ik een jaar of veer tien was, belandde ze in een depres sie waar ze niet meer uitkwam. Ze ven jaar lang zat ze alleen maar voor zich uit te kijken en zei ze vrijwel niets meer. Je kon totaal geen con tact meer met haar krijgen. Het bi zarre was dat toen mijn opa over leed, ze manisch en energiek werd. Door de spanning kwam ze ineens uit haar depressie." „Dat zegt de psycholoog tegen Emma: 'We gaan je leren leven met een depressie'. Maar leven met een depressie? Dat is voor haar natuur lijk niet de oplossing. Ze wil er niet mee leren leven, ze wil béter wor den. Het is een cruciale zin, omdat het gaat over de acceptatie dat je een ziekte hebt waarmee je kunt leren omgaan, maar waarvan je misschien nooit zult genezen. Ze vertelden me op de PAAZ dat negen van de tien mensen die er weggaan, nog een keer terugkomen. Heftig hoor. Dus sommige mensen die niet genezen moeten leren leven met hun depressie, zodat je ermee kunt omgaan en het je niet steeds helemaal overneemt." PREMIERE dinsdag 17 januari 2017 GO M Yora Rienstra weet door haar oma van dichtbij wat een de pressie kan aanrich ten. FOTO LUKAS GÖBEL Vrijheden zijn er op de PAAZ in alle soorten en maten. De basisvrijheid is: geen vrijheid. Ik zit op de PAAZ en word niet beter. Ik ga alleen niet dood. Ik weet dat elke dag dat het goed gaat, inhoudt dat het moment dat ik weer afglij een dag dichterbij komt. Solo Stories maakt kleinschalige thea terproducties over maatschappelijke thema's, zoals LEEF!, gebaseerd op het boek van Laura Maaskant over kanker. De nieuwe voorstel ling PAAZ met Yora Rienstra (foto) is gebaseerd op de autobiografische bestseller van Myrthe van der Meer. Ze vertelt het verhaal van de jonge vrouw Emma, die na een zware burn-out wordt op genomen op de psychiatrische af deling van het zie kenhuis. Verwacht echter geen lood zwaar stuk - net als het boek zal de theaterbewerking de nodige humor bevatten. De voorstelling is van januari tot en met april te zien in zestig theaters in het land, de pre mière is op donder dag 9 februari in de Stadsschouwburg in Utrecht. MYRTHE «MEER 'CHIATRISCHtRW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49