Extra schokkend als voorbeeldfiguur uit het leven stapt Leerlingen getuige van zelfmoord leraar op middelbare school in Den Bosch 3 Meteen na de zelfmoord van de leraar, gisteren voor de ogen van de leerlingen van zijn school in Den Bosch, doemt de vraag op: hoe moeten ze dit verwerken? Een moeder geeft haar dochter het beste advies dat ze kan bedenken: „Probeer vooral te den ken aan de leuke dingen van hem", zegt ze op het schoolplein, luttele uren nadat wiskundeleraar Erik Oltmans (45) zichzelf een meter of 50 ver derop van het leven beroofde. Even na 9.30 uur, de lessen waren al begonnen, sprong Oltmans van het balkon van zijn school, het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch. Beneden, in de aula, waren jonge leerlingen ge tuige. „Ze moeten het door de ramen hebben gezien. Sommigen zijn direct naar buiten gegaan", vertelt een van de scholieren. Lamellen Via de omroepinstallatie werd opge roepen de lamellen dicht te doen. „Maar daardoor ging een aantal leer lingen juist kijken", zegt een ander. De sfeer op het schoolplein, waar de jongeren elkaar en hun ouders niet veel later in de armen vallen, is er een van verbijstering en verdriet. „Hoe erg moet het met je zijn als je besluit om dit te doen op deze plek, waar zoveel leerlingen zijn?" ver woordt een moeder een van de veel gehoorde vragen. Binnen, in de gymzaal, zijn drie specialisten van Slachtofferhulp dan al een tijdje aan het werk. Er vinden gesprekken plaats met wie daar be hoefte aan heeft, vertellen kinderen Hoe erg moet het met je zijn als je besluit dit te doen op deze plek, bij al die leerlingen? die naar huis gaan. Velen vertrekken in groepjes, om buiten de school nog wat te praten. „Ik denk niet dat het slim is om nu alleen thuis te gaan zit ten", zegt een meisje. Direct ook klinken er mooie woor den over meneer Oltmans, die al zo'n tien jaar aan de school verbonden was. „Hij was een heel lieve leraar." En: „Als je als laatste de klas uitliep, dan vroeg hij altijd hoe het met je ging. Hij was echt geïnteresseerd in jou." Een vader noemt hem 'ontzet tend hartelijk, geïnspireerd en be trokken'. Vorig jaar was de wiskun dedocent een tijdje uit de running, zeggen meerdere leerlingen. „Een burn-out." Oud-leerlinge Naomi Oltmans plaatste op Facebook een indrukwek kende tekst, opgedragen aan haar fa voriete leraar. „Erik was een inspira tie voor velen, een inspiratie voor mij." Volgens de oud-scholiere wordt Oltmans door sommige mensen ver oordeeld, omdat hij de leerlingen met zijn daad heeft getraumatiseerd. „Maar deze mensen hebben Erik niet gekend", benadrukt ze. „Ze begrijpen niet dat iemand die zo bijzonder be gaan was als hij, erg diep moet heb ben gezeten om te hebben gedaan wat hij vandaag heeft gedaan." Onderzoek Als in de middag zo'n beetje alle leer lingen vertrokken zijn en alleen de camera's van de verzamelde media nog op het schoolplein staan te snor ren, geeft rector Etha Schoemaker een korte verklaring. De hulp van po litie, GGD en Slachtofferhulp is ra zendsnel op gang gekomen, verzekert ze. Over de achtergrond van de zelf moord wil zij verder niets loslaten. Komt er een onderzoek? „Daar kan ik geen mededelingen over doen." Ook vandaag is Slachtofferhulp op school aanwezig, 's Ochtends komen klassen eerst samen met hun mentor. Vanaf het derde uur wordt gepoogd de lessen te hervatten. Er is een lokaal in gericht voor leerlingen die buiten de les nog even willen samenkomen. DESKUNDIGE Volgens hem bestaat de mogelijk heid dat leerlingen die ongeluk kig zijn of worstelen met een de pressie nu met het idee spelen hetzelfde te doen. „GGZ en Slachtofferhulp moeten heel goed in gesprek met hen gaan", adviseert de hoogleraar suïcide preventie. Daar is Slachtofferhulp inmid dels volop mee bezig. Vooral voor de brugklassers die het drama met eigen ogen zagen gebeuren, is extra aandacht, zegt Peter Ha- winkels van Slachtofferhulp Ne derland. „Sommigen reageerden heel emotioneel, anderen waren juist bang. Bang dat zoiets ook hun boven het hoofd hangt." Daarvoor waarschuwt Kerkhof ook. „Voor veel leerlingen is een docent heel wijs en verstandig en heeft hij controle over zijn leven. Als zo iemand besluit uit het le ven te stappen, heeft dat een bui tengewoon indringend effect. De beste manier om dit te verwerken is om er in openheid over te pra ten. Ik pleit voor een directe be nadering. Zijn er scholieren die met dezelfde gedachten rondlo pen? Vraag het." De hulpverleners van Slachtof ferhulp ervaren dat slachtoffers heel divers reageren. „De één is heel gesloten en kropt zijn emo tie op, de ander is juist heel open of barst in huilen uit. Er zullen ongetwijfeld kinderen zijn die de komende dagen slecht zullen sla pen, maar dat is een heel mense lijke reactie. Pas als het je maan den blijft achtervolgen, is het ver standig naar de huisarts te gaan." Waarom de wiskundedocent de school als locatie koos voor zijn wanhoopsdaad, moet verder onderzoek uitwijzen. Kerkhof: „Mensen die denken aan zelf moord plegen, zijn gekweld door het bestaan en willen ontsnap pen aan hun wanhoop. Zij willen stoppen met denken en voelen en houden soms met niemand meer rekening. De kans bestaat dat deze docent geen moment aan de gevolgen voor de leerlingen heeft gedacht." dinsdag 17 januari 2017 'Probeer te denken aan de leuke dingen van hem' Mare Brink Richard Clevers Den Bosch —Een moeder Leerlingen zoeken steun bij elkaar en bij hun ouders op het schoolplein. FOTO'S KOEN VERHEI JDEN De leerlingen van het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch heb ben een voorbeeldfiguur verlo ren. Daar moet de school alert op zijn, constateert zelfmoord- deskundige Ad Kerkhof, ver bonden aan de Vrije Universi teit in Amsterdam. Sebastiaan Quekel Den Bosch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3