PVV ontkent aantijgingen: geen bewijs voor pesten werknemers 10 Belangrijkste adviseur verkeersveiligheid hekelt Nederlands beleid wandel- en langlaufreize De topadviseur voor verkeersveiligheid kraakt het Nederlandse beleid. Verkeershutters hebben vrij spel en met de regels voor de aanschaf van zuinige auto's is 'een blunder' begaan, vindt hij. Jarenlang was Nederland het beste jongetje van de klas als het gaat om verkeersveiligheid. Dat je niet achterover kunt leunen, blijkt vol gens directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onder zoek Verkeersveiligheid (SWOV) Peter van der Knaap uit de nieuw ste cijfers. Hij fileert het Neder landse verkeersveiligheidsbeleid op alle fronten. In 2014 stokte het aantal verkeersdoden op 570, in 2015 kwamen 621 mensen om. „Dat komt neer op een uitzonder lijk grote stijging van 9 procent", rekent de verkeersexpert voor. „De hoogste stijging van heel Europa. De eerste maanden van 2016 dui den ook op een stijging." Nu bungelt Nederland op som mige lijstjes onderaan. Zo staan we in Europa plek 23 als het gaat om veiligheid van nieuwe auto's. „Belastingvoordelen op energie zuinige auto's hebben ervoor ge zorgd dat we minder veilige en kleinere auto's hebben gekocht", verklaart Van der Knaap. „Omdat bijtelling niet gebaseerd is op uit stoot maar ook op gewicht, is er beknibbeld op allerlei veiligheids voorzieningen zoals automatische remsystemen. De Europese Raad voor Verkeersveiligheid stelde ook vast dat auto's in Nederland rela tief laag scoren op veiligheid. Dat is serieus, want dat gaat bijvoor beeld over wat er met kinderen op de achterbank gebeurt als zo'n auto wordt aangereden. Dat kan hoofdletsel schelen." „Ik denk dat niemand vooraf be dacht heeft dat we relatief onvei lige auto's zouden kopen. Maar als we op plek 23 van 26 staan, zou je dit een blunder kunnen noemen", vervolgt Van der Knaap. Maar er is meer mis met het ver keersbeleid, zegt Van der Knaap. Zo is het risico van slechte fiets verlichting iets wat we 'al jaaaaren weten', maar de juiste maatregelen en handhaving daarop blijven vol gens hem uit. „Minder dan 41 pro cent van de fietsers heeft zijn ver lichting op orde." Losse lampjes die je aan je stuur of jas kunt be vestigen, waren volgens hem 'be doeld als noodoplossing'. „Het is beter dan niets, maar de kans is groot dat die losse lampjes geen goed licht geven." Het is hem ook een doorn in het oog dat wegen gevaarlijk ingericht zijn. „Ik vind het heel raar dat we al lang weten dat het veiliger is als fiets- en wegverkeer gescheiden zijn, maar dat op 45 procent van de 50-kilometerstraten géén apart fietspad is." Hij roept het volgende kabinet op om als doel te stellen dat geen enkel kind op weg naar school fietst tussen vrachtwagens en bussen die 50 km/u mogen. „Op lokale en regionale wegen valt 85 procent van alle verkeersdoden, dus dat is een logische investering. Maar ik maak me zorgen omdat de meeste gemeenten het financieel moeilijk hebben." Volgens Van der Knaap is er 'een paar honderd mil joen euro' nodig om vrije fietspa den aan te leggen. Anders wil hij de snelheid op 50-wegen terug brengen naar 30. „Op het moment Verkeersdoden Nederland 400-1 300- 200-1 100- 0_B111 m I Geschat aantal ernstig verkeersgewonden 25 (x 1.000) Aantal bekeuringen 12.649.000 12 7.969.000 24.000 dat een fietser wordt aangereden, zijn de ernstige gevolgen ervan 9 keer zo groot bij 50 als bij 30 km/u." „Geef handhaving weer de seri euze plaats in verkeersveiligheids beleid die ze had en die ze ver dient. Het aantal snelheidsbekeu ringen door flitsen is in acht jaar tijd met bijna 30 procent terugge lopen. Het aantal staandehoudin- gen is nog maar 17 procent van wat het was in 2007." De politie moet volgens hem veel meer boetes uit gaan delen en flitskasten moeten vaker aan. Het aantal enveloppen van het Centraal Justitieel Incasso bureau dat op de mat ploft, zou 'in elk geval weer terug op het oude niveau' moeten. „Niemand vindt het leuk om be keurd te worden. Wij zijn niet per se voor meer boetes, maar voor goede handhaving, waardoor er veiliger gereden wordt." „Dat klopt. De effectiviteit van de maatregelen hangt samen met de pakkans. Tussen 2011 en 2016 zijn er in totaal in Nederland dertien puntenrijbewijzen ingevorderd. Als de kans zo klein is als dat je wordt gecontroleerd, tja, wat mag je daar dan van verwachten?" fGRA IS gebruik langlaufset en langlaufles Boek nu op oad.nl/pzc C, 0547 28 44 88 (ma-zo) Twee medewerkers van de frac tie van Geert Wilders spanden om die redenen een rechtszaak tegen de PVV aan, waarbij ze schadevergoedingen indienen van gezamenlijk ten minste 549.000 euro. Bij de eerste van die zaken zei de advocaat van de PVV gisteren dat 'er geen enkel bewijs is'. „Er moest hard gewerkt worden, maar niet buitensporig", aldus advocate Naomi Dempsey. De medewerker in kwestie be diende een Kamerlid van informa tie voor debatten over de financiële sector en het bankwezen, maar kreeg er 'steeds meer taken bij'. „Het Kamerlid gaf het ook toe: dit is Ik ben als een hond behandeld. In de hoek getrapt, afgezeken te veel werk voor één persoon." Een vertrouwenspersoon binnen de PVV zou de werkdruk hebben bestempeld als 'absurd'. „Ik ben er ziek van geworden," aldus de PVV'er. „Letterlijk, maar ik wilde niet alleen maar kunnen werken met hulp van antidepressiva." Volgens de PW zijn in 2016 geen schriftelijke klachten vastgelegd. De medewerker zegt deze wél te hebben gemeld. „Ik ben niet ver trokken, omdat ik lang dacht dat het zou verbeteren, maar ben als een hond behandeld. In de hoek ge trapt, afgezeken. Als ik naar de Arbodienst was gegaan, was dat een vergrijp op zich geweest. Zo werkt het bij die club." De PW erkent dat de 'inhoude lijke kwaliteiten' van de medewer ker 'niet ter discussie staan'. En zegt dat de medewerker snel weer aan een baan zal komen. Uit een 'steek proef op Linkedln' zou zijn geble ken dat oud-PVV'ers rap nieuw werk vinden. De medewerker denkt door het 'stigma van PVV'er' van niet. „Mij wacht het UWV." De rechter doet binnen vier we ken uitspraak. dinsdag 17 januari 2017 'Geen kind mag tussen de vrachtwagens fietsen' Marcia Nieuwenhuis Den Haag Is het een blunder dat ons beleid leidt tot onveiliger auto's kopen? 800 700- - - '07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 '15 BRON: CBS 21.300 '07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 '15 BRON: DHD, IENM EN SWOV Totaal 9 3 1.460.000 Na staandehouding '07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 '15 BRON:CJIB Hoe verbeteren we de veiligheid op de weg? U maakt uzelf niet populair door te pleiten voor 3 miljoen extra snelheidsboetes en 1,2 miljoen extra staandehoudingen. De verkeershuftersaanpak én het puntenrijbewijs voor jonge be stuurders werken toch amper als er niet gehandhaafd wordt? Peter van der Knaap: „Geef handhaving weer serieuze plaats." Oad Mieminger Plateau Wildermieming, Oostenrijk gegarandeerd vertrek 439 8 dagen oad.nl/BAAT2l Tiroler gezelligheid Nassereith, Oostenrijk gegarandeerd vertrek 389 8 dagen oad.nl/BAAT25 Door het mooie Alpbachtal Tirol, Oostenrijk gegarandeerd vertrek 539 8 dagen oad.nl/BAAT06 jgHg Door het Bregenzerwald, Vorarlberg, Oostenrijk incl. ontbijt en diner 579 8 dagen oad.nl/BAAT26 qsa; of ga naar uw reisbureau «kijkopoad.nivoorwarden ia». /fjR} Jjjh WM Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. i&t, vp1 De PVV ontkent beschuldigin gen van twee werknemers dat zij op de werkvloer zijn ge pest, onbetaald overwerk moesten doen en dat er een absurde werkdruk heerst bin nen de partij. Tobias den Hartog Den Haag Medewerker PVV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10