PVV ontkent aantijgingen: geen
bewijs voor pesten werknemers
10
Belangrijkste adviseur verkeersveiligheid hekelt Nederlands beleid
wandel- en langlaufreize
De topadviseur voor verkeersveiligheid kraakt
het Nederlandse beleid. Verkeershutters hebben
vrij spel en met de regels voor de aanschaf van
zuinige auto's is 'een blunder' begaan, vindt hij.
Jarenlang was Nederland het beste
jongetje van de klas als het gaat
om verkeersveiligheid. Dat je niet
achterover kunt leunen, blijkt vol
gens directeur van het Instituut
voor Wetenschappelijk Onder
zoek Verkeersveiligheid (SWOV)
Peter van der Knaap uit de nieuw
ste cijfers. Hij fileert het Neder
landse verkeersveiligheidsbeleid
op alle fronten. In 2014 stokte het
aantal verkeersdoden op 570, in
2015 kwamen 621 mensen om.
„Dat komt neer op een uitzonder
lijk grote stijging van 9 procent",
rekent de verkeersexpert voor. „De
hoogste stijging van heel Europa.
De eerste maanden van 2016 dui
den ook op een stijging."
Nu bungelt Nederland op som
mige lijstjes onderaan. Zo staan
we in Europa plek 23 als het gaat
om veiligheid van nieuwe auto's.
„Belastingvoordelen op energie
zuinige auto's hebben ervoor ge
zorgd dat we minder veilige en
kleinere auto's hebben gekocht",
verklaart Van der Knaap. „Omdat
bijtelling niet gebaseerd is op uit
stoot maar ook op gewicht, is er
beknibbeld op allerlei veiligheids
voorzieningen zoals automatische
remsystemen. De Europese Raad
voor Verkeersveiligheid stelde ook
vast dat auto's in Nederland rela
tief laag scoren op veiligheid. Dat
is serieus, want dat gaat bijvoor
beeld over wat er met kinderen op
de achterbank gebeurt als zo'n
auto wordt aangereden. Dat kan
hoofdletsel schelen."
„Ik denk dat niemand vooraf be
dacht heeft dat we relatief onvei
lige auto's zouden kopen. Maar als
we op plek 23 van 26 staan, zou je
dit een blunder kunnen noemen",
vervolgt Van der Knaap.
Maar er is meer mis met het ver
keersbeleid, zegt Van der Knaap.
Zo is het risico van slechte fiets
verlichting iets wat we 'al jaaaaren
weten', maar de juiste maatregelen
en handhaving daarop blijven vol
gens hem uit. „Minder dan 41 pro
cent van de fietsers heeft zijn ver
lichting op orde." Losse lampjes
die je aan je stuur of jas kunt be
vestigen, waren volgens hem 'be
doeld als noodoplossing'. „Het is
beter dan niets, maar de kans is
groot dat die losse lampjes geen
goed licht geven."
Het is hem ook een doorn in het
oog dat wegen gevaarlijk ingericht
zijn. „Ik vind het heel raar dat we
al lang weten dat het veiliger is als
fiets- en wegverkeer gescheiden
zijn, maar dat op 45 procent van de
50-kilometerstraten géén apart
fietspad is." Hij roept het volgende
kabinet op om als doel te stellen
dat geen enkel kind op weg naar
school fietst tussen vrachtwagens
en bussen die 50 km/u mogen.
„Op lokale en regionale wegen valt
85 procent van alle verkeersdoden,
dus dat is een logische investering.
Maar ik maak me zorgen omdat de
meeste gemeenten het financieel
moeilijk hebben." Volgens Van der
Knaap is er 'een paar honderd mil
joen euro' nodig om vrije fietspa
den aan te leggen. Anders wil hij
de snelheid op 50-wegen terug
brengen naar 30. „Op het moment
Verkeersdoden Nederland
400-1
300-
200-1
100-
0_B111 m I
Geschat aantal ernstig
verkeersgewonden
25 (x 1.000)
Aantal bekeuringen
12.649.000
12
7.969.000
24.000
dat een fietser wordt aangereden,
zijn de ernstige gevolgen ervan 9
keer zo groot bij 50 als bij 30
km/u."
„Geef handhaving weer de seri
euze plaats in verkeersveiligheids
beleid die ze had en die ze ver
dient. Het aantal snelheidsbekeu
ringen door flitsen is in acht jaar
tijd met bijna 30 procent terugge
lopen. Het aantal staandehoudin-
gen is nog maar 17 procent van wat
het was in 2007." De politie moet
volgens hem veel meer boetes uit
gaan delen en flitskasten moeten
vaker aan. Het aantal enveloppen
van het Centraal Justitieel Incasso
bureau dat op de mat ploft, zou 'in
elk geval weer terug op het oude
niveau' moeten.
„Niemand vindt het leuk om be
keurd te worden. Wij zijn niet per
se voor meer boetes, maar voor
goede handhaving, waardoor er
veiliger gereden wordt."
„Dat klopt. De effectiviteit van de
maatregelen hangt samen met de
pakkans. Tussen 2011 en 2016 zijn
er in totaal in Nederland dertien
puntenrijbewijzen ingevorderd.
Als de kans zo klein is als dat je
wordt gecontroleerd, tja, wat mag
je daar dan van verwachten?"
fGRA IS gebruik langlaufset en langlaufles
Boek nu op oad.nl/pzc C, 0547 28 44 88 (ma-zo)
Twee medewerkers van de frac
tie van Geert Wilders spanden
om die redenen een rechtszaak
tegen de PVV aan, waarbij ze
schadevergoedingen indienen
van gezamenlijk ten minste
549.000 euro.
Bij de eerste van die zaken zei
de advocaat van de PVV gisteren
dat 'er geen enkel bewijs is'. „Er
moest hard gewerkt worden,
maar niet buitensporig", aldus
advocate Naomi Dempsey.
De medewerker in kwestie be
diende een Kamerlid van informa
tie voor debatten over de financiële
sector en het bankwezen, maar
kreeg er 'steeds meer taken bij'.
„Het Kamerlid gaf het ook toe: dit is
Ik ben als een hond
behandeld.
In de hoek getrapt,
afgezeken
te veel werk voor één persoon."
Een vertrouwenspersoon binnen
de PVV zou de werkdruk hebben
bestempeld als 'absurd'. „Ik ben er
ziek van geworden," aldus de
PVV'er. „Letterlijk, maar ik wilde
niet alleen maar kunnen werken
met hulp van antidepressiva."
Volgens de PW zijn in 2016 geen
schriftelijke klachten vastgelegd.
De medewerker zegt deze wél te
hebben gemeld. „Ik ben niet ver
trokken, omdat ik lang dacht dat
het zou verbeteren, maar ben als
een hond behandeld. In de hoek ge
trapt, afgezeken. Als ik naar de
Arbodienst was gegaan, was dat een
vergrijp op zich geweest. Zo werkt
het bij die club."
De PW erkent dat de 'inhoude
lijke kwaliteiten' van de medewer
ker 'niet ter discussie staan'. En zegt
dat de medewerker snel weer aan
een baan zal komen. Uit een 'steek
proef op Linkedln' zou zijn geble
ken dat oud-PVV'ers rap nieuw
werk vinden. De medewerker
denkt door het 'stigma van PVV'er'
van niet. „Mij wacht het UWV."
De rechter doet binnen vier we
ken uitspraak.
dinsdag 17 januari 2017
'Geen kind mag tussen
de vrachtwagens fietsen'
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
Is het een blunder dat ons beleid
leidt tot onveiliger auto's kopen?
800
700- - -
'07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 '15
BRON: CBS
21.300
'07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 '15
BRON: DHD, IENM EN SWOV
Totaal
9
3
1.460.000 Na staandehouding
'07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 '15
BRON:CJIB
Hoe verbeteren we de veiligheid
op de weg?
U maakt uzelf niet populair door
te pleiten voor 3 miljoen extra
snelheidsboetes en 1,2 miljoen
extra staandehoudingen.
De verkeershuftersaanpak én het
puntenrijbewijs voor jonge be
stuurders werken toch amper als
er niet gehandhaafd wordt?
Peter van der Knaap: „Geef handhaving weer serieuze plaats."
Oad
Mieminger Plateau
Wildermieming, Oostenrijk
gegarandeerd vertrek 439
8 dagen oad.nl/BAAT2l
Tiroler gezelligheid
Nassereith, Oostenrijk
gegarandeerd vertrek 389
8 dagen oad.nl/BAAT25
Door het mooie Alpbachtal
Tirol, Oostenrijk
gegarandeerd vertrek 539
8 dagen oad.nl/BAAT06 jgHg
Door het Bregenzerwald,
Vorarlberg, Oostenrijk
incl. ontbijt en diner 579
8 dagen oad.nl/BAAT26 qsa;
of ga naar uw reisbureau «kijkopoad.nivoorwarden
ia». /fjR} Jjjh WM
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. i&t, vp1
De PVV ontkent beschuldigin
gen van twee werknemers dat
zij op de werkvloer zijn ge
pest, onbetaald overwerk
moesten doen en dat er een
absurde werkdruk heerst bin
nen de partij.
Tobias den Hartog
Den Haag
Medewerker PVV