Zeeuws Orkest
op de Franse tour
LPf/ilü1'
^PlOF P0L8-
IKL,"^
Xpert Clinic
8
Oostinga Other Art toont sterk ensemble
xpertcunic.nl
Na de Tweede
Wereldoorlog brak de
abstracte kunst ook in
Nederland door. Zij
vertolkte een nieuwe
vitaliteit. Wie dat wil
ervaren, zet koers naar
Goes.
PC
Het programma van het Nieuw
jaarsconcert van Het Zeeuws Or
kest (HZO) is net zo afwisselend,
als het weer van deze weken. Toch
was er een rode draad: er werden
heel wat composities van Franse
componisten gespeeld.
De Ouverture Wilhelm Tell van
Rossini was een prima openings-
werk. Pittige ritmes, een sfeervol
landelijk deel met mooie inbreng
van de althobo en een militair ge
speeld slotdeel, brachten het pu
bliek in feeststemming. De Danse
Macabre van Saint-Saëns lijkt een
sinister werk, maar is dat niet. Je
ziet de tekenfilm met Mickey
Mouse die op een kerkhof xylo
foon speelt op de botten van een
geraamte voor je. Orkestmeester
Marcus Vliegen speelde de partij
van de dood op een ontstemde vi
ool erg overtuigend.
HZO wil ook elk jaar een po
dium bieden aan een jong
(Zeeuws) talent. Deze keer was
het de beurt aan Christian Jonge-
pier, die Carnaval de Venice van Ar-
ban voor cornet speelde. Een vir
tuoos werkje dat een technische
vaardigheid vereist om U tegen te
zeggen. Op het thema van een be
kend volkswijsje wordt een aantal
keren gevarieerd. Jongepier
speelde met bravoure en haalde de
vlotte loopjes gemakkelijk uit zijn
instrument. Ik heb bewondering
voor de wijze waarop hij zich na
een korte aarzeling herstelde in de
laatste variatie.
De vier delen uit de Arlésienne
Suites van Bizet werden vlot, dans
ant en in strak ritme gebracht.
Deel twee begon met de Ouverture
La belle Hélène van Offenbach, licht
en humoristisch. Daarna kwam
voor velen in de zaal het moment
van de avond: het optreden van
Karin Bloemen. Zij lardeerde met
kleine conferences de liederen die
ze zong, zoals Het Dorp.
Een verrassend mooi arrange
ment door Thorwald Jorgensen
van het bekende Bécaud-lied Et
Maintenant was voor mij een
hoogtepunt. Zo knap om het ritme
van de Boléro van Ravel hier te ge
bruiken. Met de Tritsch-Tratsch
polka van Strauss werd het concert
vrolijk afgesloten.
In de hoge, lichte ruimte van
Oostinga Other Art heb ik
het gevoel in een zaal van
een museum voor moderne
kunst te staan. Dat komt na
tuurlijk ook door de collectie.
Ruim twintig sterke voorbeelden
van vernieuwende kunst uit de
periode eind jaren 40 tot begin ja
ren 60. Met als enige uitzonde
ring drie vroege werken van To-
mas Rajlich (1940). Zijn werk, ge
baseerd op rasters van vierkanten,
is een subtiele, poëtische tak aan
de loot van Zero en de funda
mentele schilderkunst.
De anderen - geboren tussen
1893 en 1923 - zijn van de genera
tie net voor Cobra. Die in Amster
dam sterk aanwezige, vaak woeste
beweging heeft de wat meer be
dachtzame Haagse collega's over
schaduwd.
Alle exposanten hebben een
belangrijk deel van hun loopbaan
in de hofstad gewerkt. De mees
ten zagen elkaar in De Posthoorn,
op het Smidsplein en later aan het
Lange Voorhout, waar ook schrij
vers, dichters en toneelspelers te
vinden waren. Schilder-dichter
Willem Hussem (1900-1974) was
vaak het middelpunt. Hij woonde
van 1918 tot 1936 in Frankrijk,
waar hij onder anderen Mondri
aan en Pablo Picasso leerde ken
nen. In Goes is hij sterk vertegen
woordigd. In zijn robuuste com
posities domineren stevige, dikke
lijnen die met elkaar een rit
misch, ruimtelijk beeld oproepen.
Zijn abstracte taal is zowel te ver
staan als de spreekbuis van het
onderbewuste, w at hem verwant
maakt met het surrealisme, als te
verbinden met het constructi
visme, dat een nieuwe, vitale we
reld wilde oproepen. Hussem
had een brede blik en verwerkte
ook invloeden uit Japan en Afrika
in zijn werk.
Over elk van de kunstenaars is
een boek te schrijven. Ik volsta
hier met een aanduiding van de
meest door het surrealisme be
geesterde exposant: Jan Roëde
(1914-2007). Hij woonde het
grootste deel van zijn leven in
Den Haag en nam in 1946 deel
aan de tentoonstelling 12 Schilders
in Amsterdam. In 1946-1948 ver
bleef hij afwisselend in Zweden
en Frankrijk, waar hij groot suc
ces had met enkele solotentoon-
De expositie toont
hoe kunstenaars
een appel deden op
mentale veerkracht
stellingen. In Parijs kwam Roëde
via de dichter Paul Eluard in aan
raking met het surrealisme. In
twee sterke doeken toont hij een
persoonlijke visie waarbij hij zich
onderscheidt door een geraffi
neerd spel met ruimte en illusie,
met binnen- en buitenvorm.
De expositie toont hoe kunste
naars in de jaren 50 en 60 een ap
pel deden op de mentale veer
kracht van het publiek, dat on
danks de fysieke bevrijding nog
ver af stond van de ontplooiing
die zich als mogelijkheid aan
diende. Hun werk oogt ook nu
nog fris en hun boodschap is zeer
actueel.
Blijf niet Lopen met hand- en polsklachten.
Kom naar Xpert Clinic, de specialist in
hand- en polszorg.
Alle operaties vergoed
Meer weten of een afspraak maken?
Kijk op xpertclinic.nl of bel 088-778 52 03.
De specialist in hand- en polszorg
zaterdag 14 januari 2017
Willem Hussem, 'Nieuwe synthese'
1958. FOTO'S NICO OUT
Naoorlogse kunst
is nu nog actueel
Jeanette Vergouwen
Recensie
Het Zeeuws Orkest o.l.v. Ivan Mey-
lemans. Gehoord: donderdag,
Scheldetheater, Terneuzen. Nog
te horen: vanavond, Mythe, Goes.
Nico Out
Recensie
T/m 4/2: 'Oh, oh Den Haag' in
Oostinga Other Art, Kolveniers-
hof 122, Goes. Za. 13.00-17.00
uur en op afspraak. Ook met
Toon Kelder, Wil Leewens, Pie-
ter Ouborg, Wim Sinemus en
Joop Vreugdenhil.
Effectieve behandelingen van de hoogste kwaliteit
Korte wachttijden
15 vestigingen in Nederland
Jan Roëde, geen titel, roze - ca. 1947.