Zeeuws Orkest op de Franse tour LPf/ilü1' ^PlOF P0L8- IKL,"^ Xpert Clinic 8 Oostinga Other Art toont sterk ensemble xpertcunic.nl Na de Tweede Wereldoorlog brak de abstracte kunst ook in Nederland door. Zij vertolkte een nieuwe vitaliteit. Wie dat wil ervaren, zet koers naar Goes. PC Het programma van het Nieuw jaarsconcert van Het Zeeuws Or kest (HZO) is net zo afwisselend, als het weer van deze weken. Toch was er een rode draad: er werden heel wat composities van Franse componisten gespeeld. De Ouverture Wilhelm Tell van Rossini was een prima openings- werk. Pittige ritmes, een sfeervol landelijk deel met mooie inbreng van de althobo en een militair ge speeld slotdeel, brachten het pu bliek in feeststemming. De Danse Macabre van Saint-Saëns lijkt een sinister werk, maar is dat niet. Je ziet de tekenfilm met Mickey Mouse die op een kerkhof xylo foon speelt op de botten van een geraamte voor je. Orkestmeester Marcus Vliegen speelde de partij van de dood op een ontstemde vi ool erg overtuigend. HZO wil ook elk jaar een po dium bieden aan een jong (Zeeuws) talent. Deze keer was het de beurt aan Christian Jonge- pier, die Carnaval de Venice van Ar- ban voor cornet speelde. Een vir tuoos werkje dat een technische vaardigheid vereist om U tegen te zeggen. Op het thema van een be kend volkswijsje wordt een aantal keren gevarieerd. Jongepier speelde met bravoure en haalde de vlotte loopjes gemakkelijk uit zijn instrument. Ik heb bewondering voor de wijze waarop hij zich na een korte aarzeling herstelde in de laatste variatie. De vier delen uit de Arlésienne Suites van Bizet werden vlot, dans ant en in strak ritme gebracht. Deel twee begon met de Ouverture La belle Hélène van Offenbach, licht en humoristisch. Daarna kwam voor velen in de zaal het moment van de avond: het optreden van Karin Bloemen. Zij lardeerde met kleine conferences de liederen die ze zong, zoals Het Dorp. Een verrassend mooi arrange ment door Thorwald Jorgensen van het bekende Bécaud-lied Et Maintenant was voor mij een hoogtepunt. Zo knap om het ritme van de Boléro van Ravel hier te ge bruiken. Met de Tritsch-Tratsch polka van Strauss werd het concert vrolijk afgesloten. In de hoge, lichte ruimte van Oostinga Other Art heb ik het gevoel in een zaal van een museum voor moderne kunst te staan. Dat komt na tuurlijk ook door de collectie. Ruim twintig sterke voorbeelden van vernieuwende kunst uit de periode eind jaren 40 tot begin ja ren 60. Met als enige uitzonde ring drie vroege werken van To- mas Rajlich (1940). Zijn werk, ge baseerd op rasters van vierkanten, is een subtiele, poëtische tak aan de loot van Zero en de funda mentele schilderkunst. De anderen - geboren tussen 1893 en 1923 - zijn van de genera tie net voor Cobra. Die in Amster dam sterk aanwezige, vaak woeste beweging heeft de wat meer be dachtzame Haagse collega's over schaduwd. Alle exposanten hebben een belangrijk deel van hun loopbaan in de hofstad gewerkt. De mees ten zagen elkaar in De Posthoorn, op het Smidsplein en later aan het Lange Voorhout, waar ook schrij vers, dichters en toneelspelers te vinden waren. Schilder-dichter Willem Hussem (1900-1974) was vaak het middelpunt. Hij woonde van 1918 tot 1936 in Frankrijk, waar hij onder anderen Mondri aan en Pablo Picasso leerde ken nen. In Goes is hij sterk vertegen woordigd. In zijn robuuste com posities domineren stevige, dikke lijnen die met elkaar een rit misch, ruimtelijk beeld oproepen. Zijn abstracte taal is zowel te ver staan als de spreekbuis van het onderbewuste, w at hem verwant maakt met het surrealisme, als te verbinden met het constructi visme, dat een nieuwe, vitale we reld wilde oproepen. Hussem had een brede blik en verwerkte ook invloeden uit Japan en Afrika in zijn werk. Over elk van de kunstenaars is een boek te schrijven. Ik volsta hier met een aanduiding van de meest door het surrealisme be geesterde exposant: Jan Roëde (1914-2007). Hij woonde het grootste deel van zijn leven in Den Haag en nam in 1946 deel aan de tentoonstelling 12 Schilders in Amsterdam. In 1946-1948 ver bleef hij afwisselend in Zweden en Frankrijk, waar hij groot suc ces had met enkele solotentoon- De expositie toont hoe kunstenaars een appel deden op mentale veerkracht stellingen. In Parijs kwam Roëde via de dichter Paul Eluard in aan raking met het surrealisme. In twee sterke doeken toont hij een persoonlijke visie waarbij hij zich onderscheidt door een geraffi neerd spel met ruimte en illusie, met binnen- en buitenvorm. De expositie toont hoe kunste naars in de jaren 50 en 60 een ap pel deden op de mentale veer kracht van het publiek, dat on danks de fysieke bevrijding nog ver af stond van de ontplooiing die zich als mogelijkheid aan diende. Hun werk oogt ook nu nog fris en hun boodschap is zeer actueel. Blijf niet Lopen met hand- en polsklachten. Kom naar Xpert Clinic, de specialist in hand- en polszorg. Alle operaties vergoed Meer weten of een afspraak maken? Kijk op xpertclinic.nl of bel 088-778 52 03. De specialist in hand- en polszorg zaterdag 14 januari 2017 Willem Hussem, 'Nieuwe synthese' 1958. FOTO'S NICO OUT Naoorlogse kunst is nu nog actueel Jeanette Vergouwen Recensie Het Zeeuws Orkest o.l.v. Ivan Mey- lemans. Gehoord: donderdag, Scheldetheater, Terneuzen. Nog te horen: vanavond, Mythe, Goes. Nico Out Recensie T/m 4/2: 'Oh, oh Den Haag' in Oostinga Other Art, Kolveniers- hof 122, Goes. Za. 13.00-17.00 uur en op afspraak. Ook met Toon Kelder, Wil Leewens, Pie- ter Ouborg, Wim Sinemus en Joop Vreugdenhil. Effectieve behandelingen van de hoogste kwaliteit Korte wachttijden 15 vestigingen in Nederland Jan Roëde, geen titel, roze - ca. 1947.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44