Zorgen over eigen
bijdrage Emergis
Idee voor groente oogsten vanuit
je slaapkamerraam haalt finale
Twee voorstellingen Dance Center Dazzle in Middelburgse schouwburg
7
Dance Center
Dazzle houdt
volgend weekeind
twee voorstellingen
in Schouwburg
Middelburg. De
toeschouwers zien
55 dansers van 12
tot 48 jaar een keur
aan dansstijlen
demonstreren.
e mag dan 67 zijn; het
dansvuur van Joke
Provoost is nog lang
niet gedoofd. Het staat
I ook niet op een lager
pitje. Ook de nieuwste dansshow
van Dance Center Dazzle in
Schouwburg Middelburg wordt
weer 'een spetterende show, die
zijn weerga niet kent'.
De 55 dansers van Dance Center
Dazzle treden niet alleen zaterdag
21 januari op in de Schouwburg,
maar doen een dag later ook nog
een matinee om half drie. „Zo kan
mijn 83-jarige tante ook komen
kijken. Die vindt het op zo'n zater
dagavond veel te laat worden",
lacht Jeff Maljers. Jeff assisteert als
stagiair bij Provoost en haar doch
ter Jolanda Louwerse. De drie
dansleraren zijn allen thuis in de
meeste stijlen - diverse soorten
jazz (freestyle, musical, modern
en lyrical), moderne dans en tap
dans - maar de jonge Jeff (23)
spreekt nog wat extra jongeren
aan, die geïnteresseerd zijn in hip
hop.
De leraren van Dance Center
Dazzle zijn niet echt van de ge
baande paden. Ze maken graag ei
gen choreografieën voor hen aan
sprekende muziekstukken. De
dansers geven moeten in hun uit
voering het gevoel van de muziek
doorgeven aan het publiek. Mu
ziek en dans vertellen samen een
verhaal. Dat verhaal hoeft niet al
leen door de leraren te worden
verzonnen. Zo zijn in de loop der
jaren een heleboel 'danstechnie-
ken' bedacht door peuter en kleu
ters. Joke: „Dan maakt zo'n
kleintje een bepaalde beweging
waardoor ze makkelijker een tech
niek onder de knie krijgen of die
gewoon leuk is om te doen. Zo'n
beweging geven we dan een naam
en laten we regelmatig in de les te
rugkomen: zo kent iedereen die bij
ons op zijn tweede of derde jaar al
met dansen is begonnen de Hoe-
piefloepie en de Rollekebolleke."
Provoost, aanvankelijk peuter
leidster, is al ruim vier decennia
danslerares, waarvan een kwart
eeuw in Middelburg. Een show in
de Schouwburg, zoals het Ama
zing Dazzling Weekend op 21 en
22 januari, is een onderneming,
waar maanden voorbereiding aan
voorafgaan. Bovendien schiet de
dansschool er financieel nogal
eens bij in. „Dat begrijpen veel
mensen niet, omdat ze toch entree
betalen. Maar je moet de schouw
burg al vanaf donderdag afhuren,
onder meer om decors en licht te
kunnen installeren. In al die jaren
waren er twee shows waar ik geen
geld op hoefde toe te leggen."
We dansen van lyrical
jazz tot tapdans, alles
op eigen
choreografieën
Het financiële risico is echter
geen reden om geen voorstellin
gen meer te geven, benadrukt Joke
Provoost. „Dansen, oefenen en
trainen, zijn leuk om te doen.
Maar optreden voor publiek en la
ten zien wat je hebt geleerd, is na
tuurlijk het ultieme doel en dé
motivatie voor dansers om lessen
te volgen. Het is al lekker als je tij
dens de les de technieken goed
uitvoert. Maar tijdens een optre
den op een podium is het hele
maal kicken als je het verhaal goed
neerzet. Niet alleen voor jezelf,
maar ook voor het publiek. Ik geef
de leerlingen altijd mee dat ze van
een voorstelling een cadeau voor
het publiek maken."
De professionele manier waarop
leerlingen van Dazzle les krijgen,
is niet onopgemerkt gebleven. Ar
tistiek leider Ed Wubbe van het
Rotterdamse Scapino Ballet komt
regelmatig een paar dagen langs,
om zich op te laden en te zien
waar de basis van de dans ligt, laat
Provoost doorschemeren.
De SP-fracties van Middelburg en
Vlissingen maken zich zorgen om
de eigen bijdragen die cliënten van
de leerwerkbedrijven van Emergis
moeten betalen.
Volgens raadslid Petroesjka Sterk
zijn er 'nu al 28 inwoners die van
wege de eigen bijdragen zijn ge
stopt met hun werk'.
„Doodzonde want zij dragen via
het werk niet alleen naar vermogen
bij aan onze samenleving maar ma
ken ook een ontwikkeling door die
leidt tot minder gesprekken met de
psychiater, medicijngebruik en op
names." Het is volgens haar een
maatregel die niet te rechtvaardigen
valt.
„Juist niet nu het beleid van het
kabinet en de gemeente gericht is
op participatie. Deelnemen aan de
maatschappij is belangrijk. Mensen
hebben via het leerwerkbedrijf
weer perspectief. Het voelt voor
veel cliënten dan ook als onrecht
vaardig dat ze daarvoor moeten be
talen in plaats van gewaardeerd en
beloond worden voor hun arbeid.
Als je mensen dit ontneemt, komen
de muren weer op hen af en liggen
vereenzaming en depressie op de
loer. Vandaar dat we het college
vragen actie te ondernemen."
Stel je voor: je leeft in het jaar 2080,
in de fictieve toekomststad Artca-
dia. Hoe zien de gebouwen er dan
uit? En hoe zit het met het gebruik
van water en vervoer? Met die
vraagstukken gingen Evi Kodde
(13), Hanna Marteijn (13), Vivian
Treurniet (14) en hun klasgenoten
van havo/vwo 2 aan de slag. De
drie meiden bedachten een tuintje
dat letterlijk in een handomdraai
binnen bereik is: de Tiny Garden,
een draaiend raam waaraan een
plantenbak bevestigd is om groen
ten en kruiden in te kweken. "In
de toekomst zijn er nog meer
mensen en die moeten allemaal
ergens wonen. Daardoor is er min
der plaats voor groen, terwijl dat
toch heel belangrijk is", legt Hanna
uit. "Met de Tiny Garden hebben
mensen toch een soort tuin, ook
als ze in een flat of appartement
wonen."
Het project van het drietal
gooide hoge ogen. Zowel de jury
als het publiek was erg te spreken
over de 'raamtuin'. Daarom mogen
Evi, Hanna, Vivian en hun klasge
noten woensdag 12 april naar
Eindhoven om de finale, met nog
elf andere projecten, bij te wonen.
zaterdag 14 januari 2017
WA
Dansen als 'cadeau voor publiek'
René Hoonhorst
Middelburg
-Joke Provoost, danslerares
Emile Calon
Middelburg
Drie leerlingen van CSW Van de
Perre in Middelburg hebben
met hun project 'Tiny Garden'
de finale van de landelijke tech
niek- en kunstwedstrijd Artca-
dia bereikt.
Ellen Jobse
Middelburg
Dazzle danst burlesque op muziek van Christina Aguilera en Allanah Myles, de choreografie is van Jeff Maljersfoto dirk jan gjeltema