Zorgen over eigen bijdrage Emergis Idee voor groente oogsten vanuit je slaapkamerraam haalt finale Twee voorstellingen Dance Center Dazzle in Middelburgse schouwburg 7 Dance Center Dazzle houdt volgend weekeind twee voorstellingen in Schouwburg Middelburg. De toeschouwers zien 55 dansers van 12 tot 48 jaar een keur aan dansstijlen demonstreren. e mag dan 67 zijn; het dansvuur van Joke Provoost is nog lang niet gedoofd. Het staat I ook niet op een lager pitje. Ook de nieuwste dansshow van Dance Center Dazzle in Schouwburg Middelburg wordt weer 'een spetterende show, die zijn weerga niet kent'. De 55 dansers van Dance Center Dazzle treden niet alleen zaterdag 21 januari op in de Schouwburg, maar doen een dag later ook nog een matinee om half drie. „Zo kan mijn 83-jarige tante ook komen kijken. Die vindt het op zo'n zater dagavond veel te laat worden", lacht Jeff Maljers. Jeff assisteert als stagiair bij Provoost en haar doch ter Jolanda Louwerse. De drie dansleraren zijn allen thuis in de meeste stijlen - diverse soorten jazz (freestyle, musical, modern en lyrical), moderne dans en tap dans - maar de jonge Jeff (23) spreekt nog wat extra jongeren aan, die geïnteresseerd zijn in hip hop. De leraren van Dance Center Dazzle zijn niet echt van de ge baande paden. Ze maken graag ei gen choreografieën voor hen aan sprekende muziekstukken. De dansers geven moeten in hun uit voering het gevoel van de muziek doorgeven aan het publiek. Mu ziek en dans vertellen samen een verhaal. Dat verhaal hoeft niet al leen door de leraren te worden verzonnen. Zo zijn in de loop der jaren een heleboel 'danstechnie- ken' bedacht door peuter en kleu ters. Joke: „Dan maakt zo'n kleintje een bepaalde beweging waardoor ze makkelijker een tech niek onder de knie krijgen of die gewoon leuk is om te doen. Zo'n beweging geven we dan een naam en laten we regelmatig in de les te rugkomen: zo kent iedereen die bij ons op zijn tweede of derde jaar al met dansen is begonnen de Hoe- piefloepie en de Rollekebolleke." Provoost, aanvankelijk peuter leidster, is al ruim vier decennia danslerares, waarvan een kwart eeuw in Middelburg. Een show in de Schouwburg, zoals het Ama zing Dazzling Weekend op 21 en 22 januari, is een onderneming, waar maanden voorbereiding aan voorafgaan. Bovendien schiet de dansschool er financieel nogal eens bij in. „Dat begrijpen veel mensen niet, omdat ze toch entree betalen. Maar je moet de schouw burg al vanaf donderdag afhuren, onder meer om decors en licht te kunnen installeren. In al die jaren waren er twee shows waar ik geen geld op hoefde toe te leggen." We dansen van lyrical jazz tot tapdans, alles op eigen choreografieën Het financiële risico is echter geen reden om geen voorstellin gen meer te geven, benadrukt Joke Provoost. „Dansen, oefenen en trainen, zijn leuk om te doen. Maar optreden voor publiek en la ten zien wat je hebt geleerd, is na tuurlijk het ultieme doel en dé motivatie voor dansers om lessen te volgen. Het is al lekker als je tij dens de les de technieken goed uitvoert. Maar tijdens een optre den op een podium is het hele maal kicken als je het verhaal goed neerzet. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor het publiek. Ik geef de leerlingen altijd mee dat ze van een voorstelling een cadeau voor het publiek maken." De professionele manier waarop leerlingen van Dazzle les krijgen, is niet onopgemerkt gebleven. Ar tistiek leider Ed Wubbe van het Rotterdamse Scapino Ballet komt regelmatig een paar dagen langs, om zich op te laden en te zien waar de basis van de dans ligt, laat Provoost doorschemeren. De SP-fracties van Middelburg en Vlissingen maken zich zorgen om de eigen bijdragen die cliënten van de leerwerkbedrijven van Emergis moeten betalen. Volgens raadslid Petroesjka Sterk zijn er 'nu al 28 inwoners die van wege de eigen bijdragen zijn ge stopt met hun werk'. „Doodzonde want zij dragen via het werk niet alleen naar vermogen bij aan onze samenleving maar ma ken ook een ontwikkeling door die leidt tot minder gesprekken met de psychiater, medicijngebruik en op names." Het is volgens haar een maatregel die niet te rechtvaardigen valt. „Juist niet nu het beleid van het kabinet en de gemeente gericht is op participatie. Deelnemen aan de maatschappij is belangrijk. Mensen hebben via het leerwerkbedrijf weer perspectief. Het voelt voor veel cliënten dan ook als onrecht vaardig dat ze daarvoor moeten be talen in plaats van gewaardeerd en beloond worden voor hun arbeid. Als je mensen dit ontneemt, komen de muren weer op hen af en liggen vereenzaming en depressie op de loer. Vandaar dat we het college vragen actie te ondernemen." Stel je voor: je leeft in het jaar 2080, in de fictieve toekomststad Artca- dia. Hoe zien de gebouwen er dan uit? En hoe zit het met het gebruik van water en vervoer? Met die vraagstukken gingen Evi Kodde (13), Hanna Marteijn (13), Vivian Treurniet (14) en hun klasgenoten van havo/vwo 2 aan de slag. De drie meiden bedachten een tuintje dat letterlijk in een handomdraai binnen bereik is: de Tiny Garden, een draaiend raam waaraan een plantenbak bevestigd is om groen ten en kruiden in te kweken. "In de toekomst zijn er nog meer mensen en die moeten allemaal ergens wonen. Daardoor is er min der plaats voor groen, terwijl dat toch heel belangrijk is", legt Hanna uit. "Met de Tiny Garden hebben mensen toch een soort tuin, ook als ze in een flat of appartement wonen." Het project van het drietal gooide hoge ogen. Zowel de jury als het publiek was erg te spreken over de 'raamtuin'. Daarom mogen Evi, Hanna, Vivian en hun klasge noten woensdag 12 april naar Eindhoven om de finale, met nog elf andere projecten, bij te wonen. zaterdag 14 januari 2017 WA Dansen als 'cadeau voor publiek' René Hoonhorst Middelburg -Joke Provoost, danslerares Emile Calon Middelburg Drie leerlingen van CSW Van de Perre in Middelburg hebben met hun project 'Tiny Garden' de finale van de landelijke tech niek- en kunstwedstrijd Artca- dia bereikt. Ellen Jobse Middelburg Dazzle danst burlesque op muziek van Christina Aguilera en Allanah Myles, de choreografie is van Jeff Maljersfoto dirk jan gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 43