Shiva, Parvati, Ganesh, Vishnu, Brahma, Durga en Surya: de lijst met goden is lang en hun avonturen zijn gecompliceerd Als nieuwkomer in India kun je één probleem direct oplossen: transport. Voor de prijs van een huurauto in Spanje boek je een auto met chauffeur en ben je van al je zorgen over haperende treinen, overvolle bussen en vage dienstregelingen verlost. Mijn chauffeur heet Subramani en is de komende dagen mijn beste vriend, raadgever en verlosser. Subramani heeft het talent van Max Ver stappen, maar dan op de openbare weg. Rijdend van de miljoenenstad Chennai - voorheen Madras - naar het zuiden van Tamil Nadu ben ik op één ochtend tenminste drie keer overleden en uit de dood weer opgestaan. Mani lacht: „No problem mister Hans, I know Indian driving!" Op de weg geldt het recht van de sterkste. Onder aanhoudend getoeter wordt er links en rechts ingehaald, door rode stoplichten gereden, vol gas door blinde bochten gestuurd en drukke kruispunten overstoken. De enige verkeersdeelnemer die op ieders respect mag rekenen is de koe. Ook als deze besluit om midden op een overvolle weg zijn middag slaap te houden. Aan de zuidrand van Chennai is duidelijk te zien dat India zich in een absurd hoog tempo aan het ontwikkelen is. Op de weg richting Kumbakonam staan enorme nieuwbouwwijken met torenflats die uit de grond worden gestampt om werknemers van it-bedrijven en de auto-industrie te huisvesten. Daimler, Nissan, Mitsubishi, Ford, Hyundai, Fiat... ze zijn er allemaal. In de Chennai Times staat een verhaal over de grootse plannen die Apple in India heeft. In een bijzinnetje staan cijfers die een beeld geven van de ontwikkelingen en de snelheid waarmee dat gebeurt. In India hebben 270 miljoen mensen een smartphone, een jaar geleden waren dat er 110 miljoen. Stukje bij beetje komt het landelijke India tevoorschijn. In de straten van het provincie stadje Kanchipuram lopen mannen in lompen met handkarren vol onduidelijke koopwaar, zitten vrouwen aan de kant van de weg vis te verkopen terwijl bussen en vrachtwagens dampend langsrijden. Het is een wonder dat hun voeten er niet af worden gereden. Kanchipuram is de stad van de honderd tempels. Een hoosbui heeft het centrum blank gezet, maar toch is het druk in de Ekambares- warar-tempel, beroemd omdat godin Parvati op deze plek Shiva heeft aanbeden onder de mangoboom die nog altijd op het binnenplein staat. De tempel is geen toeristische attractie, maar een pelgrimsoord en belangrijk rustpunt in het kolkende dagelijkse leven. Niet alleen voor oude Indiërs met een traditionele levens- stijl, maar voor iedereen. De man die zich gehuld in lendendoek op de grond stort om de goden te eren, zit straks in T-shirt en jeans op kantoor een snelle app te ontwerpen. Dit is India anno nu. Rituelen en ontwikkeling volledig met elkaar verweven. Ooit was Zuid-India een regio van grote beschaving. De Pallava-koningen, de Chola- dynastie, het rijk van de Padyas. Allemaal bouwden ze grootse steden met tempels en havens aan zee. Restanten van die grote schoonheid zijn nu vooral terug te vinden in de godshuizen en paleizen. Wat nu in record tempo uit de grond wordt gestampt - fabrie ken en torenflats - zal de Werelderfgoedlij st nooit halen. Het is comfortabel en functio neel, maar op geen enkele manier bedoeld voor de eeuwigheid. Zet daar de tempels van Chidambaram, Gangaikonda Cholapuram en Mamallapuram tegenover. Gebouwd met het bloed van dui zenden slaven, maar groots en meeslepend. Zoals Pancha Rathas, een complex dat eeu wenlang onder het zand lag en tweehonderd jaar geleden door de Britten is herontdekt. Het is een meesterwerk van vijf relatief kleine 48 zaterdag 14 januari 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 109