23 Als bergbeklimster kwam ze in de entertainmentindustrie. Nu werkt Laura Prinssen dagelijks op grote hoogte. Nee, bang is Laura Prins sen eigenlijk niet als ze op tientallen me ters hoog in de lucht bungelt om de Waal brug te inspecteren. „Maar je moet wel een gezond respect voor hoog te hebben. Als je dat niet hebt, word je laks." Een gesprek met een vrouw die in de touwen hangt om glazen te wassen en bruggen te in specteren. „Door touwen kom ik op het werk. Dat is zo ongeveer wat ik doe", vertelt de 45-jarige Nijmeeg se. Onlangs hing Prinssen in een klimgordel aan de onderkant van de Waalbrug. Samen met twee col lega's maakte ze foto's van een rail onder de brug. Aan die rail kan een inspectiewagentje hangen. Daar gaan inspecteurs in zitten om de onderkant van de brug te bekijken. Deze week gingen er opnieuw col lega's van Prinssen aan het werk. Ze zekeren zichzelf met touwen aan de brug. De controle van de rail gaat voor af aan een grote renovatie van de brug in 2018. Dan vervangt de ge meente de busbaan door een breed fietspad in twee richtingen. Prinssen is een van de weinige vrouwen in Nederland met als be roep 'industrieel klimmer'. In 2004 begon ze met het vak. Inmiddels geeft ze ook instructie en is ze su pervisor: zij is bij projecten verant woordelijk voor de veiligheid van de mensen met wie ze werkt. Prins sen heeft duizenden uren aan prak tijkervaring. De routine zit er dus in maar het werk blijft spannend. „Een keer was ik aan het klimmen en schoof ik mijn spullen aan een balk door. Toen zag ik ineens dat de balk ophield. Dan schrik je wel even. En voor de eerste keer op 130 meter hoogte over een rand stap pen, is ook best wel even slikken", aldus Prinssen. Ook reddingen staan op haar cv: „Dat is heel belangrijk, want als wij bijvoorbeeld de bladen van wind molens inspecteren, kan de brand weer daar in principe niet bij. Dan moeten wij onszelf kunnen red den." Een keer maakte ze zo'n redding mee. Dat was in een trainingssitua tie. „Niet ernstig. Een jongen stond op vier meter hoogte en kreeg kramp in zijn benen. Hij kon niet meer staan. Ik ben toen naar hem toe geklommen en heb hem naar beneden geholpen." Prinssen bena drukt hoe 'extreem veilig' haar werk is. Ze voert het uit volgens het internationale veiligheidssysteem Irata. „Bij elk nieuw niveau dat je daarin bereikt, krijg je meer verant woordelijkheid. Het systeem is heel hiërarchisch. Zo gaat er niemand een brug op zonder dat ik de tou wen heb gecontroleerd." En de klim mers zekeren zichzelf altijd aan twee onafhankelijke ankerpunten. „Wat er ook gebeurt: je blijft dus al tijd hangen." Het systeem loont, zegt Prinssen. „In de twintig jaar dat het bestaat, zijn er wereldwijd slechts vijf dode lijke ongevallen gebeurd." Het grootste gevaar ontstaat volgens Prinssen doordat anderen niet goed opletten. „We beschilderden een keer de belettering van een kraan schip. De benedenvloer was afge zet, omdat wij boven aan het klim men waren. Daar liep toch zomaar iemand overheen. 'Gooi 'ns wat verf naar beneden'", riep ik. Ze grin nikt er nog om. „Hij was zo weg." Prinssen heeft van haar hobby haar werk gemaakt. Als bergbeklim ster ging ze aan de slag in de enter tainmentsector. „Ik hing bijvoor- Voor het eerst op 130 meter hoogte over een rand stappen, is best even slikken beeld licht- en geluidsinstallaties op bij festivals en veiligheidsyste men voor circusartiesten." Dat deed ze in haar eentje. Minder vei lig dus. „Ooit stond ik in de Amster dam ArenA 40 meter hoog op een balk. Ik geloof dat ik reclamedoe ken moest ophangen. Toen dacht ik: als ik nu val, dan hang ik naast die balk. Kan ik er niet meer zelf op komen en is er niemand om mij te redden als ik bewusteloos raak. Dat was voor mij reden om te leren hoe ik dit werk veilig kan doen en een collega kan redden als dat moet." Prinssen ging als zelfstandige aan de slag en is verbonden aan het be drijf Orange Access in Arnhem. Daar leerde ze de kneepjes van het vak. „Je maakt echt vanalles mee", vertelt ze over haar werk. Ze klom al eens op het dak van attractie Hol- landRama in het Openluchtmu seum. En er zat een keer spreeuw op haar hoofd tijdens een inspec tie. „Die was per ongeluk meege gaan toen we een windmolen con troleerden. Ik ben hem maar gaan voeren." Tijd om van het uitzicht te genie ten is er soms ook. „Ik ben natuur lijk supervisor", zegt ze grinni kend. „Ik werkte ook al eens wat pa pieren bij toen ik toezicht hield bij een windmolen." Op termijn denkt Prinssen voor al te gaan werken in de projectplan ning. „Want het werk is fysiek wel zwaar. Ik kan het denk ik nog wel een jaar of tien doen. Maar niet tot mijn 65ste." maandag 9 januari 2017 Klimmers in actie on der de Waalbrug in Nij megen. FOTO GERARD VERSCHOOTEN FOTO RON MOES Carolien Gerards Nijmegen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 80