Kanaalzone zit te springen om betere verbinding met België
Nieuw onderzoek moet noodzaak doortrekken spoorlijn
van de Axelse Vlakte naar Zelzate aantonen. Volgens
burgemeester Jan Lonink van Terneuzen is het dé kans om de
ontwikkeling van de Kanaalzone een extra stimulans te geven.
Tekort aan helmen
voor snelle e-bikes.
Het gaat maar om een stukje
spoorlijn van zo'n tien, twaalf ki
lometer. Al tientallen jaren wordt
erover gesoebat. Wat ook niet zo
vreemd is. Het bedrijventerrein
Axelse Vlakte kwam maar moei
zaam van de grond. En ook al zit
ten België en Nederland allebei in
de Europese Unie, de grens tussen
beide landen ligt er nog altijd.
De tijd lijkt er nu wel rijp voor.
De ontwikkeling van de Axelse
Vlakte komt eindelijk van de
grond. Het Vlaamse overslagbe
drijf Vlaeynatie heeft er een
kunstmestterminal gebouwd en is
bezig met een suikerterminal. De
samenwerking tussen Zeeland
Seaports en het Gentse havenbe
drijf wordt steeds inniger.
„En daar komt bij", vult de Ter-
neuzense burgemeester Jan Lo
nink aan, „dat de huidige spoorlijn
die via de brug bij Sluiskil naar Sas
van Gent loopt, nog kwetsbaarder
dreigt te worden. Met de komst
van de Nieuwe Sluis bij Terneuzen
wordt een toename van de
scheepvaart verwacht en zal de
brug vaker open zijn voor het
weg- en treinverkeer."
Den Haag wil voorlopig geen
geld geven voor het doortrekken
van de spoorlijn. Elders in Neder
land zijn grotere knelpunten. „Dat
speelt ons in Zeeland altijd par
ten", realiseert Lonink zich. „De
verkeersdruk is hier nu eenmaal
kleiner dan in andere, dichterbe-
volkte delen van het land."
Toch ziet hij wel mogelijkheden
om de spoorverbinding sneller te
realiseren. Uit een eerste, verken
nende studie is gebleken dat het
doortrekken van de spoorlijn fi
nancieel positief uitpakt.
Het project kan geld opbrengen.
Zeeland Seaports, de provincie, de
gemeente Terneuzen, het Haven
bedrijf Gent en de Euregio Schel-
demond hebben daarom de han
den ineengeslagen voor een ver
volgonderzoek. De kosten zijn ge
raamd op 1,1 miljoen euro, waar-
Zeeland is nu
gelukkig eensgezind,
anders kan je het
zeker schudden
van de helft van de Europese Unie
moet komen. De subsidieaanvraag
moet begin dit jaar de deur uit. De
drie Zeeuwse partners staan elk
voor 125.000 euro aan de lat. Het
ministerie van Infrastructuur en
Milieu betaalt niet mee, maar is
via spoorwegbeheerder ProRail
wel bereid medewerking te verle
nen. Dat biedt alvast een eerste
opening.
Lonink put ook hoop uit het feit
dat Zeeland nu met één mond
spreekt. De provincie gaf in het
verleden voorrang aan de aanleg
van een direct goederenspoor van
de Zeeuwse lijn richting Ant
werps havengebied. „Die wens is
gebleven, maar de provincie zet
zich nu ook in voor het spoor in de
Kanaalzone. We zijn eensgezind.
Dat is ook nodig. Anders kun je
het zeker schudden."
It
maandag 9 januari 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
ZEELAND 15
In stijl heeft Porgy en Bess in Terneuzen gisteren de
aftrap gegeven voor het zestigste jaar. Fuse, de huis
band van het klassieke muziekprogramma Podium
Witteman op NP02, trad er op in een uitverkocht
huis. „Eervol", zei violiste Julia Philippens, „om te mo
gen spelen waar eerder zoveel jazzberoemdheden
stonden." Het jubileumfeest is inde week van 20 april.
FOTO RONALD DEN DEKKER
Studie naar nieuwe spoorlijn
Harmen van der Werf
Terneuzen
- Jan Lonink, burgemeester
Terneuzen