Supersnelle elektrische fiets Roman over ramp in kerncentrale Doel Nieuw uiterlijk 16 ZE Wie op een supersnelle elektrische fiets rijdt moet sinds kort een goedgekeurde helm dragen. Probleem is dat de speed-bike- helm nauwelijks leverbaar is. SPEEDBIKES VEILIGHEID SCHIETHAL Commentaar Het is een niet te stuiten ontwikkeling: de supersnelle elektri sche fiets die dankzij trapondersteuning wel 45 kilometer per uur kan halen. Handig voor woon-werkverkeer, want daarvoor worden deze zogeheten speed-pedelecs vooral gebruikt. Ze vormen zo een alternatief voor de auto. 'Trap eens vaker naar je baas' beperkt de uitstoot van broeikasgassen en draagt bij aan een betere luchtkwaliteit. Hoewel nog een minderheid op de Zeeuwse wegen, is er een hoop reuring rond de snelle elektrische fiets. Voor de wet gelden deze snelle e-bikes sinds 1 januari als bromfietsen. Berijders zijn verplicht een speciale helm te dragen en een blauw kenteken te monteren. Dan blijkt weer dat de wetgever een innova tieve ontwikkeling niet kan bijhouden. De sinds 1 januari verplichte, voor speedbikes goedgekeurde hel men zijn maar mondjesmaat leverbaar. Een brommerhelm is voor de snelle trappers geen oplossing, want die ademen niet, waardoor de fietsers bezweet en verhit op hun werk aankomen. Ze behelpen zich vooralsnog met gewone fietshelmen. Een aantal speedbikers zal de regels aan zijn laars lappen en de kentekenplaat niet monteren. Niet alleen om zo onder de helmplicht uit te komen, maar vooral om bin nen de bebouwde kom niet op de rijbaan te hoeven te rijden, blijkt uit onderzoek dat mobiliteitsstudent Ruben de Bruijne samen met ingenieursbureau Grontmij deed. De speedfietsers moeten namelijk naar de rijbaan op plekken waar bromfietsers van het fietspad af moeten. De meesten vinden het ge vaarlijk om zich tussen het autoverkeer te begeven. Als het draait om verkeersveiligheid is de huidige inrichting van het wegennet niet be rekend op deze nieuwe, snelle vorm van vervoer. Ook de fietspaden niet. Overheden moeten gaan nadenken over innovatieve oplossin gen. Een aantal speedbikers zal de regels aan zijn laars lappen en de kentekenplaat niet monteren ALMANAK De 14-jarige scholier was in zijn nopjes met het nieuwe kapsel dat hem voor 10 euro was aange meten door kapper Oscar. Bo venop het hoofd een volle kuif. Aan de zijkanten kaalgeschoren. Via Instagram kreeg hij volop complimenten voor zijn nieuwe uiterlijk, maar zijn vader was minder te spreken. Hij zei dat niet hardop, maar de jongen voelde het wel. „Pap je blijft straks zeker een paar honderd meter achter me lopen?", zei de jonge Koudekerkenaar, toen ze zich klaarmaakten voor een wandeling over het strand bij Dishoek. Brandstichting bij woning Dronken chauffeur rijdt toch weg Politie zet honden in bij vechtpartij VLISSINGEN Urenlang geen treinen door ijzel Speed-pedelecs heten ze, of (high)speed(-e-)bikes de snelle elektrische fietsen die de berijder dankzij trapondersteuning in staat stelt 45 kilometer per uur te rijden. Voor de wet gelden deze snelle e- bikes sinds 1 januari als bromfiet sen. Dat betekent dat een speciale helm verplicht is en dat achterop de fiets een blauw kenteken ge monteerd moet zijn. Maar de goedgekeurde helmen voor fietsers die gebruikmaken van snelle elektrische fietsen zijn maar in zeer beperkte mate lever baar. Daarom is de helmplicht in Innovatie gaat altijd sneller dan wetgeving de praktijk nauwelijks te handha ven. Ook de invoering van de ver plichte kentekenplaat op de speed- pedelecs heeft vertraging verlo pen. Rob van Oosterhout, voorzitter van de afdeling fietsbedrijven bij brancheorganisatie Bovag, staat niet te kijken van de recente ont wikkelingen. „Innovatie gaat altijd sneller dan wetgeving." Na uitvoerige discussies met de branche besloot het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de speed-bike vanaf 1 januari 2017 als een brommer wordt be schouwd. Al snel werd duidelijk dat levering van de helmen voor de invoerdatum niet werd ge haald. „De beschikbaarheid van de helmen is voorlopig klein. Het duurde lang voordat er in Neder land een geaccrediteerd bedrijf was gevonden dat de helmen kon en mocht keuren volgens de nieuwe regels", zegt Van Ooster hout. Jaarlijks worden er inmid dels circa 320.000 elektrische fiet sen verkocht. Het marktaandeel is gegroeid naar 28 procent. Helmplicht Speed-bikes vormen in Zeeland slechts een fractie van het totaal aantal elektrische fietsen. Lang niet iedereen wil met 45 kilometer per uur over de weg zoeven en veel mensen staat de helmplicht tegen. Sebastiaan Tieleman van Sebas Bi kes in Hulst schat dat zo'n tien procent van de door hem ver kochte elektrische fietsen speed bikes zijn. „Mensen kopen zo'n speed-bike voor het woon-werk- verkeer", is de ervaring van Tiele man. Marco Kristelijn van Jan de Jonge Fietsen uit Zierikzee en Ary Joosse van Piet Voskamp in Mid delburg beamen dat speed-bikes maar een klein deel van hun omzet bepalen. „Het is een heel kleine markt", zegt Kristelijn. Zijn Mid delburgse collega Voskamp schat dat een procent of drie van alle ver kochte elektrische fietsen een Er zijn talloze boeken verschenen over de Watersnood in 1953, maar nog nooit eentje over een kernramp in Nederland. Schrijver Jeroen Meulman vult die leemte met zijn nieuwe feiten-fictie-roman Een Nucleaire Titanic. Het verhaal speelt zich af rond de kerncentrale van Doel, net over de Zeeuws-Vlaamse grens. Meulman haakt in op de discussie rond de veiligheid van Belgische kerncen trales. In december adviseerde mi nister Melanie Schultz van Infra structuur Milieu haar Belgische collega's de kerncentrales tijdelijk te sluiten. Aanleiding vormden brandbrieven van de Belgische nu cleair toezichthouder FANC over de ondermaatse veiligheidscultuur bij exploitant Engie Electrabel. Meulmans verhaal gaat over twee vriendinnen die vlakbij Doel wonen. Als de grote nacht merrie - een kernramp - werkelijk heid wordt, vlucht Irene met haar kinderen naar Duitsland. Haar be ste vriendin Margreet komt er te laat achter en kan haar huis niet meer uit. „Als je dit boek gelezen hebt, kom je erachter wat er dan met Neder land en België gebeurt en hoe slecht wij hierop voorbereid zijn", laat Je roen Meulman weten. ttershoek maandag 9 januari 2017 ii KLOETINGE Kloetinge is sinds zaterdag een nieuwe sportac commodatie rijker. Bij het sportcomplex van vv Kloetinge aan het Wesselopark is de nieuwe handboogaccommodatie Schut- tershoek officieel in gebruik genomen. De schiethal van de Stichting Handboogsport Kloetinge biedt onderdak aan twee verenigingen: Schutterij Ravenstein en het gilde Sint Sebasti- aan. „We hebben het gebouw casco laten neerzetten", aldus secretaris Cees Pieters van de stichting. „En bij de afronding hebben we heel veel hulp gehad van vrijwilligers. Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat wij veel 'jongbejaarden' in ons le denbestand hebben. En die hebben hier vijf dagen per week gewerkt." foto johan van der heijden Tip? redactie@pzc.nl VLISSINGEN De politie onderzoekt een brandstichting, zater dagnacht bij een woning in de Bonenburg in Vlis- singen. De bewoonster van de woning en haar kinderen raakten niet gewond. Rond middernacht wer den buurtbewoners op geschrikt door een harde klap. De brandweer werd opgeroepen voor een brand bij de woning. De voordeur raakte flink be schadigd. OOST-SOUBURG Een 29-jarige man uit Oost-Souburg is gister ochtend aangehouden nadat hij na een positieve blaastest het politiebu reau had verlaten en met de auto naar huis was gereden. Op dat moment wist hij al dat zijn rijbewijs zou worden ingenomen. De man wachtte niet tot hij een dagvaarding had gekregen, maar reed met zijn auto weg. Later werd hij in zijn woning aange houden. VLISSINGEN In de Vlissingse wijk Pa pegaaienburg heeft za terdagnacht een grote vechtpartij plaatsgevon den, waarbij onder meer politiehonden zijn inge zet. De politie stuurde een grote ploeg op de vechtpartij af. Ook wer den drie diensthonden naar de locatie meegeno men voor verdere onder steuning. Volgens een woordvoerster van de politie werd niemand aangehouden. Door ijzel op de boven leiding reden er zater dagochtend urenlang geen treinen op een deel van het traject Vlis- singen-Roosendaal. Ver der gebeurden er door de gladheid en in de mist enkele ongevallen, onder meer op de A58 en de N57; voor zover bekend vielen er geen gewonden. Kopzorgen Ben van den Aarssen en Theo Giele Middelburg - Rob van Oosterhout, voorzitter afdeling fietsbedrijven Bovag Frank Balkenende Doel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 66