Supersnelle
elektrische fiets
Roman over ramp in
kerncentrale Doel
Nieuw uiterlijk
16 ZE
Wie op een supersnelle elektrische
fiets rijdt moet sinds kort een
goedgekeurde helm dragen.
Probleem is dat de speed-bike-
helm nauwelijks leverbaar is.
SPEEDBIKES VEILIGHEID
SCHIETHAL
Commentaar
Het is een niet te stuiten ontwikkeling: de supersnelle elektri
sche fiets die dankzij trapondersteuning wel 45 kilometer
per uur kan halen. Handig voor woon-werkverkeer, want
daarvoor worden deze zogeheten speed-pedelecs vooral gebruikt.
Ze vormen zo een alternatief voor de auto. 'Trap eens vaker naar je
baas' beperkt de uitstoot van broeikasgassen en draagt bij aan een
betere luchtkwaliteit. Hoewel nog een minderheid op de Zeeuwse
wegen, is er een hoop reuring rond de snelle elektrische fiets. Voor
de wet gelden deze snelle e-bikes sinds 1 januari als bromfietsen.
Berijders zijn verplicht een speciale helm te dragen en een blauw
kenteken te monteren. Dan blijkt weer dat de wetgever een innova
tieve ontwikkeling niet kan bijhouden.
De sinds 1 januari verplichte, voor speedbikes goedgekeurde hel
men zijn maar mondjesmaat leverbaar. Een brommerhelm is voor de
snelle trappers geen oplossing, want die ademen niet, waardoor de
fietsers bezweet en verhit op hun werk aankomen. Ze behelpen zich
vooralsnog met gewone fietshelmen. Een aantal speedbikers zal de
regels aan zijn laars lappen en de kentekenplaat niet monteren. Niet
alleen om zo onder de helmplicht uit te komen, maar vooral om bin
nen de bebouwde kom niet op de rijbaan te hoeven te rijden, blijkt
uit onderzoek dat mobiliteitsstudent Ruben de Bruijne samen met
ingenieursbureau Grontmij deed.
De speedfietsers moeten namelijk naar de rijbaan op plekken waar
bromfietsers van het fietspad af moeten. De meesten vinden het ge
vaarlijk om zich tussen het autoverkeer te begeven. Als het draait om
verkeersveiligheid is de huidige inrichting van het wegennet niet be
rekend op deze nieuwe, snelle vorm van vervoer. Ook de fietspaden
niet. Overheden moeten gaan nadenken over innovatieve oplossin
gen.
Een aantal speedbikers zal de
regels aan zijn laars lappen en
de kentekenplaat niet monteren
ALMANAK
De 14-jarige scholier was in zijn
nopjes met het nieuwe kapsel
dat hem voor 10 euro was aange
meten door kapper Oscar. Bo
venop het hoofd een volle kuif.
Aan de zijkanten kaalgeschoren.
Via Instagram kreeg hij volop
complimenten voor zijn nieuwe
uiterlijk, maar zijn vader was
minder te spreken. Hij zei dat
niet hardop, maar de jongen
voelde het wel. „Pap je blijft
straks zeker een paar honderd
meter achter me lopen?", zei de
jonge Koudekerkenaar, toen ze
zich klaarmaakten voor een
wandeling over het strand bij
Dishoek.
Brandstichting
bij woning
Dronken chauffeur
rijdt toch weg
Politie zet honden
in bij vechtpartij
VLISSINGEN
Urenlang geen
treinen door ijzel
Speed-pedelecs heten ze, of
(high)speed(-e-)bikes de snelle
elektrische fietsen die de berijder
dankzij trapondersteuning in staat
stelt 45 kilometer per uur te rijden.
Voor de wet gelden deze snelle e-
bikes sinds 1 januari als bromfiet
sen. Dat betekent dat een speciale
helm verplicht is en dat achterop
de fiets een blauw kenteken ge
monteerd moet zijn.
Maar de goedgekeurde helmen
voor fietsers die gebruikmaken
van snelle elektrische fietsen zijn
maar in zeer beperkte mate lever
baar. Daarom is de helmplicht in
Innovatie gaat
altijd sneller
dan wetgeving
de praktijk nauwelijks te handha
ven. Ook de invoering van de ver
plichte kentekenplaat op de speed-
pedelecs heeft vertraging verlo
pen.
Rob van Oosterhout, voorzitter
van de afdeling fietsbedrijven bij
brancheorganisatie Bovag, staat
niet te kijken van de recente ont
wikkelingen. „Innovatie gaat altijd
sneller dan wetgeving."
Na uitvoerige discussies met de
branche besloot het ministerie van
Infrastructuur en Milieu dat de
speed-bike vanaf 1 januari 2017 als
een brommer wordt be
schouwd. Al snel werd duidelijk
dat levering van de helmen voor de
invoerdatum niet werd ge
haald. „De beschikbaarheid van de
helmen is voorlopig klein. Het
duurde lang voordat er in Neder
land een geaccrediteerd bedrijf
was gevonden dat de helmen kon
en mocht keuren volgens de
nieuwe regels", zegt Van Ooster
hout. Jaarlijks worden er inmid
dels circa 320.000 elektrische fiet
sen verkocht. Het marktaandeel is
gegroeid naar 28 procent.
Helmplicht
Speed-bikes vormen in Zeeland
slechts een fractie van het totaal
aantal elektrische fietsen. Lang
niet iedereen wil met 45 kilometer
per uur over de weg zoeven en veel
mensen staat de helmplicht tegen.
Sebastiaan Tieleman van Sebas Bi
kes in Hulst schat dat zo'n tien
procent van de door hem ver
kochte elektrische fietsen speed
bikes zijn. „Mensen kopen zo'n
speed-bike voor het woon-werk-
verkeer", is de ervaring van Tiele
man. Marco Kristelijn van Jan de
Jonge Fietsen uit Zierikzee en Ary
Joosse van Piet Voskamp in Mid
delburg beamen dat speed-bikes
maar een klein deel van hun omzet
bepalen. „Het is een heel kleine
markt", zegt Kristelijn. Zijn Mid
delburgse collega Voskamp schat
dat een procent of drie van alle ver
kochte elektrische fietsen een
Er zijn talloze boeken verschenen
over de Watersnood in 1953, maar
nog nooit eentje over een kernramp
in Nederland. Schrijver Jeroen
Meulman vult die leemte met zijn
nieuwe feiten-fictie-roman Een
Nucleaire Titanic.
Het verhaal speelt zich af rond de
kerncentrale van Doel, net over de
Zeeuws-Vlaamse grens. Meulman
haakt in op de discussie rond de
veiligheid van Belgische kerncen
trales. In december adviseerde mi
nister Melanie Schultz van Infra
structuur Milieu haar Belgische
collega's de kerncentrales tijdelijk
te sluiten. Aanleiding vormden
brandbrieven van de Belgische nu
cleair toezichthouder FANC over
de ondermaatse veiligheidscultuur
bij exploitant Engie
Electrabel. Meulmans verhaal gaat
over twee vriendinnen die vlakbij
Doel wonen. Als de grote nacht
merrie - een kernramp - werkelijk
heid wordt, vlucht Irene met haar
kinderen naar Duitsland. Haar be
ste vriendin Margreet komt er te
laat achter en kan haar huis niet
meer uit.
„Als je dit boek gelezen hebt, kom
je erachter wat er dan met Neder
land en België gebeurt en hoe slecht
wij hierop voorbereid zijn", laat Je
roen Meulman weten.
ttershoek
maandag 9 januari 2017
ii
KLOETINGE Kloetinge is sinds zaterdag een nieuwe sportac
commodatie rijker. Bij het sportcomplex van vv Kloetinge aan
het Wesselopark is de nieuwe handboogaccommodatie Schut-
tershoek officieel in gebruik genomen. De schiethal van de
Stichting Handboogsport Kloetinge biedt onderdak aan twee
verenigingen: Schutterij Ravenstein en het gilde Sint Sebasti-
aan. „We hebben het gebouw casco laten neerzetten", aldus
secretaris Cees Pieters van de stichting. „En bij de afronding
hebben we heel veel hulp gehad van vrijwilligers. Wij zijn in de
gelukkige omstandigheid dat wij veel 'jongbejaarden' in ons le
denbestand hebben. En die hebben hier vijf dagen per week
gewerkt." foto johan van der heijden
Tip? redactie@pzc.nl
VLISSINGEN
De politie onderzoekt
een brandstichting, zater
dagnacht bij een woning
in de Bonenburg in Vlis-
singen.
De bewoonster van de
woning en haar kinderen
raakten niet gewond.
Rond middernacht wer
den buurtbewoners op
geschrikt door een harde
klap. De brandweer werd
opgeroepen voor een
brand bij de woning. De
voordeur raakte flink be
schadigd.
OOST-SOUBURG
Een 29-jarige man uit
Oost-Souburg is gister
ochtend aangehouden
nadat hij na een positieve
blaastest het politiebu
reau had verlaten en met
de auto naar huis was
gereden. Op dat moment
wist hij al dat zijn rijbewijs
zou worden ingenomen.
De man wachtte niet tot
hij een dagvaarding had
gekregen, maar reed met
zijn auto weg. Later werd
hij in zijn woning aange
houden.
VLISSINGEN
In de Vlissingse wijk Pa
pegaaienburg heeft za
terdagnacht een grote
vechtpartij plaatsgevon
den, waarbij onder meer
politiehonden zijn inge
zet. De politie stuurde
een grote ploeg op de
vechtpartij af. Ook wer
den drie diensthonden
naar de locatie meegeno
men voor verdere onder
steuning. Volgens een
woordvoerster van de
politie werd niemand
aangehouden.
Door ijzel op de boven
leiding reden er zater
dagochtend urenlang
geen treinen op een
deel van het traject Vlis-
singen-Roosendaal. Ver
der gebeurden er door
de gladheid en in de
mist enkele ongevallen,
onder meer op de A58
en de N57; voor zover
bekend vielen er geen
gewonden.
Kopzorgen
Ben van den Aarssen en Theo
Giele
Middelburg
- Rob van Oosterhout, voorzitter
afdeling fietsbedrijven Bovag
Frank Balkenende
Doel