Stijlvol Kanaalzone zit te springen om betere verbinding met België Nieuw onderzoek moet noodzaak doortrekken spoorlijn van de Axelse Vlakte naar Zelzate aantonen. Volgens burgemeester Jan Lonink van Terneuzen is het dé kans om de ontwikkeling van de Kanaalzone een extra stimulans te geven. Tekort aan helmen voor snelle e-bikes. Destiny Dupont gaat stijlvol langs haar tegenstandster. De vierde editie van Ladies Futsal #14 in Goes kende voor het eerst een nieuwe winnaar. De ploeg van Solodinho's won het zaalvoetbaltoernooi. Het gaat maar om een stukje spoorlijn van zo'n tien, twaalf ki lometer. Al tientallen jaren wordt erover gesoebat. Wat ook niet zo vreemd is. Het bedrijventerrein Axelse Vlakte kwam maar moei zaam van de grond. En ook al zit ten België en Nederland allebei in de Europese Unie, de grens tussen beide landen ligt er nog altijd. De tijd lijkt er nu wel rijp voor. De ontwikkeling van de Axelse Vlakte komt eindelijk van de grond. Het Vlaamse overslagbe drijf Vlaeynatie heeft er een kunstmestterminal gebouwd en is bezig met een suikerterminal. De samenwerking tussen Zeeland Seaports en het Gentse havenbe drijf wordt steeds inniger. „En daar komt bij", vult de Ter- neuzense burgemeester Jan Lo nink aan, „dat de huidige spoorlijn die via de brug bij Sluiskil naar Sas van Gent loopt, nog kwetsbaarder dreigt te worden. Met de komst van de Nieuwe Sluis bij Terneuzen wordt een toename van de scheepvaart verwacht en zal de brug vaker open zijn voor het weg- en treinverkeer." Den Haag wil voorlopig geen geld geven voor het doortrekken van de spoorlijn. Elders in Neder land zijn grotere knelpunten. „Dat speelt ons in Zeeland altijd par ten", realiseert Lonink zich. „De verkeersdruk is hier nu eenmaal kleiner dan in andere, dichterbe- volkte delen van het land." Toch ziet hij wel mogelijkheden om de spoorverbinding sneller te realiseren. Uit een eerste, verken nende studie is gebleken dat het doortrekken van de spoorlijn fi nancieel positief uitpakt. Het project kan geld opbrengen. Zeeland Seaports, de provincie, de gemeente Terneuzen, het Haven bedrijf Gent en de Euregio Schel- demond hebben daarom de han den ineengeslagen voor een ver volgonderzoek. De kosten zijn ge raamd op 1,1 miljoen euro, waar- Zeeland is nu gelukkig eensgezind, anders kan je het zeker schudden van de helft van de Europese Unie moet komen. De subsidieaanvraag moet begin dit jaar de deur uit. De drie Zeeuwse partners staan elk voor 125.000 euro aan de lat. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaalt niet mee, maar is via spoorwegbeheerder ProRail wel bereid medewerking te verle nen. Dat biedt alvast een eerste opening. Lonink put ook hoop uit het feit dat Zeeland nu met één mond spreekt. De provincie gaf in het verleden voorrang aan de aanleg van een direct goederenspoor van de Zeeuwse lijn richting Ant werps havengebied. „Die wens is gebleven, maar de provincie zet zich nu ook in voor het spoor in de Kanaalzone. We zijn eensgezind. Dat is ook nodig. Anders kun je het zeker schudden." ZEELAND 15 maandag 9 januari 2017 pzc.nl e-maii: bevelanden@pzc.nl SPORT6 FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN Studie naar nieuwe spoorlijn Harmen van der Werf Terneuzen - Jan Lonink, burgemeester Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 65