B baJdyfffJzJrt.n] ISfedküü
Hl V'dL
4
IJZEL 500 ONGELUKKEN
15 miljoen kilo zout en 546
strooiwagens konden niet voorkomen
dat er afgelopen weekend bijna 500
ongevallen waren op de snelweg. De ijzel
was verraderlijk en veel automobilisten
waren eigenwijs.
Weginspecteur Ha
rold van Os van
Rijkswaterstaat
Oost-Nederland
kan er met zijn
hoofd niet bij. Hij staat zaterdag
middag op een spekgladde A2 bij
een busje dat door de gladheid in
de vangrail is terechtgekomen.
Een goede waarschuwing zou je
denken. Welnee. „Toch komen er
nog steeds auto's hard voorbij rij
den."
Ook andere weggebruikers mel
den dat lang niet iedereen zich
aanpast aan de gladheid, de knip
perende matrixborden met 50 en
70 ten spijt. „Harold heeft gelijk.
We kunnen er niet veel aan doen.
Wij nemen onze verantwoorde
lijkheid door te strooien, te waar
schuwen en de maximumsnelheid
te verlagen, maar automobilisten
hebben ook hun eigen verant
woordelijkheid", verzucht Debby
van Slegtenhorst van Rijkswater
staat.
Het bestrijden van de ijzel deed
de dienst massaal: er waren 1.200
mensen op pad, er reden 546
strooiwagens rond. Deze joegen er
14,9 miljoen kilo zout doorheen.
Om de snelwegen te bestrooien
reden ze 103.000 kilometer, dat is
2,5 keer de wereld rond. De waar
schuwingen hadden effect. Vol
gens Rijkswaterstaat was er duide
lijk minder verkeer op de weg.
En toch: de teller is opgelopen
tot 491 ongevallen alleen al op de
snelwegen. Veelal bleef het bij
blikschade, maar een automobilist
uit het Gelderse Ochten kwam om
het leven. Hij raakte zaterdagoch
tend van de weg en belandde in
een sloot naast de A15 bij Ijzen-
doorn. Door ongevallen waren de
len van de Ai, A2, A12, A15, A30 en
A58 zaterdag tijdelijk afgesloten.
Het treinverkeer kende verstorin
gen op zeven trajecten door rijp
aan de bovenleidingen.
Contrast
Het grote aantal ongevallen staat
in schril contrast met België: dat
kende ook een ijzelig glad week
end maar daar werden slechts en
kele tientallen ongevallen gemeld.
Belgische weermannen wijzen op
het verschil tussen het reguliere,
dichte asfalt in België en het open
asfaltbeton, zoab, in Nederland.
Zoab heeft grotere gaten, waarin
zich meer ijs én zout ophoopt.
Gladheid is lastiger te bestrijden,
erkent Van Slegtenhorst van
Rijkswaterstaat. „We moeten ons
extra inspannen om ijzel op zoab
te bestrijden, maar de keuze om op
95 procent van de snelwegen zoab
itiiiuAiboek
Vr ®rocbhureen (0318) 58 09 58*
maandag 9 januari 2017
GO
A002- 220,100- Re- 1
IJzel in Nederland:
ondanks strooien en
waarschuwen waren
er veel ongelukken
en één dode te be
treuren.
FOTO'S GINOPRESS, ROBIN
UTRECHTEN ANP
Tegen eigenwij sheid valt
Jeroen de Vreede
Rotterdam
Zeer Open Asfalt Beton
Voordeel bij regen...
Regen stroomt weg door
poriën in het asfalt: geen aqua
planing of opspattend water.
Nadeel bij vorst...
Pekel zakt met het smeltwater
weg in het asfalt, bovenliggend
smeltwater bevriest en er
ontstaat een ijzellaag.
v.a. slechts
Diverse
v.a. slechts
Diverse vertrekdata
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
r~-<*jfaffapauten&i prijswijzigingen voorbehouden.
Ursjbi
rf)..lfricr.rl-|.-.-p
5/8 dagen
Sonthofen in de
Beierse Allgau
10 dagen
Barcelona en Omgeving/
Barcelona en Andorra
10 dagen
Istrië Opatija
10 dagen
Eilanden van Kroatië
Eilanden van Dalmatië
10 dagen
Toscane: Florence, Pisa Elba
/Toscane, Umbrië en Rome
Diverse vertrekdata
Diverse vertrekdata
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. Ifamer exil. Calamiteitenfonds reserveringskosten
ii U 06 ,ngen www.bolderman.nl y