B baJdyfffJzJrt.n] ISfedküü Hl V'dL 4 IJZEL 500 ONGELUKKEN 15 miljoen kilo zout en 546 strooiwagens konden niet voorkomen dat er afgelopen weekend bijna 500 ongevallen waren op de snelweg. De ijzel was verraderlijk en veel automobilisten waren eigenwijs. Weginspecteur Ha rold van Os van Rijkswaterstaat Oost-Nederland kan er met zijn hoofd niet bij. Hij staat zaterdag middag op een spekgladde A2 bij een busje dat door de gladheid in de vangrail is terechtgekomen. Een goede waarschuwing zou je denken. Welnee. „Toch komen er nog steeds auto's hard voorbij rij den." Ook andere weggebruikers mel den dat lang niet iedereen zich aanpast aan de gladheid, de knip perende matrixborden met 50 en 70 ten spijt. „Harold heeft gelijk. We kunnen er niet veel aan doen. Wij nemen onze verantwoorde lijkheid door te strooien, te waar schuwen en de maximumsnelheid te verlagen, maar automobilisten hebben ook hun eigen verant woordelijkheid", verzucht Debby van Slegtenhorst van Rijkswater staat. Het bestrijden van de ijzel deed de dienst massaal: er waren 1.200 mensen op pad, er reden 546 strooiwagens rond. Deze joegen er 14,9 miljoen kilo zout doorheen. Om de snelwegen te bestrooien reden ze 103.000 kilometer, dat is 2,5 keer de wereld rond. De waar schuwingen hadden effect. Vol gens Rijkswaterstaat was er duide lijk minder verkeer op de weg. En toch: de teller is opgelopen tot 491 ongevallen alleen al op de snelwegen. Veelal bleef het bij blikschade, maar een automobilist uit het Gelderse Ochten kwam om het leven. Hij raakte zaterdagoch tend van de weg en belandde in een sloot naast de A15 bij Ijzen- doorn. Door ongevallen waren de len van de Ai, A2, A12, A15, A30 en A58 zaterdag tijdelijk afgesloten. Het treinverkeer kende verstorin gen op zeven trajecten door rijp aan de bovenleidingen. Contrast Het grote aantal ongevallen staat in schril contrast met België: dat kende ook een ijzelig glad week end maar daar werden slechts en kele tientallen ongevallen gemeld. Belgische weermannen wijzen op het verschil tussen het reguliere, dichte asfalt in België en het open asfaltbeton, zoab, in Nederland. Zoab heeft grotere gaten, waarin zich meer ijs én zout ophoopt. Gladheid is lastiger te bestrijden, erkent Van Slegtenhorst van Rijkswaterstaat. „We moeten ons extra inspannen om ijzel op zoab te bestrijden, maar de keuze om op 95 procent van de snelwegen zoab itiiiuAiboek Vr ®rocbhureen (0318) 58 09 58* maandag 9 januari 2017 GO A002- 220,100- Re- 1 IJzel in Nederland: ondanks strooien en waarschuwen waren er veel ongelukken en één dode te be treuren. FOTO'S GINOPRESS, ROBIN UTRECHTEN ANP Tegen eigenwij sheid valt Jeroen de Vreede Rotterdam Zeer Open Asfalt Beton Voordeel bij regen... Regen stroomt weg door poriën in het asfalt: geen aqua planing of opspattend water. Nadeel bij vorst... Pekel zakt met het smeltwater weg in het asfalt, bovenliggend smeltwater bevriest en er ontstaat een ijzellaag. v.a. slechts Diverse v.a. slechts Diverse vertrekdata Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! r~-<*jfaffapauten&i prijswijzigingen voorbehouden. Ursjbi rf)..lfricr.rl-|.-.-p 5/8 dagen Sonthofen in de Beierse Allgau 10 dagen Barcelona en Omgeving/ Barcelona en Andorra 10 dagen Istrië Opatija 10 dagen Eilanden van Kroatië Eilanden van Dalmatië 10 dagen Toscane: Florence, Pisa Elba /Toscane, Umbrië en Rome Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. Ifamer exil. Calamiteitenfonds reserveringskosten ii U 06 ,ngen www.bolderman.nl y

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 4