II
Combattimento laat Italië proeven
20 ZE
Het museum wil meer samenhang
in de vaste presentatie brengen.
Wat er nu op de vier verdiepingen
wordt getoond, is te veel los zand.
Er is een etage met wandtapijten,
een opstelling over geschiedenis en
archeologie, een zaal met schilde
rijen en een verdieping met zil
ver. „Er is te weinig verband tussen
de verschillende onderdelen. Ook
bezoekers ervaren dat. Eigenlijk
zijn we er nooit echt tevreden over
geweest", zegt museumdirecteur
Marjan Ruiter.
Tien jaar
De presentatie dateert van 2007
toen het museum heropende. Nor
maliter gaat een vaste opstelling vijf
tot zeven jaar mee. Ruiter: „Wij zit
ten al aan tien jaar. Daardoor is er te
weinig dynamiek. Je hebt weinig
gasten die terugkomen voor een
bezoek aan het museum. Je zou het
herhalingsbezoek kunnen stimule
ren met wisseltentoonstellingen,
maar daar hebben we in dit gebouw
te weinig ruimte voor. Dat is jam
mer, want zo kun je moeilijk op de
actualiteit inspelen. Neem econo
mische ontwikkeling of de vluch
telingenproblematiek. Dat zijn the
ma's waarmee je wat zou willen."
Het Zeeuws Museum trok vorig
jaar 53.211 bezoekers, 2000 meer dan
in 2015. Ruiter denkt dat een ver
nieuwde presentatie het bezoekers
aantal verder zal opvijzelen. De
museumdirecteur wil nog niet he
lemaal prijsgeven hoe de nieuwe
presentatie eruit ziet. Ze lichtte za
terdag wel een tip van de sluier op
voor de vrienden van het museum
die een rondleiding kregen.
„De wandtapijten worden het
vertrekpunt voor het verhaal waar
over we de geschiedenis van Zee
land vertellen. De presentatie zal
meer over Zeeland en zijn strijd te
gen de zee gaan. Land en zee wor
den belangrijke thema's. Daar doen
we nu nog weinig mee. Dood en
verderf, de heroïsche strijd tegen
het water, gaan we op een eigen-
De presentatie zal
meer over Zeeland en
zijn strijd tegen de
zee gaan
tijdse, eigenzinnige manier en met
een betere verbinding tussen de
verdiepingen in het museum pre
senteren."
Het museum wil ook meer open
staan voor suggesties uit de samen
leving. „Stemmen van buitenaf zijn
belangrijk. Zo maakte kunstenares
Liesbeth Labeur ons attent op een
schaduwzijde van het gebed dat
voor aanvang van de vergadering
van de Staten van Zeeland werd ge
lezen. Volgens haar wordt daarin
Gods zegen gevraagd voor de sla
venhandel. Kijk, museumprofessi
onals zijn doorgaans hoogopge
leide, witte mensen. Juist dit soort
tegengeluiden zijn welkom."
De vernieuwde presentatie is in
mei te zien. Dan is ook de verlich
ting (led's), de klimaatregeling en
de beveiliging verbeterd.
Het barokensemble
Combattimento wil
anders zijn. Een an
dere smaak tussen de
diverse baroksmaken.
Dat is geen gemakkelijke opgave.
Combattimento slaagt in deze op
dracht omdat de programma's fris
en soms zelfs fruitig zijn. Er wor
den geen concessies gedaan aan de
stijlbewuste uitvoeringen, tech
nisch klopt alles en het is vooral de
zichtbare energie die het hem
doet.
Vivaldi
Het programma Dolci d'Italia
wordt voorgesteld als een proeve-
rij van smaakvolle Italiaanse com
posities. Het is geen menu met
voor-, hoofd- en nagerechten,
maar eerder een soort buffet met
een uitstalling van vele, niet altijd
bekende, gerechten.
Het hoofdbestanddeel zijn de
werken van Vivaldi. Zijn concer
ten bestaan uit drie delen, een
opening, rustig middendeel en
tenslotte een dansant slot, soms
een Ciconia (chaconne), dan weer
een Giga (gigue).
Juweeltje
De reconstructie van het Concerto
in D van Vivaldi door klavecinist
Pieter Dirksen is een juweeltje. In
het Adagio was de structuur van
melodieën en tegenmelodieën erg
duidelijk en de omspelingen en
ondersteuning van de Basso Con
tinuo zeer structureel.
Heel apart was de Sonate voor
cello en theorbe van Vivaldi. In het
Allegro poco illustreerde Sören Le
opold alle mogelijkheden van de
theorbe, de luit met acht open
bourdonsnaren. De stevig gesla
gen akkoorden, en het spranke
lende tokkelspel ondersteunden
de partij van cellist Wouter Mijn-
ders, die virtuoos en energiek een
aparte interpretatie bracht.
Francesco Bonporti was priester
en amateur componist. Hij moet
veel geluisterd hebben naar zijn
tijdgenoten Corelli en Vivaldi. Dat
was hoorbaar in het onstuimige
bizzarria en het vredige Anda-
mento. Combattimento speelde
een karakteristieke interpretatie
met veel accenten en vooral met
onstuimige energie.
Het Concerto van Durante, in de
Het is geen menu
met voor-, hoofd- en
nagerechten,
eerder een soort
buffet
bekende barokstructuur (lang
zaam, snel, langzaam, snel), was
een gerecht met weinig tierlantij
nen, heel anders dan de Sonate
van Vitali. Dat bleek een Italiaanse
specialiteit vol verrassingen en
smaken. De dalende en stijgende
chromatische lijnen werden door
de strijkers duidelijk in de verf ge
zet en ook het fugatische slotdeel
werd transparant vertolkt.
Digestief
De sprankelende uitvoering van
twee sonates van Scarlatti voor
klavecimbel kon je ervaren als een
digestief. Verfrissend, stralend en
super licht vertolkt.
Baldassare Galuppi is een Itali
aan die ook werkte in Engeland en
Rusland. Hij heeft vooral opera's
geschreven.
Combattimento speelde het
Concerto in g op een weergaloze
manier. De zeven musici slaagden
erin om, op een avond met code
oranje, koude en gladheid, de mu
ziek stralend en met warmte over
te brengen.
PC
PZC ONLINE
@lsabelprovoost
Super VET!
Isabel.
Gefeliciteerd.
En nu gas op die
lolly, zoals
boerin Bertie
zou zeggen..
#thevoice
#BoerinBertie
wijsheden
maandag 9 januari 2017
Het Zeeuws Museum
wil meer samenhang
Het Zeeuws Museum vernieuwt
dit jaar de vaste presentatie. De
huidige gaat al mee sinds de
heropening van het museum in
2007. Met de retouche, die in
mei gereed is, is zo'n 600.000
euro gemoeid.
Frank Balkenende
Middelburg
Directeur Marjan Ruiter (r) vertelt over de vernieuwing van het Zeeuws Museum, fotorubenoreel
-Marjan Ruiter
Jeanette Vergouwen-de Caluwe
RECENSIE
Dolci d'Italia. Werken van Vivaldi,
Bonparti, Durante, Vitali en Scar
latti. Door Combattimento. Ge
hoord vrijdag 6 januari in de
Zeeuwse Concertzaal in Middel
burg.
UW REACTIE
Een roman waarin de bele
venissen van twee vriendi-
nen worden beschreven
nadat een kernramp heeft
plaatsgevonden in de kern
centrale bij Doel. Dat is Een
Nucleaire Titanic van Je
roen Meulman. Hij haakt
daarmee in op de discussie
rond de veiligheid van Bel
gische kerncentrales.
'Allemaal onzin dit. Ben
van 1957 en weet wat de
gevaren zijn. Om vlak bij
deze dingen te wonen,
daar moet je mee leren
leven en Doel en Borsele
liggen hemelsbreed echt
niet ver van elkaar. Laten
we leven met wat we heb
ben', reageert Cees de
Rijke.
TWITTER
Clahorst72
@Claver1972
Isabel Provoost (17) uit
Middelburg plaatste zich
vrijdagavond voor de live
uitzendingen van The Voice
of Holland.
ONLINE TOP 5
1. Grote vechtpartij in Vlis-
singse wijk Papegaaien
burg
2. Provoost ontroert jury en
gaat door naar live-shows
The Voice
3. Gezocht: eigenaar van
deze fiets
4. Amateurvoetbal rouwt
om dood van Jacco Theu-
nisse
5. Gekrenkte Clinckemaillie
haalt twee keer uit in oe
fenduel Hoek
Kijk op www.pzc.nl of
@pzcredactie
Él facebook.com/depzc
1 @pzcredactie