II Combattimento laat Italië proeven 20 ZE Het museum wil meer samenhang in de vaste presentatie brengen. Wat er nu op de vier verdiepingen wordt getoond, is te veel los zand. Er is een etage met wandtapijten, een opstelling over geschiedenis en archeologie, een zaal met schilde rijen en een verdieping met zil ver. „Er is te weinig verband tussen de verschillende onderdelen. Ook bezoekers ervaren dat. Eigenlijk zijn we er nooit echt tevreden over geweest", zegt museumdirecteur Marjan Ruiter. Tien jaar De presentatie dateert van 2007 toen het museum heropende. Nor maliter gaat een vaste opstelling vijf tot zeven jaar mee. Ruiter: „Wij zit ten al aan tien jaar. Daardoor is er te weinig dynamiek. Je hebt weinig gasten die terugkomen voor een bezoek aan het museum. Je zou het herhalingsbezoek kunnen stimule ren met wisseltentoonstellingen, maar daar hebben we in dit gebouw te weinig ruimte voor. Dat is jam mer, want zo kun je moeilijk op de actualiteit inspelen. Neem econo mische ontwikkeling of de vluch telingenproblematiek. Dat zijn the ma's waarmee je wat zou willen." Het Zeeuws Museum trok vorig jaar 53.211 bezoekers, 2000 meer dan in 2015. Ruiter denkt dat een ver nieuwde presentatie het bezoekers aantal verder zal opvijzelen. De museumdirecteur wil nog niet he lemaal prijsgeven hoe de nieuwe presentatie eruit ziet. Ze lichtte za terdag wel een tip van de sluier op voor de vrienden van het museum die een rondleiding kregen. „De wandtapijten worden het vertrekpunt voor het verhaal waar over we de geschiedenis van Zee land vertellen. De presentatie zal meer over Zeeland en zijn strijd te gen de zee gaan. Land en zee wor den belangrijke thema's. Daar doen we nu nog weinig mee. Dood en verderf, de heroïsche strijd tegen het water, gaan we op een eigen- De presentatie zal meer over Zeeland en zijn strijd tegen de zee gaan tijdse, eigenzinnige manier en met een betere verbinding tussen de verdiepingen in het museum pre senteren." Het museum wil ook meer open staan voor suggesties uit de samen leving. „Stemmen van buitenaf zijn belangrijk. Zo maakte kunstenares Liesbeth Labeur ons attent op een schaduwzijde van het gebed dat voor aanvang van de vergadering van de Staten van Zeeland werd ge lezen. Volgens haar wordt daarin Gods zegen gevraagd voor de sla venhandel. Kijk, museumprofessi onals zijn doorgaans hoogopge leide, witte mensen. Juist dit soort tegengeluiden zijn welkom." De vernieuwde presentatie is in mei te zien. Dan is ook de verlich ting (led's), de klimaatregeling en de beveiliging verbeterd. Het barokensemble Combattimento wil anders zijn. Een an dere smaak tussen de diverse baroksmaken. Dat is geen gemakkelijke opgave. Combattimento slaagt in deze op dracht omdat de programma's fris en soms zelfs fruitig zijn. Er wor den geen concessies gedaan aan de stijlbewuste uitvoeringen, tech nisch klopt alles en het is vooral de zichtbare energie die het hem doet. Vivaldi Het programma Dolci d'Italia wordt voorgesteld als een proeve- rij van smaakvolle Italiaanse com posities. Het is geen menu met voor-, hoofd- en nagerechten, maar eerder een soort buffet met een uitstalling van vele, niet altijd bekende, gerechten. Het hoofdbestanddeel zijn de werken van Vivaldi. Zijn concer ten bestaan uit drie delen, een opening, rustig middendeel en tenslotte een dansant slot, soms een Ciconia (chaconne), dan weer een Giga (gigue). Juweeltje De reconstructie van het Concerto in D van Vivaldi door klavecinist Pieter Dirksen is een juweeltje. In het Adagio was de structuur van melodieën en tegenmelodieën erg duidelijk en de omspelingen en ondersteuning van de Basso Con tinuo zeer structureel. Heel apart was de Sonate voor cello en theorbe van Vivaldi. In het Allegro poco illustreerde Sören Le opold alle mogelijkheden van de theorbe, de luit met acht open bourdonsnaren. De stevig gesla gen akkoorden, en het spranke lende tokkelspel ondersteunden de partij van cellist Wouter Mijn- ders, die virtuoos en energiek een aparte interpretatie bracht. Francesco Bonporti was priester en amateur componist. Hij moet veel geluisterd hebben naar zijn tijdgenoten Corelli en Vivaldi. Dat was hoorbaar in het onstuimige bizzarria en het vredige Anda- mento. Combattimento speelde een karakteristieke interpretatie met veel accenten en vooral met onstuimige energie. Het Concerto van Durante, in de Het is geen menu met voor-, hoofd- en nagerechten, eerder een soort buffet bekende barokstructuur (lang zaam, snel, langzaam, snel), was een gerecht met weinig tierlantij nen, heel anders dan de Sonate van Vitali. Dat bleek een Italiaanse specialiteit vol verrassingen en smaken. De dalende en stijgende chromatische lijnen werden door de strijkers duidelijk in de verf ge zet en ook het fugatische slotdeel werd transparant vertolkt. Digestief De sprankelende uitvoering van twee sonates van Scarlatti voor klavecimbel kon je ervaren als een digestief. Verfrissend, stralend en super licht vertolkt. Baldassare Galuppi is een Itali aan die ook werkte in Engeland en Rusland. Hij heeft vooral opera's geschreven. Combattimento speelde het Concerto in g op een weergaloze manier. De zeven musici slaagden erin om, op een avond met code oranje, koude en gladheid, de mu ziek stralend en met warmte over te brengen. PC PZC ONLINE @lsabelprovoost Super VET! Isabel. Gefeliciteerd. En nu gas op die lolly, zoals boerin Bertie zou zeggen.. #thevoice #BoerinBertie wijsheden maandag 9 januari 2017 Het Zeeuws Museum wil meer samenhang Het Zeeuws Museum vernieuwt dit jaar de vaste presentatie. De huidige gaat al mee sinds de heropening van het museum in 2007. Met de retouche, die in mei gereed is, is zo'n 600.000 euro gemoeid. Frank Balkenende Middelburg Directeur Marjan Ruiter (r) vertelt over de vernieuwing van het Zeeuws Museum, fotorubenoreel -Marjan Ruiter Jeanette Vergouwen-de Caluwe RECENSIE Dolci d'Italia. Werken van Vivaldi, Bonparti, Durante, Vitali en Scar latti. Door Combattimento. Ge hoord vrijdag 6 januari in de Zeeuwse Concertzaal in Middel burg. UW REACTIE Een roman waarin de bele venissen van twee vriendi- nen worden beschreven nadat een kernramp heeft plaatsgevonden in de kern centrale bij Doel. Dat is Een Nucleaire Titanic van Je roen Meulman. Hij haakt daarmee in op de discussie rond de veiligheid van Bel gische kerncentrales. 'Allemaal onzin dit. Ben van 1957 en weet wat de gevaren zijn. Om vlak bij deze dingen te wonen, daar moet je mee leren leven en Doel en Borsele liggen hemelsbreed echt niet ver van elkaar. Laten we leven met wat we heb ben', reageert Cees de Rijke. TWITTER Clahorst72 @Claver1972 Isabel Provoost (17) uit Middelburg plaatste zich vrijdagavond voor de live uitzendingen van The Voice of Holland. ONLINE TOP 5 1. Grote vechtpartij in Vlis- singse wijk Papegaaien burg 2. Provoost ontroert jury en gaat door naar live-shows The Voice 3. Gezocht: eigenaar van deze fiets 4. Amateurvoetbal rouwt om dood van Jacco Theu- nisse 5. Gekrenkte Clinckemaillie haalt twee keer uit in oe fenduel Hoek Kijk op www.pzc.nl of @pzcredactie Él facebook.com/depzc 1 @pzcredactie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20