Zeeuwse economie groeit iets minder
17
Vanaf dit jaar helm op bij snelle e-bikes
Standaard fietshelm
E-bikenelm
REGELS
speed-bike is.
De nieuwe speciaal voor speed-bi-
kes goedgekeurde helmen heeft
Tieleman nog niet binnen. „Men
sen lossen het nu op door een
goede kwaliteit gewone fietshelm
te dragen."
Bij Voskamp hebben een stuk of
tien mensen de verplichte nieuwe
speed-bikehelm besteld. Een ge
wone bromfietshelm is wettelijk
gezien een alternatief, maar in de
praktijk veel te zwaar en te warm
voor iemand die, ondanks de on
dersteuning van de elektromotor,
toch zelf moet trappen.
Bovag-voorman Van Oosterhout
verwacht dat de komende jaren
een snelle opmars van de speed-
pedelec. „Zeker als de fiets voor
Mensen kopen zo'n
speed-bike voor het
woon-werk-verkeer
woon-werkverkeer in de nabije
toekomst fiscaal weer aantrekke
lijk wordt. Dat gaat zorgen voor
een vliegwieleffect."
Van Oosterhout zit geregeld met
vertegenwoordigers van het mi
nisterie om de tafel. De Bovag is
optimistisch over de herinvoering
van een fiscale maatregel om het
gebruik van de fiets, en ook de
high speed-bike, te stimuleren.
Milieudoelen
„In een land dat alle zeilen bij moet
zetten om zijn milieudoelen te ha
len is er geen andere weg." Van
Oosterhout wijst op het voortdu
rend investeren door overheden in
aantrekkelijke randvoorwaarden
voor de fiets.
„Er komen steeds meer snelfietspa-
den tussen stedelijke gebieden. In
binnensteden komen grotere ro
tondes en op elkaar afgestemde ver
keerslichten voor fietsers. Er wordt
geïnvesteerd in meer parkeervoor
zieningen voor fietsen. Als je dat al
lemaal doet, moet je ook het fietsen
zelfbelonen", aldus de Bovag-voor
man.
Qua groei zit Zeeland rond het lan
delijke gemiddelde. De groei in de
bouw, horeca en zakelijke dienst
verlening zwakt dit jaar wat af,
maar blijft wel een belangrijke
drijfveer voor economische voor
uitgang.
Verder veert de chemie op, wat
goed is voor de export, maar ook
voor toeleveranciers die afhankelijk
zijn van de chemiebedrijven in de
Zeeuwse havens.
Chemiebedrijven zullen dit jaar
meer investeren in vervanging en
uitbreiding op hun terreinen. Dat
zorgt voor een economische im
puls.
Zeeland heeft hoge verwachtin
gen van de bouw van nieuwe wind-
parken op zee. Windpark Borssele,
een windmolengebied zo groot als
Walcheren, 22 kilometer uit de
Zeeuwse kust, kan ervoor zorgen
dat in Vlissingen niet alleen wind
molenonderdelen worden overge
slagen, maar dat tevens een onder-
houdsindustrie ontstaat. Volgens
prognoses groeit landelijk het aan
tal banen in de offshore-windener
gie van 4.000 nu naar 10.000 in
2020.
De haven van Vlissingen is nu al
de springplank voor de bouw van
windparken op zee, met zo'n 10
procent van alle activiteiten in de
havens. Volgens ING kent de ont-
Zeeland heeft
hoge verwachtingen
van nieuwe
windparken op zee
wikkeling van offshore-activiteiten
in de Zeeuwse havens twee gezich
ten. Aan de ene kant is wind op zee
'booming' en aan de andere kant
zijn de olie- en gasactiviteiten fors
ingezakt. Hierdoor komt er weer
meer werk, maar is de markt voor
veel bedrijven volgend jaar nog
zwak. Dat de olie- en gasindustrie
op zee op zijn achterste ligt, bewijst
helaas een tot voor kort goed mar
cherend bedrijf als Heerema. Dat
moet diep snijden in het perso
neelsbestand, waardoor in voorjaar
2018 zo'n 200 medewerkers van de
Vlissingse vestiging hun baas ver
liezen.
Er hangen meer donkere wolken
boven Zeeland. De sanering van het
terrein van fosforfabriek Therm-
phos die financieel een loden last
voor de provincie dreigt te worden
en de verplichte splitsing van ener-
giebedrijfDelta en daarmee de toe
komst van de kerncentrale in Bors
sele. En ook al daalt de Zeeuwse
werkloosheid dit jaar naar 4 pro
cent (ruim onder het landelijke ge
middelde van 5,2 procent), de ar
beidsmarkt blijft een zwakke stee,
omdat vraag en aanbod dikwijls
niet aansluiten.
ING vindt het dan ook terecht dat
Zeeland in Den Haag steun vraagt
voor maatregelen die de economi
sche structuur versterken. Minister
Henk Kamp van Economische Za
ken heeft laten weten Delta niet te
helpen met de verlieslatende kern
centrale. Er komt ook niet zomaar
25 miljoen euro voor een Zeeland
fonds. De regio moet eerst met
plannen komen. De SGP in de
Tweede Kamer blijft zich echter in
zetten om 45 miljoen euro voor
Zeeland vrij te maken: 25 miljoen
voor het Zeelandfonds en 20 mil
joen voor een bètacollege voor
techniek en wetenschap.
maandag 9 januari 2017
PC
om helm snelle e-bikes
Voor elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/u
Lager bij de slaap
Betere bescherming van de slaap, waar het
bot dunner is en bloedvaten makkelijker
beschadigd kunnen raken.
Lager aan de achterkant
Betere bescherming van de nek, waar
belangrijke aderen en zenuwen lopen.
Dikker schuim
Betere bescherming bij val op hoge snelheden.
Kleinere gaten
Om plaats te bieden aan meer schuim, maar
groot genoeg voor voldoende afkoeling
Vizier
Voorkomt tranende ogen en hinder door insecten.
Contour
e-bikehelm
BRON: NEN.BBB Cycling
Vanaf 1 januari gelden voor een snelle e-bike (speed-pedelec)
dezelfde regels als voor een bromfiets: Wie hier op rijdt:
Moet minimaal 16 jaar zijn;
Een bromfietsrijbewijs (type
AM) hebben;
•Een goedgekeurde bromfiets
helm of een goedgekeurde
speed-pedelec-helm dragen;
Een gele bromfietskenteken
plaat hebben;
•Een verzekering hebben voor
wettelijke aansprakelijkheid
(WA);
•Op het fiets/bromfietspad rij
den (of op de rijbaan). Je mag
dus niet op het fietspad rijden;
het kentekenbewijs bij je heb
ben.
Wie voor 1 januari al een
speedbike had, heeft tot 1 juli
de tijd om het blauwe kente
kenplaatje om te ruilen voor
een gele. Wacht op de informa
tiebrief van de Rijksdienst voor
het Wegverkeer (RDW) over
het omwisselen van de blauwe
snorfietskentekenplaat. Geef
aan je verzekeraar door dat je
speed-pedelec als bromfiets
geregistreerd staat, zodra je de
gele bromfietskentekenplaat
gemonteerd hebt (dus uiterlijk
op 30 juni 2017).
Bron: www.rijksoverheid.nl
Sebastiaan Tieleman, Sebas
Bikes
De Zeeuwse economie koelt iets
af dit jaar. Een voorspelde groei
van 1,4 procent is een half pro
cent lager dan vorig jaar, becij
fert ING Economisch Bureau.
Frank Balkenende
Vlissingen
Sebastiaan Tieleman van Sebas Bikes in Hulst, foto ronald den dekker