Zeeuwse economie groeit iets minder 17 Vanaf dit jaar helm op bij snelle e-bikes Standaard fietshelm E-bikenelm REGELS speed-bike is. De nieuwe speciaal voor speed-bi- kes goedgekeurde helmen heeft Tieleman nog niet binnen. „Men sen lossen het nu op door een goede kwaliteit gewone fietshelm te dragen." Bij Voskamp hebben een stuk of tien mensen de verplichte nieuwe speed-bikehelm besteld. Een ge wone bromfietshelm is wettelijk gezien een alternatief, maar in de praktijk veel te zwaar en te warm voor iemand die, ondanks de on dersteuning van de elektromotor, toch zelf moet trappen. Bovag-voorman Van Oosterhout verwacht dat de komende jaren een snelle opmars van de speed- pedelec. „Zeker als de fiets voor Mensen kopen zo'n speed-bike voor het woon-werk-verkeer woon-werkverkeer in de nabije toekomst fiscaal weer aantrekke lijk wordt. Dat gaat zorgen voor een vliegwieleffect." Van Oosterhout zit geregeld met vertegenwoordigers van het mi nisterie om de tafel. De Bovag is optimistisch over de herinvoering van een fiscale maatregel om het gebruik van de fiets, en ook de high speed-bike, te stimuleren. Milieudoelen „In een land dat alle zeilen bij moet zetten om zijn milieudoelen te ha len is er geen andere weg." Van Oosterhout wijst op het voortdu rend investeren door overheden in aantrekkelijke randvoorwaarden voor de fiets. „Er komen steeds meer snelfietspa- den tussen stedelijke gebieden. In binnensteden komen grotere ro tondes en op elkaar afgestemde ver keerslichten voor fietsers. Er wordt geïnvesteerd in meer parkeervoor zieningen voor fietsen. Als je dat al lemaal doet, moet je ook het fietsen zelfbelonen", aldus de Bovag-voor man. Qua groei zit Zeeland rond het lan delijke gemiddelde. De groei in de bouw, horeca en zakelijke dienst verlening zwakt dit jaar wat af, maar blijft wel een belangrijke drijfveer voor economische voor uitgang. Verder veert de chemie op, wat goed is voor de export, maar ook voor toeleveranciers die afhankelijk zijn van de chemiebedrijven in de Zeeuwse havens. Chemiebedrijven zullen dit jaar meer investeren in vervanging en uitbreiding op hun terreinen. Dat zorgt voor een economische im puls. Zeeland heeft hoge verwachtin gen van de bouw van nieuwe wind- parken op zee. Windpark Borssele, een windmolengebied zo groot als Walcheren, 22 kilometer uit de Zeeuwse kust, kan ervoor zorgen dat in Vlissingen niet alleen wind molenonderdelen worden overge slagen, maar dat tevens een onder- houdsindustrie ontstaat. Volgens prognoses groeit landelijk het aan tal banen in de offshore-windener gie van 4.000 nu naar 10.000 in 2020. De haven van Vlissingen is nu al de springplank voor de bouw van windparken op zee, met zo'n 10 procent van alle activiteiten in de havens. Volgens ING kent de ont- Zeeland heeft hoge verwachtingen van nieuwe windparken op zee wikkeling van offshore-activiteiten in de Zeeuwse havens twee gezich ten. Aan de ene kant is wind op zee 'booming' en aan de andere kant zijn de olie- en gasactiviteiten fors ingezakt. Hierdoor komt er weer meer werk, maar is de markt voor veel bedrijven volgend jaar nog zwak. Dat de olie- en gasindustrie op zee op zijn achterste ligt, bewijst helaas een tot voor kort goed mar cherend bedrijf als Heerema. Dat moet diep snijden in het perso neelsbestand, waardoor in voorjaar 2018 zo'n 200 medewerkers van de Vlissingse vestiging hun baas ver liezen. Er hangen meer donkere wolken boven Zeeland. De sanering van het terrein van fosforfabriek Therm- phos die financieel een loden last voor de provincie dreigt te worden en de verplichte splitsing van ener- giebedrijfDelta en daarmee de toe komst van de kerncentrale in Bors sele. En ook al daalt de Zeeuwse werkloosheid dit jaar naar 4 pro cent (ruim onder het landelijke ge middelde van 5,2 procent), de ar beidsmarkt blijft een zwakke stee, omdat vraag en aanbod dikwijls niet aansluiten. ING vindt het dan ook terecht dat Zeeland in Den Haag steun vraagt voor maatregelen die de economi sche structuur versterken. Minister Henk Kamp van Economische Za ken heeft laten weten Delta niet te helpen met de verlieslatende kern centrale. Er komt ook niet zomaar 25 miljoen euro voor een Zeeland fonds. De regio moet eerst met plannen komen. De SGP in de Tweede Kamer blijft zich echter in zetten om 45 miljoen euro voor Zeeland vrij te maken: 25 miljoen voor het Zeelandfonds en 20 mil joen voor een bètacollege voor techniek en wetenschap. maandag 9 januari 2017 PC om helm snelle e-bikes Voor elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/u Lager bij de slaap Betere bescherming van de slaap, waar het bot dunner is en bloedvaten makkelijker beschadigd kunnen raken. Lager aan de achterkant Betere bescherming van de nek, waar belangrijke aderen en zenuwen lopen. Dikker schuim Betere bescherming bij val op hoge snelheden. Kleinere gaten Om plaats te bieden aan meer schuim, maar groot genoeg voor voldoende afkoeling Vizier Voorkomt tranende ogen en hinder door insecten. Contour e-bikehelm BRON: NEN.BBB Cycling Vanaf 1 januari gelden voor een snelle e-bike (speed-pedelec) dezelfde regels als voor een bromfiets: Wie hier op rijdt: Moet minimaal 16 jaar zijn; Een bromfietsrijbewijs (type AM) hebben; •Een goedgekeurde bromfiets helm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm dragen; Een gele bromfietskenteken plaat hebben; •Een verzekering hebben voor wettelijke aansprakelijkheid (WA); •Op het fiets/bromfietspad rij den (of op de rijbaan). Je mag dus niet op het fietspad rijden; het kentekenbewijs bij je heb ben. Wie voor 1 januari al een speedbike had, heeft tot 1 juli de tijd om het blauwe kente kenplaatje om te ruilen voor een gele. Wacht op de informa tiebrief van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) over het omwisselen van de blauwe snorfietskentekenplaat. Geef aan je verzekeraar door dat je speed-pedelec als bromfiets geregistreerd staat, zodra je de gele bromfietskentekenplaat gemonteerd hebt (dus uiterlijk op 30 juni 2017). Bron: www.rijksoverheid.nl Sebastiaan Tieleman, Sebas Bikes De Zeeuwse economie koelt iets af dit jaar. Een voorspelde groei van 1,4 procent is een half pro cent lager dan vorig jaar, becij fert ING Economisch Bureau. Frank Balkenende Vlissingen Sebastiaan Tieleman van Sebas Bikes in Hulst, foto ronald den dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17