Feel the heat
with somebody
17
Nederland is
een van de
creatiefste
landen ter
wereld, blijkt uit
de Global
Creativity Index.
Het beste
voorbeeld? De
dance-industrie.
Andere sectoren
kunnen ervan
leren, zeggen
kenners.
ml
voordeel
The Bodyguard
Ga snel naar pzc.nl/bodyguard
In de nieuwe creativiteitsindex
legde de Amerikaanse denktank
Martin Prosperity Institute 139
landen langs de meetlat; Neder
land eindigde in de top 10. En in
onze dancescene komt het alle
maal bij elkaar. „Dit is hét
schoolvoorbeeld van de crea
tieve industrie. Hier komen
technologie en talent samen",
zegt ING-econoom Marten van
Garderen. Sinds de opkomst van
housemuziek eind jaren 80 is er
langzaam een hele industrie
ontstaan rondom jonge, ambiti
euze en creatieve muzikanten.
Van de top 10 dj's komen er liefst
zes uit Nederland. „De sector is
misschien niet spectaculair
groot, maar we zijn er wel spec
taculair goed in", vindt hoogle
raar Frank den Butter van de
Vrije Universiteit.
Grote namen als Martin Gar-
rix, Tiësto, Hardwell en Armin
van Buuren zijn heuse export
producten. Het economisch bu
reau van ING schat hun export
waarde op meer dan 200 miljoen
euro. Als we hier de tickets van
festivals, merchandising en
sponsoring bij optellen, komen
we uit op een paar miljard euro.
Een belangrijke succesfactor is
volgens Van Garderen: goed
voorbeeld doet goed volgen.
„Topvoetballers als Messi en
Neymar inspireren kinderen om
te gaan voetballen. Zo werkt het
ook in de wereld van de dance.
Kinderen groeien op met Tiësto
en willen worden zoals hij." Een
andere succesfactor is: investe
ren in talent. Nederland telt
tientallen opleidingen tot dj,
meldt Van Garderen.
Hoogleraar Den Butter heeft
nog een verklaring voor het suc
ces: in de dancewereld is het on
derling vertrouwen onder de or
ganisatoren groot. Dat vertrou
wen zorgt ervoor dat kleine be
drijfjes gemakkelijk samenwer
ken; ze hoeven niet eerst alles in
contracten vast te leggen. Het
Amsterdam Dance Event is daar
Amsterdam is elk
jaar in oktober
het epicentrum van
de dancewereld
volgens hem een voorbeeld van.
„Amsterdam is elk jaar in okto
ber het epicentrum van de
dancewereld, uit de hele wereld
komen ze hier naartoe."
Doordat evenementen wor
den georganiseerd door veel
kleine spelers zijn ze bovendien
sneller in staat om op verande
ring in smaak en beleving in te
spelen, weet dancedeskundige
Denis Doeland. Hij is mede-op-
richter van dancefeestorganisa-
tor ID&T Publishing en nu zelf
standig adviseur digitale marke
ting. „Het is een klein wereldje
waar veel organisatoren elkaar
kennen en informatie delen. Zo
als een datum van een festival,
daarmee voorkom je dat je in el-
kaars vaarwater zit."
Volgens Doeland zouden an
dere sectoren de Nederlandse
handelsgeest, de vaardigheid om
met verschillende (bedrijfs) cul
turen om te gaan en de inzet van
technologische vernuft kunnen
kopiëren. „Het is een sector die
digitalisering echt heeft
omarmd. Dj's zijn online plat
formen geworden met miljoe
nen fans en daarmee vertegen
woordigen ze de waarde van
multinationals."
Den Butter ziet ook het ge
bruik van sociale media als
waardevolle les. „Organisatoren
en dj's weten de festivals via Fa-
cebook te verkopen als een bele
ving. Daar kunnen reisorganisa
ties of winkeliers wat van leren."
Frank Farmer, voormalig secret service agent, wordt
ingehuurd om superster Rachel Marron te beschermen
tegen een onbekende stalker. Kan hij het gevaar op afstand
houden? Of zorgt de aantrekkingskracht tussen hen voor een
veel grotere uitdaging? Alleen te zien in het Beatrix Theater
Utrecht. Mis deze gevaarlijk lekkere avond uit niet!
T/m 16 februari 2017 I Beatrix Theater Utrecht
vrijdag 6 januari 2017
hét schoolvoorbeeld
V
Natasja de Groot
Amsterdam
—Frank den Butter, hoogleraar