Feel the heat with somebody 17 Nederland is een van de creatiefste landen ter wereld, blijkt uit de Global Creativity Index. Het beste voorbeeld? De dance-industrie. Andere sectoren kunnen ervan leren, zeggen kenners. ml voordeel The Bodyguard Ga snel naar pzc.nl/bodyguard In de nieuwe creativiteitsindex legde de Amerikaanse denktank Martin Prosperity Institute 139 landen langs de meetlat; Neder land eindigde in de top 10. En in onze dancescene komt het alle maal bij elkaar. „Dit is hét schoolvoorbeeld van de crea tieve industrie. Hier komen technologie en talent samen", zegt ING-econoom Marten van Garderen. Sinds de opkomst van housemuziek eind jaren 80 is er langzaam een hele industrie ontstaan rondom jonge, ambiti euze en creatieve muzikanten. Van de top 10 dj's komen er liefst zes uit Nederland. „De sector is misschien niet spectaculair groot, maar we zijn er wel spec taculair goed in", vindt hoogle raar Frank den Butter van de Vrije Universiteit. Grote namen als Martin Gar- rix, Tiësto, Hardwell en Armin van Buuren zijn heuse export producten. Het economisch bu reau van ING schat hun export waarde op meer dan 200 miljoen euro. Als we hier de tickets van festivals, merchandising en sponsoring bij optellen, komen we uit op een paar miljard euro. Een belangrijke succesfactor is volgens Van Garderen: goed voorbeeld doet goed volgen. „Topvoetballers als Messi en Neymar inspireren kinderen om te gaan voetballen. Zo werkt het ook in de wereld van de dance. Kinderen groeien op met Tiësto en willen worden zoals hij." Een andere succesfactor is: investe ren in talent. Nederland telt tientallen opleidingen tot dj, meldt Van Garderen. Hoogleraar Den Butter heeft nog een verklaring voor het suc ces: in de dancewereld is het on derling vertrouwen onder de or ganisatoren groot. Dat vertrou wen zorgt ervoor dat kleine be drijfjes gemakkelijk samenwer ken; ze hoeven niet eerst alles in contracten vast te leggen. Het Amsterdam Dance Event is daar Amsterdam is elk jaar in oktober het epicentrum van de dancewereld volgens hem een voorbeeld van. „Amsterdam is elk jaar in okto ber het epicentrum van de dancewereld, uit de hele wereld komen ze hier naartoe." Doordat evenementen wor den georganiseerd door veel kleine spelers zijn ze bovendien sneller in staat om op verande ring in smaak en beleving in te spelen, weet dancedeskundige Denis Doeland. Hij is mede-op- richter van dancefeestorganisa- tor ID&T Publishing en nu zelf standig adviseur digitale marke ting. „Het is een klein wereldje waar veel organisatoren elkaar kennen en informatie delen. Zo als een datum van een festival, daarmee voorkom je dat je in el- kaars vaarwater zit." Volgens Doeland zouden an dere sectoren de Nederlandse handelsgeest, de vaardigheid om met verschillende (bedrijfs) cul turen om te gaan en de inzet van technologische vernuft kunnen kopiëren. „Het is een sector die digitalisering echt heeft omarmd. Dj's zijn online plat formen geworden met miljoe nen fans en daarmee vertegen woordigen ze de waarde van multinationals." Den Butter ziet ook het ge bruik van sociale media als waardevolle les. „Organisatoren en dj's weten de festivals via Fa- cebook te verkopen als een bele ving. Daar kunnen reisorganisa ties of winkeliers wat van leren." Frank Farmer, voormalig secret service agent, wordt ingehuurd om superster Rachel Marron te beschermen tegen een onbekende stalker. Kan hij het gevaar op afstand houden? Of zorgt de aantrekkingskracht tussen hen voor een veel grotere uitdaging? Alleen te zien in het Beatrix Theater Utrecht. Mis deze gevaarlijk lekkere avond uit niet! T/m 16 februari 2017 I Beatrix Theater Utrecht vrijdag 6 januari 2017 hét schoolvoorbeeld V Natasja de Groot Amsterdam —Frank den Butter, hoogleraar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17